💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Een laptop heeft natuurlijk ook z'n voordelen, je kan ermee op de bank zitten en meenemen en is qua stroomverbruik natuurlijk veel beter. Mijn vorige laptop met een wat trage maar zeer zuinige SU7300 CPU deed met het scherm niet al te helder zo een 8w met licht werk zoals internet, scherm op z'n helderst was geloof ik 12w. De nieuwe (die veeeel sneller is, i5, high res scherm enz.) doet met licht werk en scherm niet zo helder ongeveer 11w, full brightness (en dat is op deze erg hoog, zo een 350cd/m2) 16,5watt. Dat is natuurlijk aanzienlijk minder dan een desktop.
[ Voor 55% gewijzigd door JT op 09-11-2011 09:46 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Maarja, een desktop neem je niet even mee in de trein zegmaar.. Het is gewoon een persoonlijk keuze.
Maar niet de videokaart even vervangen.ucchan schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:45:
Je kunt ook randapparatuur in je laptop prikken.
Klopt, telt alleen wel op bij de kostenucchan schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:45:
Je kunt ook randapparatuur in je laptop prikken.
[ Voor 35% gewijzigd door JT op 09-11-2011 09:47 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Als de laptop af is, gaat deze de deur uit, en hoef ik ook geen laptop weer.
Ik zweer bij een desktop. Zodra Sandy Bridge E (Socket 2011) uit is volgende week, ga ik een brute upgrade kopen voor m'n huidige desktop (alles nieuw behalve de HDD's en voeding).
Ik hoef echt geen laptop. Als ik al een laptop heb, zoals nu, is het alleen om een extra scherm mee aan te sturen, en via Synergy deel ik mijn desktop invoer-apparaten. Ideaal dus.
Maar straks heb ik eyefinity, en is de laptop al zo goed als afgeschreven.
Nee, geen laptop voor mij meer dus, alleen uit noodzaak.
Professioneel Heftruck Syndroom
Ecodan warmtepomp
En dan de hele avond het getetter aanhoren van so you think you can X of Y of Z.JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:53:
Om trouwens het mobiele nog even toe te lichten, niet alleen buitenshuis erg handig maar ook binnenshuis als je een vriendin hebt; je zit dan in de avond niet 2 uur lang boven ofzo maar gewoon naast haar op de bank
nee dankje dan zonder ik me liever af op die avondjes
Om het vaste van een desktop nog even toe te lichten, je hoeft niet 2 uur lang naast je vriendin op de bank te zitten, scheelt ook weerJT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:53:
Om trouwens het mobiele nog even toe te lichten, niet alleen buitenshuis erg handig maar ook binnenshuis als je een vriendin hebt; je zit dan in de avond niet 2 uur lang boven ofzo maar gewoon naast haar op de bank
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Of gewoon de PC verplaatsenJT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:53:
Dan kan je haar beter dumpen, als je dat verkiest boven een zeer verhoogde kans op keiharde neuqseqsTsurany schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:55:
[...]
Om het vaste van een desktop nog even toe te lichten, je hoeft niet 2 uur lang naast je vriendin op de bank te zitten, scheelt ook weer
Nou ja, dat kan, maar ik kan zonder problemen een avondje bij m'n din zittenMektheb schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:54:
[...]
En dan de hele avond het getetter aanhoren van so you think you can X of Y of Z.
nee dankje dan zonder ik me liever af op die avondjes, dan pick ik wel een "movie night om knus op de bank te zitten"
[ Voor 108% gewijzigd door JT op 09-11-2011 09:59 ]
Ecodan warmtepomp
als ik wil gamen of muziek of dergelijke, zet ik headset op.
stoort niemand.(tenzij je dat loeihard zet :-) )
Een laptop werkt niet zo prettig.
