Prepaid internet voor laag verbruik (GPS-tracker)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een GPS-trackertje liggen dat ik in mijn motor ga bouwen. Het ding stuurt via gprs naar een online dienst zijn locatie en doet dat bij uitgeschakelde motor eenmaal per uur en onderweg elke 30 of 60 seconden. Hij stuurt per keer denk ik 1kB aan informatie. Ik heb er nu een T-Mobile prepaidkaartje in zitten, maar het tegoed giert er doorheen. Dat komt doordat T-Mobile afrekent in blokken van 200 kB. Ik weet niet over welke tijd ze die blokken berekenen, maar de 5 euro starttegoed waren er na een nacht doorheen. Dat vind ik dus te duur.

Ik zoek nu dus naar een prepaid-provider die het dataverbruik afrekent in zo klein mogelijke blokken. Ik heb tot dusverre gevonden:

T-Mobile:
2,50 per MB
blokken van 200 kB

Vodafone:
2,00 per MB
blokken van 100 kB

Hi (voor laptop/tablet)
0,16 per MB
blokken van 50/100 kB (informatie vanuit helpdesk onduidelijk)

KPN:
2,50 per MB
blokken van 1 kB

Ben:
1,00 per MB
blokken van 10 kB, per etmaal vastgesteld

Heeft iemand anders wellicht een vergelijkbaar apparaat? Ik zoek dus naar de goedkoopste oplossing, en dat is in de huidige tijd van prijsverhogingen op datagebied nogal lastig... Nu lijkt dat KPN het goedkoopst is.

Aanvulling, informatie over het verbruik, gekopieerd van het DX-forum:

---
Every 10 messages sent to a website server, generates 1 kB traffic.
---
If logging every 10 second, it will use around 1 MB per day, 30 MB per month.
When ign is off, you shouldn't send updates for every 10 second, rather once every half hour. So if using your car/bike two hours every weekday, you can count a bit above 1 MB per month.
---

Mijn verbruik zal dus richting de 1MB per maand gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door KroeT op 11-11-2011 11:16 ]

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:02
Ik weet niet of het technisch mogelijk is om het 3G-verkeer via de zender te laten verlopen terwijl het GSM-verkeer via je je mobiel verloopt. Immers zijn het twee losse netwerken. Maar anders zou ik ook voor KPN kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Ik heb een apart simmetje in die tracker zitten, in mijn telefoon zit een 'gewoon' abonnement.
Ik twijfel nu inderdaad tussen KPN en Ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Waarom neem je geen internetbundel? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Volgens mij zijn die bundels altijd maandbundels. Met mijn verbruik heb ik geen ruime hoeveelheid nodig, en een maandbundel kost 5 tot 10 euro voor 200-500 MB. Ik heb waarschijnlijk aan 5-10 MB per maand meer dan genoeg, en ik denk zelfs dat 2 MB per maand genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48
Je kan tele2 prepaid proberen
http://www.tele2.nl/mobiel/prepaid/sim-only-prepaid.html

GPRS data: € 0,25/100Kb afrekening per 100Kb

€ 0,25/100Kb afrekening per Kb

Zou voor je 1MB zou dus 0,25 *10=2,50 euro kosten

[ Voor 24% gewijzigd door saharoen op 11-11-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

KroeT schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:18:
Volgens mij zijn die bundels altijd maandbundels. Met mijn verbruik heb ik geen ruime hoeveelheid nodig, en een maandbundel kost 5 tot 10 euro voor 200-500 MB. Ik heb waarschijnlijk aan 5-10 MB per maand meer dan genoeg, en ik denk zelfs dat 2 MB per maand genoeg is.
Klopt, maar het zijn juist de sessies die het duur maken natuurlijk, dat heb je hiermee mooi ingedekt :) Of is het één lange sessie?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Het is bij alle providers (behalve Ben) onduidelijk hoe lang een sessie duurt. 22 uur per dag is het eenmaal per uur een ping van een kB. 1 uur per dag is het een constante stroom, 1 ping per minuut en dus 60 kB (uitgaande van een ping van een kB, wat vrij ruim gemeten is). Is dus samen 82 kB per dag. Als ik per kB afreken en een MB kost 2,50, dan betaal ik dus 15 cent per dag. Als het per blok van 200 kB gaat zoals bij T-Mobile en een blok betreft een sessie van 1 uur betaal ik 12 (?) euro per dag. Wanneer een sessie 12 uur mag duren betaal ik 1 euro per dag.

Ik zie nu wel dat zelfs de goedkoopste schets me 4,50 per maand kost, en daar kun je misschien wel ergens een bundel voor afsluiten ja... Mooi is dat.

