Welk model iMac aanschaffen en welke accessoires?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 07:44
Hallo mede-Tweakers!

Graag zou ik advies van jullie willen over het nut van enkele dingen bij de aanschaf van een iMac.

Inleiding
Ik wil een iMac aanschaffen omdat ik inmiddels klaar ben met mijn opleiding en dus niet meer aan Windows vast zit. Heb ook een MacBook Pro overwogen maar aangezien ik nog een relatief nieuwe laptop heb vervang ik mijn PC. De iMac gaat gebruikt worden voor wat internetten, muziekcollectie afspelen en bijwerken, af en toe een filmpje kijken, misschien bij uitzondering een keer wat fotobewerking en wat programmeren (tsja, blijf toch een electronica-junkie ^^) En mocht ik er tijd voor hebben en zin in hebben een keer een spelletje, CD/DVD danwel online (flash of een of ander klik spelletje op spele.nl haha) Dus qua capaciteit hoeft het beestje niet geweldig sterk te zijn. Nu zit ik alleen nog te dubben over de volgende zaken:

Garantie
Zoals iedereen wel weet is Apple niet de makkelijkste met betrekking tot garantie. Graag zou ik meer duidelijkheid hebben over het nut van het bijvoorbeeld afsluiten van een AppleCare Protection Plan á € 179,- En stel dat ik mijn iMac gewoon bij de Media-Markt/Dixons/Saturn of iets in die richting gaan halen en er mocht dat iets gebeuren dan zou ik heb theoretisch daar gewoon op de toonbank kunnen leggen en het hun laten uitzoeken/uitvechten met Apple correct?

Processor
i5 @ 2,7 GHz of een i7 @ 2,8 GHz? Loont het zich die € 200,- extra neer te leggen?

RAM
Bij Windows weet ik meer is beter, maar wat heeft een iMac nodig aan recources? Volstaat 4GB met bovenstaande situatie?

HDD/SSD
Ja hoor, komt die weer aan... Een SSD, ben er fan van... Maar via de Apple Store gaat zo'n ding me € 500,- kosten... Kan ik er zelf ook gewoon eentje kopen en die erin bouwen? En krijg ik dan geen problemen met het ding zelf? (in de trant van, kan een iMac overweg met een doorsnee SSD)

TimeCapsule/AirPort
Ben er ook naar aan het kijken, heb zoiets als ik het doe dan doe ik het wel meteen goed. Heb ook altijd gezegd dat de opslagcapaciteit van een PC/Laptop me weinig boeit... De snelheid van die schijf, die vind ik belangrijk! Ik douw hier wel een NAS in de meterkast en plug die bij de router erbij als ik per se opslagcapaciteit wil. Zit ik vast aan een oplossing van Apple of kan ik ook zelf een NAS aanschaffen en die gebruiken voor filesharing (binnen het netwerk) en het automatisch back-uppen van systemen? (Windows en Mac)

Ja het zijn veel vragen, I know... Maar krijg van mensen om me heen steeds verschillende verhalen te horen en omdat hier toch wel wat meer mensen met ook vakkennis en ervaring zitten hecht ik meer waarde aan jullie advies/mening!

Alvast bedankt voor de moeite!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
De garantie is een beetje twijfelachtig met apple producten. Apple geeft zelf standaard 1 jaar garantie, maar volgens mij geeft bijvoorbeeld de mediamarkt 2 jaar garantie. Ik denk dat je dit het beste gewoon even bij de winkel moet navragen.

i5 of i7 - Ik denk dat het grootste verschil tussen de twee wel/niet hyperthreading is. Ik heb een MBP met een i7 (hyperthreading) & ik zie de 4 virtuele cores eigenlijk nooit echt iets doen. Dus ik zou zelf voor een i5 gaan als ik nu de beslissing weer zou moeten nemen. Ik speel zelf niet echt spelletjes, maar doe wel CPU intensieve taken als Vmware.

4Gig zou opzich voldoende moeten zijn & het is makkelijk later uit te breiden mocht het blijken dat je meer nodig hebt.