Met een laptop zou je toch nog een appart scherm enz gebruiken en vervalt het nut.
je kan ook een kleine pc maken, is helemaal leuk.
maar uiteindelijk ga je toch terug naar een normale case voor veel power :-)
Anoniem: 147126
Accu maakt toch ook niet zoveel uit... Zelf werk ik bijna nooit op een accu, aangezien er altijd wel een stopcontact in de buurt is. Het belangrijke is dat hij draagbaar is en je hem altijd bij je hebt. Als je een presentatie moet doen of ergens anders moet werken hoef je geen files te kopiëren, want je hebt je workstation gewoon altijd bij je. Wel zorgen voor goede backups want een laptop kun je natuurlijk altijd kwijtraken of kan kapot gaan.Boersma schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:52:
Wat ook mee weegt, is dat de accu-duur van een laptop betrekkelijk snel achteruit gaat. Met een beetje pech kan je na 3 jaar niet eens meer twee uur in de trein werken met een laptop, en is het zo'n beetje gedegradeerd tot summiere, kleine, trage (maar wel zuinige) desktop.
Lelijke PC in de woonkamer... ?
Gewoon een laptop + extern beeldscherm / tobo / muis als vaste werkplek. Zelfs CAD tekenen (Solidworks, PRO/Engineer) gaat prima op mijn onboard videokaartje. Virtual machines draaien gewoon soepel op de dualcore + 4gig ram, etc. Prestaties zijn tegenwoordig toch rúim voldoende voor ongeveer alles (behalve gamen maar als je dat toch niet doet...).
108886
Daarnaast ben je de ganse laptop (voor enkele weken binnen garantie) kwijt als je processor, moederbord, videokaart of psu het begeeft,... of je kan hem helemaal op het stort gooien als ie te verouderd is, inclusief je mooie full-HD schermpje (zelfde reden om géén iMac te kopen)
Een desktop is wat lomper, maar 90% van de gezinnen waar een laptop staat, verplaatst deze nooit
Mijn vader heeft een Dell desktop quadcore van 2007 geloof ik, is nog steeds bloedsnel, en toen zijn videokaart doorbrandde enkele maanden geleden, gewoon even een nieuwe powerpatser eringeprikt voor een goede 120€, en voelt weer aan als nieuw.
Laptops... Ik vind ze ook geweldig (typend van mijn HP 8560w met FullHD scherm) maar als ik hem niet van het werk zou krijgen, zou ik steeds een desktop pakken voor het zware photoshopwerk / gamen en een simpele ultraportable of 12/13" voor het surfen op de bank...
Daarnaast, mijn vorige laptop had na 10 maanden gebruik nog 95% van z'n originele capaciteit over, het is ook maar hoe je ermee om gaatAnoniem: 147126 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:01:
[...]
Accu maakt toch ook niet zoveel uit... Zelf werk ik bijna nooit op een accu, aangezien er altijd wel een stopcontact in de buurt is. Het belangrijke is dat hij draagbaar is en je hem altijd bij je hebt. Als je een presentatie moet doen of ergens anders moet werken hoef je geen files te kopiëren, want je hebt je workstation gewoon altijd bij je. Wel zorgen voor goede backups want een laptop kun je natuurlijk altijd kwijtraken of kan kapot gaan.
Ecodan warmtepomp
Wat heb je er aan als je hem altijd bij je hebt maar dat hij onbruikbaar is zonder netstroomAnoniem: 147126 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:01:
Accu maakt toch ook niet zoveel uit... Zelf werk ik bijna nooit op een accu, aangezien er altijd wel een stopcontact in de buurt is. Het belangrijke is dat hij draagbaar is en je hem altijd bij je hebt.

Het grootste voordeel van een laptop is toch wel dat je hem overal kan gebruiken ook zonder netstroom, maar bij sommige laptops is de accu dusdanig brak dat hij na een jaar gebruik alweer 20 - 30% van haar capaciteit kwijt is. Waardoor je accu het minder als 4u (Normaal gebruik, niet gamen OID) meegaat..