Er schiet me een goed ander idee te binnen: altijd eenmaal per uur pingen, is 24 kB per dag. Als het ding gestolen wordt kan ik door middel van een sms live tracking aanzetten. Is dan heel even duur, maar ook geen ramp. Fuck. Ik ben echt goed. Ook al duurt het een tijdje voordat die genialiteit naar boven komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404361

KroeT schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:51:
Het is bij alle providers (behalve Ben) onduidelijk hoe lang een sessie duurt. 22 uur per dag is het eenmaal per uur een ping van een kB. 1 uur per dag is het een constante stroom, 1 ping per minuut en dus 60 kB (uitgaande van een ping van een kB, wat vrij ruim gemeten is). Is dus samen 82 kB per dag. Als ik per kB afreken en een MB kost 2,50, dan betaal ik dus 15 cent per dag. Als het per blok van 200 kB gaat zoals bij T-Mobile en een blok betreft een sessie van 1 uur betaal ik 12 (?) euro per dag. Wanneer een sessie 12 uur mag duren betaal ik 1 euro per dag.

Ik zie nu wel dat zelfs de goedkoopste schets me 4,50 per maand kost, en daar kun je misschien wel ergens een bundel voor afsluiten ja... Mooi is dat.

Er schiet me een goed ander idee te binnen: altijd eenmaal per uur pingen, is 24 kB per dag. Als het ding gestolen wordt kan ik door middel van een sms live tracking aanzetten. Is dan heel even duur, maar ook geen ramp. Fuck. Ik ben echt goed. Ook al duurt het een tijdje voordat die genialiteit naar boven komt...
die 82kb wordt bij Ben dan afgerond op 90kb, 1mb is 1024kb dus €1,- / 1024 = €0.00097 per kb x 10 = ongeveer 1 cent per 10kb. als je op een dag 82kb verstookt, wordt aan het einde van die dag alles op hele 10kb´s afgerond dus 90kb = 9 cent per dag.

maar het nadeel is dat als hij gestolen wordt en degene gaat naar het buitenland, het bij Ben niet mogelijk is dataverbinding te maken in het buitenland.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 404361 op 12-11-2011 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
Dank voor het meerekenen! Ik woon erg ver van de grens, dus voordat het ding de grens over is hebben mijn politievrienden en ik hem al lang achterhaald. De politie schijnt tegenwoordig beter mee te werken bij dergelijke meldingen dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yobby
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 20:43
Als je ook in het buitenland wilt tracken, dan schijnt de duitse Simyo wel interessant te zijn:
In europa 49 cent per MB, afrekening per 10KB.

Moet je wel via een duits adres bestellen.

Yobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan ook een amateurzend licentie nemen. en dan een APRS tracker erin.
Dat gebruik ik ook in me auto. Dan kan je heel europa door.
http://aprs.fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 13:49

SeatRider

Hips don't lie

KroeT schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:12:
Dank voor het meerekenen! Ik woon erg ver van de grens, dus voordat het ding de grens over is hebben mijn politievrienden en ik hem al lang achterhaald.
Hoezo, hoe weet je het dan als ze 'm 's nachts weghalen? Of gaat ie je dan pre-emptive waarschuwen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Zou het niet veel goedkoper zijn een smartphone van €80 te nemen die (gratis) passief luistert totdat hij van jou een SMSje krijgt met de opdracht om zijn positie door te geven? Daar moet je dan wel een app voor schrijven, maar dat lijkt te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb je rabomobiel bekeken? staat me iets van bij dat er daar een optie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
@Yobby: Geweldig dat een Duitse prepaid-aanbieder gunstiger zou zijn, maar het lijkt inderdaad te kloppen... Daar rechercheer ik even op verder, dankjewel.

@vDorst: APRS vind ik erg interessant, maar ik heb nu die GPS-tracker al. Als het ding stuk gaat dan ga ik eens naar APRS kijken.

@SeatRider: je kunt een ring aanmaken, een virtueel hek bijvoorbeeld 10 km rond je huis. Als de motor daar doorheen gaat kun je een melding krijgen (sms, e-mail, push-bericht - mits ik de juiste app kan vinden).

@theMob: ik kan deze tracker ook zo instellen dat hij altijd passief luistert totdat hij een opdracht krijgt om elke 10 seconden zijn locatie te updaten, maar ik vind het ook gewoon leuk :). Daarnaast werkt dat virtuele hek alleen bij regelmatige locatie-updates omdat dat volgens mij server-side gebeurt.

@hjs: inderdaad zeg, dat is een leuke optie. Alleen gprs, maar dat is toereikend.

Pagina: 1