SSD of HDD... als de SSD maar niet met de Mac geleverd wordt, want dit is echt stervens duur. Gewoon later zelf een SSD erin zetten, dan heb je ook meer keuze uit verschillende merken/types :)

Voor backups gebruikt ik FreeNAS op een VM welke draait op m'n server. Lekker goedkoop & werkt perfect!

• Jacks0nxD
Ok bedankt ;) dan ga ik inderdaad voor de i5, i7 leek wel leuk maar zoals ik het lees overkill en zeker voor wat ik er mee wil. Ook wordt het dan 4GB RAM, als het toch (relatief) makkelijk uit te breiden is zien we dan wel... en idd die SSD is me gewoon veel te duur, en ook veel te groot... Heb aan een ±60GB schijfje denk ik wel genoeg... is net voor het booten en de standaard programma's zoals tekstverwerken enzo...

Maar Apple kan overweg met een NAS die niet van hun is zeg maar? Ik kan Time-dinges er gewoon mee instellen?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij geeft MyCom 3 jaar garantie, misschien is dat nog interessant om eens na te vragen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Frietsaus schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:37:
Volgens mij geeft MyCom 3 jaar garantie, misschien is dat nog interessant om eens na te vragen.
Dat doen ze op alle notebooks, dus ook op Macbooks, maar niet op iMac's. Alle PC's van hun zelf geven ze 3 jaar garantie op, maar niet op Acer PC's, iMac's of welk ander merk dan ook.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 20:46
Geheugeh upgrades sowieso niet via de store doen, daar betaal je absurd voor. Vaak eenvoudig zelf te doen voor een fractie van de prijs.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Verwijderd

Geheugen en een SSD kan je het beste zelf inbouwen, scheelt je een hoop geld en je weet tenminste wat je er in stop. Een OCZ of een Crucial zijn over het algemeen de meest gebruikte SSD's.

Wat betreft de garantie, is er in Nederland niet een wet dat je standaard 2 jaar garantie hebt op elektronica? Daar zou Apple dus niet moeilijk over mogen doen lijkt me ;) Mij is iig altijd geleerd dat een Apple Careplan zonde is van je geld.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Vergeet niet dat een SSD zelf inbouwen nu niet echt een eenvoudig klusje is voor de doorsnee gebruiker... Het kan uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Brm-G schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:47:
Vergeet niet dat een SSD zelf inbouwen nu niet echt een eenvoudig klusje is voor de doorsnee gebruiker... Het kan uiteraard wel.
Inderdaad ja, Jacks0nxD, je kan best eerst even een video of tutorial zoeken. Dan heb je een beter idee over hoe moeilijk het is en of je het aandurft om je gloednieuwe iMac helemaal tot het bot uit elkaar te schroeven ;)

Verder is 4gig genoeg voor de situatie ja maar aangezien de prijzen van het RAM echt enorm laag staan (bij de winkels die niet Apple heten) zou ik er gewoon 8gigabyte insteken. Nooit een programma hoeven te sluiten is geweldig en dat gaat net niet met 4gig :) En kom, is 60euro voor 8gigabyte RAM nu zo veel? :)
Maar Apple kan overweg met een NAS die niet van hun is zeg maar? Ik kan Time-dinges er gewoon mee instellen?
De schijf waar je je Time Machine back-up gaat op plaatsen moet via een Mac OSX-bestandssysteem geformatteerd zijn, een back-up plaatsen op een NTFS-schijf zal dus niet gaan, hou daar rekening mee :) Ik zie ook dat je die back-ups draadloos wilt doen? Nja dat gaat dus niet meer (altijd) in Lion zover ik weet.. http://www.smallnetbuilde...breaks-time-machine-nases

[ Voor 27% gewijzigd door filenox op 11-11-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

filenox schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:01:
Inderdaad ja, Jacks0nxD, je kan best eerst even een video of tutorial zoeken. Dan heb je een beter idee over hoe moeilijk het is en of je het aandurft om je gloednieuwe iMac helemaal tot het bot uit elkaar te schroeven ;)
Dat valt ook wel weer mee. Glasplaat eraf, display omhoog lichten en je kunt er al bij. Niet voor the faint of heart, maar voor een tweaker goed te doen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Mmm ik dacht dat het wat meer werk was (misschien bij de Macbook Pro dan?). Ik heb er zelf namelijk geen ervaringen mee :)