[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 10:14 ]
Ecodan warmtepomp
Dit soort tips zijn best wel outdated voor moderne accu's.JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:14:
Je moet het gewoon een beetje logisch gebruikenGa je met dat ding aan een tafel zitten waar een stopcontact is? Accu eruit en adapter in het stopcontact. Zit je accu voro 80% vol? Ga hem niet laden want dat kost je weer een lifecycle voor hoogstens 20% stroom. Laad de accu ook niet 100% vol maar eerder 90-95%. En dan is je accu niet al na 2 jaar ofzo kapoet. Kan je hem dus mooi ook echt mobiel blijven gebruiken.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Hey, 1990 belde, ze willen graag hun accutips terug!JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:14:
Je moet het gewoon een beetje logisch gebruikenGa je met dat ding aan een tafel zitten waar een stopcontact is? Accu eruit en adapter in het stopcontact. Zit je accu voro 80% vol? Ga hem niet laden want dat kost je weer een lifecycle voor hoogstens 20% stroom. Laad de accu ook niet 100% vol maar eerder 90-95%. En dan is je accu niet al na 2 jaar ofzo kapoet. Kan je hem dus mooi ook echt mobiel blijven gebruiken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nou nee hoor, ook moderne accu's hebben niet een oneindig aantal lifecycles, lopen heeeeeeel langzaam leeg ook al worden ze niet gebruikt waardoor de laptop vanzelf weer gaat bijvullen -> charge cycle en ook de moderne accu blijft liever koel dan warmGamebuster schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:16:
[...]
Dit soort tips zijn best wel outdated voor moderne accu's.
[ Voor 20% gewijzigd door JT op 09-11-2011 10:21 ]
Ecodan warmtepomp
Heb je ze gewaarschuwd voor 9/11, de Tsunami en alle andere rampen die ze nog te wachten staan?Tsurany schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:19:
[...]
Hey, 1990 belde, ze willen graag hun accutips terug!
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Hoezo, draait prima op mijn laptop hoor, qm2630 + gt540 does the trick
Signature
Een laptops bottleneck is voornamelijk warmte.Kuhlie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
Ik denk dat het nu ook veranderd is met de komst van ssd's. Laptops hadden vaak hun harde schijf als bottleneck, tegenwoordig kan je er een ssd in zetten en is dat probleem weg. Moet je nog wel ergens wat grote opslagruimte regelen...
Maar wel of geen laptop is heel erg persoonlijk. Er zijn zat mensen die alleen Plants VS Zombies achtige games spelen en alleen internetten / filmpjes kijken, email etc. Dan zou ik idd zeggen neem vooral een laptop. Maar hier op tweakers zitten een hoop gamers die de nieuwste games willen spelen. Idd bijvoorbeeld Battlefield 3 of Skyrim gaan voorlopig niet echt top draaien op een laptop.
Oooooo! Heb je ze wel verteld over Haiti, Kadaffi, 9/11, de crisis en de rest?Tsurany schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:19:
[...]
Hey, 1990 belde, ze willen graag hun accutips terug!
Maxed out? Nope.. Dacht het even lekker nietBGB4rn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:20:
[...]

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 10:25 ]
Nadeel is dan wel dat als de grafische kaart begint achter te lopen, je deze niet zomaar kan vervangen. Bij een desktop is dit veel makkelijker om te upgraden om nog een jaar of meer uit je pc te persen.
De prijs moet je een beetje afwegen, een gelijknamige gpu is gemiddeld 1 stapje lager dan de desktop versie (AMD Mobility HD5870 ~= AMD HD5770) en een slagje duurder. Persoonlijk kan het mij tijdens een spelletje niet echt schelen of de laatste 3d virtual anistrophic mip map filtering nu op mid of high staat, en dat is volgens mij het enige verschil tussen en high end en een ultra high end graphics card.
Moest er echter plaats zijn voor een vaste pc beneden waarbij ik in dezelfde ruimte zit als de rest van het gezin dan kocht ik zeker een vaste pc, al was het maar voor het strakke uiterlijk van een water gekoelde pc
(Ter info, mijn laptop van 1200 euro kan crysis 2 maxed draaien, ik zet echter AA altijd af omdat ik dan minder hickups heb)
[ Voor 22% gewijzigd door Zamalan op 09-11-2011 10:34 ]
MSI GX660 --- i5 460M /// 4GB DDR3 /// Mobility Radeon HD5870 /// 1920x1080 /// 500GB
Want dat geldt niet voor desktops met harde schijven als bottlenecks?Kuhlie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:15:
Ik denk dat het nu ook veranderd is met de komst van ssd's. Laptops hadden vaak hun harde schijf als bottleneck, tegenwoordig kan je er een ssd in zetten en is dat probleem weg. Moet je nog wel ergens wat grote opslagruimte regelen...
