Rietveld PC. Tweaker input/hulp/tips gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-05 16:47
hey mods,

nadat ik op een middag wat gespeeld te hebbenmet sketchupt, heb ik een PC ontworpen in de stijl van rietveld. (voor een impressie google op "stoel van rietveld" of "rietveld-schröderhuis")
deze ben ik in de verre toekomst van plan te gaan bouwen. Hieronder kun je een paar foto's van het sketchup model vinden. ik heb echter geen ervaring met het bouwen van cases, dus bij deze vraag ik om jullie kennis om mij verder te helpen!

Het model vind ik qua uitelijk mooi zo, maar ik weet niet of het uberhaupt haalbaar is.
dit zijn mijn ideeën over hoe ik het straks wil gaan doen:
  • liefst zoveel mogelijk één soort materiaal, ik zat zelf te denken aan aluminium/metaal.
  • er zittten gaten in het midden van de verticale plaat, zodat kabels van de PSU bij alle andere onderdelen kunnen komen, evenals de satakabels naar de HDDs
  • doe moederbor backplate iets verhogen, zodat achter de backplate ruimte is om kabels weg te werken
  • Geen mesh op zichtbare plekken, behalve de achterkant.(onderkant van onderste onderdelen kan dus wel)
  • de onderdelen wil ik zoveel mogelijk op dezelfde plek houden.
  • het zwarte deel van het moederbord zal nog ietsje hoger worden in verband met systeemkoelers ed.
  • het gele deel van het moederbord wordt nog wat groter als het zwarte deel ook groter word.
  • over de afdekking van de moederbord kant heb ik 2 ideeën. gewoon dichtmaken, of gekleurd plexiglas gebruikenzoals op de foto's is te zien bij het videokaart deel.
bij deze de foto's! ik ga proberen nog de hele sketchup file te plaatsen, dan kunnen jullie ook wat afmetingen zien.
Afbeeldingslocatie: http://i1206.photobucket.com/albums/bb442/maartuuuuh/Rietveld%20PC/rvpcmettoelichting-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i1206.photobucket.com/albums/bb442/maartuuuuh/Rietveld%20PC/RVPC1-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i1206.photobucket.com/albums/bb442/maartuuuuh/Rietveld%20PC/RVPC2-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i1206.photobucket.com/albums/bb442/maartuuuuh/Rietveld%20PC/RVPC3-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i1206.photobucket.com/albums/bb442/maartuuuuh/Rietveld%20PC/RVPC4-1.png

PS: de foto's zijn thumbs, klik dus even door naar photobucket en klik er vervolgens nog een keer op de foto om het origineel te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:09

nephilimcrt

Mad Scientist

Ziet er goed uit. Maar ik denk dat airflow wel een issue wordt met zo'n ontwerp.
En ik zou geen plexiglas gaan gebruiken. Dat zou het hele Rietveld effect teniet doen, imho.

Just my 2 cents.

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 15:05
Hmm... plexiglas kan wel, als je het spuit. miss dat je de videokaart en processor heel subtiel met gaas kunt voorzien van airflow? Same voor de voeding, die zou van achteren nog lucht kunnen krijgen. Dat zie je toch niet.

Je zult voor frisse lucht idd wel voor een oplossing moeten denken. Ik denk dat gaas (bij de gamma te halen, van dat meshspul) de beste en meest subtiele oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Doet me beetje denken aan de Level 10 kast van Thermaltake:

http://www.thermaltakeusa....aspx?C=1416&id=1897#Tab2

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltakeusa.com/Upload/Product/Product/1897/Photos/657843e3-98fd-4ea4-b77c-319e7c94e052/B__MG_5827.jpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Concept8
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-10 08:00
Tof idee!
Als je alles uit hout maakt blijf je het meest trouw aan de stijl van de meubels van Rietveld.
Wat ik nog mis is het accentueren van de 'negatieve ruimte': Rietveld kaderde open ruimtes in met lijnen en balken zodat juist de vlakken waar niets was werden benadrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
heb je gelijk in, had de kast echter pas gezien nadat ik de tekening heb gemaakt:P een vriend van me wees me er ook al op;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
Concept8 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:37:
Tof idee!
Als je alles uit hout maakt blijf je het meest trouw aan de stijl van de meubels van Rietveld.
Wat ik nog mis is het accentueren van de 'negatieve ruimte': Rietveld kaderde open ruimtes in met lijnen en balken zodat juist de vlakken waar niets was werden benadrukt.
okee, dat wist ik niet! lijkt me trouwens wel lastig te realiseren in een pc case;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartuuuuuh schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:18:
[...]

