• petervda87
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06-2022

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
Hallo beste medetweakers,

I'm sorry als ik dit topic verkeerd geplaatst heb,

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is voor moederbord fabrikanten, om hun eigen versie te ontwikkelen voor moederborden met de 2011 socket... aangezien ze allemaal dezelfde opbouw hebben dus gwn het bordje die ze van intel hebben gekregen,

want ik vind de bordjes van X79 echt lelijk met aan beide kanten geheugen sloten :O en een beetje karig.

Misschien is het mij nog nooit eerder opgevallen, maar ik vind dat met amd en 775,1155,1366, al wel hele mooie bordjes zijn uitgekomen.

MAINRIG: i7 3960X |MSI X79A GD65 (8D) | 4 x 2 GB patriot viper DDR3 1866 mhz | 1 x 240GB Crucial MX 100sata 3-600 raid 0 | 2 x Asus EAH Direct CU 5850 | Silverstone Strider 1200W | Corsair 650D |

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Maak je je serieus druk om hoe het moederbord er uit ziet? Zou me toch eerst focussen op zaken als prijs, functionaliteit, garanties, et cetera. Als ik dan twee moederborden zie met alles exact hetzelfde behalve het uiterlijk dan zou ik het eventueel meewegen in de beslissing, eerder toch echt niet :S

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk hebben moederbordfabrikanten de mogelijkheid om hun eigen uitvoeringen te maken. Daar komen echter wel wat zaken bij kijken. Allereerst moeten fabrikanten zorgen dat er direct bij release modellen beschikbaar zijn. Als dat niet zo is, kan het veel geld kosten. Dan is het wel zo makkelijk om van een voorgestelde layout te vertrekken. Meer exotische modellen komen dan vaak later, iets wat je ook bij videokaarten vaak ziet.
Verder vereist zoiets als quad channel geheugen wel een behoorlijke hoeveelheid moederbord real estate. De koperbanen moeten ergens lopen en dat kost ruimte. Omdat de geheugencontroller in de CPU zit, is het wel zo makkelijk om de slots ook rond de CPU te plaatsen. Dat scheelt enorm.

edit:
@ martin. Als iedereen zo zou redeneneren, was er geen behoefte aan mooie kleurstellingen op moederborden, windowed side panels in je behuizing, etc. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 09-11-2011 10:43 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-02 21:17

Dark

who tweaked the light?

De socket en memslots area volgt meestal het referentie ontwerp omdat dit zeer complexe materie is, de banen naar de geheugenslots moeten immers aan zeer strenge eisen voldoen met betreking tot de lengte, weerstand en capaciteit.

De aanpassingen die fabrikanten zelf doen zitten hem veelal in de keuze (en het ontwerp) van het voedingsgedeelte, de uitbreidingsslots en natuurlijk de extra uitrusting die ze op het board plaatsen. Ook hierbij wordt vaak een referentie ontwerp gevolgd, dus dan zit rond bv. een onboard netwerk chip exact de zelfde electronica als je op een los kaartje aantreft.

memslots aan 2 kanten blijf je denk ik wel houden bij x79, zo is dat platform nou eenmaal ontworpen...

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
Martin schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:41:
Maak je je serieus druk om hoe het moederbord er uit ziet? Zou me toch eerst focussen op zaken als prijs, functionaliteit, garanties, et cetera. Als ik dan twee moederborden zie met alles exact hetzelfde behalve het uiterlijk dan zou ik het eventueel meewegen in de beslissing, eerder toch echt niet :S
Ja, ik maak me zeer zeker druk om het uiterlijk... want door me window zit ik elke x in me kast te kijken, en als ik dan steeds kotsneiging heb zit ik niet meer prettig te computeren, dus ik vind uiterlijk wel heel belangrijk.. en de functionaliteit/optie's zal er hopelijk niet slechter op worden :)

En helaas geld kosten doet het toch wel of je nu wil of niet :D

[ Voor 7% gewijzigd door petervda87 op 09-11-2011 11:13 ]

MAINRIG: i7 3960X |MSI X79A GD65 (8D) | 4 x 2 GB patriot viper DDR3 1866 mhz | 1 x 240GB Crucial MX 100sata 3-600 raid 0 | 2 x Asus EAH Direct CU 5850 | Silverstone Strider 1200W | Corsair 650D |

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
petervda87 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:11:
[...]

