Fan pas laten aanslaan bij een bepaalde temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 15:57
Hey mensen,

Ik heb een vrij simpele vraag, waar ik via google maar geen antwoord op kan vinden.

Is het mogelijk om een fan (het liefst softwarematig) pas bij een bepaalde temperatuur aan te laten slaan? Dus dat bij office/tv/film de fan gewoon helemaal uit is en wanneer je gaat gamen de fan pas aanslaat.

Met Speedfan kun je bijvoorbeeld de snelheid van een pwm fan wel regelen aan de hand van de temperatuur van een bepaald onderdeel. Echter blijft de fan dan op zijn minimale snelheid draaien als je de snelheid van de betreffende fan op 0% zet. Hiermee kan de fan dus niet volledig uitgeschakeld worden.

Doel is om een stille game htpc te maken met een HD6850 videokaart die in 2d modus volledig passief gekoeld is en bij gamen ondersteund wordt door een fan. Omdat de htpc voornamelijk gebruikt wordt om TV-films te kijken is mijn streven om zo weinig mogelijk fans te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Met (MSI) Afterburner kan je een curve opstellen met de temperatuur en gewenste fanspeed. Misschien iets voor jou? Al weet ik niet of je de fan met Afterburner volledig stil kunt zetten

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Nee helaas, smartdoctor/afterburner/rivatuner/gputool/speedfan, bij ze allemaal blijft de fan op 20% draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Spurlie op 08-11-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 22:22

InFamous

excommunicado

Dat doen ze omdat een zo een soort videokaart niet passief gekoeld kan worden, ik neem aan dat je een reference design kaart hebt. Er kom totaal geen airflow bij de heatsink als jij de fan helemaal uitschakeld wat zal resulteren in overheating. De Gpu word warm ondanks dat hij in 2D weergave zit, er gaat immers gewoon stroom door heen.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een aftermarket koeler monteren, die maken over het algemeen een stuk minder lawaai.

Dat veranderd de boel!
Wat je kan doen is een weerstand tussen de + draad van je fan monteren, hiermee zorg je dat de fan minder spanning krijgt en dus langzamer zal gaan draaien. als je de juiste weerstand hebt dan is 0% echt uit maar 100% zal dan geen 100% meer zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door InFamous op 08-11-2011 23:57 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Sorry vergeten te vermelden dat er een arctic Accelero S1 rev2 op komt en er sowieso 1 outtake fan draait.
Op deze manier heb ik momenteel een Phenom II X4 960T op 3,4 ghz 'passief' draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Dan is een andere optie de cooler vervangen door iets Arctic Accelero achtig

edit:okay dan... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Tokkes op 08-11-2011 23:56 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
InFamous schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:52:
Dat veranderd de boel!
Wat je kan doen is een weerstand tussen de + draad van je fan monteren, hiermee zorg je dat de fan minder spanning krijgt en dus langzamer zal gaan draaien. als je de juiste weerstand hebt dan is 0% echt uit maar 100% zal dan geen 100% meer zijn.
Zijn hier kant en klaar weerstandjes voor? Of heb je enig idee welke weerstand er dan precies tussen moet komen en hoe ik die aan moet sluiten?

Dat de fan niet meer volledig 100% kan draaien maakt niks uit, want dat is sowieso niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:35
Mijn 2900HD met accellero extreme deed dat al vanzelf. De fans die er op zaten werden via PWM aangestuurd, en bij 2d was die frequentie zo laag dat ze stil stonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Is het niet een optie om de fan in kwestie te vervangen voor een stiller exemplaar? Eentje die niet hoorbaar is op de minimum RPM waarde?

En misschien is het handig de handleiding van speedfan er eens bij te pakken. Die staat bordevol nuttige informatie, waarmee het volgens mij wel mogelijk moet zijn je fan uit te krijgen.

Misschien moet je ventilator wel op een moederbord fanout aangesloten zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Helaas ik kan nergens iets vinden dat je de fan volledig kan uitschakelen met Speedfan.

Wellicht kan ik wel een Zalman fanmate 2 tussen de kabel van de fan hangen om als weerstand te dienen. Met de fanmate kan ik dan de benodigde weerstand instellen om de fan bij een bepaalde temperatuur volledig uit te laten schakelen door Speedfan.

Echter welke kleur kabeltjes moet ik dan allemaal aansluiten op de fanmate?
Afbeeldingslocatie: http://tekgems.com/reviews/images/ZalmanFanmate2_1.jpg

De fan heeft als het goed is de volgende kabels: blauw/geel/roodzwart
Blauw, geel en zwart kan volgens mij gewoon intact blijven en rood moet dan door de fanmate, of niet?

Hier een plaatje met mijn geweldige teken skills :P
Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/5962/fanmate.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Ik heb het zonet hier getest. De ventilator (standaard 80mm exemplaar) gaat volledig uit als ik de boel in speedfan op 0 zet. Zou je het bij jouw ook even kunnen proberen? En dan naar de ventilator kijken of die uitgaat? Dat scheelt weerstandjes solderen.

Overigens werkt speedfan met pulsen bij lage RPM. In tegenstelling tot het verlagen van het voltage, dat bij sommige fans onder de 5V niet meer werkt. Dan is er gewoon te weinig spanning om die motor te laten draaien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
M2M schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 01:08:
Ik heb het zonet hier getest. De ventilator (standaard 80mm exemplaar) gaat volledig uit als ik de boel in speedfan op 0 zet. Zou je het bij jouw ook even kunnen proberen? En dan naar de ventilator kijken of die uitgaat? Dat scheelt weerstandjes solderen.
Nogmaals geprobeerd met een andere fan, maar hij blijft op minimale snelheid draaien.

Ben toch eens met de zalman fanmate2 gaan knutselen icm een oude standaard AMD cpu fan. Door de fanmate in een lage stand te zetten en met speedfan de snelheid op 0% te zetten, stopt de fan. Bij een bepaald percentage in speedfan begint de fan weer te draaien, precies wat ik wil dus.

Echter zie ik wel dat wanneer de fan uit is deze om de paar seconden probeert te starten (wat niet lukt). Zie het onderstaande filmpje dat ik gemaakt heb. Kan dit kwaad voor de PC, moederbord en/of fan?
Met andere woorden, is dit verstandig voor een htpc die vrij internsief gebruikt gaat worden?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=s-zOBPbwcfg]
Pagina: 1