Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over geschiktheid USB switch

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 21:09
Hallo,

Ik heb een vraagje m.b.t. de geschiktheid van een USB switch voor de volgende situatie:

Van de week heb ik online een iOmega iConnect Wireless Data Station (apparaatje dat NAS functionaliteit toevoegt aan je USB devices) gekocht. Ik heb hem nog niet binnen, dus kan e.e.a. nog niet testen, maar zit na te denken hoe ik om moet gaan met het aansluiten van mijn Canon Pixma MP180 multifunctional op dit apparaat.

Ik wil de iConnect via UTP kabel aan een switch hangen. Vervolgens 2 externe USB harddisks aansluiten en mijn USB multifunctional. Al die apparaten zijn dan via het netwerk bereikbaar.
Printen zou gewoon moeten functioneren via het netwerk als de multifunctional is aangesloten op de iConnect. Scannen zou daarentegen niet werken (hoewel er Linux op dat ding draait en het wellicht via wat tweaken mogelijk is i.c.m. SANE (http://www.sane-project.org/)). Om die reden ben ik aan het denken of ik de multifunctional niet gelijktijdig kan aansluiten op mijn pc (waar ie nu ook aan hangt) én aan de iConnect (zodat via LAN printen mogelijk is), via een simpele USB hub. In het incidentele geval dat er naar de pc gescand moet worden, kan dat dan gewoon zoals nu via mijn pc.

Ik vraag mij alleen af hoe mijn pc reageert als hij de multifunctional zowel lokaal via USB (scanner en printer) detecteert als via LAN (enkel printer). Kan dat, of geeft dat problemen?
In geval dat niet gaat, dacht ik dat een USB switch wellicht uitkomst kon bieden i.p.v. een USB hub; wil ik printen dan switch ik de multifunctional naar de iConnect zodat iedereen (incl. ikzelf) via het netwerk kan printen, wil ik scannen dan switch ik hem naar de USB poort van mijn pc waardoor ik lokaal kan scannen.

Is dit een logische gedachte of gaat dit totaal niet werken zoals gedacht? Of heeft iemand, wellicht op basis van eigen ervaring met een soortgelijke situatie, andere tips voor me?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Een usb hub kan je niet omgekeerd gebruiken.
Een usb hub deelt alleen 1 masterpoort op in meerdere masterpoorten.

Er zijn wel switches (alsin fysieke schakelaars) voor usb, ook wel wat geavanceerdere spullen, maar die worden snel duur.

Sane is inderdaad een leuk pakket, als je dat kastje zover krijgt om dat te draaien zou dat zeker een mooie oplossing zijn.

• timothee
SA007 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:18:
Een usb hub kan je niet omgekeerd gebruiken.
Een usb hub deelt alleen 1 masterpoort op in meerdere masterpoorten.

Er zijn wel switches (alsin fysieke schakelaars) voor usb, ook wel wat geavanceerdere spullen, maar die worden snel duur.
Werkt zoiets dan niet?

http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1002620 (sorry, rete trage pagina...)

http://computer-software....-0-2-poort.html?from_sl=1

Bij beide switches kun je middels een knopje aangeven welke USB poort geschakeld wordt. Ik heb er ook op Marktplaats zien staan waarbij dat enkel softwarematig kan en dat is natuurlijk niet zo handig als niet twee pc's maar één pc en één iOmega iConnect zijn aangesloten.
Sane is inderdaad een leuk pakket, als je dat kastje zover krijgt om dat te draaien zou dat zeker een mooie oplossing zijn.
Lijkt mij ook de mooiste oplossing, maar moet mij nog erin verdiepen. Hoop dat het erop te krijgen is zonder al teveel gehack (Debian installeren op dat apparaat is nl. mogelijk maar vergt gepruts met een USB naar Serial kabel en je garantie vervalt direct). Heb de webpagina van SANE even vluchtig bekeken om te zoeken of mijn Pixma MP180 ondersteund wordt (gelukkig wel, zei het beperkt), maar snap nog niet zo heel goed hoe het werkt.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:20
timothee schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:22:
[...]

