PC start automatisch en blijft vervolgens herstarten

Pagina: 1
Acties:

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-02 21:08
Ik heb sinds kort problemen mijn mijn computer.

Ik heb gisteren een nieuwe SSD in mijn PC gebouwd. Geen problemen, hooguit dat de pc wat lang in het 'loading os ......' scherm bleef hangen.

Na het installeren van windows ging ik updates installeren. Op een gegeven bij een herstart heb ik de boot sequence veranderd van cdrom drive eerst naar hdd eerst.

Tijdens een update kreeg ik een BSOD (helaas had ik geen tijd om de codes op te schrijven). Vervolgens starte mijn PC maar kwam die niet voorbij het scherm waarin je kunt kiezen om het bios in te gaan. Ik kon niet in de bios komen omdat voor die tijd mijn pc herstart.

Op het moment dat mijn pc in het stopcontact geplugd wordt, probeert tie meteen op te starten.

Mijn hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N300 PCI (PCE-N15)€ 20,89€ 20,89
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 139,90€ 139,90
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 163,90€ 163,90
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 96,79€ 96,79
1Creative Gigaworks T20 Series II€ 56,95€ 56,95
1Zalman CNPS9900NT€ 44,90€ 44,90
2Aerocool Aerocool Shark Fan Black Edition 14cm, 140mm€ 8,05€ 16,10
2Tacens Aura Ice , 120mm€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000€ 41,89€ 41,89
1Razer Naga Molten Special Edition€ 63,-€ 63,-
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 243,-€ 243,-
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 57,90€ 57,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 112,90€ 112,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 163,49€ 163,49
2Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 37,40€ 74,80
1Scythe Kama Reader 2€ 11,50€ 11,50
1Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5€ 411,50€ 411,50
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,85€ 116,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.836,26

Wat ik al geprobeerd heb:

- Geheugen in pairs proberen (twee repen tegelijkertijd, het lijkt me te sterk dat er twee brakke reepjes in twee verschillende sets zitten)

- Bios resetten volgens handleiding (schroevendraaier tegen clear cmos pinnetjes gehouden voor ongeveer 15 sec, met volledig ontkoppelde pc

dit geeft geen soelaas.

Is het de moeite waard om mijn videokaart los te koppelen en te proberen te starten op de interne grafische kaart, of kan de graka dit probleem niet veroorzaken?

Wat moet ik verder nog testen om e.e.a. uit te sluiten?

[img]error.jpg[/img]

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
Mooie setup!

Ik zou om te beginnen met alles los te koppelen wat je niet nodig hebt om Windows te kunnen laten booten en dan stap voor stap spullen aansluiten totdat het probleem weer optreedt.

Succes!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
Schakel de optie "Automatisch Herstarten" uit in windows zodat je de crash code kan lezen.
Als je dat in Google typt weet je waarschijnlijk meer dan nu.

• Niekleair
Het probleem is dat mijn computer windows niet eens haalt. Je kent wellicht dat startschermpje waar je het merk van je mobo ziet, en waar je de optie krijgt om je bios in te gaan enz? Daar is tie al vastgelopen.

Wat ik verder gedaan heb is:

Helemaal leeg trekken, met uitzondering van ram (dus alle HDD's , ODD's, grafische kaarten, usb connectors) en dan opstarten.... zelfde probleem Daarna met drie verschillende reepjes ram gestest --> zelfde probleem

Reset switch op powerswitch aangesloten:
zelfde probleem.

Volgens mij heb ik nu het probleem getraceerd naar m'n mobo, voeding of cpu, maar welke van de drie weet ik nog niet, en ik heb geen hardware zodat ik kan testen.

Mij lijkt de mobo het meest voor de hand liggend, aangezien die het meest kwetsbaar is, als de voeding defect zou zijn, zou volgens mij de hele PC niet aan moeten gaan, idem dito met de cpu.

Overigens probeert tie sinds ik mijn grafische kaart er uit heb gehaald tenminste niet meer uit zichzelf te starten als tie in het stopcontact geplugd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Niekleair op 11-11-2011 16:05 ]

[img]error.jpg[/img]

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
Zit je koeler van je cpu er wel goed op?

• Hell-Slave
martijn_me schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:31:
Zit je koeler van je cpu er wel goed op?
Als de cpu cooler niet goed zit dan reboot hij niet maar valt gewoon uit.
Misschien is je voeding niet meer goed, maar zonder andere hardware kan je dat niet testen.

• Niekleair
Ik heb wel een POST card besteld. ik kan nergens in huis een intern speakertje vinden, wellicht dat tie nog een noodkreet beept voor hij uitschakelt. De Define R3 heeft helaas geen ingebouwde speaker. Waar kun je eigenlijk losse speakertjes kopen? (Dus de interne, niet speakersets)

Ik hoop wel dat het mijn voeding is, dat heeft het minste voeten in de aarde om te vervangen.

