Toon posts:

Powerline vs Wireless

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik zit er momenteel aan te denken mijn huidige 54mbit wireless router wil vervangen voor een 200mbit n router.
Momenteel krijg ik een 40mbit verbinding binnen, binnekort 50-60mbit.

Omdat mijn router op de begane grond staat en mijn pc pal boven de router staat met een verdieping er tussen behaal ik momenteel 22mbit max. stabiel. Ik denk dat dit aan de router ligt aangezien deze toch alweer 6 jaar oud is.

Ik ben op zoek geweest voor enkele vervangen routers en heb gekeken naar powerlines. Nu ben ik echter in twijfel over de snelheid die ik maximaal kan behalen na het lezen van throughput. (mits ik het compleet verkeerd begrepen heb).

Is het behalen van 30-40mbit met een powerline of wireless router mogelijk wanneer hier een verdieping tussen zit? Zal het vervangen van de router überhaupt wel nut hebben?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:49
Hier in huis heb ik alleen negatieve ervaringen met Powerline, maar wel redelijk positieve ervaringen met 802.11n op 2.4GHz en 5GHz. Bij de hoogste frequentie moet je wel rekening houden met de afstand, want dat is bij 5GHz wel minder dan op 2.4GHz.

Momenteel haal ik met 5GHz 100Mbps (de maximale throughput op de router) en dit kon ik met 2.4GHz ook soms halen. Echter heb ik hier in de buurt nogal last van storende bronnen :).

Verwijderd

Topicstarter
Is dit met een muur ertussen en wat is je verbinding vanuit je provider?

• alex3305
Dit is met een plafond en vloer ertussen. Met twee muren (in een aanbouw) ertussen haal ik ongeveer 80Mbps (van 100Mbps wired naar wifi). Dat gaat allemaal over het interne netwerk, onafhankelijk van mijn provider dus. Waar ik overigens maar een 10Mbps verbinding heb :-(.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat ik dan met een huidige 40mbit, wireless maximaal 30mbit kan behalen met een degelijke router? (verdieping bij gerekend)

• alex3305
Dus de situatie is zo?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  ____
 /    \
|      |
|______| <<< Computer
|      |
|______|
|      |
|______| <<< Router

Met 2.4GHz zonder veel storingsbronnen zou je denk ik 100Mbps kunnen halen over 802.11n. Met 5GHz denk ik dat je inderdaad 80Mbit gaat halen over 802.11n. Kijk in ieder geval naar een access point met antennes en een high-gain wifi adapter.

Verwijderd

Topicstarter
Verdieping lager, enkel een plafond ertussen ;)

• alex3305
Dan zou ik gewoon voor 5GHz (en 2.4GHz) gaan als je ervoor wilt budgetteren, daar haal ik gewoon makkelijk 100Mbps mee! Mijn combinatie komt van D-Link (pricewatch: D-Link DWA-160 Xtreme N Dual Band USB Adapter en pricewatch: D-Link DIR-815 Wireless N Dual Band Router) waarvoor ik in totaal zo'n 90 euro voor kwijt was. De router heb ik hiervoor overigens in switch mode geplaatst (DHCP uitgezet) en dan heb je gewoon 100Mbps.

Wil je puur op 2.4GHz verder gaan, dan zou ik voor een relatief goedkope combinatie gaan. Eentje die gewoon stabiel is en 100Mbps kan routeren. Mijn voorkeur zou dan wel uitgaan naar een apparaat met externe antenne's.

Ook zou ik hier Powerline vergeten. De afstand is namelijk relatief klein en mijn ervaring met Powerline is dat de ping ontzettend hoog kan zijn (100ms intern).

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt Alex.