okee, dat wist ik niet! lijkt me trouwens wel lastig te realiseren in een pc case;)
wat, het hout gedeelte? of het ontwerp gedeelte.
want het hout moet echt wel lukken met VEEL GEDULD en aandacht.
het enigste lastige is dat je het hout moet uithollen, of uit mdf vierkanten maken enz, persoonlijk zou ik uithollen,het is harder werk, maar ik denk een mooier resultaat

en het aircool probleem kan worden opgelost door watercooling, dat betekend alleen dat je op 1 plaats 2 zijdes gaas moet hebben voor radiatoor

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:39:
[...]

wat, het hout gedeelte? of het ontwerp gedeelte.
want het hout moet echt wel lukken met VEEL GEDULD en aandacht.
het enigste lastige is dat je het hout moet uithollen, of uit mdf vierkanten maken enz, persoonlijk zou ik uithollen,het is harder werk, maar ik denk een mooier resultaat

en het aircool probleem kan worden opgelost door watercooling, dat betekend alleen dat je op 1 plaats 2 zijdes gaas moet hebben voor radiatoor
okee, ik zat inderdaat te twijfelen over MDF, want ik ben bang dat de middenplaat dan niet stevig genoeg is.
waterkoeling lijkt me inderdaad het makkelijkst qua koelen, maar dit valt heel waarschijnlijk buitn mijn budget;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met massief zachthout de mooiste afwerking krijgt. Ik denk dat je met mdf scheve dozen krijgt.
Maar massief hout is AANDACHT AANDACHT AANDACHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Met hout kom je het meest bij Rietveld in de buurt, lijkt me daarnaast ook het mooiste. Wel gaat je koeling een probleem worden. Wellicht dat je het midden iets dikker kan maken en daar een systeem met fans in zetten waardoor alle losse elementen lucht aan kunnen zuigen en af kunnen voeren.

Elk schap bijv. twee flexibele buis pijpjes in uit/laten komen alle inlaat pijpjes voor een intake fan/meerdere fans plaatsen, idem voor uitlaat maar dan andersom. Als je dan het midden stuk dik genoeg hebt gemaakt kan je aan de achterkant die hele rij van fans plaatsen. :+

Hoe dit geluidstechnisch uit gaat pakken geen idee :P

offtopic:
Ik heb geen verstand van modden. Kwam enkel in dit topic door de naam maar ga deze zeker blijven volgen! :D

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartva schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:58:
Met hout kom je het meest bij Rietveld in de buurt, lijkt me daarnaast ook het mooiste. Wel gaat je koeling een probleem worden. Wellicht dat je het midden iets dikker kan maken en daar een systeem met fans in zetten waardoor alle losse elementen lucht aan kunnen zuigen en af kunnen voeren.

Elk schap bijv. twee flexibele buis pijpjes in uit/laten komen alle inlaat pijpjes voor een intake fan/meerdere fans plaatsen, idem voor uitlaat maar dan andersom. Als je dan het midden stuk dik genoeg hebt gemaakt kan je aan de achterkant die hele rij van fans plaatsen. :+
Dat is indd een goed idee, alleen wel wat tricky om te doen, je moet dan bij de inlaat vlak achter de fan die buizen hebben en het moet dan om die buizen heen luchtdicht zijn, zodat alle lucht door de buizen word geperst, dan is de uitlaat niet eens heel belangrijk maar wel verstandig om "vasthangende" lucht weg te zuigen. De uitlaat werkt eigenlijk hetzelfde als de inlaat maar dan de fan omgedraaid, zorg alleen wel dat er een mini airflow is in je vierkanten, niet dat de inlaat naast de uitlaat zit en er niks gekoeld word, dus in de vierkanten van voor naar achter koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Lucht dicht maken lijkt me dan niet zo moeilijk:

Koppelstukken gebruiken voor de buis/slang*(fig 1) zodat je uiteindelijk een slang hebt (die wel voldoende doorlaat om het andere x aantal van genoeg druk/lucht te voorzien. Achter de fan een trechter(die uit de keuken maar dan kleine vorm (ikea etc.) welke weer aan zit gesloten op het koppelstuk.Tussen fan en trechter stukje rubber of luchtdicht maken met lijm etc.

Voordeel van de trechter is dat de ingenomen lucht samengeperst wordt in de hoofdleiding die naar het koppelstuk gaat. Hierdoor krijgt de lucht volgens mij een snelheid die de verspreiding zal bespoedigen.

