Soundbar advies gevraagd: Bose Cinemate 1SR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430249

Topicstarter
Omdat ik het geluid van mijn Samsung LED-televisie voor films en muziek wat te mager vind ben ik op zoek naar een upgrade voor het geluid. Een complete surround set met grote speakers wil ik niet, ik ben echt op zoek naar een minimalische opstelling. Een Soundbar lijkt mij daarom de mooie oplossing.

Ik zag laatst de Bose Cinemate 1SR, ziet er erg mooi strak uit. Hij is zo nieuw dat ik eigenlijk nog helemaal geen reviews heb gevonden. De draadloze sub oplossing is ook niet verkeerd, geen kabelzooi.

Zijn er hier al mensen met ervaringen met deze Bose Soundbar? Of andere Soundbars. Ik zoek een echte verbetering in het geluid, vooral een mooi vol geluid voor zowel films, als voor gewoon tv kijken.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/nlwl1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/op1zch.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2426cyr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:03
Kijk ook eens naar andere dingen en ga luisteren.
Laat ook eens muziek afspelen, dat is echt niet de sterkste kant van Bose...

Ik weet niet wat dit ding kost, maar ik ben er van overtuigd dat je betere geluidskwaliteit kan vinden voor minder centen.
Bose ziet er strak uit, maar in vergelijking met iets anders klinkt het minder strak.
Waarom geen 2 bookshelf speakers. Een mooi en goed voorbeeld is de KEF Q100 of the B&W CM1.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Leuk speelgoed, heb hem in de Media Markt in Roermond uitgeprobeerd, leuke sound voor films en tv maar zijn prijskaart van 1799 (volgens mij) schrikt wel veel mensen af.

Voor een derde van de prijs heb je al een beest van een yamaha soundbar. kijk hier maar eens rond:

http://uk.yamaha.com/en/p.../digital-sound-projector/

en

http://uk.yamaha.com/en/p...virtual-surround-systems/

Mijn YHT S401 vult mijn kamertje goed aan en dat voor nog geen 400 euro :) Fotos kun je vinden in de yamaha ervaringen topic. deze is tevens uitbreidbaar naar een 5.1 setup waarbij je 2 losse speakers aan kunt sluiten.

Mocht je wat meer willen uitgeven (rond de 700 eur) zou ik voor een ysp 2200 gaan. deze low profile soundbar is echt fenomenaal in surround zonder acherspeakers. Je moet er alleen de juiste kamer voor hebben :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 09-11-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49
Philips heeft voor een minder schrikbarend bedrag (vanaf 200 euro zo uit mijn hoofd) eenzelfde oplossing (incl draadloze subwoofer) welke eventueel zelfs dvd's af kan spelen (maar die versies zijn iets groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:44
Je wilt geen grote speakers. Waarom geen kleine speakers? Voor het geld van zo'n bar kan je namelijk ook een geweldige set speakers en receiver halen. Je wilt het geluid voor films en muziek upgraden. Voor films zou ik persoonlijk sowieso een goede 5.1 set neerzetten (surround) en voor muziek zou ik nooit een bar ophangen. Een 2.1 set is dan de gulden middenweg, denk ik. Een mooie sub op de grond, 2 kleine speakers ergens aan de muur, receiver bij de pc of DVD-speler of zo. Kan je budget ook flink omlaag. Of je kunt er extra dingetjes aan toevoegen, zoals draadloze speakers. Ik zou me niet te veel op een soundbar blindstaren. Al is 't natuurlijk wel persoonlijk en vind ik speakers mooi.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Topicstarter
Kleine speakers heb ik ook naar gekeken. Ook naar kleine actieve speakers bij thomann.de
Het gaat om eigenlijk alleen om films en tv geluid, niet om radio of CD, daar hebben we al iets voor.

Die Yamaha Soundbar ga ik ook eens bekijken, ze hebben ook veel verschillende modellen. Yamaha ken ik eigenlijk niet zo goed met speakers, Bose alleen van mijn noise cancelling hoofdtelefoon Quiet Comfort 15 die heell erg goed bevalt op lange reizen.

We zijn nog aan het inrichten, tv gaat aan de wand met niets eronder wat kasten of zo betreft. Moet echt superstrak en minimalistisch. Een soundbar aan de wand gemonteerd onder de tv met een draadloze sub die je ergens kunt verstoppen klinkt nu erg aantrekkelijk.

Er is alleen zoveel keuze in Soundbars dat ik door het bos de bomen niet meer zie. En verkopers geloof ik al helemaal niet, ze prijzen een LG soundbar in de ene winkel net zo mooi aan als een dure Sony in een andere.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat heb je dan voor radio en cd? Ik neem aan dat er een reden is om die niet door te lussen naar de TV?

