Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 19:45

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Even de situatie van mij.

Normaal heb ik niet echt veel last van overwerk.

We werken in een klein team (2 medewerkers) waarbij de een om 8 uur begint en de ander om 8:30 om zo de bezetting op de IT afdeling iig tot 17:00 te garanderen.

Af en toe zijn we 's avonds aan het werk wat we meestal compenseren met de uren overdag.. (Even een uurtje eerder weg of uurtje later beginnen)...

Deze week hebben we een crash gehad waarbij we aardig (lees: 32 uur aaneengesloten) moesten doorwerken... (Crash = Total business standstill)

Ik was om woensdag 08:00 die dag begonnen en ben de volgende dag (donderdag) om 16:00 naar huis gegaan.. Dus dat is ongeveer 32 uur aaneengesloten werken... Er was wel een hotel gereserveerd voor 's nachts maar geen gebruik van kunnen maken om de deadline te halen.

Verder nog steeds geen probleem aangezien we hier hart voor de zaak hebben (Bedrijf heeft ook hart voor ons hoor!). Lekker geslapen en de volgende dag weer netjes op kantoor...

Wat is nu eigenlijk in jullie ogen een redelijke beloning voor deze inzet die we hebben getoont? (Geld of vrije uren?)

WWW.RC5.NL

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lijkt mij niet handig om dit per individueel geval met je baas te gaan bespreken. Dit kun je beter als pluspunt/onderhandelpunt meenemen met je volgende contractbesprekingen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Roamor schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:43:
Lijkt mij niet handig om dit per individueel geval met je baas te gaan bespreken. Dit kun je beter als pluspunt/onderhandelpunt meenemen met je volgende contractbesprekingen.
dus je laat 16 uur overwerk gewoon liggen in de hoop dat je baas je misschien extra geld geeft bij je contractverlenging?

Ik zou het gewoon bespreken en aangeven wat jij zelf wil. Ik ben zelf altijd voor vrije uren, maar met 2 man is dat misschien wat lastiger. Zeker als je zo lang achterelkaar heb gewerkt lijkt me dat er toch wel enige extra compensatie aan mag zitten.

blup

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bezulba schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:44:
[...]

dus je laat 16 uur overwerk gewoon liggen in de hoop dat je baas je misschien extra geld geeft bij je contractverlenging?

Ik zou het gewoon bespreken en aangeven wat jij zelf wil. Ik ben zelf altijd voor vrije uren, maar met 2 man is dat misschien wat lastiger. Zeker als je zo lang achterelkaar heb gewerkt lijkt me dat er toch wel enige extra compensatie aan mag zitten.
Ligt aan je huidige contract.

Bij mij staat er dat men van mij mag verwachten dat ik voor nop overwerk binnen het redelijke. Persoonlijk zeur ik er ook niet over maar neem ik het wel mee naar de contract besprekingen :).

Xbox Live ID:Notna8310

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Notna schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:47:
[...]

Ligt aan je huidige contract.

Bij mij staat er dat men van mij mag verwachten dat ik voor nop overwerk binnen het redelijke. Persoonlijk zeur ik er ook niet over maar neem ik het wel mee naar de contract besprekingen :).
ik vind 32 aaneen gesloten uren niet binnen het redelijke vallen :) en meestal gaan dat soort afspraken idd over een uurtje langer blijven of even thuis nog werken aan het een of ander, niet om 's nachts door te halen vanwege een crash en een deadline :)

blup

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hangt een beetje van het bedrijf af... Heb eens iets vergelijkbaars gehad en heb er verder niet over gezeurd. Waar bijna niemand dat jaar verhoging kreeg, kreeg ik bijna 10%. Gewoon omdat je dingen doet, zonder direct over die paar uur te mekkeren.

Als je baas niet zo gul is, dan zou ik er wel over beginnen overigens.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je door een crash een bedrijf 32 uur stil legt je er als IT afdeling zelf ook niet echt goed opstaat qua performance, dus om nou van alles te gaan eisen terwijl het een deel van je werk is om te zorgen dat dit soort crashes niet al teveel impact op je prd systeem hebben lijkt me ook wat ver gaan. Maar dat terzijde.
Hebben jullie geen normale overuren regeling? Ik zou dat soort uren gewoon mogen opschrijven tegen 100% extra oid en dan kan ik kiezen of ik de uren terug wil in uren of in geld (het extra deel is altijd in geld). Ik vind dat een zeer redelijk regeling.
Overigens, zou ik na een uur of 20 werken echt zoveel fouten maken dat ik redelijk waardeloos zou worden, dus waarom je niet even bent gaan slapen mag Joost weten :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bezulba schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:49:
[...]

ik vind 32 aaneen gesloten uren niet binnen het redelijke vallen :) en meestal gaan dat soort afspraken idd over een uurtje langer blijven of even thuis nog werken aan het een of ander, niet om 's nachts door te halen vanwege een crash en een deadline :)
Ik wel als dat eens per jaar voorkomt en je verder niet of nauwelijks langer hoeft te werken.

