Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha allen,

First of all, ik voel me echt geintimideerd als ik hier een topic open, alsof ik nu de grotemensenwereld der computerproblemen binnen stap, en ik hoop dat ik me aan alle regels houdt en dit op de goeie plek post, zo niet, excuses, ik weet niet waar ik beter antwoord kan verwachten dan hier :P

Het zit namelijk zo:
Ik heb gister m'n nieuwe PC in elkaar gezet (van de best buy guide van september geloof ik) en ik probeer er nu Windows 7 Ultimate 64 bit op te zetten, maar dat wil maar niet lukken. Als ik de bios open wil ik daar aangeven "boot from disc", maar de enige bootable device die 'ie ziet is mijn harde schijf.
Eigenlijk is dat mijn probleem in een notendop :P Hier nog wat bijzonderheden:
Windows is niet legaal (shame on me), maar gebrand op een DVD-R.
DVD-brander doet het verder perfect.

Specs:
Processor: Intel Core i7 2600K Boxed
Moederbord: Asrock P67 Extreme4 Gen3
8 gig RAM
Videokaart: 2x Sapphire HD6950
DVD brander: Sony Optiarc AD-7260S Zwart

Laat de briljante oplossingen waarvan ik denk: "kijk, dat had ik nou nergens anders gevonden" maar komen :) Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan welke controller heb je je optical hangen? Ik zou verwachten dat de 3rd party controller ook bootable is, maar als die dat niet is, kan het verklaren waarom je je optical niet ziet.
Sluit hem voor de zekerheid op de Intel aan, dat zou zeker moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zo heel ver reikt mijn kennis niet, maar ik heb hem even open gemaakt en dit waren mijn bevindingen:

Volgens het boekje van m'n moederbord zit de optical (nieuw woord geleerd, BAMMM) in ingang 12: SATA3 Connector (SATA3_M2, Gray). Dit is één van de 4 SATA3 connectors en daarnaast zijn er nog 4 SATA2 connectors. Aan welke moet ik hem aansluiten als ik hem op de Intel aan wil sluiten? En zit er misschien een verschil tussen SATA2 en SATA3 wat het probleem veroorzaakt?

Ik heb ook nog even in m'n BIOS gekeken en daar zie ik ook zo'n mooi lijstje staan met:
SATA3_0 : Not Detected
SATA3_1 : WDC WD5000AAKS-00YGA0
SATA2_2 : Not Detected
SATA2_3 : Not Detected
SATA2_4 : Not Detected
SATA2_5 : Not Detected

Oh en als ik de DVD via Windows probeer te runnen zegt 'ie The file 'autorun.dll' could not be loaded or is corrupt. Setup cannot continue. Error code is 0xc1, wellicht dat dat nog meer duidelijkheid biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet zo niet de kleurcodes uit m'n hoofd. Maar de SATA 6Gbps connectoren zitten op 2 controllers. De SATA 3Gbps connectoren zitten sowieso op de Intel, dus sluit ze daar op aan (een optical heeft toch geen baat bij hoge snelheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisperbird
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-08 07:51
Een optische schijf aan sata 3 lijkt me niet zinvol. Die maken echt geen overuren hoor.
Sata 2 is meer dan genoeg.
Hoe heb je je ATA geconfigureerd, want jij zegt 4 x Sata 3 te hebben, maar ik zie maar 2 x in je Bios plaatje.
Dat je harde schijf op de tweede Sata 3 zit is denk ik geen probleem, tenzij je de CD op de eerste Sata 3 heb gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
Ik vermoed dat voor die 2e SATA controller drivers moeten worden geïnstalleerd, voordat ze bruikbaar zijn en zichtbaar in de BIOS. Dus inderdaad doen wat de anderen zeggen: aansluiten op een van de SATA2 poorten (de zwarte) of op dezelfde 'toren' SATA3 poorten als je HDD (linker grijze).

Groet,
Korot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Sata3_M2 (11 en 12 op je moederbord, zie handleiding) is gedeeld met de E-sata, dus die zou ik niet gebruiken.
Voor een DVD is sata 2 voldoende, dus reserveer alle sata3 voor hdd's

zie ook voor bios instellingen even op pagina 66 en verder van je handleiding

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
Hoewel de harde schijf sata3 is zal het nooit boven de 300MB/s uitkomen (sata3 is meer voor SSD).
Ik zou beide gewoon op de 2 eerste sata2 intel controler prikken. (sata2-2 en sata2-3) (15 en 16) (zwart)
Sata3 kan weleens voor problemen zorgen en je heb toch geen voordeel bij je hdd en dvd drive.
Ik ga er wel vanuit dat je sata controller aanstaat?
Staat de sata ook in AHCI mode? (Pagina 66)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/kd8nio.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hell-Slave op 09-11-2011 19:14 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Misschien een hele stomme vraag maar: heb je naast de sata-data kabel ook een satastroomkabel aangesloten? En zo ja, zit deze goed vast op je voeding en de drive?

Verder wil rommelen met de AHCI mode in het bios wel eens helpen :)
Pagina: 1