Ik kan trouwens wel de PSU eruit halen, en kijken of tie iets doet mij ons mediacenter, maar de kans bestaat dat daar alles gewoon werkt, omdat daar maar een energiezuinige athlon in zit (45W). en hij dus niet door het punt waar die uitvalt heengetrokken wordt.

Lastig dat de punten die op een brakke/dode PSU wijzen, ook door een defect moederbord veroorzaakt kunnen worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Niekleair op 11-11-2011 17:19 ]

[img]error.jpg[/img]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

niekje87 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:17:
Ik heb wel een POST card besteld. ik kan nergens in huis een intern speakertje vinden, wellicht dat tie nog een noodkreet beept voor hij uitschakelt. De Define R3 heeft helaas geen ingebouwde speaker. Waar kun je eigenlijk losse speakertjes kopen? (Dus de interne, niet speakersets)

Ik hoop wel dat het mijn voeding is, dat heeft het minste voeten in de aarde om te vervangen.

Ik kan trouwens wel de PSU eruit halen, en kijken of tie iets doet mij ons mediacenter, maar de kans bestaat dat daar alles gewoon werkt, omdat daar maar een energiezuinige athlon in zit (45W). en hij dus niet door het punt waar die uitvalt heengetrokken wordt.

Lastig dat de punten die op een brakke/dode PSU wijzen, ook door een defect moederbord veroorzaakt kunnen worden.
klinkt inderdaad als een voedingsprobleem, haal je grafische kaart er eens uit en probeer eens te booten op je IGP.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Niekleair
Is al gebeurd, zonder resultaat (gelukkig min of meer, want de GPU is het enige component waar ik geen garantie op heb, aangezien ik die tweedehands overgekocht heb.. zonder factuur)

Zelfs als alleen het mobo, CPU, 1 bankje ram en voeding verbonden zijn (en in de kast zitten), blijft het probleem bestaan.

[img]error.jpg[/img]

• Hell-Slave
niekje87 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:31:
Is al gebeurd, zonder resultaat (gelukkig min of meer, want de GPU is het enige component waar ik geen garantie op heb, aangezien ik die tweedehands overgekocht heb.. zonder factuur)

Zelfs als alleen het mobo, CPU, 1 bankje ram en voeding verbonden zijn (en in de kast zitten), blijft het probleem bestaan.
Heeft het systeem weleens goed gedraaid?
Is dit systeem compleet nieuw?
Alleen met ander hardware kan je hier achter komen wat stuk is.
Kan je niks lenen van collega's, familie of vrienden? (tweakers in je buurt)

• Niekleair
Het systeem draaide goed en stabiel, tenminste tijdens installatie. Het meeste van de setup (m.u.v. de nieuwe SSD) heeft BF3 gedraaid. Het draaide toen vrij stabiel, zeker nadat ik mijn GTX560Ti naar een GTX580 geupgrade had.

Na herinstallatie is de ellende begonnen. Als ik nu een casespeaker had, kon ik wellicht via de beep-code er achter komen wat er scheelt, maar ik heb geen flauw idee waar je die dingen koopt. Of met welke zoekterm je die krengen krijgt, want als je op 'internal pc speaker' of zelfs ' POST Speaker' zoek, krijg je speakersetjes enzo.

En de bestelde POST card komt waarsdhijnlijk pas met 1 a 2 weken binnen en het is maar de vraag of die het probleem kan identificeren.

Ik zal proberen een testvoeding te pakken te krijgen en daarmee te proberen. Ik zal het resultaat hier posten. Maar als iemand mij kan vertellen waar ik casespeakertjes kan kopen, of beter nog, er eentje naar me kan opsturen (tegen vergoeding uiteraard) ben ik ook al blij.

[img]error.jpg[/img]

• Hell-Slave
niekje87 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 00:51:
Het systeem draaide goed en stabiel, tenminste tijdens installatie. Het meeste van de setup (m.u.v. de nieuwe SSD) heeft BF3 gedraaid. Het draaide toen vrij stabiel, zeker nadat ik mijn GTX560Ti naar een GTX580 geupgrade had.

Na herinstallatie is de ellende begonnen. Als ik nu een casespeaker had, kon ik wellicht via de beep-code er achter komen wat er scheelt, maar ik heb geen flauw idee waar je die dingen koopt. Of met welke zoekterm je die krengen krijgt, want als je op 'internal pc speaker' of zelfs ' POST Speaker' zoek, krijg je speakersetjes enzo.