Xbox Live ID:Notna8310

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 15:14

Cliffie

Trompetslet

Ik vind het geen slimme actie om uberhaupt 32 uur achter elkaar te werken. De boel werkt al niet goed, en zo maak je het misschien alleen maar erger. De kans op fouten is veel groter dan als je fit zou zijn.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cliffie schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:00:
Ik vind het geen slimme actie om uberhaupt 32 uur achter elkaar te werken. De boel werkt al niet goed, en zo maak je het misschien alleen maar erger. De kans op fouten is veel groter dan als je fit zou zijn.
Dat ligt natuurlijk geheel aan de situatie. Geen idee in welke exacte sector het bedrijf van de TS zit, maar als ik voor mezelf spreek (industriële automatisering) dan kost een stilstand per uur tonnen. Als we dan uitgaan van een goed disaster recovery plan en we aan de hand genomen worden in het vervangen van eventuele defecte hardware en het stap voor stap uitvoeren van benodigde herinstallaties e.d. waarbij dit proces in totaal misschien 32 uur duurt, dan ligt in de lijn van verwachting dat er doorgewerkt wordt tot het weer werkt.

32 uur is wel een hele lange tijd, natuurlijk, maar heb zelf ook weleens in de situatie gezeten dat er 16-20 uur werd gewerkt om een issue op te lossen. Tuurlijk is er dan een grotere kans op fouten, maar die moet je ondervangen door extra controles uit te voeren (elkaars werk controleren en je houden aan eerdergenoemde recovery plan)

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Dit:
MrAngry schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:50:
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je door een crash een bedrijf 32 uur stil legt je er als IT afdeling zelf ook niet echt goed opstaat qua performance, dus om nou van alles te gaan eisen terwijl het een deel van je werk is om te zorgen dat dit soort crashes niet al teveel impact op je prd systeem hebben lijkt me ook wat ver gaan. Maar dat terzijde.
En dit:
fredkroket schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:49:
Hangt een beetje van het bedrijf af... Heb eens iets vergelijkbaars gehad en heb er verder niet over gezeurd. Waar bijna niemand dat jaar verhoging kreeg, kreeg ik bijna 10%. Gewoon omdat je dingen doet, zonder direct over die paar uur te mekkeren.
Ik zou niet nu meteen gaan praten over de overuren. Zeker niet als dit een eenmalig iets is.
Noem het gewoon in je volgende contractbesprekingen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 19:04
Mwah, een paar uur overwerk ok, maar 16 uur overwerk zijn twee werkdagen. Daar MOET volgens de arbeidstijdenwet wat tegenover staan: je mag maar een bepaald aantal uren werken per week...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat is nu echt het probleem? Overwerk moet toch gewoon betaald worden?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Even de crash nuanceren....

De crash was veroorzaakt door een externe medewerker (Professional) die een aantal zaken heeft nagelaten tijdens een upgrade. Het betreft ook niet een windows server met data maar een compleet ERP systeem.

We hadden een backup systeem netjes aan de praat midden in de nacht maar op de stand van 1 dag terug. We hebben in de nacht verder gewerkt om het data verlies wat gedurende de dag is geinput terug te dringen op het productie systeem. Dit is dus ook gelukt en het ERP systeem was weer volledig online na 24 uur inclusief alle data die gedurende de dag voor de crash was geinput.

Of het dus slim was om 32 uur lang door te werken is natuurlijk de vraag maar het levert het bedrijf zoveel extra op dat we dit er graag voor over hebben gehad. En fouten zijn er ook genoeg gemaakt maar die kun je makkelijk herstellen. Ik denk van ieder productief uur dat je werkelijk maar 30 minuten geconcentreerd aan het werk bent. De rest is je concentratie zoeken.

Maar uit de reacties hier:
Gewoon netjes de overuren in tijd/geld laten betalen en vervolgens hier rekening mee houden in de volgende functioneringsgesprekken. :D
Ik denk dat dit ook niet snel vergeten zal worden aangezien de directeur hier de volgende ochtend op de stoep stond om ons te feliciteren en ons vervolgens naar het van der Valk stuurde om eerst even goed te ontbijten.