Voordeel van een desktop is dat ik gewoon veel TB's aan opslag kan toevoegen. Desktops zijn makkelijk te upgraden, en uiteraard je hebt meer bang for bucks met een desktop.
crap accu?JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:19:
Kan je mij eens uitleggen waarom Sony dan de BatteryCare optie op hun laptops implementeert, waardoor ze niet verder dan 80% worden geladen (wat imho wel erg ver gaat)? Lijkt mij niet dat ze dat doen als het niks uitmaakt.
[...]
Nou nee hoor, ook moderne accu's hebben niet een oneindig aantal lifecycles, lopen heeeeeeel langzaam leeg ook al worden ze niet gebruikt waardoor de laptop vanzelf weer gaat bijvullen -> charge cycle en ook de moderne accu blijft liever koel dan warm
Mijn MBP doet 't nog prima na 2 jaar. Accu gaat toch makkelijk nog zeker 3 uur mee met programmeren, browsen en mobiel internet. Volgens coconut battery nog 85% van originele capaciteit.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Edit: ik ga nogal offtopic, ik laat het even bij deze reply.
[ Voor 11% gewijzigd door JT op 09-11-2011 10:28 ]
Ecodan warmtepomp
Als ik wil gamen, wil ik dat ook fatsoenlijk. Dat betekent voor mij een complete desktop PC met groot scherm, alles op Ultra en met fantastisch geluid. Ik heb een laptop omdat die praktischer zijn dan de desktops op school (en ook heel wat sneller), maar anders had ik enkel een 11,6" modelletje om te surfen op de bank..BGB4rn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:20:
[...]
_@/'
Als bijvoorbeeld je moederbord van je laptop kapot gaat buiten de garantie moet je zeer waarschijnlijk een hele nieuwe laptop kopen. Als je moederbord van je desktop kapot gaat zoek je een andere op en die stop je er in
Ik zeg altijd; als je de ruimte hebt voor een desktop neem die dan gewoon. Een laptop vind ik alleen interessant als je hem overal wilt gebruiken (school, werk, camping, enz.). Als je een laptop alleen thuis gebruikt is een desktop een betere investering.
En dan heb je al een redelijk goede kaart voor een laptop. Ter vergelijking; die kaart scoort 4265 in 3DMark Vantage. Dat is nog veel minder dan de 6446 punten die een cheap-ass 5670 haalt.BGB4rn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:20:
[...]
[ Voor 46% gewijzigd door Stefanovic45 op 09-11-2011 10:37 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ecodan warmtepomp
true true, hij draait niet bepaald op max nee, maargoed ik speel een game en kijk geen film..StefanvanGelder schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:30:
Nog een nadeel die ik nog niet gelezen heb:
Als bijvoorbeeld je moederbord van je laptop kapot gaat buiten de garantie moet je zeer waarschijnlijk een hele nieuwe laptop kopen. Als je moederbord van je desktop kapot gaat zoek je een andere op en die stop je er inBij laptops is de kans vele malen kleiner dat je een ander moederbord vind die in je laptop zou passen, bijna elke laptop heeft wel weer een ander moederbord.
Ik zeg altijd; als je de ruimte hebt voor een desktop neem die dan gewoon. Een laptop vind ik alleen interessant als je hem overal wilt gebruiken (school, werk, camping, enz.). Als je een laptop alleen thuis gebruikt is een desktop een betere investering.
[...]
En dan heb je al een redelijk goede kaart voor een laptop. Ter vergelijking; die kaart scoort 4265 in 3DMark Vantage. Dat is nog veel minder dan de 6446 punten die een cheap-ass 5670 haalt.
@ desktop ben ik inderdaad ook wat meer eisender maar voor een laptop zit ik er niet mee.
Signature
Ik moet wel zeggen dat ik op dit moment erg twijfel. Ik wil eind dit jaar een nieuw systeem en ben er nog niet over uit of dit een high-end pc gaat worden en mijn huidige laptop erbij hou of mijn laptop upgraden.