En de bestelde POST card komt waarsdhijnlijk pas met 1 a 2 weken binnen en het is maar de vraag of die het probleem kan identificeren.

Ik zal proberen een testvoeding te pakken te krijgen en daarmee te proberen. Ik zal het resultaat hier posten. Maar als iemand mij kan vertellen waar ik casespeakertjes kan kopen, of beter nog, er eentje naar me kan opsturen (tegen vergoeding uiteraard) ben ik ook al blij.
Volgens mij kan je die zelf maken, je heb een klein speakertje van 8 Ohm nodig en een kabeltje.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/hv8lug.jpg

Dus je problemen begonnen pas nadat je je SSD had geinstalleerd?

• Niekleair
In ieder geval de huidige problemen. Ik had wel toen ik nog de GTX560Ti draaide ipv de GTX580 af en toe last van artifacts in Battlefield3, maar ik dacht dat dat aan de videokaart driver lag. Toen ik de grafische kaart underclockte was dat probleem opgelost.

Ik herinner me nu wel dat het systeem daarvoor ook af en toe random crashte. Meestal op een moment dat ik er net niet achter zat, ik was b.v. wezen eten met BF3 op pauze, en toen ik terugkwam bleek m'n pc herstart te zijn. Door het geneuzel met die artifacts dacht ik toen dat het aan de drivers/GTX560Ti lag, maar bij nader inzien zouden dat de voortekenen geweest kunnen zijn van een voeding/mobo die op opgeven stond.

-addition 14:55-
Ik heb het probleem tot met behoorlijke waarschijnlijkheid mijn CPU/MOBO geisoleerd, Ik heb een intern speakertje te pakken weten te krijgen bij een plaatselijke computerboer. Hier heb ik ook een goedkope 350W Huntkey voeding gekocht. Ik weet dat het niet de beste voeding is, maar om een i7 door de startprocedure heen te trekken, moet kunnen met deze.

Eerst alleen het speakertje. Deze gaf een kort piepje (het teken " alles ok' . Ook de tab-knop werkte. Hiermee kwam ik in het POST Scherm. Hij kwam tot het testen van het geheugen (1 bankje). Daarna viel hij opnieuw uit.

Toen ik de Huntkey aansloot, gebeurde precies hetzelfde. Ik acht de kans dat zowel m'n Cooler Master als m'n Huntkey voeding aan hetzelfde lijden, gering. Van de CPU/MOBO combi lijkt mij het moederbord de meest waarschijnlijke boosdoener.

Voor ik een nieuw moederbord ga bestellen (ik ben weer eens te ongeduldig om 7 weken op de RMA te wachten, vreemd he?), is er een manier om zeker te weten dat het niet de CPU is? Bij wat ik op internet gelezen heb zijn de door mij ervaren probleempjes nergens door een CPU veroorzaakt,

[ Voor 48% gewijzigd door Niekleair op 12-11-2011 15:07 ]

[img]error.jpg[/img]

Verwijderd

Dus wat je krijgt is de BIOS en niet een knipperend cursortje? In dat tweede geval is Windows je BOOT sector gewoon kwijt dat vind ie leuk om bij SSD's te doen. Eerste waar ik aan dacht is dat het probleem is ontstaan door het heraansluiten van de overige HDD's. Wat ik met Win7 installeren op mijn server heb gemerkt is dat Windows de sector op een reguliere HDD plaatst waarna Windows niet start als deze verwijderd of verplaatst is. Dit heeft me 24u aan onderzoek gekost en uit eindelijk toch maar opnieuw geherinstalleerd....Mogelijk helpt het! Of troubleshoot op boot.ini /sector is missing

• Niekleair
Op het moment dat ik alle harde schijven ontkoppel, zou hij minstens een cannot find OS if iets in die trant moeten weergeven, maar dat punt haalt tie niet eens. Ik denk de boosdoener gevonden te hebben, namelijk m'n MOBO, zie ook m'n post hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Niekleair op 12-11-2011 15:23 ]

[img]error.jpg[/img]

• Hell-Slave
niekje87 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:08:
Op het moment dat ik alle harde schijven ontkoppel, zou hij minstens een cannot find OS if iets in die trant moeten weergeven, maar dat punt haalt tie niet eens. Ik denk de boosdoener gevonden te hebben, namelijk m'n MOBO, zie ook m'n post hierboven.
Ik verdenk je mobo ook, cpu's gaan bijna nooit stuk.

• Niekleair
Dat las ik inderdaad ook op de meeste sites waar dit probleem uit de doeken gedaan werd. Dinsdag/woensdag zal ik het weten als de vervanger binnen is. RMA is ook aangevraagd.

Vermoeiend als componenten niet doen wat je van ze verwacht..

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Niekleair op 12-11-2011 17:49 ]

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1