Life is not about specs, it is about joy!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 00:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb hem nu een paar keer gehoord, maar verder dan 'beroerd' zou ik niet komen als het moet beschrijven. En dan ook nog eens idioot duur. KEF 2005/3005 setje geen optie?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Als die Bose inderdaad zo duur is, zou ik zeker ook eens naar de B&W Panorama kijken...

Persoonlijk zou ik trouwens nevernooit Bose kopen omdat het qua prijs/kwaliteit dramatische producten zijn maar dat is mijn eigen bescheiden mening.

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thnx Greengras, die B&W Panorama ziet er ook tof uit. Oops, wel heel totaal verschillende reviews, wie moet je nu weer geloven :?
Top review: http://www.hifi.nl/recensies/3800/B_W_Panorama.html
afgefakkeld: http://www.whathifi.com/review/b%2526w-panorama

Bartvl:
Er staat hier een Geneva XL voor de muziek. Me Jukebox O+ Echt een superstrak beest en nog steeds elke keer kippenvel van zo'n mooi vol geluid, die mag niet weg! Nadeel s dat die te hoog is om nog een tv boven te hangen en het is stereo, geen surround natuurlijk. Grappig, de kleinere Geneva M is bij Whathifi nu net Product of the Year 2011 voor muziek.

Door de Geneva heb ik geleerd om met veel veel meer met een totaal open blik iets heel nieuws te proberen. Want die Geneva is ook heel anders dan anders. Bose vind ik niet verkeerd, je moet alleen weten welke wel en niet. Nadeel is van de Cinemate 1SR dat die nog te nieuw is om commentaren te lezen.

Morgen maar eens ff wat gaan luisteren naar een Soundbar en weer wat verkooppraat aanhoren...

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 430249 op 11-11-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

De kritiek op deze BW soundbar is natuurlijk terecht, voor het geld kun je beter krijgen als je naar echte surroundsets kijkt, maar als je het optisch op je TV aansluit maakt het niet echt veel uit. Ik ga ervan uit dat je sowieso geen 'echt' surround verwacht van een dergelijk systeem.
Klinkt veelbelovend, hun Zappelin is ook verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren zitten luisteren met een aantal soundbars, Yamaha, Bose, Samsung, LG, Philips, etc. Een hele riedel plus ook 5.1 surround setjes ter vergelijking. Conclusie was dat je voor echt surround geen soundbar moet kopen. Het wordt met dat pseudo-surround snel kermis /nep en vermoeiend klinken na de eerste minuten. Wel is een soundbar een perfecte oplossing als je een goede geluidsupgrade wilt in een minimalistisch jasje.

Uiteindelijk is het toch de Bose Cinemate 1SR geworden. Had van de hele riedel merken gewoon het meest indrukwekkende en natuurlijke geluidsbeeld. Bose claimt dat het geen volledige surround oplossing is, het is een upgrade voor een grote soundstage met veel diepte. Eerste indrukken zijn echt een gigantische brede soundstage, veel groter dan verwacht Het geluid is sprankelend, vol en zeer harmonieus, voelde als een van de weinige ook totaal niet kunstmatig of snel vermoeiend. Je hebt direct het bioscoopgevoel te pakken.
Gisteren ook een aflevering van Glee zitten kijken hoe het met muziek klinkt, wat een verschil.

Valt me op dat de nieuwste Bose producten goede reviews ontvangen, zoals hun VideoWave TV en Companion 20 speakers. Bose heeft voor hun nieuwste modellen ook de subwoofer compleet nieuw ontworpen, het is eindelijk geen boom boom box meer. Mag em 14 dagen thuis uitproberen, als het niet bevalt krijg je je geld terug. Mooie oplossing, tot nu positief!
Grootste nadeel is toch wel de prijs. Dat doet alleen even pijn. :P

Kortom een aanrader om eens te gaan luisteren als je het gepiep van je kleine speakers van je flatscreen tv zat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 20:19
Anoniem: 430249 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:57:
Thnx Greengras, die B&W Panorama ziet er ook tof uit. Oops, wel heel totaal verschillende reviews, wie moet je nu weer geloven :?
Top review: http://www.hifi.nl/recensies/3800/B_W_Panorama.html
afgefakkeld: http://www.whathifi.com/review/b%2526w-panorama
Whathifi is echt een autoriteit op het gebied van audio reviews. Ik zou voor hun gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:54

Bommes

Capo del formaggio

whathifi is net zo gesponsord als elke andere hifi review site die je kunt vinden, dus waar je op af moet gaan is wat je eigen oren en niet een of andere hifi site.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 430249 schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:04:
Kortom een aanrader om eens te gaan luisteren als je het gepiep van je kleine speakers van je flatscreen tv zat bent.
Het gros van de mensen hangt gewoon hun audioset aan de TV. De mensen met een aparte hoek om TV te kijken vormen een kleine minderheid, en zelfs dan... wie gaat er 1800 euro neertellen om het geluid van een TV fatsoenlijk te maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296131

Exirion schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:52:
[...]