Edit: Mm ook bij de MBP is het niet zo moeilijk als ik dacht.. Ach om mijn post nog wat nut te geven, hier vind je goede handleidingen om de hardware van je iMac te veranderen; http://www.ifixit.com/Browse/iMac_Intel

[ Voor 47% gewijzigd door filenox op 11-11-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Jacks0nxD schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:06:
Ja hoor, dit is absoluut geen probleem.

Lees anders ook even deze howto door over hoe je FreeNAS in kunt stellen om als TimeMachine the fungeren; \[HOW-TO] Freenas als Time Machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Exirion schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:19:
[...]

Dat valt ook wel weer mee. Glasplaat eraf, display omhoog lichten en je kunt er al bij. Niet voor the faint of heart, maar voor een tweaker goed te doen :)
Ook als je een SSD erbij wilt installeren? Dacht ergens gezien te hebben dat je dan bijna alle onderdelen eruit moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Over de garantie: MediaMarkt en Saturn geven standaard twee jaar garantie. Mocht er iets zijn, dan kun je bij hun servicebalie terecht. Je iMac wordt dan nar Apple opgestuurd. Zij vechten dan voor je ook eventuele garantieproblemen in het tweede jaar voor je uit :)

Mocht je AppleCare nemen, dan is dat niet echt van belang. Naast een uitbreiding van 1 jaar garantie naar 3 (bij Apple zelf) kun je ook bij alle Apple Authorised Service Providers (AASPs) terecht. Tevens is het on-site garantie: mocht er iets zijn, dan komt binnen enkele dagen een medewerker van Apple bij je thuis om 'm te repareren of vervangen. En je ondersteuning door de AppleCare-helpdesk gaat van 90 dagen/één 'incident' naar 3 jaar met een 'onbeperkt' aantal cases.

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
sow, 1 dagje werken en kijk wat een reacties haha :P

super mensen, hier kan ik eindelijk iets mee! Eigenlijk zijn al mijn vragen nu ook gewoon beantwoord, sta er een beetje versteld van :$

SSD: even de video's e.d. bekijken en dan kijk ik of ik het nog aandurf
RAM: standaard 4GB erin laten doen door Apple en dan zelf er nog 4GB bij prikken, alleen nog even het merk en zo uitzoeken maar dat moet goed komen ;)
Backups: zelf een NASje in elkaar knutselen denk ik, en anders wordt het gewoon een standaard oplossing van Synology, Netgear, Conceptronic of zo... 2HDD's in RAID1 (denk ik)
Garantie: mooi via een winkel aanschaffen dus, geen zin in gezeik ^^

Tweakers: top mensen, hartstikke bedankt voor alle tijd en info!

[ Voor 7% gewijzigd door Jacks0nxD op 11-11-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:24
Een AASP (of andere mac-verkoper) wil er vaak ook wel RAM en/pf een SSD inbouwen voor minder dan dat apple het doet, wellicht dat dat interessant is als de video's toch minder makkelijk lijken. Het is het iig waard om even na te vragen als je toch in de winkel bent om je mac te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 18-09 22:08
Als je nog geheugen van Apple zelf zoekt, ik heb hier nog 2x 2GB geheugenreepjes uit een 21.5" iMac liggen. Mag weg voor een leuk prijsje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
@GioStyle, ik zal eerst eens die iMac zelf aanschaffen en daarna eventueel wat upgrades doen... En natuurlijk ligt het eraan of wij dezelfde definitie van "leuk prijsje" hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 16:22
Als je zelf een nasje bouwt, en je wil hem gebruiken voor time machine backup dan moet je wel uitzoeken welk besturingssyteem je op de nas wilt zetten deze moet ondersteuning bieden voor Time machine backup!
Pagina: 1