(ik zou zelf ook never nooit geen desktop meer in de huiskamer willen. 100 kabels randapparatuur, buro enzo)
Nu is het lekker warm op schoot in de winter, ja je kan in slaap vallen met dat ding op je pens als je op de bank ligt, je pakt hem even makkeijk erbij als je samen iets op wil zoeken,.
meh geen desktop meer voor mij (nou ja ok, het servertje op zolder via rdp mag nog )
Dan kun je beter een wat duurdere gamelaptop kopen toch ? maar ja ik wacht zelf ook altijd todat spelletjes wat goedkoper worden. ik vind ze na een half jaar wachten net zo leuk. en mijn epenis is niet zo groot dat ik se games maxed out hoef te spelenJeMoederr schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:10:
Hoezo is het niet én laptop én desktop? Voor zeg 200 e heb je al de kast met inhoud, dan 100 voor scherm en 100 voor videokaart... Kun je strak op gamen. Zelf draai ik een dualcore met een HD6850 en heb een laptop zónder grafische kaart. Op de desktop draait alles werkelijk fantastisch. Gamen op een laptop wordt ik gewoon niet vrolijk van. Een desktop gpu van 60 e loopt rondjes rond alles wat er mobiel aan gpu uit komt..
Ja als je geen kwaliteitseisen stelt kan je inderdaad voor zo'n budget klaar zijn, maar een beetje eisen stellen en 300 euro voor een desktop is echt niet genoeg. Daar kan je dan bagger op gamen en dan heb je zwaar verouderde hardware.JeMoederr schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:10:
Hoezo is het niet én laptop én desktop? Voor zeg 200 e heb je al de kast met inhoud, dan 100 voor scherm en 100 voor videokaart... Kun je strak op gamen. Zelf draai ik een dualcore met een HD6850 en heb een laptop zónder grafische kaart. Op de desktop draait alles werkelijk fantastisch. Gamen op een laptop wordt ik gewoon niet vrolijk van. Een desktop gpu van 60 e loopt rondjes rond alles wat er mobiel aan gpu uit komt..
En als ik even wat websites wil checken, pak ik wel even m'n tablet.
Ik ben ook van mening dat laptop overbodig is geworden in de NL huishoudens. En niet zoals Jobs zegt: de desktop is nu overbodig.
Zeker nu steeds meer werknemers gaan thuiswerken.
WP: Ecodan PUHZ-SW50
Of je koopt een laptop waar je alles mee kan wat je wilt, onderweg en thuis en je doet er een losse monitor, kb en muis bij.
Ik prefereer de laatste; op m'n 2x64GB Raid 0 SSD, i5 en GT330M met 1gb kan ik Battlefield Heroes hoogste res max details spelen, andere games speel ik niet, zware toepassingen zijn voor mij Photoshop, Indesign enz. en dat loopt als een tiet zo snel op de laptop. Daar heb ik geen losse desktop voor nodig én ik heb gewoon mijn 1600x900 scherm met 96% gamut op schoot
[ Voor 39% gewijzigd door JT op 09-11-2011 11:32 ]
Ecodan warmtepomp
hehe..ja..maar dan komen er weer andere zaken kijken :BGB4rn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:20:
[...]
- Goeie quadcore / videokaart laptop kost t dubbele of meer van vergelijkbare desktop setup
- 2dehands BF3/1080P capable desktops zijn voor prikkie te koop, 2dehands laptops in deze range zeker niet..
- Accuduur en portability van BF3 capable laptops zijn erg magertjes.
Ik heb voor 160 euro een 1090T 6 core, 890FX mobo en 8gb top geheugen gekocht. BF3 draait als een zonnetje...
Dat brengt me bij het laatste punt..upgradability van desktop pc's is een stuk beter. Ik kan elke paar jaar voor een prikkie een paar onderdelen vervangen en mn pc is weer helemaal up to date.
Bij laptops heb ik daar alleen maar slechte ervaringen mee, laat staan als er iets stuk gaat (alles kost veel geld helaas..moederbord, scherm, behuizing enz).
Le fu! Zonder grafische kaart? Alles blind typen dus..damn.JeMoederr schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:10:
Ook ben ik nog weleens lomp geweest met koffie e.d. en dat maakt een laptop een dure hobby waar je bij een pc gewoon even een ander toetsenbordje aansluit.
