[PC BUILD] Help me beslissen!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Goedemiddag GoT!

Het is zover. Na zo'n 6 jaar met een Dell is het tijd voor een nieuwe pc. :) Nu ben ik oud en wijs genoeg om te begrijpen dat zelf samenstellen en bouwen de perfecte manier is.

Ik heb me al enorm veel verdiept, en dit kwam eruit.
AMD + ATI of Intel + Nvidia? :?

Dit is de selectie die ik heb gemaakt:

Behuizing > Coolermaster CM Storm Enforcer (deze keuze staat al zo goed als vast)
Voeding > OCZ ModXStream Pro 700W (ik twijfel nog tussen 600W/700W)
RAM > Corsair 8GB DDR3 1866 MHz
Verder nog een HDD, een PCIe netwerkkaart, geluidskaart, interne kaartlezer ed. maar dit is niet relevant.

Moederbord optie 1 > ASRock 870 Extreme3 R2.0 (AM3 socket)
Moederbord optie 2 > ASRock Z68 Pro3 (met de Z68 chipset, waar ik veel goeds over heb gelezen)

CPU optie 1 > AMD Phenom II X6 1090T (aka "Thuban")(dit is een hexacore @ 3.2GHz)
CPU optie 2 > Intel i5 2500K (heel goed overclockbaar tot 4.5 GHz heb ik gelezen)

Over de GPU ben ik nog steeds niet uit, wat een vreselijke opgave dit xD
De GPU voor de i5 build die mij behoorlijk aansprak was de GTX 560 Ti phantom van Gainward
Voor de AMD build had ik nog niet goed gekeken..

Het wordt een game-pc, en het mag mijn 800 euro budget niet overschrijden.

Help mij alsjeblieft met deze lastige keuze! Wordt het een AMD hexacore met redelijk gelimiteerde snelheid en een ATI GPU, of wordt het een quad-core i5, overclocked naar zo'n 4.2GHz, met Nvidia graphics.

Andere aanbevelingen zijn van harte welkom! :*)

Bij voorbaat bedankt guys. Ik hoop dat jullie deskundigheid mij over de streep kunne trekken. Het is een enorme uitgave voor mij, en ik wil voorkomen dat het weer zo'n miskoop wordt als de Dell van 1100 euro 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Kijk hier eens BBG gamesysteem.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 13:55
In tegenstelling tot wat de marketingafdeling van intel beweert is een cpu helemaal niet zo van belang bij een game-pc. Dus ik zou het maximal bedrag aan je gpu uitgeven. Ik hanteer altijd de vuistregel dat je de helft van je budget aan je GPU('s) uitgeeft. Met jouw budget zou ik voor een 6970 gaan.

edit:
Ik heb een veel langzamere CPU dan die x6 die jij uitgekozen hebt en ben eigenlijk nooit cpu-limited.

[ Voor 15% gewijzigd door martijnve op 09-11-2011 13:20 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

martijnve schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:18:
In tegenstelling tot wat de marketingafdeling van intel beweert is een cpu helemaal niet zo van belang bij een game-pc. Dus ik zou het maximal bedrag aan je gpu uitgeven. Ik hanteer altijd de vuistregel dat je de helft van je budget aan je GPU('s) uitgeeft. Met jouw budget zou ik voor een 6970 gaan.
Onzin natuurlijk; als ik 2000 Euro heb voor een PC, dan gaat die regel natuurlijk nooit meer op... Want 1000 Euro aan GPU's, vereist minstens een extra investering aan PSU's waardoor het rest-budget een mindere/inferieure CPU + mobo + disks oplevert om binnen je budget te blijven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
MAX3400 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:21:
[...]

Onzin natuurlijk; als ik 2000 Euro heb voor een PC, dan gaat die regel natuurlijk nooit meer op... Want 1000 Euro aan GPU's, vereist minstens een extra investering aan PSU's waardoor het rest-budget een mindere/inferieure CPU + mobo + disks oplevert om binnen je budget te blijven.
Ik zeg ook niet Utieme wet ik zeg vuistregel en 2000 euro is imho voor een gamepc een absurd budget en valt buiten de scope van mijn opmerking en belangrijk ver buiten het budget van DDD38. Zodra je meer dan 700 euro aan budget uittrekt voor je GPU's is er geen zinvolle winst meer te behalen dus dat moet je imho dus ook niet doen, maar zo lang het prestatietechnisch zin heeft zou ik het wel zo doen.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Het zit nu zo: Ik heb nu een Dell van 1100 euro met een Q6600 quad core CPU en een ATI HD3870 X2. De kast zit vreselijk vol, ik kan er gewoon niks mee. Ik kan niets upgraden, want dan moet ik letterlijk alles upgraden. De PSU, de kast, de CPU en de GPU. Ik doel nu dus op een goede game pc die ik in de toekomst ook goed kan upgraden. Geen CPU's die na 4-5 jaar bottlenecken dus..

