Toon posts:

Ik heb internet, maar met vreemde kuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Het is alweer een aantal jaartjes geleden dat ik hier voor het laatst vertoefde! Nu is het helaas weer tijd om me met een vraagje tot jullie te wenden. (Het helaas vindt zijn weerslag in het feit dat er iets kapot is waar ikzelf zo 1-2-3 het antwoord niet op weet, niet in het me tot jullie wenden natuurlijk :+)

Enfin, mijn probleem:
Ik heb hier thuis een oude, zeg gerust antieke, machine staan. Deze computer doet al iets meer dan 9 jaar trouwe dienst en heeft in deze jaren de nodige hardware upgrades gehad. Zo hoopte ik me ook ditmaal te redden van het kopen van een nieuwe pc, echter ik stuitte op een probleem wat ik maar niet kan oplossen.

Onlangs wilde de computer niet meer fatsoenlijk starten. Iedere keer sloeg hij halverwege het opstarten af om vervolgens weer opnieuw op te starten (hetgeen zich maar bleef herhalen). Wat me hierin opviel was dat ik de computer wel in veilige modus kon starten maar niet in veilige modus met netwerkondersteuning. Mijn simpele geest kon hierdoor nog net deduceren dat het misschien aan de onboard ethernet adapter lag. En warempel, na de bijbehorende software in veilige modus verwijderd te hebben wilde de computer weer vlekkeloos opstarten.
Tijdens het opnieuw installeren van de drivers (zowel vanaf CD alsook een vers gedownloade versie) viel de computer direct uit om weer in zijn oude ritueel van weigeren te vervallen. Het probleem zit dus echt in de hardware, die waarschijnlijk/misschien kortsluiting maakt wanneer hij wordt aangesproken.

Daarom heb ik nu een nieuw netwerkkaartje (Chipset: Realtek RTL8139) gekocht en in een PCI slot gestoken om weer op internet te kunnen en hopelijk van het euvel af te zijn. Hier begint het probleem echter pas.

Namelijk: ik kan op internet. Maar, het lijkt erop dat pagina's slechts deels geladen worden. Wanneer ik bijvoorbeeld een video op Youtube afspeel laadt er een bepaald percentage om vervolgens te stoppen met laden. Dit geld voor alle filmpjes en downloads; na een paar seconden stopt het laden. Ook zijn er enkele sites die in het geheel niet willen openen, zoals bijvoorbeeld Google en verscheidene fora. Bing en Tweakers (hoera!) laden daarentegen wel volledig en werken zonder problemen (ik schrijf dit stukje ook vanaf de desbetreffende pc).
Het vreemde aan dit probleem is dat de verbinding niet wegvalt op het moment dat het laden stopt. Open ik een nieuwe pagina dan krijg ik direct verbinding, maar met hetzelfde probleem dat de content na enkele seconden al niet meer geladen wordt.
De desbetreffende pagina's stoppen ook niet echt met laden, er wordt nog volop geladen, maar zonder dat er daadwerkelijk iets geladen wordt. (Ik trek de helderheid van deze laatste zin sterk in twijfel, sorry hiervoor 8)7)

Ik heb werkelijk geen idee waar dit door veroorzaakt kan worden, ik zou er meer aan gehad hebben wanneer de hele zaak compleet weigerde, dit halfslachtig functioneren doet mij namelijk in het duister tasten.

Concluderend:
- De hardware is gloednieuw, dus ik denk/hoop dat het hier niet aan ligt.
- Aan de browser ligt het niet, ik kom het probleem in zowel IE, Firefox als Chrome tegen.
- De buffer (en zelfs cache) heb ik leeggemaakt en gecheckt.
- Andere computers in huis op hetzelfde netwerk werken prima.

Hopelijk weet iemand op dit forum raad?

