Kef kht2005.3 front speakers vervangen door zuilspeakers?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:33
Ik heb sinds kort de volgende opstelling thuis staan:

- Marantz Sr7005 receiver
- Kef KHT2005.3 speaker systeem met K2 subwoofer.

Deze set klink (na een paar keer de Audyssey setup gedraaid te hebben en wat tweaken) heel erg mooi als er DTS OF DTS HD MASTER audio gedraaid word in een film, National Geographic blue ray schijfjes klinken in mijn oren fantastisch mooi. Alles is mooi in balans en als de boel wat harder staat is de subwoofer niet storend aanwezig.

Een heel ander verhaal word het wanneer ik in stereo stand van de receiver muziek draai over de front speakers. In dit geval lijkt het wel of de subwoofer bij wijze van spreken door de huiskamer wandelt. Maakt v.w.b. mijn oren niet uit waar hij staat of met wat voor instellingen. Ik heb altijd het gevoel dat dat ding staat te beuken. Hij is alleen bij films netjes aanwezig, het klinkt dan ook super. De front speakers van kef hebben het helemaal moeilijk als de receiver in pure of pure-direct staat, die dingen staan dan gewoon te schreeuwen en je hebt het gevoel in een grote hal te staan.

Nou ben ik vandaag bij een audio zaak geweest (Allec hifi in Den helder) en heb daar over dit probleem gesproken met de eigenaar. Ik vermoed namelijk dat ik het probleem kan oplossen door twee zuilspeakers neer te zetten op de plaats van de front speakers van kef. Ik heb een paar opstellingen mogen beluisteren met en zonder subwoofer en ik vind het geluid zeer aangenaam klinken in de direct mode.
Aangezien mijn budget al weer aardig naar de knoppen is leek de Monitor Bronze BX5 mij een mooie set. Vol geluid, helder en de bas netjes onder controle. Een mooi alternatief voor die dramatisch klinkende kef eitjes in de direct mode, in mijn ogen de mooiste manier om muziek te luisteren.
Wetende dat de subwoofer niet mee doet in de direct mode (correct me if i'm wrong) vraag ik me af of ik de opstelling niet vergriep met de aanschaf van de monitor audio bronze bx5 zuilen zodra ik een film zit te kijken met dts geluid. Ik zou het namelijk heel erg jammer vinden als daardoor de film beleving qua geluid drastisch in elkaar stort. Aan de andere kant luister ik ook heel graag muziek (van Jack Johnson tot Dubstep muziek) dus dat is dan ook weer heel erg belangrijk.

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven of me wat advies geven. Ik heb geen zin om iets te kopen wat thuis de boel vergriept qua beleving.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Martijn-V4 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:17:
Wetende dat de subwoofer niet mee doet in de direct mode (correct me if i'm wrong)...
Hangt van de receiver af. Er zijn receivers waarbij je speciale instellingen hebt voor de Pure Direct mode. Zo kan ik in mijn (Denon) receiver aangeven of de subwoofer wel of niet mee moet doen in Pure Direct. En als deze mee moet doen ook nog eens alles instellen qua crossover en dergelijke.

Mocht de SR7005 dit niet hebben dan kan je altijd nog High Level aansluiten (mits de subwoofer dat ondersteunt), dan heb je met Pure Direct ook gewoon de subwoofer er bij. Met High Level sluit je de subwoofer namelijk aan via normaal speakerkabel via de Front Left en Front Right terminals.
Martijn-V4 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:17:
...vraag ik me af of ik de opstelling niet vergriep met de aanschaf van de monitor audio bronze bx5 zuilen zodra ik een film zit te kijken met dts geluid.
Qua sound zal de Monitor Audio wel anders zijn, maar of het storend zal zijn met films denk ik niet. Ik gebruikte voorheen ook alleen twee Focal zuilen en de center en rear van een ander merk. Nu heb ik de center ook van Focal en het is qua geluid duidelijker (veel hoger rendement van de huidige speaker verklaart een hoop), maar qua sound van de speakers merkte ik geen verschil.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Martijn-V4
Ik heb nog niet gekeken of er instellingen zijn voor de pure/direct mode, ik heb een groot gedeelte van de manual al doorgespit.

V.w.b. high level, ik heb daar het een en ander over gelezen, aangezien ik een 5.1 setup heb heb ik niet niet aan High level gedacht.

Ik had begrepen van Allec Hifi dat hij ook de speakers bij je thuis wil neerzetten zodat je zelf even kunt luisteren in jou eigen huiskamer en met je eigen apparatuur hoe het een en ander klinkt. Denk dat ik dat maar ga doen als dat hele pure/direct en high level verhaal niet het gewenste resultaat oplevert.

Ik ga me in het geval van het plaatsen van de zuilspeakers dan wel weer afvragen of het een probleem is dat de linker speaker dichterbij de tv staat dan de rechter. Het gaat hier dan om een cm of 20 meer van de tv af voor de rechter speaker. Word dit probleem ondervangen door de Audyssey setup of moet ook nog gaan kijken naar een andere kast om de spullen in op te bergen?

• Martijn-V4
Na veel wikken en wegen en luisteren heb ik een stel KEF Q900 zuilspeakers aangeschaft. Ik heb ze op de surround-high aansluiting aangesloten en kan door middel van speaker a/b schakelen tussen mijn 5.1 speakers van KEF en de Q900's. Die Q900's klinken in pure direct fantastisch.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Goede keuze om te kiezen voor de Q900's als frontspeakers :) Er zijn een heleboel mensen op de UK/US forums die je al voorgegaan zijn en de Q900/Q700/Q500 zuilen hebben gecombineerd met de KEF eitjes uit de 2005/3005 serie en T-Serie :)