Ja, ik maak me zeer zeker druk om het uiterlijk... want door me window zit ik elke x in me kast te kijken, en als ik dan steeds kotsneiging heb zit ik niet meer prettig te computeren, dus ik vind uiterlijk wel heel belangrijk.. en de functionaliteit/optie's zal er hopelijk niet slechter op worden :)

En helaas geld kosten doet het toch wel of je nu wil of niet :D
Zet je pc uit het zicht, zijn je kostneigingen ook weg. Of koop een kast zonder window ....

https://discord.com/invite/tweakers

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:15:
[...]

Zet je pc uit het zicht, zijn je kostneigingen ook weg. Of koop een kast zonder window ....
dat is toch geen antwoord.... ik heb een leuke pc met mooie spullen die ik graag wil showen... moet ik dan nog steeds de pc uit het zicht zetten, of een case zonder window kopen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:01

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah het is aan jouw de keuze.. Mooie spullen of dikke Performance.

Fabrikanten gaan echt niet speciaal een (Redelijk geprijsd) moederbord ontwikkelen speciaal voor mensen met een window.

Daarnaast is het gewoonweg onmogelijk om 8 geheugensloten naast elkaar aan 1 kant te plaatsen zonder dat de CPU aansluiting een halve meter opzij moet.. En dan passen koelers ect opeens heel slecht in veel kasten doordat ze tegen de ODD cage of achterkant aanzitten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-02 15:25
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat het RAM aan beide kanten zit, lekker symmetrisch.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

WilliamP schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:22:
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat het RAM aan beide kanten zit, lekker symmetrisch.
Ik ook, maar de TS denkt hier blijkbaar heel anders over.

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
@ dark,

is het niet mogelijk dat ze net zoals foxconn GTI dat ze dan ipv 6 balken voor 2 x triple channel, 1 x triple channel gaan maken..?

want ik denk persoonlijk dat ik dat meer dan 50% van de computers maar 1 set geheugen in gebruik hebben ipv 2

-edit- woordje vergeten denk :P

[ Voor 9% gewijzigd door petervda87 op 09-11-2011 11:36 ]

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Kotsneigingen wegens het uiterlijk van je moederbord? Dat is wel een hele heftige reactie, denk je ook niet? Vraag me wel even af, als je zou moeten kiezen tussen een "prachtig mooi" mainstreambordje of een "kotslelijk" überbord, welke zou je kiezen?

edit:
petervda87 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:23:
want ik persoonlijk dat ik dat meer dan 50% van de computers maar 1 set geheugen in gebruik hebben ipv 2
lekkere zinsopbouw
Zou ik niet zomaar van uit gaan, zeker bij de hogere range van moederborden zie je steeds meer dat de geheugenslots zoveel mogelijk worden gebruikt wegens hogere prestaties. Budgetbordjes natuurlijk precies het tegenovergestelde, minder DIMMs is minder kosten.

[ Voor 51% gewijzigd door Martin op 09-11-2011 11:27 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

petervda87 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:23:
@ dark,

is het niet mogelijk dat ze net zoals foxconn GTI dat ze dan ipv 6 balken voor 2 x triple channel, 1 x triple channel gaan maken..?
LGA 2011 is Quad Channel :+ .