Ik doe gemiddeld 6 jaar met een pc met hier en daar een upgrade tussendoor denk dan aan extra schijven bijplaatsen/schijven vervangen, videokaart upgrade, geheugen upgrade. Dit kan met een laptop ook wel maar in beperkte mate. Ook het draaien van VM's en sommige programma's waar je een groot scherm of meerdere schermen (hoge resolutie) voor nodig hebt maakt een laptop niet handiger. En op een laptop gamen is ook niet alles.
De grootste reden dat ik geen laptops meer wil is eigenlijk mijn ervaring met garantie bij verschillende merken, HP/Compaq, Toshiba, XXODD, Acer. Accu's die na een korte tijd niet meer werkte, schermen die uitvielen, toetsenbord wat vervangen moest worden (Koffie) dat waren grote uitgaven. Misschien is dat nu beter geworden en de enige laptop die ik heeeeel afentoe gebruik is een Acer van 3 jaar oud welke misschien net 10 uurtjes aanstaat op jaarbasis.
Kortom het gebruik van een laptop of pc is helemaal afhankelijk van je situatie, op school was een laptop handig omdat toendertijd niet overal een pc stond en 'laptop kopen met korting via school' (Pentium 133 tijdperk) bestond ook nog niet. Aangezien ik nu gewoon overal waar ik kom een pc tot mijn beschikking heb en thuis de ruimte heb voor een kamer met pc's/servers etc is een laptop niet echt practisch.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Ecodan warmtepomp
Ik heb zelf ook gekeken naar een laptop, maar zelfs mijn vrouw geeft aan dat een desktop meer voor mij is.
Groter scherm makkelijk uit te breiden. Ik kan het zelf doen, wat ik ook graag doe.
Volgend jaar ga ik mijn pc upgraden en kom ik uit op ongeveer 6a700 euro voor een volledige inhoud van een pc welke tig keer sneller is dan de laptop,
Het ging b.v. om een Toshiba Satelite Pro en een Tecra, bij HP (Ben even naam kwijt) ging het ook om een zakelijk model. Bij Acer was het inderdaad geen zakelijk model.JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:43:
Je noemt nu ook wel net een aantal merken die behoren tot de groep met de grootste RMA gevallen... (Acer, Compaq, HP) Zeker de goedkope modellen.
Bij HP hadden we toendertijd ook zo'n 'service' contract maar ze deden al moeilijk over een accu of adapter die niet meer werkte.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Een desktop in de huiskamer wil ik trouwens sowieso niet en een laptop op schoot als m'n vriendin er is vind ik eigenlijk not done. Verder IM ik nauwelijks meer op m'n eee sinds ik een Android-telefoon heb
Ik vind die garantie- en reparatieargumenten trouwens wel een goeie om over na te denken
Anoniem: 58485

Hangt van OS af he, ik had laatst zo'n cdtje wat de laatste Ubuntu zo van internet op m'n test pctje downloade, ideaal. En ja als je Windows wilt moet je die kopen, maar bij een laptop betaal je er ook voor en een OEM versie is niet echt duur atm.ucchan schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:02:
Oja, wat wel: als ik zelf old-skool zelf ga schroeven zit daar natuurlijk geen OS bij...
Een deftige laptop bood mij dus uitkomst. Ja dat kost meer als een desktop. Maar qua prestaties laat het niets te wensen over. 2820QM 2,3 GHZ - quadcore, 8gb DDR#3 1600mhz ram, 128GB SSD en 750GB HDD opslag. GTX560M videokaart. (www.bto.eu). 1920x1080 HD scherm.
Ergens vind ik het ook wel een idee om de computer uit de huiskamer te houden. Spelen is leuk, maar ik wil er niet de hele tijd achter zitten.
Wij wonen samen dus het is niet dat zij speciaal voor mij op bezoek komt. Wij voelen ons niet verplicht om elkaar te betrekken in alles wat wij doen, zij wil bijvoorbeeld niet gamen en alhoewel ik het al eens voorstel push ik haar niet om meer te spelen dan een sporadisch half uurtje Lego Harry Potter, zo zal zij mij ook niet pushen om mee te gaan kunstschaatsen. (en we hebben een kindje van bijna 2 maanden dus het is niet dat wij niks samen doen als je begrijpt wat ik bedoel
Dit begint meer te lijken op een stukje relatie psychologie...