Het gros van de mensen hangt gewoon hun audioset aan de TV. De mensen met een aparte hoek om TV te kijken vormen een kleine minderheid, en zelfs dan... wie gaat er 1800 euro neertellen om het geluid van een TV fatsoenlijk te maken.
De TS blijkbaar dus wel. Wie ben jij om dat hier zo te gaan zitten veroordelen, erg arrogant je reactie. Of heb je er zelf ervaringen mee?

Mijn interesse is wel gewekt anders, bioscoopgevoel met een breed en groot geluidsveld klinkt goed. Dat red je niet met een stereo audioset koppelen met de tv. Bose heeft wat dat betreft veel ervaring met grote professionele geluidsoplossingen. Je komt ze steeds vaker tegen, zelfs laatst in de medische wereld voor laboratoriumapparatuur.

Ik ga zeker binnenkort ook eens luisteren naar die soundbar. Dan pas ga ik oordelen of ik het geld waard vind. Op de bose site is de prijs 1499 euro en geen 1800.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 296131 op 13-11-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:36

FeaR

In GoT we trust

Bommes schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:35:
whathifi is net zo gesponsord als elke andere hifi review site die je kunt vinden, dus waar je op af moet gaan is wat je eigen oren en niet een of andere hifi site.
Klopt. Vooral Sony komt altijd zeer goed uit de tests op WhatHifi. En op Hifi.nl vinden ze eigenlijk alles alleen maar goed en super. Ken eigenlijk geen producten die ze op Hifi.nl niet kunnen waarderen. Als je dan naar sites gaat kijken doe dan AreaDVD.de of Stereoplay.de, beide goede sites met goed onderbouwde meningen. Blijft een feit dat je eigen oren inderdaad de beste raadgevers zijn :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 296131 schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:35:
De TS blijkbaar dus wel. Wie ben jij om dat hier zo te gaan zitten veroordelen, erg arrogant je reactie. Of heb je er zelf ervaringen mee?
Waar veroordeel ik iets? Ik ben gewoon kritisch en vind jouw aanvallende reactie arroganter dan de mijne. Afgezien daarvan, ik heb genoeg ervaring met Bose om het zeer duurbetaald middelmatig te noemen. Voor 1800 euro kun je een hele leuke audioset samenstellen of een aardige TV kopen, dus er is weinig markt voor dit soort systemen. Dat zei ik; niet meer en niet minder.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00

Dennis1812

Amateur prutser

@exiriron, allebei is nog mogelijk zelfs.
Een mooie audiset + een mooie TV. Vind 1800 euro voor een soundbar enorm overpriced om eerlijk te zijn..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zou als het even kan gaan voor een 3.1-set of een 3.0-set (dan heb je geen subwoofer).

Het houdt in dat je een linker-, rechter- en middenspeaker hebt. Als je links en rechts een beetje verder uit elkaar plaatst geeft dat al een veel ruimtelijkere ervaring die zo'n soundbar kan kiezen. Door te gaan voor enigszins fatsoenlijke speakers en een normale versterker kun je zo al ontzettend mooi en ruimtelijk geluid krijgen, gewoon met 3 speakers. Totale kosten € 800 ofzo...

De middenspeaker wordt met name gebruikt voor stemmen en de speakers links/rechts voor muziek en directionele effecten e.d., tenminste zo werkt het in de meeste films. Een subwoofer kan een nuttige (later bij te kopen) aanvulling voor het laag zijn.

Een beetje rondshoppen en goed kiezen en je bent minder geld kwijt én hebt veel beter geluid dan zo'n soundbar je ooit kan bieden :) Heb zelf toevallig zo'n ding gezien en gehoord bij de MediaMarkt, maar ik vind het weer zo'n typische klank hebben bij de hoge tonen (waardoor de letter S zo'n typisch bijgeluid krijgt wat je vaker ziet bij goedkope/kleine speakers). De subwoofer die erbij stond viel me trouwens wel nog mee, geen boombox idd en hij ging best laag. Als je ernaar luistert dan klinkt het allemaal best leuk, maar als je daarna een fatsoenlijke set hoort dan is dat toch nog even een verschil en klinkt dat toch nog beter, dus wees erop beducht en kijk/luister rond voordat je overgaat tot aankopen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hij heeft al een soundbar gekocht, die dure bose, heeft hij paar posts geleden gepost XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Naja, misschien zullen mensen die zo'n ding nog niet gekocht hebben mijn advies ter harte nemen ;)
Verder tuurlijk wel een mooie upgrade t.o.v. het Samsung-geluid, want dat is echt ernstig slecht (mijn tv heeft het ook dus ik kan het weten :X)

