[Mac Book A1181] Opstart problemen + geen bootdisk

Pagina: 1
Acties:

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hopelijk niet een al te simpele vraag maar ik heb dan ook weinig verstand van Macs.

Sitautie is als volgt: Mac Book (A1181) weigert te booten. Het scherm toont een folder icon met vraagteken. Dat betekent blijkbaar dat het systeem geen OS kan vinden -> hdd issue. Zo ver ben ik. Ik heb inmiddels een 2.5" SATA hdd besteld.

Maar nu komt het. Hoe instaleer ik een nieuwe OS? De bootdisk heb ik niet. Kan ik zomaar de nieuwste OSX installeren of moet ik specifiek de bootdisk van dit model zien te vinden? En zo ja, hoe kom ik daar aan? Kan ik dit nog ergens kopen of is het freeware dat met de laptop wordt gekoppeld.

Ik wil de laptop als tekst verwerker gebruiken: de OS boeit me dus niet zo gek veel, zolang het opstart en eenvoudige office taken uitvoert. Kan ik gezien dat doel ook zonder meer een andere OS installeren (windows)?

In het kort: Mac Book boot niet verder dan het grijze scherm met vraagteken logo; ding wordt binnenkort voorzien van een nieuwe hdd en wat ik wil is om daar een OS op te installeren. Hoe pak dat het beste aan, nu ik geen bootdisk heb.

Dank.

Verwijderd

http://www.apple.com/macosx/recovery/

Wel geen idee of als de jouwe dit al ondersteund..

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:44
http://support.apple.com/kb/DL1433hier heb je misschien wat aan..

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53
Ik weet niet of dit voor jou een optie is maar misschien kan je OSX via usb booten?

http://www.ihackintosh.co...e-snow-leopard-usb-stick/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
Uit jullie reactie begrijp ik dus dat iedere versie OSX gewoon op een 5 jaar oude mac book kan worden geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

FMS schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:13:
Uit jullie reactie begrijp ik dus dat iedere versie OSX gewoon op een 5 jaar oude mac book kan worden geinstalleerd?
Het ligt iets genuanceerder dan dat. Net zoals met andere OS'en gelden bij Mac OSX ook systeemvereisten. Het typenummer, A1181, is niet van 1 specifiek type MacBook, maar van diverse configuraties die tussen 2006 en 2010 op de markt gekomen zijn. Niet al deze configuraties kunnen zomaar Mac OSX Lion (de meest recente versie) draaien. Ze kunnen echter wel allemaal Mac OSX Snow Leopard (de vorige versie) draaien, mits de Mac voorzien is van minimaal 2GB werkgeheugen. Voor Lion is tevens een Core 2 Duo processor (of nieuwer nodig). De 'mid-2006' MacBook werd echter geleverd met een Core Duo processor, die de 64-bit extensies mist die Lion wel nodig heeft.

Mac OSX Snow Leopard werd nog gedistribueerd op DVD, en is voor pakweg 25 euro nog wel te koop hier en daar. Dat is je simpelste optie, en tevens de goedkoopste als je per se OSX wilt (en het legaal wil doen).

Mocht je MacBook te weinig werkgeheugen hebben, kan je dat eventueel ook nog (zelf) uitbreiden.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
Whieee schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:30:
[...]

Het ligt iets genuanceerder dan dat. Net zoals met andere OS'en gelden bij Mac OSX ook systeemvereisten. Het typenummer, A1181, is niet van 1 specifiek type MacBook, maar van diverse configuraties die tussen 2006 en 2010 op de markt gekomen zijn. Niet al deze configuraties kunnen zomaar Mac OSX Lion (de meest recente versie) draaien. Ze kunnen echter wel allemaal Mac OSX Snow Leopard (de vorige versie) draaien, mits de Mac voorzien is van minimaal 2GB werkgeheugen. Voor Lion is tevens een Core 2 Duo processor (of nieuwer nodig). De 'mid-2006' MacBook werd echter geleverd met een Core Duo processor, die de 64-bit extensies mist die Lion wel nodig heeft.

Mac OSX Snow Leopard werd nog gedistribueerd op DVD, en is voor pakweg 25 euro nog wel te koop hier en daar. Dat is je simpelste optie, en tevens de goedkoopste als je per se OSX wilt (en het legaal wil doen).

Mocht je MacBook te weinig werkgeheugen hebben, kan je dat eventueel ook nog (zelf) uitbreiden.
Helder zo. Bedankt. :)
Pagina: 1