WWW.RC5.NL

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Andere tak van sport (wetenschap), maar ik heb ook wel eens een nacht doorgewerkt als het nodig was (experimenten fixen/artikel schrijven/ etc.).
Als het moet dan moet het.

Het is wel iets wat, mits het niet een structureel probleem van het bedrijf is, positief opvalt.

Ook vond ik altijd dat ik na zoiets wel een lang weekend had verdient (zonder daar natuurlijk vakantie voor te schrijven).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
De arbeidstijden wet staat dit soort werktijden toe bij calamiteiten waar hier duidelijk sprake van was. Persoonlijk hou ik er niet van als mensen zo lang doorhalen, de kans op fouten wordt gewoon te groot maar goed, dat moet ieder voor zich weten.

Als ik dit zo lees heeft de grote baas prima door wat voor een prestatie jullie hebben geleverd. Het zou mij niet verbazen als dat binnenkort resulteert in een leuk kado. Uiteraard heb je daarnaast gewoon recht op de overuren. Of je die in tijd of in geld wil zien moet je zelf weten

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik heb het ook wel eens gedaan, van smorgens 8 tot de volgende dag 17:00 uur.. met hooguit 2 uur slaap snachts..

Ik heb gewoon mijn over uren gedeclareerd. En het management heeft ons later ter compensatie een avondje lekker eten gegeven.. qua geld maakt het me niet uit, maar heb liever waardering,

Heb ook wel eens ruzie gehad met een vorige werkgever. Ik zat toen in een storingsdienst en s'avonds valt de exchangeserver uit. (MB kapot), hele nacht op een moteur gewacht en uiteindelijk om 6 uur smorgens hadden we het systeem weer in de lucht.. en ik was gebroken.
Ik bleef nog even tot mijn collega's binnenkwamen voor overdracht om daarna naar huis te gaan..
En wat denk je? Moest van mijn baas terug zijn om 12 uur.. (3 uur later) want we hadden wel een teamoverleg.. Ik vertelde hem vriendelijk dat hij het maar zonder mij moest doen, want ik heb nu bijna 20 uur in 24 uur gewerkt.

Na wat gemopper mocht ik toch thuis blijven maar het heeft me niet een lekker gevoel gegeven.

Dus waardering zou je moeten krijgen, hoe dat is voor iedereen anders, ik ben al blij met een complimentje of een speciaal uitje.. ik hoef niet speciaal geld te hebben ervoor.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 22:51
Als wij overwerken krijgen wij de eerste 2 uur 141% en de rest 167%. Als we na 23:00 uur werken. Krijgen we als extra voor ieder uur, een 'slaapuur'. Zodat je de volgende dag voor ieder door gewerkt uur een uur later kan beginnen, zonder dat het je eigen uren kost.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is achteraf, maar ik had eerst even heel goed uitgeslapen in plaats van de volgende dag weer 'netjes' op je werk.

Verder die uren in de loop van de komende weken hier en daar pakken. Het geeft je veel flexibiliteit.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Zo lang doorwerken doe ik niet meer ... leer je wel af als je op een avondje (eigenlijk al ochtendje) van het werk terug naar huis rijdt en je een paar keren ff wegdommelt.

In België zijn er maximum uren die je onafgebroken mag werken, normaal moet je baas er zelfs voor zorgen dat je daar niet overgaat.
Let daar mee op: want op een raar uur terug naar huis komen en een accident krijgen gaat rare vragen opleveren van de verzekering. (kans is reëel dat de baas dan hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld)

In het geval van de TS: 150% loon + 100 - 150% compensatie in vrije tijd.
En als het door een externe komt: stel je baas dan maar ff voor dat die bovenstaande factuur dan maar even inlost.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 02:13 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:24

Onbekend

...

De tijd om een crash te herstellen kan je niet inplannen. Dit geldt zowel als voor de werkgever als voor de werknemer. Je kan er natuurlijk geen mensen hiervoor op stand-by zetten.

Het lijkt mij dat de vergoeding uitgekeerd wordt zoals het normaal met overwerk gaat. Dus tijd-voor-tijd of uitbetaling.
Daarnaast is een presentje van de werkgever wel op zijn plaats, zodat jullie weer zoveel uur achter elkaar willen werken indien dit nog eens voor komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43

HellBeast

Oh My GoT!

Aangezien jij er werkt, denk ik dat jij het beste kunt inschatten hoe jouw baas gaat reageren als je aangeeft dat je niet blij bent met je vergoeding. Als dit echt een uitzondering is, dan heb je niet zo'n grote stok om mee te slaan. Als je geregeld werkweken van 60 uur maakt wel.

