MueR schreef op donderdag 10 november 2011 @ 12:46:
Dat is nogal een claim die je daar maakt. Heb je ook maar enige vorm van bewijs daarvoor? En hoe kan de redactie ooit dergelijke beschuldigingen ontkrachten (behalve je onbeperkt toegang geven tot al hun mailboxen, like that will ever happen)?
Jur komt toch zelf ermee? Dat impliceert het wel. Dat ik het dan vervolgens nog moet bewijzen zegt genoeg.

Dan moet je beter lezen. Jurian schrijft dat hij een cijfer geeft voor de spelervaring, niet de vergelijking met andere games. Dat een aantal mensen (waaronder ondergetekende) dit al een paar keer gezegd hebben, maar jij het gewoon niet wil horen, zegt meer over jouw instelling. Je bent zo enorm gefocused op het omlaag halen van die review dat je het verweer van anderen niet wil horen. Jammer.
Daarom dat ik dus eerder al zei dat ik er klaar mee ben; het is een eindeloze discussie en we willen elkaar schijnbaar niet horen (geen slim idee iig om mij woorden in de mond te leggen). Ik vind de review op sommige vlakken krom, elk jaar komt die discussie terug en men wíl of kan schijnbaar gewoon niet reageren op die feedback, die elk jaar toch weer hetzelfde is. Ik weet dat bezoekers altijd zeuren, dat het altijd wel anders of beter kan, maar dat wil niet zeggen dat het compleet genegeerd moet worden; de reviews van t.net hebben al niet zo'n goede reputatie binnen de eigen community (wat ook vaker gezegd wordt in dit topic), dus alle feedback die gegeven wordt om iig voor de community tot betere reviews te komen wíl men gewoon niet aan.
Ik begrijp dat het ook de spelervaring is, maar dan is de review (zeker als de reviewer hier en daar wel vergelijkt) op sommige plekken ook nog wel raar (een X360 game vergelijken met een PC game, hoezo appels en peren vergelijken, sowieso qua spelervaring?). Ook omdat 'we' een techsite zijn, mag er naar mijn mening ook gekeken worden naar de technische mogelijkheden van de engine achter een game. Het is jammer dat dat niet gebeurd, laat staan dat erop gereageerd wordt.
JJJur schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:14:
Er staat toch niet dat wij het doen ómdat zij het doen? Ik had mijn cijfer bepaald voor er überhaupt gepubliceerd mocht worden. Ik geef alleen aan dat vrijwel alle reviewers het met me eens zijn wat de beoordeling betreft, terwijl een groot deel van de users die mening niet lijkt te delen.
Het staat er niet, maar jouw reactie impliceert het wel, waarom zou je het anders aanhalen? Dat de gamers zelf de mening(en) van de reviewers niet lijkt te delen zegt dan toch ook genoeg lijkt me? Daar maak je de review immers toch voor, omdat je de gamers wil informeren?
En wat afspraken aangaat.. ik heb nog NOOIT gehoord dat een medium een cijfer heeft gegarandeerd voor een game. Er gaan een hoop indianenverhalen over media die primeurs hebben gebracht in ruil voor een bepaald cijfer, maar zelf heb ik dat (zowel in mijn tijd bij InsideGamer als sinds 2008 bij Tweakers) nog nooit meegemaakt. Waar jij de kennis vandaan haalt dat dat 'niet heel ongebruikelijk' is, weet ik niet. Ik werk sinds 2003 in de game-industrie en ik weet 100% zeker dat, áls het al gebeurt, het juist heel erg ongebruikelijk is.
Staat mij in ieder geval iets bij over afspraken van gamereviews bij GTA 4 destijds. Daarmee bedoel ik
niet dat t.net dat doet, maar wel dat het gebeurd.
MueR schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:52:
De redactie (waar ik niet toe behoor overigens) neemt kritiek altijd serieus. Er wordt hier alleen door een paar mensen nogal onredelijk gereageerd met allerlei beschuldigingen. Als je al verwijten naar je hoofd krijgt dat je hele review "gekocht" is door de publisher, wat moet je dan serieus nemen? Ik heb nog nooit een publisher meegemaakt die dat probeerde (al was er een promo stunt van EA bij Dante's Inferno). De vergelijkingen met een andere game? Daar is uitgebreid op gereageerd, maar dat willen diezelfde personen allemaal niet horen.
Flauwe inkopper: Hoe weet jij zo zeker dat de redactie de kritiek op reviews (want daar hebben we het nu dan over) altijd serieus neemt, heb je daar bewijs voor? Naar mijn mening zie ik daar weinig van. Natuurlijk is dat ook afhankelijk van de uitgever (die geven immers vaak alleen console versies om te reviewen), ik heb zelf iig de indruk dat er met de feedback vanuit de community zelf maar weinig wordt gedaan. Ergens ook wel omdat de review de spelervaring van de reviewer weergeeft, maar ik denk wel dat de community zeker kan helpen om de reviews te verbeteren (zie mijn stukje hierboven over de reputatie van de reviews). En ja, ik ben bereid om daar aan bij te dragen, als t.net me zou vragen (om assistentie).
Een game-review is een subjectieve beoordeling op het speelplezier, geen exacte wetenschap zoals benchmarking.
Maar we zitten hier wél op een techsite, de technische kanten van een game komen nauwelijks ter sprake.
Ik heb ook wel m'n kritiekpunten op MW3 (FOV niet instelbaar, matchmaking blijft ruk, slechts 4 uur single player campaign etc), maar over het algemeen heb ik gewoon wel een hoop lol met de game. Waarom zou ik dan vanwege een stel onmogelijke vergelijkingen met een niet gelijke game MW3 een lager cijfer geven?
Schijnbaar zijn het geen onmogelijke vergelijkingen (Jur heeft zelf ook vergelijkingen gemaakt met BF3) en zeker op de gebruikte technieken is wel te vergelijken, dat gebeurd met auto's, CPU's en GPU's toch ook? Het hoeft mijns inziens niet (meer) meegerekend te worden in het cijfer (ik begrijp daar de onderbouwing inmiddels wel van), maar het kan imo wel meegenomen worden in de review.
[
Voor 62% gewijzigd door
CH4OS op 10-11-2011 19:28
]