Ik heb een GPS-trackertje liggen dat ik in mijn motor ga bouwen. Het ding stuurt via gprs naar een online dienst zijn locatie en doet dat bij uitgeschakelde motor eenmaal per uur en onderweg elke 30 of 60 seconden. Hij stuurt per keer denk ik 1kB aan informatie. Ik heb er nu een T-Mobile prepaidkaartje in zitten, maar het tegoed giert er doorheen. Dat komt doordat T-Mobile afrekent in blokken van 200 kB. Ik weet niet over welke tijd ze die blokken berekenen, maar de 5 euro starttegoed waren er na een nacht doorheen. Dat vind ik dus te duur.
Ik zoek nu dus naar een prepaid-provider die het dataverbruik afrekent in zo klein mogelijke blokken. Ik heb tot dusverre gevonden:
T-Mobile:
2,50 per MB
blokken van 200 kB
Vodafone:
2,00 per MB
blokken van 100 kB
Hi (voor laptop/tablet)
0,16 per MB
blokken van 50/100 kB (informatie vanuit helpdesk onduidelijk)
KPN:
2,50 per MB
blokken van 1 kB
Ben:
1,00 per MB
blokken van 10 kB, per etmaal vastgesteld
Heeft iemand anders wellicht een vergelijkbaar apparaat? Ik zoek dus naar de goedkoopste oplossing, en dat is in de huidige tijd van prijsverhogingen op datagebied nogal lastig... Nu lijkt dat KPN het goedkoopst is.
Aanvulling, informatie over het verbruik, gekopieerd van het DX-forum:
---
Every 10 messages sent to a website server, generates 1 kB traffic.
---
If logging every 10 second, it will use around 1 MB per day, 30 MB per month.
When ign is off, you shouldn't send updates for every 10 second, rather once every half hour. So if using your car/bike two hours every weekday, you can count a bit above 1 MB per month.
---
Mijn verbruik zal dus richting de 1MB per maand gaan.
Ik zoek nu dus naar een prepaid-provider die het dataverbruik afrekent in zo klein mogelijke blokken. Ik heb tot dusverre gevonden:
T-Mobile:
2,50 per MB
blokken van 200 kB
Vodafone:
2,00 per MB
blokken van 100 kB
Hi (voor laptop/tablet)
0,16 per MB
blokken van 50/100 kB (informatie vanuit helpdesk onduidelijk)
KPN:
2,50 per MB
blokken van 1 kB
Ben:
1,00 per MB
blokken van 10 kB, per etmaal vastgesteld
Heeft iemand anders wellicht een vergelijkbaar apparaat? Ik zoek dus naar de goedkoopste oplossing, en dat is in de huidige tijd van prijsverhogingen op datagebied nogal lastig... Nu lijkt dat KPN het goedkoopst is.
Aanvulling, informatie over het verbruik, gekopieerd van het DX-forum:
---
Every 10 messages sent to a website server, generates 1 kB traffic.
---
If logging every 10 second, it will use around 1 MB per day, 30 MB per month.
When ign is off, you shouldn't send updates for every 10 second, rather once every half hour. So if using your car/bike two hours every weekday, you can count a bit above 1 MB per month.
---
Mijn verbruik zal dus richting de 1MB per maand gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door KroeT op 11-11-2011 11:16 ]
Peace is not simply the absence of war.