Beauty is in the eye of the beerholder

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11 21:29
Wijnands schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:02:
De arbeidstijden wet staat dit soort werktijden toe bij calamiteiten waar hier duidelijk sprake van was.
Daar denkt men bij de rijksoverheid totaal anders over:
http://www.rijksoverheid....r-bepaalde-situaties.html
Langer werken bij noodzakelijke werkzaamheden

Als werkzaamheden niet kunnen wachten, mag u langer doorwerken. Dat mag alleen als langer werken niet te voorkomen is. U mag dan 1 keer per 2 weken maximaal 14 uur werken (ook in de nacht).
Overigens bestaan er ook bedrijven die zogenaamde uitwijkcontracten aanbieden en je in dit soort omstandigheden uit de brand kunnen helpen.
Er wordt dan samen met de klant een draaiboek opgesteld en er wordt eens in de zoveel tijd (meestal jaarlijks) een test gedaan of de voorzieningen uitwijkbaar zijn binnen een bepaalde tijd.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

maak afspraak met baas hoe in t vervolg om te gaan met productieverstoring en hoe de compensatie geregeld wordt. anders risico dat men er vanuit gaat dat jij vrijwillig standby staat en geen compensatie verlangt.

d:)b :henk d:)b

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 15:09
Ik heb dit een tijd terug ook mee gemaakt, server crash en toen ook van 02:00 's nachts tot 13:00 2 dagen erna te werken. Ik heb toen ter compensatie niets financieels gezien. ik kreeg veel waardering vanuit de directie en gebruikers. voor mij is dit voldoende omdat ik daar toen nog niet zo lang werkte, persoonlijk is mij dat meer waard.

uiteraard heb ik de overuren wel gewoon als verlof uren gekregen plus een beetje extra.

• ninjazx9r98
Risico van zoveel uren werken (alhoewel weinig dat zullen toegeven als ze zoveel uren hebben gemaakt) is dat de kans op fouten vele malen groter wordt en de productiviteit veel lager.
Daarnaast is er nog een extra risico als mensen aan het einde van een dergelijke hoeveelheid uren met eigen vervoer naar huis toe moeten/gaan.
Paar jaar geleden hadden wij op het werk te maken met een bedrijf wat een bepaald proces realtime door wilde laten lopen.
Dat wil zeggen 48 uur achter elkaar doorgaan in plaats van 6 dagen 'kantooruren'.
De eigen medewerkers van dat bedrijf werden geacht zoveel mogelijk door te werken, wij werkten in drie ploegendienst.
Richting het verstrijken van de eerste 24 uur zie je mensen al langzaam weg zakken.
Zelf zullen ze het niet direct in de gaten hebben maar als je na de eerste 24 uur weer fris binnenkomt zie je aan de manier waarop mensen lopen, hoe ze praten, hoe ze reageren op kleine probleempjes dat vermoeidheid hun parten speelt.
Nog een paar uur erbij en als je niet beter weet zou je bijna denken dat mensen dronken zijn, uiteraard verschilt dat wel van persoon tot persoon.

Een maat van me heeft een jaar of twintig geleden overigens de volledige linkerkant van z'n auto langs een vangrail geschuurd nadat hij iets meer dan 24 uur wakker was door een combinatie van zaterdag hard werken op de markt en vervolgens stappen tot de volgende ochtend.
Laatste wat hij zich kan herinneren voor hij wakker schrok door een klap en veel herrie is dat hij een paard en wagen op de snelweg had gezien....

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 16:46
Unslaught schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:16:
ik kreeg veel waardering vanuit de directie en gebruikers. voor mij is dit voldoende omdat ik daar toen nog niet zo lang werkte, persoonlijk is mij dat meer waard.
Ik krijg 0,0 waardering als ik m'n werkgever met calamiteiten uit de brand help... Volgende dag schelden iedereen je net weer zo hard uit als weer eens iets van excel niet snappen enzo....

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43

HellBeast

Oh My GoT!

Keiichi schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:03:
[...]

Ik krijg 0,0 waardering als ik m'n werkgever met calamiteiten uit de brand help... Volgende dag schelden iedereen je net weer zo hard uit als weer eens iets van excel niet snappen enzo....
Misschien dan eens tijd om te gaan solliciteren naar een baan waar je wel gewaardeerd wordt?

Beauty is in the eye of the beerholder

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:59:
Risico van zoveel uren werken (alhoewel weinig dat zullen toegeven als ze zoveel uren hebben gemaakt) is dat de kans op fouten vele malen groter wordt en de productiviteit veel lager.
Daarnaast is er nog een extra risico als mensen aan het einde van een dergelijke hoeveelheid uren met eigen vervoer naar huis toe moeten/gaan.
...