[ Voor 42% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-11-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Jammer genoeg kan ik op mijn TV geen andere boxen aansluiten, blijft door de TV speakertjes komen, welke brak zijn. KutAkai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ook niet via de scart-aansluiting? Als je een Full-scart aansluiting hebt heeft deze audio in én audio uit. (klopt, niet alle tv's hebben dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, kan namelijk nergens audio output instellen in mijn optiemenutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Al geprobeerd/in de handleiding gekeken? Deze output is dan vaak niet selecteerbaar maar 'staat gewoon aan' (mits aanwezig dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

denikids schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:42:
Nee, kan namelijk nergens audio output instellen in mijn optiemenutje.
Op de meeste tv's wordt audio áltijd meegestuurd op scart, dus je zou eens kunnen kijken naar scart-naar-composiet (video, l+r audio). Dat zou een relatief makkelijke oplossing zijn. Kabel/stekker kost een paar euro, dus valt nog best mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296131

Vanmiddag eens dat Bose spul zitten beluisteren, waaronder die nieuwe soundbar Cinemate 1SR. Moet zeggen dat ik bijzonder verrast ben over het geluid. Het is echt compleet anders dan ik had verwacht van Bose, echt een heel mooi en volwassen geluid. En inderdaad heel erg breed, voelde wel 6 of 7 meter aan soundstage. En volop surround effecten, miste alleen de speakers in de rug eigenlijk.

Die Bose soundbar ga ik binnenkort eens echt goed uitproberen. Blijft duur met 1500 euro, nog wel goedkoper dan die B&W Panorama soundbar van 2000 euro. Het interessante aan de Bose soundbar is dat het ook gebruik maakt van oa. hun nieuwste Phaseguide techniek die zij voor het eerst hebben gebruikt bij de Bose TV VideoWave. Hardwareinfo.nl was hier echt enthousiast over. Die TV is alleen 5000 euro, dan is zo'n soundbar 'een koopje' :) : Hardwareinfo.nl review Bose TV: http://youtu.be/w_e5lfj4wfE?hd=1

Heb gelijk ook naar het Bose Lifestyle V35 zitten beluisteren en dat klonk gewoon goed. Ben ff op internet zitten zoeken en het valt mij nu pas op dat er het nieuwere Bose spul gewoon goede reviews ontvangt. Stereoplay.de ook met gewoon prima meetresultaten: 37 Hz (-3 dB) / 34 Hz (-6 dB) t/m 19 kHz. Dat zijn helemaal geen gekke waarden voor zo'n compacte set als de V35 en lijken gewoon helemaal niets op wat ik altijd eerder over Bose hoorde met knijpgrafieken en flutsetjes voor veel te veel geld.

Ik moet mijn mening over Bose drastisch bijstellen denk ik. Dat is het leuke aan dit forum, nooit te oud om wat te leren. :P
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/14kjrc1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 296131 op 14-11-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Hoewel luisteren niet over grafieken gaat word ik niet bepaald warm van die grafiek: een gigantische bump rond 80 hz, gigantisch (meer dan 12 dB/octaaf) verval onder de 40 hz (op zich niet zo heel slecht) en boven de 18 kHz (toch wel apart) en een heel ruig schommelend gebied ertussen. Waaronder een -10 a -15dB dip tussen 100 en 200 Hz (het welbekende gat tussen subwoofer en satelliet).

Het zal vast niet verkeerd klinken. Uit Bose systeem komt geluid, en niet slecht. Alleen kun je voor hetzelfde geld over het algemeen veel hoogwaardiger (geluidstechnisch) apparatuur kopen.
Discussie hierover kan vast verder gaan een van de bekende (kan het even niet terugvinden) Bose topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine update: inmiddels bijna 2 weken verder en de beslissing is genomen: de Bose Soundbar is een blijvertje! De brede soundstage van de volle 9 meter muurbreedte achter de TV blijft nog steeds elke keer verbazen. Echt waanzinnig en nog nooit zoiets meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2ch9hk2.jpg

De Bose werkte pas echt goed toen ik opstelling in de kamer wat had veranderd en de geluidscalibratie overnieuw had gedaan. Met behulp van een speciale hoofdmike met links en rechts microfoons meet de soundbar de akoustiek op 5 verschillende luisterposities in zo'n 10 minuten door en stelt de soundbar in op de inrichting van de kamer. Resultaat is brede sweetspot, waar je ook zit op die 5 plekken zit je volop in het surround geluid. Het geluidsbeeld is bijzonder mooi vol en de dialogen zijn altijd helder verstaanbaar.