Ik neem aan dat er later nog wel bordjes komen met "slechts" 4 sloten zodat je alsnog wel quad channel kan draaien maar dat er minder ruimte in beslag word genomen.
want ik persoonlijk dat ik dat meer dan 50% van de computers maar 1 set geheugen in gebruik hebben ipv 2
LGA2011 is gericht op het high-end segment met CPU's van over de 350 euro. In dit segment heeft zeer zeker meer als 50% van de gebruikers meer als 8GB RAM en/of meerdere kitjes.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 11:26 ]

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
Ja idd... samen met een paar vrienden deel ik deze mening wel... dat het een 2 kanten echt euhm.. hoe zeg ik dat euhm... een beetje een budget oplossing is,

maar zoals ed en dark zeggen kost het super veel moeite en tijd en investering om de geheugen banen e.d. om te leggen want elk X79 bordje vind ik ook nog eens echt karig in elkaar gezet "lijkt"het wel :D

edit
Martin schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:24:
Kotsneigingen wegens het uiterlijk van je moederbord? Dat is wel een hele heftige reactie, denk je ook niet? Vraag me wel even af, als je zou moeten kiezen tussen een "prachtig mooi" mainstreambordje of een "kotslelijk" überbord, welke zou je kiezen?
ligt eraan hoe de rest van me setup voor deze pc zal worden... maar komt het in een case met window dan zal ik zeer zeker kiezen voor dit mainstream bordje want een maintream bordje heeft bijna alles wat een normale gebruiker nodig heeft, zelf voor een kleine leuke OC e.d... en met 2011 kan je de zogenaamde blck/fsb clock weer aanpassen en de multiplier

edit
D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:24:
[...]

LGA 2011 is Quad Channel :+ .

Ik neem aan dat er later nog wel bordjes komen met "slechts" 4 sloten zodat je alsnog wel quad channel kan draaien maar dat er minder ruimte in beslag word genomen.

[...]

LGA2011 is gericht op het high-end segment met CPU's van over de 350 euro. In dit segment heeft zeer zeker meer als 50% van de gebruikers meer als 8GB RAM en/of meerdere kitjes.
dat is correct, maar als je nu eens heel simpel kijkt wat 8 GB kost klik
2 sticks + nogmaals 2 is 16 GB op 4 sticks... nou ik denk dat je dan wel een eind komt... en zoals jullie zelf weten voor overclocken is het zo weinig mogelijk gebruiken van geheugen sloten wel gewenst :) om de stabiliteit van de OC te kunnen garanderen :), Of dat moet inmiddels veranderd zijn bij 2011 :D

[ Voor 81% gewijzigd door petervda87 op 09-11-2011 11:38 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

offtopic:
Gebruik Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif even in het vervolg.. Dubbel of in dit geval zelfs Tripleposts zijn erg onwenselijk. Als je wat nieuws toe te voegen hebt plaats dit dan bij je laatste bericht, maar maak niet een nieuwe reactie er direct onder.

Het is correct dat je bij minder DIMM's de Geheugencontroller minder belast. Maar ik doelde nog nieteens zozeer op OC'ers.

LGA2011 is gericht op de high-end markt, hier vallen niet alleen gamers maar ook professionele gebruikers van bijv Photoshop of AutoCAD onder. En die werken meestal met een behoorlijke bult RAM.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 11:37 ]

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:36:
offtopic:
Gebruik [afbeelding] even in het vervolg.. Dubbel of in dit geval zelfs Tripleposts zijn erg onwenselijk. Als je wat nieuws toe te voegen hebt plaats dit dan bij je laatste bericht, maar maak niet een nieuwe reactie er direct onder.

Het is correct dat je bij minder DIMM's de Geheugencontroller minder belast. Maar ik doelde nog nieteens zozeer op OC'ers.

LGA2011 is gericht op de high-end markt, hier vallen niet alleen gamers maar ook professionele gebruikers van bijv Photoshop of AutoCAD onder. En die werken meestal met een behoorlijke bult RAM.
off topic.. sorry dat wist ik niet aangepast.. hoe kan ik die andere 2 verwijderen?
met mijn magischemoderatortoverstaf

Hmm okay.. want ik heb echt gelezen dat 2011 toch idd weer de high end oc systemen moeten worden... en wat ik in elk geval wel vaker wil vergeten zijn de photoshoppers e.d. onder ons...

en ja ik denk dat het voor case fabrikanten en mobo fabrikanten mss wel verstandig is om standaart E-atx plankjes te gaan ontwerpen aangezien sommige mobo's all echt vol gebouwd zitten neem het asrock 1155 fatality bordje... en de am3+ plankjes

[ Voor 1% gewijzigd door Edmin op 09-11-2011 11:45 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02 13:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Persoonlijk vind ik de 4 of 8 geheugensloten rondom de socket juist mooi.

