Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubuntu] Installeren in VM, kopieren naar fysieke machine?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:39

Rannasha

aka "Species5618"

Topicstarter
Ik heb momenteel een netbookje draaien als servertje voor van alles en nog wat, maar de configuratie hiervan is nogal rommelig en veel software outdated. Kortom: Ik wil de boel van voor af aan opnieuw installeren en opzetten.

Om het ding niet te lang down te laten zijn tijdens de werkzaamheden en om het mezelf makkelijker te maken, vroeg ik me af in hoeverre het mogelijk is om de hele installatie in een virtuele machine (VirtualBox in mijn geval) te doen op mijn laptop (draait Ubuntu 11.04) en nadat alles geinstalleerd en geconfigureerd is, de inhoud van de VM naar de server te kopieren.

Mijn 2 belangrijkste vragen hier zijn:
- Hoe kopieer ik de inhoud van de VM naar de harddisk van de server zodat alles daarna netjes boot?
- Zijn er enige problemen te verwachten vanwege hardware wijzigengen? Ik denk dat dit geen probleem zal opleveren, want het netbook gebruikt standaard hardware die al door oudere Ubuntu-versies automatisch ontdekt en ondersteund wordt.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• DeadLock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dit is zeker een optie en er zijn niet al teveel zaken die mis kunnen gaan normaal gezien :).

Het hele proces staat bevoorbeeld op de gentoo wiki beschreven als stage4. Ook al gaat dit over gentoo, het gaat om het principe en er staan weinig of geen gentoo specifieke zaken in.

In het kort komt het neer op het volgende:
- Je install uitvoeren in vbox
- Server booten vanaf live cd naar keuze (systemrescuecd O+)
- Partitioneren
- Data kopieren (rsync over ssh) en enkele dirs aanmaken
- Chrooten
- Grub installeren
- Enkele configuratiebestanden aanpassen, zoals grub, fstab, netwerk config, ...

Over de hardware wijziging zou ik me weinig zorgen maken, dat zal wel loslopen. Enkel uitkijken dat er geen hardcoded info in configs staat zoals UUID's of mac adressen.

Afhankelijk van je kennis en zelfvertrouwen kan je altijd eens oefenen met een andere vm (om downtime te beperken) :).

DeadLock wijzigde deze reactie 08-11-2011 19:46 (23%)

Strava

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True