Ik herinner me wel een leuke serie artikelen (o.a. dit) Ergens las ik ook eens wat over een werkweek van 164 uur met zeer weinig slaap...

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:36
Volgens mij mag je vanuit de ARBO zelfs maar 12 uur aaneengesloten werken? Dus een flinke beloning (dan wel financieel danwel in uren verlof) vind ik niet meer dan redelijk. Of in elk geval "iets"

Ik zou als de baas er niets tegenover zou zetten het erbij laten zitten. Alleen al om de reden dat het dan de volgende keer weer zo gedaan zal worden natuurlijk. Buiten dat, hart voor de zaak is 1 ding... maar het moet wel van 2 kanten komen!
Keiichi schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:03:
[...]

Als ze mij zo zouden behandelen denk ik dat ik spontaan 2 jaar overspannen raak :+

[ Voor 31% gewijzigd door Thalaron op 12-11-2011 13:38 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Ramon
  • Laatst online: 07:58
Naast dat ik een flinke beloning zou verwachten, zou ik van je baas ook de resources eisen om dit soort shit in de toekomst te voorkomen. Dan denk ik aan redundancy en backup en dat soort dingen. Als je baas daar niet aan wil zou ik deze even onder zijn neus wrijven: nieuws: Japanse mmog blijft voorgoed offline na server-crash

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 11:53
offtopic:
Dit topic geeft wel een beetje aan waarom ik ooit uit de IT-wereld gestapt ben :X

Laten kiezen tussen een extra week salaris uitbetalen of een extra week vakantie lijkt me redelijk. Waarbij ik dan zelf zou aandringen op het nemen van de vakantie. Het hangt ook een beetje af van de zwaarte van de functie en de gedane werkzaamheden, ik kan dat natuurlijk niet goed inschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrnuld op 12-11-2011 14:00 ]

Niets...

• Roenie
  • Niet online
Thalaron schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 13:37:
Volgens mij mag je vanuit de ARBO zelfs maar 12 uur aaneengesloten werken? ...
Nu ik er iets langer over nadenk, in plaats van te denken aan beloningen zou je ook kunnen zeggen dat 32 in plaats van de 12 wettelijke toegestane uren eigenlijk absurd is.

En om daar dan ook nog eens niets tegenover te zetten als werkgever :?

Het gevaar wordt simpelweg te groot. Niet alleen voor de medewerker, maar ook voor diens collega's en later bij het naar huis gaan medeweggebruikers. Al zou je dat laatste kunnen voorkomen door een taxi te regelen natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie op 12-11-2011 17:29 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
BerendBoon schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 13:53:
Dit topic geeft wel een beetje aan waarom ik ooit uit de IT-wereld gestapt ben :X
...

Ben je de gezondheidszorg in :+

• ninjazx9r98
Roenie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:28:
[...]
Nu ik er iets langer over nadenk, in plaats van te denken aan beloningen zou je ook kunnen zeggen dat 32 in plaats van de 12 wettelijke toegestane uren eigenlijk absurd is.
Ik heb de link een aantal berichten boven jou al geplaatst maar wettelijk gezien is er een mogelijkheid tot het werken van 14 uren.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Moet je vooral doen, gaan mekkeren over 'de ARBO' terwijl het hele bedrijf stil staat.

• ninjazx9r98
Want je kunt beter veels te veel uren maken en onderweg naar huis jezelf te pletter rijden tegen een boom omdat je je ogen niet meer kon open houden?
Of misschien een ander dood danwel invalide rijden?
Of een blunder maken door de vermoeidheid waardoor het bedrijf nog veel langer stil staat dan nodig is?
Er zijn 'verzekeringen' voor dit soort problemen in de vorm van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het oplossen van dit soort problemen, waarom moet het het probleem van de werknemer zijn als de baas verzuimt om een contract af te sluiten met een dergelijke dienstverlener?

Verwijderd

Wie had die hotelkamer geregeld waar jullie geen gebruik van hebben gemaakt?

• Roenie
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:50:
Ik heb de link een aantal berichten boven jou al geplaatst maar wettelijk gezien is er een mogelijkheid tot het werken van 14 uren.
Wat verandert dat aan het punt van mijn posting :?

• ninjazx9r98
Roenie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:55:
[...]
Dat 14 uur meer is dan 12 uur?
Jij geeft aan dat het wettelijke maximum 12 uur is terwijl het in werkelijkheid 14 uur is als werkzaamheden niet kunnen wachten.
Dat 32 uur absurd is zijn we het over eens.