We schrokken ons de eerste keer echt helemaal de tandjes toen er een paar meter naast ons een piano volop en langdurig begon te spelen. Pfffft, en dat midden in een zware horror. d:)b Echt weird omdat daar natuurlijk helemaal geen speakers staan. Wist niet dat het zo'n natuurlijk geluid kon geven en niet alleen maar goed voor wat effecten.

Huize Trevor83 is nu een kleine thuisbioscoop rijker! :9

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/14dd9vs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:05
Afbeeldingslocatie: http://img1.magnus.de/Nubert-NuPro-A20-r850x521-C-d8e733f1-45192617.jpg

Kijk dat is nu een rechte, neutrale frequentie weergave. En dat voor een setje actieve speakers voor 570 euro het paar, de Nubert NuPro A20.

De meting van de frequentieweergave van die bose laat toch gewoon keihard zien dat dit grote prul is en ook nog eens voor veel te veel geld.

Zie hier voor de test: http://www.audio.de/testb...rt-nupro-a20-1107922.html

[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 26-11-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Lol, alsof je wat hebt aan neutraliteit bij tv en film kijkgenot. TS gaat geen 3e symfonie van Bach analyseren maar wilt een 'aanwezige' geluidsbeleving. films bekijken met een dergelijk neutraliteit is gewoon om te huilen.

Ik moet eerlijk toegeven dat 1500 veel is voor een soundsbar maar voor zijn doeleinden is de bose een prima stuk speelgoed.

Veel plezier ermee trevor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 26-11-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De TS doet alsof het allemaal te gek is, en haalt dan deze lachwekkende frequentie weergave meting erbij als bewijs.... 8)7 en de TS heeft het dan over natuurlijk geluid....

[ Voor 16% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 26-11-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:58:
De TS doet alsof het allemaal te gek is, en haalt dan deze lachwekkende frequentie weergave meting erbij als bewijs.... 8)7 en de TS heeft het dan over natuurlijk geluid....
Gast, ik moest lachen. Wat een faal reactie: ik ben niet van die plaatjes, die grafiek gaat niet eens over de Bose Soundbar en een vlakke frequentiekarakteristiek is opeens het belangrijkste voor films? Ga maar eens naar een bioscoop en oordeel zelf.
Waar om draait is de geluidsbeleving en het plezier wat deze Bose Soundbar geeft. De soundstage is bij ons nu in huis ruim 9 meter breed geworden met surround, echt fenomenaal en met niets te vergelijken. Als jij opeens die twee actieve speakers hiermee gaat zitten vergelijken heb je het niet begrepen of wil je het niet begrijpen.

update:
Inmiddels is al het werk hier helemaal af: de muur is gefreesd en alle kabels van TV en Soundbar zijn in de muur in pijp weggewerkt en ook het stucwerk is af. Het is echt superstrak en minimalistisch geworden zo met de ultraplatte Samsung LED TV en de Bose Soundbar daaronder aan de muur. De Bose sub is met wifi, dat scheelde ook kabelgedoe.

Werelds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik wens je veel luisterplezier met de natuurgetrouwe weergave van je bose speakers. :X

Ik dacht dat dat plaatje was van de lifestyle 135 (sr 1 + bedieningsunit), soit, dit is echter van de v35.

Het is echter een typische meting van het gekleurde, onnatuurlijke bose geluid. Sommigen houden er van, maar meestal doordat zij nooit the real deal hebben gehoord of slechte oren hebben.

En ik zal de stelling tot in de kist blijven verdedigen dat de frequency response zo vlak mogelijk moet zijn. Bose voor mij never nooit niet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JAHRASTAFARI schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:42:
Ik wens je veel luisterplezier met de natuurgetrouwe weergave van je bose speakers. :X
Deze discussie zul je altijd houden. Ik ben voor een zo neutraal mogelijke weergave, ook voor films, en heb daar ruimte voor over. Sommige mensen houden van het dik gekleurde geluid van Bose met allerlei fasetrucjes om ruimtelijkheid te creeeren, en ze willen iets heel compacts. Dat ik en jij het dodelijk vermoeiend vinden klinken doet er niks aan af dat die mensen graag veel geld over hebben voor iets dat zo compact is en zo klinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lol, de kist. Ik ken de voor- en nadelen van Bose. Voor films en noise cancelling vind ik Bose echt een topmerk.
Die volle American sound van Bose past dan als een maatpak. Al klinkt de soundbar weer totaal anders dan de beruchte melkpakjes, vergelijk het met die nieuwe TV van Bose de VideoWave die door vriend en vijand wordt geroemd om de geluidskwaliteit.