Als je dus een vaste game/werkplek hebt, en daar is plaats voor een vaste pc, en je hebt geen behoefte om ergens anders te gamen/werken dan zou ik niet zoeken naar een mobiele oplossing, want die extra mobiliteit betaal je natuurlijk ook voor, en je geeft er upgrade/reparatie flexibiliteit mee op.
Ik heb wel een semi vaste plek (mij zetel) maar daar is dus geen plaats voor een vaste pc.
edit* ivm OS, of je nu een prefab pc koopt met "gratis" os of een custom pc met "apart gekochte" os, uiteindelijk betaal je er toch voor hoor.
[ Voor 9% gewijzigd door Zamalan op 09-11-2011 13:20 ]
MSI GX660 --- i5 460M /// 4GB DDR3 /// Mobility Radeon HD5870 /// 1920x1080 /// 500GB
En me vriendin hangend op de bank alle Dance Y / X / Z Programs kijkt.
En af en toe komt de 1 bij de ander ff babbelen en zitten en buiten ff peukie roken etc, maar andere avonden kijken we samen naar Expeditie Robinson of een Film.
Of we gaan is samen de Was doen ik het vouwen en zij het strijken.
Etc Etc Etc.
Ik ben altijd erg van op mezelf en een lekkere game geweest en me vriendin HEKELT Computers die komt er nog niet eens op om Email te kijken.
Verschirkkelijke dingen
Geven en Nemen, ze gaat ook rustig een avond stappen en laat mij thuis en visa versa, of we gaan samen.
Gebeurt ook vaak zat op een Verjaardag van Vrienden van Mij of Haar dat ik of zij eerder naar huis gaat en partner blijft.
Het is maar net hoe je met elkaar omgaat.
Maar als je zoveel waarde hecht aan het samen zijn en niet afgezondert wil zitten of juist wel zou ik zelf liever een "laptop hebben" dan een desktop.
Nadeel is dan weer alleen in mijn ogen een laptop gelijk een Macbook Pro moet zijn omdat de rest niet echt waard is ( imho < imho )
Lastige keus..
JT schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:42:
Een laptop heeft natuurlijk ook z'n voordelen, je kan ermee op de bank zitten en meenemen en is qua stroomverbruik natuurlijk veel beter. Mijn vorige laptop met een wat trage maar zeer zuinige SU7300 CPU deed met het scherm niet al te helder zo een 8w met licht werk zoals internet, scherm op z'n helderst was geloof ik 12w. De nieuwe (die veeeel sneller is, i5, high res scherm enz.) doet met licht werk en scherm niet zo helder ongeveer 11w, full brightness (en dat is op deze erg hoog, zo een 350cd/m2) 16,5watt. Dat is natuurlijk aanzienlijk minder dan een desktop.
Ecodan warmtepomp
Hoewel dat wel relatief is, in de huiskamer luister ik vaak Radio 4 via de tv, dat eet ook watts die ik op m'n computerkamer niet zou gebruiken
Een laptop met desktop performance kost al gauw behoorlijk meer dan een desktop.
RAW fotobewerking, HD videobewerking kan wel op een laptop, maar dan heb je al gauw een laptop van 1500+ euro terwijl je met een desktop van 900 euro dit ook af kan...
En ik zou graag wat meer met virtuele machines spelen (handig voor de MCITP cursussen) en dan heb ik toch ook liever een desktop.
Ik heb op dit moment overigens een Dell GX620 met een Pentium D dus alle bovenstaande word ik niet vrolijk van op het ding, maar ja, nieuwe PC zit er voorlopig even niet in...
De traditionele bezwaren (traag, weinig opslag, brak scherm) gaan eigenlijk niet meer op. Gooi een SSD in je notebook en het ding is net zo snel als een desktop met SSD. De processor heeft tegenwoordig niet veel meer te doen (bij normaal gebruik), waardoor een dual core i5 prima prestaties levert. Hoeveelheid opslag is tegenwoordig ook geen issue meer. 500GB... je moet wel heel hard je best doen om dat vol te gooien met je persoonlijke data.