[ Voor 8% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-11-2011 23:22 ]

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:34:
Wie had die hotelkamer geregeld waar jullie geen gebruik van hebben gemaakt?
Die hotelkamers hadden we zelf geregeld... Zoiets van... Als het wat eerder opgelost was dat we dan niet naar huis hoefden te rijden maar lekker even konden rusten in het hotel...

Kosten hiervan die boeiden ook niet echt hoor...

Ik lees een hele hoop reacties over de wettelijke arbeidstijden... Maar zoals ik zei... We werken in een klein team van 3 medewerkers waarvan 1 medewerker zich in het buitenland bevond. We hebben het allemaal als team gefixed. Iedereen heeft hart voor de zaak en voelt zich verantwoordelijk voor het eind resultaat.

Volgend jaar zitten wij allemaal aan de max van onze salarisschaal en eigenlijk hebben we het allemaal wel eens gehad over een kleine auto van de zaak (aangezien we allemaal privé een auto willen houden). De actie van afegelopen week kan onze vraag hierin natuurlijk wel sterken.

Vanuit het management kregen we ook alle steun om het probleem op te lossen. Geld speelde geen rol (als er een nieuwe server of iets dergelijks moest komen dan moest die gekocht worden etc...).

Het enige waar ik eigenlijk een beetje spijt van heb is dat ik inderdaad met de auto ben terug gereden en niet de taxi heb gepakt. Was inderdaad een vermoeiend ritje terug. (was eigen keuze hoor... Had gewoon een taxi kunnen bellen...)

Ik ben om 17:00 uur naar bed gegaan thuis en ergens om 20:00 werd ik compleet gedesoriënteerd wakker. Snel maar weer gaan slapen en om 08:00 op vrijdag weer op het werk. Eigenlijk viel de vrijdag ook best mee.

Volgende week gaan we dit allemaal bespreken met het management en hoe we dit soort situaties in de toekomst kunnen voorkomen. We hebben dit niet zien aankomen maar kunnen nu wel gaan kijken hoe we dit kunnen oplossen in de toekomst.

Dit gebeurt gelukkig ook niet vaak (de laatste keer dat er echt een crash was is 11 jaar geleden) maar dat er acties uit voort gaan vloeien is natuurlijk duidelijk (ik werk er nu net 1,5 jaar).

WWW.RC5.NL

• Roenie
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:20:
Dat 14 uur meer is dan 12 uur?
Jij geeft aan dat het wettelijke maximum 12 uur is terwijl het in werkelijkheid 14 uur is als werkzaamheden niet kunnen wachten.
Dat 32 uur absurd is zijn we het over eens.
Dan heb je het punt dus juist niet begrepen? Maar je laatste zin zegt me weer dat je dit toch wel hebt, maar het belangrijker vindt om 100% accuraat te zijn dan naar de boodschap van een posting te kijken ;)

Maar goed, 12 of 14 uur maakt in dit geval helemaal niets uit. 32 uur komt daar helemaal niet in de buurt. Naast de wettelijke regels is er ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid en dit is zo extreem dat ik me voor kan stellen dat ik als werknemer toch die hotelkamer had gepakt om tussendoor slaap te pakken. Veiliger voor iedereen.
d-motion schreef op zondag 13 november 2011 @ 00:45:
...Ik lees een hele hoop reacties over de wettelijke arbeidstijden... Maar zoals ik zei... We werken in een klein team van 3 medewerkers waarvan 1 medewerker zich in het buitenland bevond. We hebben het allemaal als team gefixed. Iedereen heeft hart voor de zaak en voelt zich verantwoordelijk voor het eind resultaat.
Dat laat onverlet dat 32 uur wel heel erg lang is. Het siert je dat je hart voor de zaak hebt en het met de collega's samen op wilt lossen, maar vergeet jezelf niet.
...Volgende week gaan we dit allemaal bespreken met het management en hoe we dit soort situaties in de toekomst kunnen voorkomen. We hebben dit niet zien aankomen maar kunnen nu wel gaan kijken hoe we dit kunnen oplossen in de toekomst....
Je kunt niet altijd alles voorzien en voorkomen, maar wel proberen zaken zo in te richten dat het sneller op te lossen is. Ik hoop dat je daar met het team iets op kunt verzinnen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Frank Martin schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 19:54:
Moet je vooral doen, gaan mekkeren over 'de ARBO' terwijl het hele bedrijf stil staat.
Meteen naar de ARBO gaan om te gaan "mekkeren", een term waar ik het uberhaupt niet mee eens ben, is inderdaad niet de beste optie. Wel is het een optie indien dit soort gevallen vaker voorkomen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Notna schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:51:
Ik wel als dat eens per jaar voorkomt en je verder niet of nauwelijks langer hoeft te werken.
Pardon!?