Ik ga voor de 3930K en heb al 4x4 gig geheugen in huis. Het is nog even kijken welke koeler ik wil. Aangezien ik redelijk hoog geheugen heb (Corsair Vengeance Blue Quad-channel kit).

Verder zijn er inderdaad lelijke moederbordjes uitgebracht (die met die minigun, en dat pistool)
Maar ook hele mooie, zoals de Asrock Extreme7.

Professioneel Heftruck Syndroom

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
ik denk dat er zelfs heel veel maar 4 slots gaan hebben hoor.
ik vind het ook mooi aan elke kant 2 :-)

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
neej ik niet, dan heb ik liever 4 aan 1 kant :P
en 2 x 2 slots aan beide kanten vind ik naar mijn mening een beetje zielig... en dan 2 x 4 sloten aan beide kanten lijkt het ineens zoo vol, En met koelers plaatsen lijkt het me ook lastig worden :/

edit- dank je wel ed... ik heb niet zon staffie :P

[ Voor 10% gewijzigd door petervda87 op 09-11-2011 12:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met koelers kom je niet zo heel snel in de knoop, die socket is groot zat ivm andere sockets.

De kans dat er moederborden komen met 4 sloten aan 1 kant van de socket is niet zo groot. Dat is hell voor de timings wil je quad channel draaien. En hoewel het vast te realiseren is op een manier, zullen de meeste fabrikanten hier niet zomaar aan gaan sleutelen,tenzij ze echt in de knoop komen met het ontwerp. En dat zie ik nog niet gebeuren, omdat alle fabrikanten inmiddels wel meerdere bordjes hebben laten zien.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TERW_DAN schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:17:
Met koelers kom je niet zo heel snel in de knoop, die socket is groot zat ivm andere sockets.
Was er geen vroeg bericht dat dit juist _wel_ een mogelijk probleem zou vormen?

• petervda87

petervda87

Helemaal waus !

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:17:

De kans dat er moederborden komen met 4 sloten aan 1 kant van de socket is niet zo groot. Dat is hell voor de timings wil je quad channel draaien.
Zoals ed boven me zegt, was dit idd niet een vroeg bekent probleem... Ik meen dat gelezen te hebben bij de x79 bordreview van EVGA,

Kijk weer wat geleerd :D, ik wist dus niet dat die banen die ze maken om het dual/triple/quad channel te maken, met de timings te maken had, Of in elk geval. zwaar negatief beinvloed als het niet goed word gedaan :D dank je :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
petervda87 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:23:
[...]

Zoals ed boven me zegt, was dit idd niet een vroeg bekent probleem... Ik meen dat gelezen te hebben bij de x79 bordreview van EVGA,

Kijk weer wat geleerd :D, ik wist dus niet dat die banen die ze maken om het dual/triple/quad channel te maken, met de timings te maken had, Of in elk geval. zwaar negatief beinvloed als het niet goed word gedaan :D dank je :)
Electronen over een lange baan doen er uiteraard langer over dan over de korte banen aan de andere kant van de CPU. Het zullen geen secondes zijn maar aangezien geheugen timings met nanoseconden werken is dat vanuit technisch oogpunt echt een disaster.

https://discord.com/invite/tweakers

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edmin schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:48:
[...]

Was er geen vroeg bericht dat dit juist _wel_ een mogelijk probleem zou vormen?
Je kunt altijd wel in de problemen komen natuurlijk, maar de gemiddelde koeler zal niet zo'n issue gaan vormen. Die socket is best groot immers.
Pagina: 1