Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11-2023
Beste lezers

Ik heb op aanraden van dit forum een tijdje geleden een Crucial m4 128GB besteld. Over de prestaties ben ik heel tevreden en het is zeker een geweldige aankoop geweest. Nu heb ik er enkel nog een paar problemen mee.

Mijn eerste probleem zit in het opstarten van Windows 7. Mijn SSD wil blijkbaar altijd naar opstartherstel gaan. Na een paar keer opnieuw op te starten(meestal ergens tussen de 5 en de 10 keer) geraak ik dan uiteindelijk in Windows. Soms krijg ik de keuze tussen opstartherstel en normaal starten. Als ik normaal starten kies, dan gaat hij 50% van de tijd nog steeds naar opstartherstel.
Ook geraakt de pc bijna nooit in opstartherstel. Hij blijft bijna altijd hangen op de balk "bestanden laden".
Als ik dan uiteindelijk in opstartherstel geraak en dit laat herstellen, dan verandert er niets aan mijn problemen en mijn pc herzet zich grotendeels naar 1 van mijn recentste herstelpunten.

Mijn tweede probleem is in windows zelf. Soms blijft mijn pc hangen voor een minuutje. Dit kan soms oplopen tot 3 minuten hangen dat Windows vastloopt. Als ik dat tijdje wacht, dan werkt hij (meestal) terug goed voor een paar uren. Dan hangt hij weer en krijg je hetzelfde scenario.

Dit is mijn configuratie:

Crucial m4 128GB (ingesteld als boot disk)
WD Caviar Black 2TB (data harde schijf)
Asus Maximus IV Extreme
8GB Crosair Vengeance
MSI GTX560Ti

Als ik nog iets belangrijks zou vergeten, dan mag je dit altijd vragen.

Ik heb Windows 7 geïnstalleerd toen enkel mijn SSD in de pc zat. De WD heb ik er pas bijgestoken nadat Windows geïnstalleerd was. Ik heb deze problemen al sinds die eerste installatie, dus ik vraag me af wat hier mogelijk is.

BNet tag: whodares#1162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je eens een screenshot van AS SSD plaatsen? Dit laat de driver zien die je in gebruik hebt. Kan zijn dat DIPM stroombesparing voor problemen zorgt. Weet je ook welke firmware je draait? Want er is nieuwe 009 firmware voor de Crucial M4. Of dat het probleem met DIPM oplost weet ik niet. Anders kun je terug naar de Microsoft AHCI driver dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Ik zal zometeen de screenshot uploaden. Ik merk dat hij verschillende keren blijft hangen tijdens het de test, dus dat is zeker niet normaal. Hij begint goed, met 200 als write, maar hangt dan en gaat omlaag naar 12-14.
Ik gebruik ook de 009 firmware. Screenshot komt zometeen

EDIT: screenshot laat nog even op zich wachten. 8 minuten bezig en heb nog niet eens de bovenste 4k write test complete. Hij is miraculeus niet op de eerste write blijven vaststeken, daar haalt hij zijn goede score. Bij de overige tests blijft hij allemaal vaststeken. Ook is de tijd die hij toont niet meer correct.

[ Voor 36% gewijzigd door whodares op 09-11-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe ook gelijk een screenshot van HDTune op de Health-tab, daar staan je SMART gegevens kan namelijk zijn dat je kabel niet lekker is. Dat kun je in die output zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Hier is de image van AS SSD en HD Tune. Hij heeft vastgezeten op elke test; op de seq write na.
Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/3431/asssdhdtune.png

Momenteel is het wat later geworden dan ik dacht, ik ga nu slapen. Morgenvroeg zal ik deze topic als eerste taak controleren.

Bedankt dat je zo vriendelijk bent me te helpen trouwens.

EDIT: moet nu vertrekken, hoop rond 20u terug aan mijn pc te kunnen.

[ Voor 43% gewijzigd door whodares op 09-11-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:20
Installeer je moederbord drivers en kijk of dat verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Ik heb al verschillende drivers van mijn moederbord uitgetest (enkel upgrade, geen downgrade) en dit heeft niets geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees voorzichtig met moederbord drivers; vaak kun je die beter niet installeren. Installeer ook nooit drivers vanaf een CD; als je al drivers installeert altijd de nieuwste drivers van het internet!

De Microsoft AHCI driver is prima en mag niet tot de problemen leiden die je nu krijgt. Kun je nog even een screenshot maken van HDTune met alle SMART gegevens zichtbaar? Nu is alleen het bovenste gedeelte zichtbaar en niet bijvoorbeeld UDMA CRC Error Count, wat aangeeft of je kabelproblemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Dit zal ik doen zodra ik terug thuis ben. Momenteel zit ik nog op school. Is er een manier om HD Tune een groter venster te geven? Ik krijg dit niet groter, Dit zou me in de toekomst nog kunnen helpen.

Zodra ik thuis ben, zal ik ineens een ander sata-kabeltje proberen. Kan zijn dat mijn reservekabeltje ook kapot is. Heb een werkend kabeltje van een vriend gekregen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Goed, ik ben dus terug thuis. Ik heb het kabeltje van mijn vriend gepakt en dit heeft al wonderen verricht. Blijkt dat mijn bijgeleverd kabeltje van ASUS en reservekabeltje kapot zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/2236/knipselpo.png

Dingen die je op HD Tune niet meer kan zien die veranderd zijn:

09: Power on hour count Data is nu 170
0c Power count cyclus Data is nu 107
De rest werkt nog heel goed en mijn pc is heel uitzonderlijk meteen goed opgestart. Hopelijk blijft het zo. Nu mag ik wel terug naar de winkel om extra kabeltjes te kopen.

Als er nog iets anders is dat je ziet, je mag het altijd zeggen.

Pagina: 1