Voor muziek niet mijn eerste keuze, daarvoor hebben we een Geneva XL met een totaal ander geluidsbeeld. Daarvoor hadden we Marantz SR7300 + B&W 603 en 602 S2, anders maar niet beter. Ik zou niet meer terug willen, ieder zijn ding he.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 430249 op 27-11-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Laat je vooral niet gekmaken ;)
Bose doet het gewoon erg leuk met goed geluid voor het formaat. Mooi dat hij bevalt, ik kan me goed voorstellen dat de soundbar iets is dat je in een winkel lastig kunt testen omdat het met inregelen erg afhankelijk is van het geduld van degene die het aangesloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 434390

Hoi Trevor,

Ik ben ook geinteresseerd in de soundbar van Bose, maar begrijp ik nu goed dat jij hem echt voor TV/films gebruikt en dus voor muziek een aparte set hebt? Vind je hem voor muziek minder goed geschikt??

zelf wil ik hem namelijk combineren met TV, versterker, dvd speler, spelcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Nadeel van deze compacte systemen is vaak dat je de scheiding tussen bar/sateliet en sub hoort, dus geen evenwichtige soundstage krijgt. Met films (toch vooral stem, effecten en 'gerommel') is dit veelal minder storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
mr.paaJ schreef op zondag 27 november 2011 @ 23:07:
Laat je vooral niet gekmaken ;)
Bose doet het gewoon erg leuk met goed geluid voor het formaat. Mooi dat hij bevalt, ik kan me goed voorstellen dat de soundbar iets is dat je in een winkel lastig kunt testen omdat het met inregelen erg afhankelijk is van het geduld van degene die het aangesloten heeft.
Volgens mij is er niet veel in te stellen, tenminstezo lees ik elders. Op amazon.com staat een reviewer die hierover klaagt (en het slechte geluid van stemmen).

The unit does an incredible job of projecting background sounds that you never would have heard through normal TV speakers. Honestly, it takes your viewing experience to a whole new level. However, human voices DO NOT project out nearly enough to compete with other sounds coming from the soundbar. As a result, I found myself constantly turning the volume on the unit higher to hear what they were saying. Of course, this also increases the ambient sounds also. Without even realizing it, both my wife and I found ourselves commenting that we had to keep the volume up so much that it began to make our ears ring (for context, we are not old farts complaining - we are in our 30s!). Doing so, also resulted in a constant game of volume up/down during certain scenes.

Secondly, and to the same point, the Bose focus on simplicity is actually a drawback, as there aren't any settings that let you adjust the mix of sounds to solve for this issue. The only option is to increase/decrease the volume and base.

One might think that you could use a combination of the TV speakers and the soundbar, but there is a split second difference between the two making an even worse echo sound.

After one week of use, we are already finding excuses not to use it. Disappointing, considering my love for Bose products and the investment I made in the unit. Bottom line: Know what you are getting in to. If I could to it all over, I would not have purchased this product.

[ Voor 55% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29-11-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Je moet de ruimte-respons meten, terwijl je in een winkel bijvoorbeeld niet weet waar mensen gaan staan luisteren. In een rumoerige winkel zal ook het meetresultaat op de goede plek tegenvallen kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 08:45:
[...]

The unit does an incredible job of projecting background sounds that you never would have heard through normal TV speakers. Honestly, it takes your viewing experience to a whole new level. However, human voices DO NOT project out nearly enough to compete with other sounds coming from the soundbar.
Hm, misschien een soort equalizing (alles behalve middentonen oppompen) en daarna compressie? Dat klinkt wel logisch... dan zou je dat effect krijgen.

Doe mij maar een lekker platte responscurve :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 434390 schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:23:
Hoi Trevor,

Ik ben ook geinteresseerd in de soundbar van Bose, maar begrijp ik nu goed dat jij hem echt voor TV/films gebruikt en dus voor muziek een aparte set hebt? Vind je hem voor muziek minder goed geschikt??

zelf wil ik hem namelijk combineren met TV, versterker, dvd speler, spelcomputer.
Dat klopt, hier alleen in gebruik voor TV en films want hebben al een goed systeem voor audio. Door de inrichting alleen lastig te combineren met de TV en natuurlijk geen surround. De Bose CineMate 1SR is echt bedoeld voor TV en films, tegelijk met dit systeem heeft Bose ook een volledig audiosysteem uitgebracht: de Bose Lifestyle 135. Die heeft ook een soundbar en veel meer aansluitmogelijkheden, plus radio, iPod aansluiting, upscaling video enz. Ook een heel ander prijskaartje :) Hier staan een aantal real life foto's plus een eerste indruk: http://www.pocket-lint.co...35-cinemate-1-sr-hands-on