Mijn vrije tijd is mij een stuk meer waard dan mijn werktijd. Dus zal de baas mij hiernaar moeten betalen. Ik ga echt niet tegen 100% in het weekend werken bijvoorbeeld.

Wij hebben een erg goede overwerkregeling die ik niet meer dan logisch vind.

Ieder willekeurig overuur = 215%. Dat gaat dus om 16:00 uur in bij mij...
Migratiemaanden zijn best lekker verdienen... Drie weekendjes werken en je zit zo op de 2500 extra bruto...

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
Roenie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:28:
16 uur incidenteel....

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij mijn huidige baan heb ik twee keer een "crisistijd" meegemaakt, een keer met een bedrijfsverhuizing en een keer een fikse virusinfectie. Bij beide gevallen heb ik in één week tijd zo'n 80 uur gewerkt; bij het virusincident is het een paar keer voorgekomen dat ik om 2:00 uur 's nachts nog aan het werk was. Na de verhuizing kregen alle IT-ers en andere mensen die hard meegeholpen hadden een "Pluim" t.w.v. zo'n €100 (kon je zelf on-line iets leuks uitkiezen) met een leuke fles wijn erbij. Na het virusincident kregen alle IT-ers een cadeaubon van €100. En daarnaast nog de keuze om de overuren via tijd-voor-tijd te verrekenen of ze uitbetaald te krijgen (normaal is TvT de enige optie), met een 50% toeslag voor avond/nachturen en 100% toeslag voor weekeinduren en een persoonlijk dankwoord van de CEO.

Dat stukje waardering zorgt ervoor dat we nu met plezier terugkijken naar die periodes, terwijl we op dat moment zelf af en toe wel eens hartgrondig aan het vloeken waren ;)

Oftewel, een goede compensatie in de vorm van een ruime tijd-voor-tijd-regeling (inclusief 50% toeslag voor de avond-/nachturen) lijkt me het minimum; een attent extra'tje zoals een flesje, een bon of een envelopje om je te bedanken voor je inzet "above and beyond the call of duty" zou een leuke kers op de taart zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Roenie
  • Niet online

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn wel uitzonderingen op de arbeidstijdenwet die regelmatig beduidend langere werktijden 'mogelijk' zouden maken trouwens. Maar die lijken me hier niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2011 19:28 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
In België is het zo dat de manager/baas erop moet toezien dat je niet meer werkt dan toegelaten.
Lees: die moet de werknemer dus tegenhouden als die langer wilt werken.
Allé, ik denk wel niet dat de meeste bazen je gaan tegenhouden ;) Maar het is wel belangrijk naar aansprakelijkheid toe.

Zelf hotelkamers boeken .... ehm ... goed zot.
Het kan een leuke sfeer zijn, toffe collega's, tof werk ... maar het is en blijft werk.

• BlakHawk
Roenie schreef op maandag 14 november 2011 @ 18:40:
Helemaal niets, het was geenszins mijn intentie iets af te doen van jouw post.
Enkel een klein feitje aan te passen.

• ninjazx9r98
dfrenner schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:09:
[...]

Beetje jammer alleen dat je er zelf ook naast zit :P

http://www.rijksoverheid....r-bepaalde-situaties.html
Langer werken bij noodzakelijke werkzaamheden

Als werkzaamheden niet kunnen wachten, mag u langer doorwerken. Dat mag alleen als langer werken niet te voorkomen is. U mag dan 1 keer per 2 weken maximaal 14 uur werken (ook in de nacht).
De incidentele 16 uur die jij noemt kan ik in ieder geval niet terug vinden.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Je hebt dus 16 uur overgewerkt, waarvan zeg 8 uur 's avonds en 8 uur 's nachts.

Als er niks in je contract staat, lijkt het me redelijk dat je de avonduren voor 150% uitbetaald krijgt (of in extra vakantie-uren), en de nachturen voor 200%. Dus dan zou je recht hebben op 8x150% + 8 x200% = 38 overuren.

• Roenie
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:09:
Oh zo :) dank je.

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
32 Uur aaneengesloten, petje af. De werkgever zal dit zeer zeker wel waarderen. Ik zou alleen met geen enkel woord over rusttijden etc gaan beginnen, want volgens de arbeidstijdenswet zijn jullie hartstikke fout geweest. Maar goed, dat is al gemeld.