Maar als ik jullie goed begrijp zeggen jullie dat ik me moet focussen op de GPU en minder op de CPU? En Martijn, waarom kies jij voor ATI?

(Bedankt voor de reacties trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Black
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Waarom zou je niet een intelprocessor nemen met een AMD videokaart? Ik zou eens kijken of de i5 2500k in combinatie met een AMD HD6950 in je budget passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Ik heb om de een of andere manier de vuistregel in mijn hoofd dat ATI hardware met Intel hardware gewoon een stuk minder werkt.. Een paar vrienden van mij zeggen dat, en aangezien ik nu ook een Intel CPU en een ATI GPU heb, en dat niet lekker loopt..

Is dit bullshit? Gaat ATI prima samen met Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Waar je op kunt besparen is bijvoorbeeld het geheugen.

Maar een belangrijkere vraag is welke games je er mee speelt. Dan kan de GPU/CPU ratio iets beter afgesteld worden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DDD38 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:32:
Ik heb om de een of andere manier de vuistregel in mijn hoofd dat ATI hardware met Intel hardware gewoon een stuk minder werkt.. Een paar vrienden van mij zeggen dat, en aangezien ik nu ook een Intel CPU en een ATI GPU heb, en dat niet lekker loopt..

Is dit bullshit? Gaat ATI prima samen met Intel?
Ja, maar andersom niet zo heel goed... Tenminste, als ik naar wat uitgebreide 3DMark resultaten kijk, lijkt (!!!!!) het erop dat AMD-CPU's en Nvidia GPU's iets achterlopen bij de overige combi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Een voorbeeld van een game die ik KAPOT ga spelen is bijvoorbeeld Skyrim. Battlefield 3 ga ik ook sowieso halen als ik mijn systeem heb. Kunnen jullie daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DDD38 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:35:
Een voorbeeld van een game die ik KAPOT ga spelen is bijvoorbeeld Skyrim. Battlefield 3 ga ik ook sowieso halen als ik mijn systeem heb. Kunnen jullie daar iets mee?
Ga dan eens reviews lezen en benchmarks van BF3 op verschillende GPU's... Denk dat je voor Skyrim hetzelfde moet doen... En daarna eens prijs & prestatie afwegen en naar je portomonnee kijken tegenover het aantal fps wat je wil halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Doe ik. De GPU lukt verder wel denk ik, dat is gewoon een kwestie van goed reviews en benchmarks lezen.

Voor de CPU een samenvattende vraag: Heb ik, als gamer, meer aan een retesnelle quad-core? Of kan ik beter meer cores met een lagere snelheid nemen. De AMD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 07:38
Ik zou vooral kijken naar de bestbuyguides, hier is door een hoop tweakers met een hoop verstand van deze zaken over na gedacht. Mijn ervaring is dat de verhoudingen tussen cpu/gpu daar altijd precies goed liggen. Met het basis-game systeem kan je battlefield en Skyrim prima draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
Ik zou zeggen concentreer je vooral op benchmarks van het soort games wat je gaat spelen. 3DMark geeft tegenwoordig een erg vertekend beeld omdat a) ze op de verkeerde manier testen en b) er heel zwaar voor geoptimaliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor de 2500K gaat met een HD6970 kun je alles zat draaien, Geloof me. Leuk p67/z68 moederbordje erbij met een 8gb ddr3-1600 kitje. Gewoon het SB-mobo pakken uit de BBG.

Dure ram kopen voor gamen heeft geen zin.

Overigens voor de 700 watt versie gaan. Voor die paar euro hebt je voor later mee uitbreidings mogelijkheden.

Die AMD hexacore's zou ik zelf links laten liggen. Kan misschien een beetje een fanboy opmerking zijn maar de prestaties ervan vallen me nogal tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

of je koopt gewoon de hd 6950 en unlocked hem naar de hd 6970 ben je goedkoper uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Ik zit nu aan deze GPU te denken. Ik denk dat die koeler een stuk beter is dan andere fabrikanten. Zou deze goed overclockbaar zijn? http://azerty.nl/0-2965-3...orce-gtx-560ti-phant.html

Of adviseren jullie mij ècht ATI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Nog één vraag trouwens. Beetje off-topic.

Ik haal de ASRock Z68 Pro3 Gen3, die een PCIe 3 slot heeft. Met het oog op toekomstige upgrades wil ik die nemen. Ik ben alleen bang dat de GPU die ik nu neem dan niet meer past. Mijn vraag is dus: Kan ik een PCIe 2 kaart in een PCI 3 slot gebruiken? Zonder consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
MAX3400 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:21:
[...]
Dan gaat die vuistregel alsnog op, ik hanteer hem doorgaans ook.
Of wat ik ook wel eens hanteer: de videokaart(en) moet(en) minimaal 2x zo duur zijn als processor + moederbord.
Mits we het wel over een game-pc hebben natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
ik heb een andere regel voor een gamesysteem, niet meer dan 250 euro voor de cpu en 350 euro voor gpu uitgeven.
voor 250 euro heb je een snelle cpu waar je over 1.5 jaar een nieuwe gpu bij kan zetten en heb je meer winst in games dan ineens 5 a 600 euro voor gpus uit te geven.
2 jaar geleden heb ik de i7 860 gekocht met een gtx285, een half jaar geleden heb ik de gpu vervangen voor de gtx570.
ik vind dat je beter regelmatig de net niet snelste kaart kan kopen dan gelijk in een keer een sli\crosfire setje van het duurste dat over 1.5 jaar geklopt word door een single mid range gpu.
plus dat het leuk is je game pc nieuw leven in te blazen met upgrades lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Niemand die hem even deze aanwijst? :P