PS. Sorry voor de enorme lap tekst. Het leek me goed een uitgebreide beschrijving te geven gezien de vage aard van het probleem :>

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Ik heb een flauw vermoeden dat dit met DNS te maken heeft; helemaal gezien sommige pagina's wel laden en sommigen niet. Wat je eens kunt proberen is een publieke DNS-server gebruiken, zoals die van Google; 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Aangezien andere computers op het netwerk wel goed werken zou ik dit eens proberen.

https://freight.associates

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Daffie,

Bedankt voor je reactie, ik heb het meteen geprobeerd, maar het heeft helaas niet mogen baten ;(.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

franssie

Save the albatross

Heb je dit ook als je grote bestanden van/naar een andere computer in je huis netwerk verplaatst (test de netwerk kaart - kabel etc)?
Om evt de software (windows neem ik aan) uit te sluiten kan je een linux live distributie proberen.
Misschien dat er toch ook iets anders overleden is (geheugen bijvoorbeeld) maar dat kan je alleen uitvinden door allerlei uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 08-11-2011 17:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Hebben Java en Flash al hun updates gehad?

Verwijderd

Topicstarter
@ Franssie:
Hmm, ik wilde het zojuist proberen, maar ik schijn niet langer verbonden te zijn met de gezonde helft van mijn netwerk... Ik ga een (zoveelste) reset uitvoeren en de instellingen van de modem en routers doorspitten!

@ Badpritt:
Jup :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het hele netwerk nagelopen zonder ook maar iets merkwaardigs te vinden wat de functionaliteit ervan zou kunnen belemmeren. Toch kan ik geen verbinding krijgen vanuit of naar de computer met de beschreven kwaal.

Zou het dan toch de hardware kunnen zijn, zelfs al is de netwerkkaart gloednieuw?

Ik zit al langer te spelen met het idee over te schakelen op Ubuntu, ik zal dat in het kader van Franssie's suggestie morgen eens proberen.

Verwijderd

Je hebt wel de onboard lan uit gezet in bios?
Gekeken of de backplate niks raars met de utp aansluiting doet?
Schroeven moederbord nog vast?
Uit te geven ip's in router niet beperkt tot net 1 te weinig? Router gereset neem ik aan. Tcp-optimizer programma kan nog wel eens foutjes wegpoetsen, check ook daarmee of mtu op 1492 staat ipv 1500, kan het verschil maken.
Verder weet ik het ook nie

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt idd als een DNS cache die niet helemaal lekker is. Ander MAC adres, zelfde IP adres, dan kunnen die dingen wel eens gebeuren.

Probeer het volgende eens onder een command prompt:
code:
1
2
3
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

En dan nog eens proberen. Ook het instellen van de DNS servers van OpenDNS wil nog wel eens goed helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt wel de onboard lan uit gezet in bios?
Yup
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Schroeven moederbord nog vast?
Ja
Uit te geven ip's in router niet beperkt tot net 1 te weinig? Router gereset neem ik aan.
Ja op beiden
Tcp-optimizer programma kan nog wel eens foutjes wegpoetsen, check ook daarmee of mtu op 1492 staat ipv 1500, kan het verschil maken.
Ga ik doen, zou je een voorbeeld van een dergelijk programma kunnen noemen?

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Dit is altijd het eerste wat ik doe bij netwerkproblemen :9

OpenDNS ken ik niet, maar Google (nou ja, Bing in mijn geval dus even) leert me dat dit een programmaatje is. Ik hoop het zonder op te kunnen lossen, maar ga het morgen eens proberen, dan heb ik hopelijk uitsluitsel omtrent het DNS verhaal!

Zoals ik al zei, een vreemd probleem |:( haha

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 00:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:24:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?

Aan de achterkant van de pc, de kabelaansluiting van de onboard lan zit waarschijnlijk achter een blikken plaat welke lipjes heeft die nog wel eens wanneer krom iets willen kortsluiten. Maar zal wel niet.

Tcp-optimizer programma kan nog wel eens foutjes wegpoetsen, check ook daarmee of mtu op 1492 staat ipv 1500, kan het verschil maken.
Ga ik doen, zou je een voorbeeld van een dergelijk programma kunnen noemen?

tcp-optimizer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ahaa :+

Ok, dat van die backplate had ik nog wel goed geraden, maar wat het Tcp-optimizer programma betrof dacht ik dat het om een type programma ging!

Ik ga nu slapen, maar zal morgen zsm aan de slag gaan met de beide gesuggereerde programmaatjes.

Iedereen in ieder geval ontzettend bedankt voor de input tot nu toe!
Pagina: 1