Even over de overuren:
Eén keer per twee weken maximaal 14 uur aaneengesloten. Daarna verplicht 11uur rust (bij uitzondering 8 uur). Aangezien jullie die rust niet hebben gehad, geldt IMO ieder extra uur na de eerste 8 werkuren als overuur. Dus hebben jullie 24 overuren gemaakt.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 16:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:59:
Een maat van me heeft een jaar of twintig geleden overigens de volledige linkerkant van z'n auto langs een vangrail geschuurd nadat hij iets meer dan 24 uur wakker was door een combinatie van zaterdag hard werken op de markt en vervolgens stappen tot de volgende ochtend.
Laatste wat hij zich kan herinneren voor hij wakker schrok door een klap en veel herrie is dat hij een paard en wagen op de snelweg had gezien....
Als je merkt dat je zo moe bent dan is het gewoon een kwestie van een hotel bellen en hen vragen of ze een taxi kunnen regelen die je op haalt. Maar waarschijnlijk zou hij daarmee al het geld wat hij heeft verdiend die dag meteen uitgeven ;) .

Als het een zakelijke klus is dan is het een ander verhaal.

Moet zeggen dat ik vroeger ook nog wel wat nachtjes heb doorgehaald door crashes e.d., maar door het instellen van goede back-ups en ook duidelijk te communiceren met de klant wat de termijnen zijn in geval van calamiteiten worden veel dingen duidelijk.

Back-ups gaan meestal gewoon eens per dag, dat wil zeggen dat je maximaal een dag werk kwijt bent.

Wil men dit verlagen naar per 4 uur of per 2 uur dan gaan de kosten van de investering enorm omhoog.

Verder ben ik niet de beroerste om een klant te helpen mocht het toch mis gaan. Maar alles na 17:00u is wel 100% en na 22u 200%. Dus een nachtje werken (17:00u-07:00u) is dan (80*2*5)+(80*4*7) 2400 euro ;) . Nou wil ik dat misschien nog wel middelen op 2000 euro ofzo, maar toch wel flink geld. Kunnen ze beter een iets duurdere server kopen.

Ik heb vaak ook weer afspraken de volgende dag die ik moet verzetten enzo en elke klant is nauurlijk belangrijk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Bij een klus bij het ministerie is bij de deployment van een PHP applicatie ook iets gruwelijks fout gegaan omdat het nogal een lastige applicatie was met veel koppelingen naar andere omgevingen etc. Dit liep dus ook behoorlijk uit de hand en hebben we toen met 3 freelancers afgewisseld want je bent inderdaad na 16 uur werken niet echt fris meer. Mijn collega die er al 24 uur was heb ik 's ochtends overgenomen, hij bleef wel naast me zitten en keek mee maar had geen werkdruk meer.

Uiteindelijk bleek het een (geheugen) lek te zijn in PHP 5.1.7 en was een upgrade naar een nieuwere versie onvermijdelijk en dat is daar niet gebruikelijk 'even' upgraden in een productie omgeving' maargoed toen was het probleem wel opgelost.

Bij ons was het wel redelijk geregeld, ondanks het freelance is staat er in het contract dat overwerken van je verlangt kan worden en je dus beschikbaar dient te zijn in nood situaties maar deze uren worden wel gewoon uitbetaalt. De uren die je na 21:00 maakt worden 150% uitbetaalt en 's nachts 200% tot 6:00 geloof ik. Niet misselijk dus. En uiteindelijk een fles wijn / bedankje gekregen van secretarissen / directieleden.

Het geval de poster heb ik ook wel vaker meegemaakt ook toen ik nog in vast dienstverband werkte. 32 uur misschien niet maar wel zeker 24 uur meerdere malen. Ik heb er eigenlijk nooit moeilijk over gedaan omdat de werkgever destijds vaak leuke dingen organiseerde en nooit moeilijk deed als je eerder weg wou of een keer een middag geen zin had om te werken.

Ik heb er een keer een conflict om gehad bij weer een andere werkgever. Hier had ik in 2 dagen ook tussen de 30 en 35 uur gemaakt (wel geslapen nog 's nachts) en de derde dag heb ik gezegd dat ik eerder weg ging (12:00) want ik was sowieso niets waard en het echt geen zin meer en alles draaide stabiel. Was toen geen probleem en kon direct naar huis alleen een maand later moest ik wel een vrije dag af tekenen. Nooit gedaan overigens en het bedrijf zat financieel ook een beetje in de problemen dus wellicht te verklaren achteraf.
Pagina: 1