Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 20:54
Beste tweakers,

Ik heb sinds deze zomer een MacBook Pro 2011 2.2Ghz / 8GB / 750GB. Hij bevalt mij tot nu toe hartstikke goed. Maar nu heb ik een probleem. Hij start niet meer op!

De MacBook Pro:
MacBook Pro 15" 2011
4GB - Zelf upgrade uitgevoerd naar 8GB van het merk Corsair ongeveer 2 maand terug.
Standaard 750GB 5400rpm HDD
Intel HD Graphics 3000
AMD Radeon HD 6770M met 1 GB GDDR5

Het probleem:
Ik druk op de aan/uit knop om hem aan te zetten.
Vervolgens zie ik het appeltje tevoorschijn komen.
Daarna komt dat draaiende 'laden/wachten' cirkeltje in beeld onder dat appeltje.
Nog even later komt er een balk waar hij begint met laden (opvullen van de balk).
Dan verdwijnt het balkje zonder dat hij volledig 'geladen' is.
En dan gaat hij uit.

Elke keer opnieuw gebeurt dit. Dus ik kan niet meer in het OS komen.

Wél kan ik door middel van de option-key bij het opstarten kiezen uit:
-Macintosh HD
-Bootcamp (M'n windows 7 install)
-Recovery HD

Echter heb ik wel belangrijke bestanden op mijn laptop staan die ik dringend nodig heb. (Waarom heb ik nou geen TimeMachine gekocht :P)

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen!

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26

talin

ES-MA

adapter ok?
apple hardware test cd erin?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
RAM Reset en SMC Reset?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
talin schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:07:
adapter ok?
apple hardware test cd erin?
De oplader laat zien hij hij volledig is opgeladen. Maar zowel met of zonder oplader erachter doet hij dit. Hoe doe ik een Hardware test met die CD?
Ik ben niet erg bekend nog met Mac's dus hoe voer ik dat uit? of hoe test ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
Ben inmiddels de Apple Hardware Test aan het uitvoeren. Mocht daar niks uit komen probeer ik even beide resets! Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Edit:
Hij is nog steeds bezig met de AHT. Duurt dit altijd zo lang? |:( Ik heb niet gekozen voor de uitgebreide test.

Edit:
Inmiddels de AHT gestopt en de RAM EN SMC Reset geprobeerd, maar geen van beide mocht baten. Heb daarna weer de AHT gestart, maar blijft weer hangen op het laatste stukje van de progress balk

[ Voor 56% gewijzigd door nalufrank op 09-11-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Stomme vraag misschien maar werkt je windows 7 bootcamp nog wel?

als hij niet defect is dan kun je eventueel nog booten met linux om je hfs+ partitie te mounten (RO alleen) en de data ervanaf te halen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
blouweKip schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:46:
Stomme vraag misschien maar werkt je windows 7 bootcamp nog wel?

als hij niet defect is dan kun je eventueel nog booten met linux om je hfs+ partitie te mounten (RO alleen) en de data ervanaf te halen.
Goed idee, had ik zelf ook op kunnen komen :P zal ff kijken of hij werkt!

Edit:
Windows 7 (Bootcamp) werkt wél! Start op zonder enig probleem. Nu ben ik alleen een noob wat betreft Mac's opnieuw installen, Maar zou ik eventueel gewoon nu vanuit windows mijn gegevens van de Macintosh HD kunnen saven op een stick/ext. hdd? en dan snow leopard DVD(meegeleverd) er in doen en dan opnieuw opstarten met option key?

[ Voor 30% gewijzigd door nalufrank op 09-11-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Start de Recovery HD nog op? Zo ja, ga daar dan naar Disk Utility, doe een repair disk gevolgd door een repair permissions. Als je bij het booten een balk krijgt lijkt het alsof hij uit standby probeert te komen wat niet wil. Je kan ook nog safe mode proberen, zie http://support.apple.com/kb/ht1564

Succes!