Ik zou gewoon voor dat gamesysteem gaan.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:54
ik zou geen ati kopen maar een amd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DDD38 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:28:
Ik zit nu aan deze GPU te denken. Ik denk dat die koeler een stuk beter is dan andere fabrikanten. Zou deze goed overclockbaar zijn? http://azerty.nl/0-2965-3...orce-gtx-560ti-phant.html

Of adviseren jullie mij ècht ATI?
Een HD6950 heb je al voor 206 euro. Deze is sneller dan een gtx560 TI en eventueel nog te overclocken en je hebt zelfs een kleine kans om heb te unlocken naar een HD6970.

Het is misschien ook handig om te kijken naar de 2gb varianten van de HD6950, die zijn 20 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Humma Kavula schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:09:
Niemand die hem even deze aanwijst? :P

Ik zou gewoon voor dat gamesysteem gaan.
Ik had m al een link gegeven naar het BBG Gamesysteem topic.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mitsumark schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:01:
[...]

Dan gaat die vuistregel alsnog op, ik hanteer hem doorgaans ook.
Of wat ik ook wel eens hanteer: de videokaart(en) moet(en) minimaal 2x zo duur zijn als processor + moederbord.
Mits we het wel over een game-pc hebben natuurlijk...
Blijf het onzin vinden... Alsof een PC die primair voor games wordt gekocht niet ook wel eens 5% van de tijd andere/zware taken kan uitvoeren zoals "even" een homevideo van de HD-cam converteren of "even" die stapel met 12megapixel foto's in batch resizen en aanpassen in Photoshop.

Dan even ter illustratie; ik ben geen gamer maar kan zonder problemen BF3 en Civ5 draaien in DirectX11 op 1920x1080 -> Intel 2600K + 16GB RAM + Nvidia 560Ti + Sabertooth moederboard. Pak zelf de calculator er maar bij maar je hoeft geen genie te zijn om toe te geven dat je met dit systeem best wel kan gamen maar dat de CPU + mainboard aanzienlijk meer kosten samen dan de 560Ti. Ja, het systeem is niet primair gekocht om te gamen en draait meer dan 25% van de tijd andere zware taken maar de vuistregel gaat gewoonweg niet op.

Maar laat je door mij vooral niet beinvloeden; er zal binnen het budget van de topicstarter vast minder vrije keuze zijn voor een gebalanceerd systeem maar dan "verwacht" ik over een jaartje of 2 wel een paar topics dat de PC voor bepaalde Windows/Unix taken zo traag is...

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 09-11-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Stom gelul van mij ook. Ik heb een of ander complex, ik denk dat Nvidia beter is dan ATI. Beetje een fanboy gevoel ofzo. Jullie hebben me overtuigd. Ik neem een 6950 van Sapphire. Goede koeling, dus overclockbaar. De CPU wordt tòch de i5 2500K. Ik ga toch voor de 700W voeding, als investering.

Heel erg bedankt voor de hulp guys. Ik ben eruit :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Het wordt dus de 9650.

Wordt het dan deze: pricewatch: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5

Of wordt het dan deze: pricewatch: Sapphire HD6950 Dirt3 Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDD38 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:14:
Stom gelul van mij ook. Ik heb een of ander complex, ik denk dat Nvidia beter is dan ATI. Beetje een fanboy gevoel ofzo. Jullie hebben me overtuigd. Ik neem een 6950 van Sapphire. Goede koeling, dus overclockbaar. De CPU wordt tòch de i5 2500K. Ik ga toch voor de 700W voeding, als investering.

Heel erg bedankt voor de hulp guys. Ik ben eruit :]
Doe jezelf een plezier en pak deze voeding. Betere kwaliteit, meer wattage op de +12v lijn en langere garantie: pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Ik lees gezeik over de fan die in de XFX voeding zit, dus ik wil het eigenlijk niet riskeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Maar neem dan ook geen OCZ voedingwaar jij aan dacht, die zijn nog een stuk minder.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

*LET OP* - Wat moet ik kopen is schijnbaar nog onbekend terrein... en dat is jammer ,want daar staat toch echt uitgelegd dat dit soort topics niet toegestaan zijn op GoT! Gelukkig staat er ook vermeld hoe je dan wel aan je antwoorden kunt komen...

Dit topic gaat iig op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.