Soms krijgen mensen welke hun notebook meenemen naar huis en VPN gebruiken plots zo een pop-up schermpje dat ze moeten inloggen op de Exchange server om Outlook 2007 te kunnen gebruiken, om e-mail dus binnen te halen.
Ze kunnen alles benaderen zoals de shares. Ook op DNS naam. Maar Outlook 2007 blijft dan vragen om een wachtwoord. Ze zetten dan even VPN uit en weer aan waarna het weer werkt voor een poosje. Op de oude server nooit last gehad. Ook had ik gisteren de nieuwe server een herstart gegeven in de ochtend(niemand was aanwezig nog) vanwege updates maar twee gebruiker computers(desktop) kregen ineens precies hetzelfde met dat wachtwoord van Outlook. Hij kon de Exchange server ineens niet vinden. Alleen een herstart van de Desktop loste het probleem op.
In de DNS is iets niet goed lijkt mij. DHCP heb ik hierboven beschreven maar in de DNS is er ook iets vreemd. Normaal op de oude server was het Zone for forward lookup opgebouwd uit(bovenste gedeelte):
- _msdcs.domein.local
- domein.local
Op de nieuwe server staat er ineens eentje extra bij:
- _msdcs.domein.local
- domein.nl
- domein.local
Dat domein.nl wordt alleen gebruikt als we webmail willen benaderen maar waarom staat hij hiertussen met daarin www A record welke naar de website verwijst. Als deze record wordt verwijdert kunnen we niet eens intern de website opzoeken welke gewoon extern gehost wordt. Ik snap het dus niet.