De instelmogelijkheden van de Bose verloopt automatisch, het analyseert de afmetingen van de kamer en het interieur op 5 verschillende luisterposities en calibreert dan het geluid in zo'n 10 minuten. Bose heeft de subwoofer voor dit model opnieuw ontworpen, hij is een stuk kleiner, werkt draadloos via wifi en heeft nu voor het eerst een instelmogelijkheid van de bas. De Sub is bij ons niet localiseerbaar en wordt ook nooit boemerig of zo. En met een echt fantastisch goed resultaat. Met gewone TV al en met films is het helemaal waanzinnig: dit weekeind Gladiator op Blu-ray zitten kijken en de pijlen en de tijgers vliegen je om de oren. De dialogen zijn glashelder en Dolby 5.1 is ook ingebouwd.

@Jahrastafari.
Gast, je punt is inmiddels na 4 posts alleen al in dit ene topic wel duidelijk. Je bent geen fan van Bose en wordt het ook niet, point taken. Niet nodig om dit te blijven herhalen en dan maar een negatieve review van een Amazon gebruiker hier helemaal te moeten neerplempen. Beetje triest. :F Ik ga liever uit van eigen ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 430249 op 29-11-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Ik wil zo'n soundbar wel eens horen tegen een 'deftige' surround installatie (Genre Denon BDP-2010 en AVR-2310 in combinatie met een goede speakerset).

Zo'n Denon calibreer je ook en kan ook meerdere luisterposities vastleggen.

Ik denk dat zo'n soundbar gewoon verbleekt erbij, zeker als je de prijs van zo'n ding vergelijkt.

Al kan ik me gerust voorstellen dat niet iedereen 5.1 setup in huis wil en liever een minimalistische look wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 17:01
Gisteren de Bose CineMate SR1 aangeschaft. Het geluid is uitstekend na het instellen met behulp van de headset. Jammer dat hier op gathering of tweakers geen eigen topic te vinden is van deze soundbar. Er is wel een eigen soundbar topic, echter is daar helaas weinig interesse terug te vinden.

Ik ging zelf kijken van het weekend (in verband met de BTW aktie) voor een 5.1 setje. Toen uitgekomen op de Harman en Kardon Fame 9 (een 3 delige set van: AVR158 + BDT30 + HKTS9) Maar op één of andere manier liep ik gisteren langs de CineMate SR1 demo van Bose. Toen merkte ik dat ik kippenvel kreeg van het geluid wat uit deze balk wordt getoverd. Dit gevoel kreeg ik niet bij het beluisteren van diverse 5.1 setjes.

Ik ben er van bewust dat een 5.1 setje betere surround ervaring met zich mee brengt. Echter vind ik dat deze Bose balk op een andere manier klanken naar je toe gooit. Positief.

Wat ik me wel af vraagt is dat tijdens het instellen met de headset niet wordt verteld waar je moet plaats nemen. Op de demonstratie DVD zie je een persoon die op 5 verschillende posities gaat zitten op de bank. Maar op welke volgorde wordt niet gezegd. Dit zou waarschijnlijk niet uitmaken, echter staat mijn bank en tv aan de linkerzijde van de woonkamer. Mijn woonkamer is 8 meter lang, dus de vraag of ik dan ook tijdens de meting helemaal rechts moet staan bij de muur is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hangt ook wel af van de demo die wordt gegeven hoor. In veel MediaMarkten draait er een dedicated Bose-demo die altijd wel goed klinkt, en draait er op 5.1-setjes gewoon een film. Demo is dan toch voor een flink deel afhankelijk van de ruimte waarin je luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

@Whiteclear

Top! Wij hebben nu een half jaar de Bose Cinemate 1SR soundbar, bevalt ons perfect. Vond het gelijk de meest muzikale soundbar die er te krijgen was, dat kippenvel moment klinkt bekend. Absoluut geen kermisbar voor alleen wat snel vermoeiende oohmps, booms en aahs. Een 5.1 set wilde ik niet, dan is de soundbar een prachtoplossing. Ik ben zelf kritisch met audio en had daarom wat bedenkingen over Bose door de wilde verhalen op internet maar dat was onterechte angst. Deze soundbar was gelijk een positieve verrassing.