En stop je een SSD in je laptop, sloop de dvd drive er dan uit en vervang die door een HDD caddy.
Nee, weinig redenen om 90% van de computergebruikers nog aan een desktop te helpen. Het is niet zo dat we in het pentium M tijdperk leven. 1080P is prima af te spelen, webpagina's met veel flash objecten zijn niet meer enorm vretend door een dual core processor. En wil je graag een ouderwets toetsenbord en muis, dan is dat prima te regelen. Alle notebooks bezitten USB poorten
Extra scherm is ook geen probleem. Nagenoeg elke notebook of laptop heeft een uitgang voor een extern scherm. Wifi is standaard, RJ45 connectors ook. 3.5mm audio uitgangen ook.
Of het voor de tweaker aan te raden is een notebook te nemen ipv een desktop... Ik denk het niet. Die vereist toch iets meer van zijn systeem, en waarschijnlijk heeft een tweaker zowel een laptop als een desktop staan
TS geeft aan dat hij geen mega-machine wil waarop hij de laatste nieuwe games kan spelen.
Advies van de Tweakerts: Neem een desktop, daarom kan je gamen met de hoogste settings en je moet niet bij je vriendin zitten!
Wat ik overigens zowat altijd adviseer is dat wanneer mensen hun computer niet van plan zijn mee te nemen, ze beter een desktop kunnen nemen. Al is het een all-in-one of mini-pc. Je kunt namelijk gewoon relaxt een groter scherm aansluiten, je voorkeursinvoerapparaten en eventuele extra randapparatuur. Een tablet erbij kan dan natuurlijk ook nog handig zijn voor 'computeren' op de bank.
Wil de persoon echter zoveel mogelijk mobiel te werken raad ik alleen een laptop aan, met natuurlijk een goede muis en in mijn ogen een superieur mat scherm.
Als diezelfde persoon echter z'n voorkeur heeft om thuis zoveel mogelijk achter een bureau te zitten, dan zou ik een redelijke desktop aanbevelen met een mindere laptop. Die laatste kan namelijk dan altijd voor een relatief klein bedrag vervangen worden (dus twee keer 500 euro, in plaats van één keer duizend euro).
Maar goed, natuurlijk besef ik ook wel dat laptops (en tablets) hip zijn en dat iedereen zo'n ding wil hebben. Echter zou ik ze dus niet meteen aanraden.
Je hebt ook laptops met een mooie i7 erin, die zal het wel trekken hoop ik?ucchan schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:45:
Hoho, wat ik mogelijk wel wil is recreatief programmeerwerk. En op het werk krijg ik de T9600 toch meestal aardig aan het zweten, ook omdat ik weiger programma's af te sluiten
.
Anders gaat je desktop ook gewoon zweten hoor
Op ultra maar toch shadows omlaag... dat zegt al genoeg over een i7 laptop.... Mijn desktop C2D E8400 kan alles gewoon op max... Zegt maar weer dat een Desktop > Laptop met grafische dingenBartjeh schreef op woensdag 09 november 2011 @ 16:18:
Yep, laptopje met i7, ssd en een degelijke grafische kaart werkt prima en hoef je niet veel geld voor kwijt te zijn. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat iets niet snel genoeg ging, maar nou speel ik ook niet de nieuwste spellen. (WoW op ultra gaat prima, zolang je shadows iets omlaag zet)
En ik weet nu al dat mijn desktop goedkoper was
dan moet je weer met een extern scherm gaan werken, dus zet je nog op 1 plek, dus kun je bijna net zo goed een desktop kopen?
Niet dat ik tegen laptops ben, heb zelf een 2630qm met 540gt en SSD voor school en een desktop voor thuis. nu is mijn desktop veel langzmer (q6600 (stock) en normale HDD) toch zit ik thuis altijd achter mijn desktop. dit komt trouwens ook omdat de desktop die hier staat altijd nog wel beter in games is, maar zoveel game ik nu ook weer niet. dat dat de doorslag zou moeten geven.
op een onverklaarbare reden zou ik dus een desktop aanraden
[ Voor 8% gewijzigd door josje94 op 10-11-2011 21:11 ]