Correct me if i'm wrong :P

fig 1 (punten staan er zodat het geheel goed in verhouding staat hier, normaal staat daar niets 8)7 ):
Fan met trechter | hoofdbuis | verdeler | buizen die naar de verschillende stukken hardware lopen

. . . . . |--------------
[]>------|--------------

Kunst :D

[ Voor 9% gewijzigd door barktus op 09-11-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
okee! top voor alle ideeen! ik had zelf het idee om een of twee fans onderin het blauwe moederbord - deel te plaatsen, en een paar kleinere bovenaan in het zwarte deel van het moederbord. dat zou(lijkt me) genoeg koeling moeten opleveren. de HDD's zullen wel los lopen. jullie lijken allemaal voor hout te kiezen qua opbouw, maar daat zit ik een beetje met een paar gevaren: door het relatief grote gewicht van het moederbord/de voeding denk ik dat zon plank op den duur krom gaat trekken.en het is in mijn ogen behoorlijk zonde dat hijnaar bijvoorbeeld 3 jaar scheef is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartuuuuuh schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:17:
okee! top voor alle ideeen! ik had zelf het idee om een of twee fans onderin het blauwe moederbord - deel te plaatsen, en een paar kleinere bovenaan in het zwarte deel van het moederbord. dat zou(lijkt me) genoeg koeling moeten opleveren. de HDD's zullen wel los lopen. jullie lijken allemaal voor hout te kiezen qua opbouw, maar daat zit ik een beetje met een paar gevaren: door het relatief grote gewicht van het moederbord/de voeding denk ik dat zon plank op den duur krom gaat trekken.en het is in mijn ogen behoorlijk zonde dat hijnaar bijvoorbeeld 3 jaar scheef is...
maar dat zal niet gebeuren als je een stuk MASSIEF hout neemt, dit zal niet kromtrekken.
en metaal heeft een hogere buigbaarheid dan hout (correct me if i'm wrong)
hout zal breken, maar pas onder ontieglijke druk
dus ik denk dat het wel lukt. moet ik ketchup maken voor je?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koppelstukken gebruiken voor de buis/slang*(fig 1) zodat je uiteindelijk een slang hebt (die wel voldoende doorlaat om het andere x aantal van genoeg druk/lucht te voorzien. Achter de fan een trechter(die uit de keuken maar dan kleine vorm (ikea etc.) welke weer aan zit gesloten op het koppelstuk.Tussen fan en trechter stukje rubber of luchtdicht maken met lijm etc.
ja, het was niet voor de koppelingen, maar ik bedoelde meer van de uitmonding bij de fans, als je daar siliconen gebruikt.

snappie, die bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 10:18
is het geen optie om er wat betreft de koeling een waterkoeling van te maken. Deze lijkt me goed weg te werken in een apart blokt. de kabels kan je in de middenplaat wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassiez1987 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:31:
is het geen optie om er wat betreft de koeling een waterkoeling van te maken. Deze lijkt me goed weg te werken in een apart blokt. de kabels kan je in de middenplaat wegwerken.
kan bij hem niet vanwege de harde poen, cash, munten, duppies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the boiler
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:26:
[...]

maar dat zal niet gebeuren als je een stuk MASSIEF hout neemt, dit zal niet kromtrekken.
en metaal heeft een hogere buigbaarheid dan hout (correct me if i'm wrong)
hout zal breken, maar pas onder ontieglijke druk
dus ik denk dat het wel lukt. moet ik ketchup maken voor je?
Bijna alle hout soorten werken dan zal hij wel de enigste soort moeten nemen die niet werkt !
Surinaams hout :+ en daar is bijna niet aan te komen.
Doordat hout werkt zul je problemen krijgen om het zo strak mogelijk te houden met alle temperatuur verschillen die een pc heeft vooral als je de pc regelmatig aan en uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the boiler schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:40:
[...]

Bijna alle hout soorten werken dan zal hij wel de enigste soort moeten nemen die niet werkt !
Surinaams hout :+ en daar is bijna niet aan te komen.
Doordat hout werkt zul je problemen krijgen om het zo strak mogelijk te houden met alle temperatuur verschillen die een pc heeft vooral als je de pc regelmatig aan en uit zet.
idd, maar het is niet dat dit komt door het gewicht bv.
maar dat zal (geloof ik) niet zo ontieglijk veel zijn dat je er super last van krijgt (togh?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:41:
[...]
idd, maar het is niet dat dit komt door het gewicht bv.
maar dat zal (geloof ik) niet zo ontieglijk veel zijn dat je er super last van krijgt (togh?)
offtopic:
Wat zeg je? Let in het vervolg even op je spelling, net als ieder ander hier. ;)

