Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 22:38
Hallo,

- Naar aanleiding van het gaan afsluiten van mijn abonnement gisteren, kwam aan het licht dat ik nogal een heel erg extreem dataverbruik heb/had. Het verbruik lag rond de 1GB per week (niet wifi, ookal stond die wel altijd aan). Zelfs als ik mijn mobiel niet gebruikte downloadde hij aan een stuk door ('s nachts bijvoorbeeld, als hij aan de oplader hing)

- Daarnaast was mijn accu meestal na circa 3-5 uren leeg/dood. Doordat ik nog niet wist dat dit aan het continu downloaden kwam, kreeg ik het vermoeden dat mijn accu simpelweg dood was (of aan het gaan was..). Nu blijkt dit dus te liggen aan het feit dat hij aan het downloaden was. Gelukkig maar, want dan hoef ik in ieder geval geen nieuwe accu te kopen...

Mijn vra(a)g(en):
1. Waar kan het aan liggen dat er zo extreem veel gedownload wordt met mijn mobiel? Ik zag wel een artikel hier op Tweakers die het over malware had die via de Market verspreid werd (Link). Maar zoals ik het lees wordt/werd er via deze malware, mocht ik dat al gedownload hebben, voornamelijk upgeload via mijn mobiel (om een x aantal dingen te stelen?).

2. Mocht dit het geval zijn dat ik deze malware op mijn mobiel heb gehad, (ik heb mijn mobiel terug gezet naar fabrieksinstellingen, waarna het probleem omgelost is) kan er dan iets ernstigs gebeurd zijn waardoor ik ergens actie voor moet ondernemen?

3. Na het resetten gisteren van mijn mobiel gaat hij weer circa 20-24 uur mee. Voor mij voldoende, aangezien ik zo de dag wel gewoon doorkom, waarna hij 's avonds weer aan de oplader kan hangen. De vraag; hoelang hoort de X10 mee te gaan (icm de update 2.3.3)? Ik kwam via het zoeken wel een aantal posts tegen, maar deze hadden voornamelijk nog te maken met het accugebruik van 2.1 (en de posts waren vrijwel allemaal negatief (korte accuduur)). De enige post die ik tegenkwam die gerelateerd was aan 2.3.3 + positief accugebruik, zei dat hij circa 24 uur er mee kon, als hij de mobiel amper gebruikte was het ongeveer twee dagen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:11
Hoe ben je erachter gekomen dat het om downloads ging? Sowieso krijgt WiFi normaal gesproken altijd prioriteit boven 3G dus dan zou een groot deel toch via WiFi moeten gaan als je die zo vaak verbonden hebt.

Hoe dan ook, het is nu dus opgelost? Mooi! Als het malware is geweest dan ben je toch te laat dus echt actie ondernemen is er niet bij. De meeste malware is er op uit om informatie van je telefoon te halen zoals contacten of berichten (bijvoorbeeld voor TAN codes). Ik ben zelf nog geen malware tegen gekomen die grote hoeveelheden data (Gigabytes) aan data over pompt, iets wat me sowieso vrij zinloos lijkt. Ik doe toevallig, voor mijn afstudeerproject, onderzoek naar malware op mobiele platforms.

Wat betreft de accu; Die 24 uur kan best kloppen maar is natuurlijk totaal afhankelijk van je gebruik en wat je op de achtergrond hebt draaien. Mijn X10 met GB haalt die 24 uur wel bij licht tot middelmatig gebruik. Inclusief 2 uur muziek + bluetooth + GPS + scherm aan in de auto. Ga ik daarnaast nog gamen of Youtuben dan gaat het natuurlijk krap worden. Custom ROMs kunnen de accuduur zowel positief als negatief beïnvloeden. Als je er interesse in hebt kan ik je de Cyanogenmod ROM aanraden waar binnen nu en 2 weken de stable van verwacht wordt.

EDIT: Je maakt niet toevallig gebruik van een dienst als Google Music waarbij je hele muziekcollectie gesynced kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door The Realone op 09-11-2011 11:04 ]

• Elm0
Doordat ik gisteren gebeld heb met mijn provider kwam aan het licht waarom ik na 3 dagen al over mijn FUP heen was. Dit terwijl ik thuis, bij mijn vriendin en op de universiteit altijd WiFi aan heb staan. Op de een of andere manier bleef hij wel om de WiFi heengaan en werd rustig mijn datalimiet overschreden, keer op keer. Aangezien ik nogal laks was/ben, heb ik hier nooit stappen voor ondernomen, terwijl dit probleem zich al circa een maand voordeed. Had niet veel Apps erop staan, al gebruikte ik wel RSS-feeds van 3 sites, CNN,Nieuws.nl,waldnet.nl), maar die werden een keer per uur upgedate.. maar na het te bekijken waren dit (zoals ik al had verwacht) miniscule bestanden.