Werkt zoiets dan niet?

http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1002620 (sorry, rete trage pagina...)

http://computer-software....-0-2-poort.html?from_sl=1

Bij beide switches kun je middels een knopje aangeven welke USB poort geschakeld wordt. Ik heb er ook op Marktplaats zien staan waarbij dat enkel softwarematig kan en dat is natuurlijk niet zo handig als niet twee pc's maar één pc en één iOmega iConnect zijn aangesloten.
Dat zou wel moeten werken inderdaad. Wil je 'm alleen gebruiken op de pc, dan even de switch omzetten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is er geen applicatie voor je desktop bij dat ding? AVM Fritzboxjes (de nieuwe zoals bij XS4All geleverd) hebben een soort remote USB over UTP functie. Programmatje installeren op je PC en de USB poorten van dat ding worden gezien als local en zijn rechtstreeks bruikbaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• timothee
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:35:
Is er geen applicatie voor je desktop bij dat ding?
Welk ding bedoel je? Die iOmega iConnect?
Daar zit als het goed is wel software bij (heb hem nog niet binnen, dus kan niet controleren wat precies), maar dat is volgens mij bedoeld voor de setup en "mappen" van netwerk drives naar driveletters (wat ook simpelweg vanuit de Verkenner kan).
AVM Fritzboxjes (de nieuwe zoals bij XS4All geleverd) hebben een soort remote USB over UTP functie. Programmatje installeren op je PC en de USB poorten van dat ding worden gezien als local en zijn rechtstreeks bruikbaar.
Ik heb geen idee of die iConnect dat ook kan / ondersteund.
Zie het er hier niet bij staan: http://download.iomega.co...eless_sellsheet_LR_EN.pdf

Als je de USB over UTP al als "lokaal" kan laten zien, is dat dan automatisch een garantie dat een device als een scanner werkt? Volgens mij niet, want de scanner data moet dan eerst nog via die iConnect naar de PC gestuurd worden en die moet er ook mee overweg kunnen. Of heb jij er concreet ervaring mee?

Heb net eens wat verder gelezen op de projectpagina van SANE en het ziet er wel interessant uit. Mijn multifunctional wordt in elk geval standaard ondersteund. Er zijn ook diverse opties voor de "frontend", dus een lokale scantool die de (remote) scanner kan gebruiken. Denk dat de grootste uitdaging is om die SANE programmatuur geïnstalleerd te krijgen op de iConnect. Ik heb nog niet kunnen uitvinden of je zonder al teveel gehack een package manager kunt installeren waarmee je de SANE packages kunt downloaden en installeren. Als dat kan, dan zou het niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik ben bang dat alles dichtgetimmerd zit en ik wil liever niet meteen de garantie verliezen :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op m'n werk staat een Fritzbox. App installeren en dan een USB stick in de Fritzbox gestopt. Was gewoon zichtbaar in Drive Management van WinXP, dus die werd echt wel als lokaal device gezien.
Scanner moet ook gewoon werken. Stond ook in de manual dat dat gewoon kan.

En anders idd eens met SANE aan de slag. Geen ervaring mee, maar ken het van naam.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
@TS:
Zo'n usb switch met echt een schakelaar erop zal prima werken, je gaf alleen geen linkje dus dacht dat je een normale usb switch bedoelde.
Mjah, als je moet gokken tussen 2 producten met dezelfde naam waarvan 1 type veel vaker gebruikt wordt, tsjah.

• timothee
McKaamos schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:37:
Op m'n werk staat een Fritzbox. App installeren en dan een USB stick in de Fritzbox gestopt. Was gewoon zichtbaar in Drive Management van WinXP, dus die werd echt wel als lokaal device gezien.
Scanner moet ook gewoon werken. Stond ook in de manual dat dat gewoon kan.
Welke Fritzbox is dat dan? Welk model? Wil eens nakijken waar die precies (onder de motorkap) gebruik van maakt...wellicht is dat nog achteraf op de iConnect te installeren, al vrees ik van niet.

• timothee
SA007 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 09:33:
@TS:
Zo'n usb switch met echt een schakelaar erop zal prima werken, je gaf alleen geen linkje dus dacht dat je een normale usb switch bedoelde.
Mjah, als je moet gokken tussen 2 producten met dezelfde naam waarvan 1 type veel vaker gebruikt wordt, tsjah.
Geen probleem, ik wist eerder ook niet eens van het bestaan van USB switches, kende alleen USB hubs :)
Ik benoemde het concreet als switch, maar kan me voorstellen dat je niet direct wist wat ik bedoelde zonder link naar een voorbeeldprodcut.

In elk geval goed te vernemen dat mijn idee met zo'n USB switch zou moeten werken. Nu de iConnect nog ontvangen...
Pagina: 1