Hout kan behoorlijk werken met warmte. Onze achterdeur gaat bijvoorbeeld in de zomer minder makkelijk dicht dan in de winter. Dit omdat het hout bij warmte uitzet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Hier ging wat fout, de post stond er twee keer. 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door barktus op 09-11-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, dat klopt, maar kijk eens naar het grote oppervlak waarop dat gebeurt, zo'n case is 'iets' kleiner en zal minder krimpen en uitzetten. en als je de kast als hij klaar is geheel in de clear lak zet werkt het geloof ik minder,

maar maartuuh. jij moet op zoek gaan naar goed hout, en eigenlijk niet erop besparen als je wilt dat hij lang mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 15:05
Ik denk dat je voor de aparte compartimenten best uit kan komen met dun multiplex als je er geen druk op zet. Want je bent van plan om het moederbord (en dus de koeler en videokaarten qua gewicht ook) te bevestigen op de middenplaat. Voor de voeding kun je een tray maken om op te rusten van wat beter hout en dan kun je ook weer de kast waarin de voeding zit weer met dun multiplex maken. Vervolgens schuur je het vlak en spuit je het. Gaat jaren mee.

Maar voor de middenplaat moet je echt op zoek gaan naar een stevige, stijve houtsoort. MDF kan alleen als je aan de binnenkant een frame verwerkt van iets stijfs (denk maar aan mijn bureau; is ook van MDF, maar heeft een ijzeren frame aan de onderkant voor de stevigheid zodat ie niet doorzakt en versteviging in de randen tegen het doorzakken) en wordt daarmee ook een stuk dikker, en die dikte van de middenplaat moet je niet aankomen denk ik. Hoewel, als je de kabels er doorheen wilt gaan leiden... :S

In ieder geval zou een volledig modulaire voeding niet misstaan, net zoals verlengstukjes voor de 24 pins en de 8 pins.

MDF zou voor de kastjes ideaal zijn, jammer genoeg is dat MDF alleen in dikke formaten. 5/6mm zou je moeten hebben. Dat ga je niet vinden met MDF. Multiplex wel, maar als je daar een foutje maakt met schuren kun je weer een hele laag wegschuren. En een beetje dikte voor houtlijm is wel fijn... Hmm, vraag Arjen anders even, die heeft daar wel technisch inzicht voor welk hout je hier moet hebben.

De middenplank moet je in ieder geval gaan uithollen of hol maken, als je er kabels achter wilt gaan leiden.

Oh, ik heb trouwens nog een geniaal plan. Als je die plaat waar je moederbord op hangt nou eens een Cm of 5 verhoogt, kun je een gat maken om de 24 pins, de 8 pins en de videokaart aansluitingen doorheen te leiden en kun je, omdat je ruimte hebt achter je moederbord, nog aan cable management doen ook. ;) Als je het niet snapt kom ik wel langs om het uit te leggen.
maartuuuuuh schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:15:
[...]

heb je gelijk in, had de kast echter pas gezien nadat ik de tekening heb gemaakt:P een vriend van me wees me er ook al op;)
That's me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets van triplex?

ik zat met precies dezelfde gedachtes als jij. want de 'basis' moet gewoon stevig zijn, dus massief hout.
als je kunt kijken of je daarna je onderdelen kunt vastmaken aan de basis en er dan een doosje omheen "plakt" dan lukt dat perfect.

maar dan moet je nog steeds doordenken over de koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuuuuuh
ik wou inderdaad triplex gebuiken voor de afdekking als we met hout gaat worden gewerkt. ik tijfel zelf ondanks jullie goede input(dankjewel allemaal!!) nog steeds over aluminium. ik zit te denken om 2 platen van 3mm, en die met een stukje extra aluminium ertussen op een paar plekken aan elkaar vast te maken. vervolgens de zijden laten dichtlassen en op le bodemplaat laten lassen, bied het voordeel dat je ruimte binnenin hebt(ook al is het niet veel)om wat kabels te trekken.

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 19:42
Voor wat extra inspiratie wat build logs van andere mods die veel jou idee lijken:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=184073
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=182706
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=157732

[ Voor 4% gewijzigd door Teunis op 10-11-2011 13:42 ]

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Hout gaat als frame niet stevig genoeg zijn om al die 3'5" bays te supporten, die gaan dan denk ik snel doorhangen. Ik ben zelf ook met een mod die hier een beetje op lijkt bezig en heb voor het frame 25x25x2mm aluminium kokers gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/tweakers/mod4.jpg

(rest van de pics staan in kleine mods topic)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Pagina: 1