Het probleem qua downloaden is nu verholpen, hoewel ik gisteren pas mijn mobiel gereset heb, is het verbruik minimaal, daarnaast pakt hij nu wel gewoon de WiFi als primaire 'downloader'. Data verbruik ligt nu op het moment op 5MB (buiten het WiFi-bereik ben ik gaan internetten).

Dat het nu opgelost is, is natuurlijk een erg fijn gevoel (:D), aangezien ik bijna overgehaald was om toch weer een nieuw abonnement af te sluiten (icm met een nieuwe mobiel en té duur abonnement....). Nu kan ik toch gewoon, volgens plan, naar een sim-only abonnement gaan.

Ik heb mijn mobiel (nog) niet geroot, voornaamste reden is dat ik niet precies weet hoe het moet en dat ik 'bang' ben dat ik het verpruts, waarna ik alsnog een nieuwe mobiel moet halen. Ik zit er echter wel over na te denken om er wat meer informatie over in te winnen, want ik hoor wel meer verhalen over de customs ROMs die een positief effect hebben op de accuduur van de X10. Het enige wat ik met mijn mobiel doe is Whatsappen, zo nu en dan een site opzoeken, mail een aantal keer per dag bekijken, nieuws bekijken en (circa 20 minuten per dag) muziek luisteren. Heb het nog niet echt goed kunnen testen, aangezien ik de mobiel nog maar net heb gereset en ik nu alle programma's die ik er weer op wil hebben aan het downloaden ben geweest, instellingen veranderend en allerlei andere accu-slurpende acties heb ondernomen.

Ik moet zeggen dat jouw accuduur wel erg aantrekkelijk lijkt om toch óók te gaan rooten, ik heb het gevoel dat die van mij (ookal is de accu al circa 2 jaar oud) dat niet gaat volhouden met dat, in mijn ogen intensief, gebruik! Ik zal die ROM in de gaten houden, bedankt!

P.s. kan ik er in de toekomst nog hinder van hebben dat er in het verleden/afgelopen maand gegevens van mijn mobiel af zijn gehaald?
P.s.² Neen, gebruik geen Google music. In het verleden syncte (?) ik wel facebook / hyves / twitter / RSS, maar dat heb ik uitgezet nadat het downloadgebruik zo hoog werd.

[ Voor 0% gewijzigd door Elm0 op 09-11-2011 11:27 . Reden: halve zin afgemaakt.. ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:11
Je telefoon dermate verprutsen dat ie niet meer werkt gaat je niet (makkelijk) lukken met rooten dus daar hoef je niet bang voor te zien. Maar dat is een andere discussie en daar lopen al de nodige topics over. Mijn telefoon is overigens van februari 2011, dus mijn accu is nog vrij nieuw. Geen idee hoe snel die achteruit gaan.

Of je hinder zult hebben van wat er mogelijk is gebeurd is natuurlijk niet te zeggen. We weten natuurlijk niet of het malware geweest is en zelfs al was dat wel zo dan is het onbekend welke gegevens er zijn buit gemaakt. Ik heb er sowieso mijn twijfels bij want, nogmaals, ik zie niet in waarom malware zoveel dataverkeer zou veroorzaken. De meest relevante data is op zijn hoogst slechts enkele MB's groot tenzij je volledige inhoud van je SD kaart gekopieërd wordt wat mij, wederom, zeer onwaarschijnlijk lijkt.

Je zou eventueel, voor je eigen gemoedsrust, je contacten kunnen waarschuwen dat je mogelijk last heb gehad van malware en aanbevelen op te letten bij eventuele vreemde berichten van/namens jou. Veel meer zul je niet kunnen doen aangezien je geen flauw idee hebt wat er aan de hand is geweest.

Persoonlijk zou ik het lekker zo laten, opletten met wat voor apps je installeerd, absoluut wegblijven van andere app markets van Google eigen en je datagebruik in de gaten houden.

• Elm0
De mobiel is nu intussen circa 26 uur aan (4% over), dus dat is meer dan genoeg. Zolang ik de dag maar door kan komen ;). Spijtig dat ik er niet meer achter zal komen wat het probleem was, maar dat het voorbij is doet mij goed :) !

Ik dank je voor je hulp & succes met je afstudeerproject ;) !

[ Voor 1% gewijzigd door Elm0 op 09-11-2011 20:00 . Reden: precentage accu toegevoegd! ]