Verwijderd

Wel is gedacht aan een ethernetkabel? ....
Als je sowieso garantie wil hebben van je snelheid en latencies is dat de enige oplossing. Daar kan geen WiFi of Powerline-zooi tegenop ;)

En kom dan niet aanzetten met "dat kan / wil ik niet", dat is zo'n slap argument. Een degelijke ethernetbekabeling in huis is een zegen, misschien nog niet voor nu voor jou maar zeker in de toekomst. Het geeft je zo veel flexibiliteit (extra AP's aansluiten, VoIP, IPTV, Gigabit PC's aansluiten), en aan de performance zal het niet liggen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 19:08 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:42

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is ook waar ik aan dacht, aangezien je aangeeft dat de PC pal boven de router staat is het niet al te veel moeite om een kabeltje te trekken/aan te leggen (gat boren). Tenzij het natuurlijk om een laptop gaat en deze nogal eens van plek wisselt.
Maar zoals gezegd, ethernet (netwerkkabel) zal altijd sneller, stabieler en veiliger zijn dan draadloos.

Life is not about specs, it is about joy!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even extra info mbt powerline-meuk:

Dat spul kan stabiel, snel en goed werken, maar is net zo goed afhankelijk van externe factoren als WiFi. Probleem is dat die factoren veel minder zichtbaar/intuitief zijn. Bij WiFi voel je op je klompen aan dat gewapend beton niet denderend is. Wat bij powerlie fnuikend werkt is spoelen of andere zaken die met inductie werken. Trafo's en forse electromotoren op dezelfde groep (of ze aan staan of niet) vreten je signaal op. Een telefoonlader kan je al een paar Mb/s kosten. Om het nog leuker te maken: de effecten kunnen asymmetrisch zijn - de ene kant op bijv 50Mb/s, de andere kant op 5Mb/s (heb ik nog meegemaakt toen ik zo'n setje testte).

Er is dus zat wat je zelf kunt doen om te beinvloeden hoe goed die dingen werken. Alleen is het nauwelijks op voorhand te zeggen wat haalbaar is...

* dion_b sluit zich aan bij de mensen die "Ethernet" roepen - vaste PCs verdienen vaste aansluitingen :)

Oslik blyat! Oslik!

• alex3305
Alhoewel ik het eens ben met de rest qua een ethernet aansluiting, kan ik wel zeggen dat ik mijn NAS/HTPC op mijn kamer draadloos heb 'aangesloten'. Simpelweg omdat mijn moeder geen kabels over de muur wilt, en in de muur frezen gewoon weg geen optie is.

Deze computer doet het erg goed en is ook erg stabiel qua netwerk. Dus het kan wel alleen draadloos. En ik kan me ook goed indenken waar er situaties zijn waar mensen liever geen kabels trekken, zoals misschien in dit geval ook.

[ Voor 0% gewijzigd door alex3305 op 09-11-2011 20:56 . Reden: typo ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:25
Knip..
Dat is nergens voor nodig..

On topic: het is allebei een "gok" maar een 'goede' wifi router lijkt mij de investering wel waard. Powerline is alleen point-to-point en kan (eerder) op een teleurstelling uitlopen.

[ Voor 98% gewijzigd door Equator op 10-11-2011 08:28 ]

PVO

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:42

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

alex3305 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:49:
Alhoewel ik het eens ben met de rest qua een ethernet aansluiting, kan ik wel zeggen dat ik mijn NAS/HTPC op mijn kamer draadloos heb 'aangesloten'. Simpelweg omdat mijn moeder geen kabels over de muur wilt, en in de muur vrezen gewoon weg geen optie is.

Deze computer doet het erg goed en is ook erg stabiel qua netwerk. Dus het kan wel alleen draadloos. En ik kan me ook goed indenken waar er situaties zijn waar mensen liever geen kabels trekken, zoals misschien in dit geval ook.
Je moeder vreesde voor het frezen in de muur. ;)

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Lalala loze leidingen iemand? ;)

Maar je beste gok is nog wel met Wireless, eventueel met een exclusieve Point-to-Point link over 5 GHz. Die gebruik je dan om twee ethernetsegmenten te koppelen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 23:13 ]

Pagina: 1