Die calibratie moet je doen vanaf de 5 verschillende luisterposities. Dus doorschuiven over alle zitplaatsen die mogelijk gaat gebruiken. Thats all. Zodat het op alle mogelijke plekken goed klinkt. Wat ik wel jammer vind dat je geen andere geluidsingang op de Cinemate kunt gebruiken, bijvoorbeeld je iPod aansluiten is er niet bij. Dan moet je het volledige Lifestyle pakket nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
@ Cr0N,

Mee eens. De SR1 mist in vergelijking tot de Lifestyle135 een aantal aansluitingen waaronder HDMI en inderdaad een iPod docking. Maar € 2600 vond ik echt veel te ver gaan om wat aansluitingen rijker te zijn. Deze soundbar werkt prima met een optical kabel.

Mijn tv heeft een optical out en zo heb ik deze verbonden met de SR1. Heb voor de zekerheid ook mijn BluRay speler ook verbonden met de SR1 i.c.m. een coaxial kabel. Volgens Bose pakt de soundbar automatisch de beste aansluiting. Verder speelt de soundbar zelf DTS-HD af als ik mijn BluRay speler moet geloven.

Ik wil binnenkort de soundbar en mijn tv nog aan de muur bevestigen. Dan ziet het er nog strakker uit. Nu staat mijn tv nog op de tv-dressoir en de bar ligt ervoor. Tv heb ik pas aangeschaft dus is nog in "test fase". Heb je zelf de bar ook aan de muur bevestigd i.c.m. de Bose beugel?

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:36

FeaR

In GoT we trust

whiteclear schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:34:
Mijn tv heeft een optical out en zo heb ik deze verbonden met de SR1. Heb voor de zekerheid ook mijn BluRay speler ook verbonden met de SR1 i.c.m. een coaxial kabel. Volgens Bose pakt de soundbar automatisch de beste aansluiting. Verder speelt de soundbar zelf DTS-HD af als ik mijn BluRay speler moet geloven.
Als je de Blu-rayspeler hebt aangesloten met een Digitale Coax dan kan de Blu-rayspeler aangeven wat hij wil, maar HD Audio ga je niet over die kabel krijgen. Wat je ziet is welke track je hebt gekozen van de Blu-ray. En aangezien er in de HD Audio-track een core aanwezig is van de gewone versie stuur je gewone DD of DTS naar de soundbar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Bedankt voor de info. Heb inderdaad gelezen dat DTS-HD via HDMI wordt gestuurd. Niet via Optical of Coaxial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik denk erover om er zelf een te bouwen.
De televisie staat hier op een kastje van zo'n 130-140cm breed.
Die staat ook iets van de muur af.

Ik denk aan 12 mm MDF met wat tussenschotten/verstevigingsbalkjes, een Hypex UCD34 versterkertje en 4 breedbandweergevers, bijvoorbeeld deze Peerless.

De soundbar komt dan achter of onder de kast te staan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Leuk project. Ben benieuwd naar de foto's als je aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Videopac schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:57:
Ik denk erover om er zelf een te bouwen.
De televisie staat hier op een kastje van zo'n 130-140cm breed.
Die staat ook iets van de muur af.

Ik denk aan 12 mm MDF met wat tussenschotten/verstevigingsbalkjes, een Hypex UCD34 versterkertje en 4 breedbandweergevers, bijvoorbeeld deze Peerless.

De soundbar komt dan achter of onder de kast te staan.
Leuk, maar dan heb je nog geen surround processing, alleen een actieve speaker. Dat is juist het leuke aan zo'n soundbar. Bose heeft sinds kort ook de veel goedkopere Bose Solo TV Sound. Geen surround, wel stereo en je hebt dan ook een afstandsbediening erbij. Is dat dan niet iets voor jou?

@whiteclear: de soundbar ligt nu op het dressoir. We hebben wel de beugel gekocht maar dat is pas voor ons nieuwe huis. Voor het geluid maakt het volgens mij niets uit want er zit een detectie systeem in die het geluid aanpast.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=F26s4AqyZp4]

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 03-10-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Als je Bose moet geloven dan is het geluid eender als je hem vlak legt of als je het aan de muur bevestigd. Ik heb gister avond even getest en ik merk wel verschil. Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit mooier of slechter wordt. Wel merk ik dat bij bepaalde films met surround effecten als je de bar plat legt net iets anders klinkt.

De Bose Solo heeft een maat van mij gekocht toen ik zelf de SR1 ging kopen. Ook de Solo klinkt goed en heeft veel vermogen. Echter dit wel zonder de technieken die in de SR1 zijn verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de soundbar anders plaatst moet je wel eerst opnieuw kalibreren. Als het goed is zou je pas dan geen verschillen meer kunnen horen.

De Solo is niet te vergelijken met de soundbar, meer een basic speaker. Wel een mooi apparaat en ditto prijs.
Pagina: 1