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
doc schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:57:
Start de Recovery HD nog op? Zo ja, ga daar dan naar Disk Utility, doe een repair disk gevolgd door een repair permissions. Als je bij het booten een balk krijgt lijkt het alsof hij uit standby probeert te komen wat niet wil. Je kan ook nog safe mode proberen, zie http://support.apple.com/kb/ht1564

Succes!
Bedankt voor deze tip! Heb de Recovery HD opgestart. Ik heb de Macintosh HD schijf gecontroleerd en hij gaf aan dat er een fout was met de schijf en dat ik Herstel Schijf moest gebruiken. Maar bij het herstellen van de schijf gaf hij ook een fout aan en zei dat de schijf niet hersteld kon worden. Ik moest mijn gegevens back-uppen en OSX opnieuw installeren.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Tja, dan zit er weinig op dan een verse install. Als je vanuit bootcamp je OS X partitie nog ziet, kan je op die manier inderdaad een backup maken en dan zoals je al zei een herinstall vanaf de dvd door met option te booten en dan de dvd te kiezen. Heb je een timemachine backup? Dan kan je vanaf daar rechtstreeks herstellen (kan dacht ik ook vanuit de Recovery HD)

Me Tarzan, U nix!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De 'balk' waar je het over hebt, is dat een firmware update of het restoren van een sleepimage? In het geval van een firmware (EFI) update, moet je misschien gewoon even wachten. Bij de laatste EFI update die ik deed ging gebeurde het volgende (op meerdere MBPs):

1. Software update meldt EFI update -> klik "Install"
2. Reboot
3. Grijs scherm + Apple log + Progress bar
4. Machine uit
5. 5 sec later machine uit zichzelf weer aan
6. Stap 4 en 5 herhalen zich een aantal keren
7. Mac boot weer normaal

In het geval van een sleepimage, wat gebruikt wordt als je Mac in slaapstand staat en de power uitvalt (accu eruit, of accu leeg), is het mogelijk dat je sleepimage corrupt is. Mogelijk kan je dat oplossen door te booten met CMD+S ingedrukt, waarbij je in single-user mode boot. Vervolgens volg je de stappen op het scherm om je disk te checken en in read-write mode te mounten, en voer je het volgende uit:
/bin/rm /var/vm/sleepimage

en daarna:
/sbin/reboot

Daarna zou de machine weer correct moeten booten.

edit: ik lees net dat je filesystem errors hebt ;) Bovenstaande kan -deels- nog steeds van toepassing zijn. In single user mode booten en een fsck draaien kan soms een hoop oplossen. De makkelijkste oplossing zou echter een re-install zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Whieee op 10-11-2011 10:38 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
Whieee schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:37:
De 'balk' waar je het over hebt, is dat een firmware update of het restoren van een sleepimage? In het geval van een firmware (EFI) update, moet je misschien gewoon even wachten. Bij de laatste EFI update die ik deed ging gebeurde het volgende (op meerdere MBPs):

1. Software update meldt EFI update -> klik "Install"
2. Reboot
3. Grijs scherm + Apple log + Progress bar
4. Machine uit
5. 5 sec later machine uit zichzelf weer aan
6. Stap 4 en 5 herhalen zich een aantal keren
7. Mac boot weer normaal

In het geval van een sleepimage, wat gebruikt wordt als je Mac in slaapstand staat en de power uitvalt (accu eruit, of accu leeg), is het mogelijk dat je sleepimage corrupt is. Mogelijk kan je dat oplossen door te booten met CMD+S ingedrukt, waarbij je in single-user mode boot. Vervolgens volg je de stappen op het scherm om je disk te checken en in read-write mode te mounten, en voer je het volgende uit:
/bin/rm /var/vm/sleepimage

en daarna:
/sbin/reboot

Daarna zou de machine weer correct moeten booten.

edit: ik lees net dat je filesystem errors hebt ;) Bovenstaande kan -deels- nog steeds van toepassing zijn. In single user mode booten en een fsck draaien kan soms een hoop oplossen. De makkelijkste oplossing zou echter een re-install zijn.
Ontzettend bedankt voor deze info! Ik had het al opgelost dmv windows opstarten en uiteindelijk gewoon een clean install van lion. Maar toch vroeg ik mij af wat nou het probleem was. Het eerste deel met de EFI update leek het mij niet als hij na een aantal seconden weer automatisch aan ging. Want heb verschijnende keren wel langer dan 10 sec niks gedaan. En die 2e oplossing die je gaf is natuurlijk voor mij/anderen handig om te weten mocht mij of iemand dit weer overkomen. Hopelijk werkt die manier dan direct ipv een re-install. Bedankt! _/-\o_

Pagina: 1