Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NAGIOS] Email notificatie's

Pagina: 1
Acties:

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11 14:56
Hallo Tweakers,

Allereerst mijn excuses als dit topic in het verkeerde forum staat, ik wist namelijk niet waar ik hem het beste kwijt kon.

Ik ben de afgelopen twee weken bezig geweest met het uitzoeken, configureren en installeren van Nagios en NRPE op zowel WS 2008 systemen als CentOS systemen. Deze servers (ongeveer 6) worden nu in de gaten gehouden door Nagios en ik krijg email notificatie's van problemen. Echter nu is het zo dat ik om het half uur per probleem een email krijg, allemaal leuk en aardig, maar als de host niet bereikbaar is (gateway timed out bijvoorbeeld) dan hoef ik niet elk uur 10 emails waarvan 9 mij vertellen dat het geheugen niet goed is, of dat de hardeschijf status critical is omdat hij dit niet controleren kan.

Als de server down is of niet bereikbaar (check_ping gebruik ik ook) wil ik graag maar één mailtje krijgen per half uur dat de server onbereikbaar of down is. Ik begrijp natuurlijk zelf ook wel dat als de server onbereikbaar is dat hij de status van de RAID Controller niet controleren kan.

Nu is mijn vraag aan jullie dus: Hoe doe ik dit? Hoe zorg ik er voor dat Nagios voordat het een mail verstuurd een soort van 'sanity check' uitvoert op het systeem? Zijn er leden van Tweakers die hier evaring mee hebben of mij een handje op weg kunnen helpen? Ik zou namelijk ook niet echt weten waar ik op zou moeten googlen....

Nogmaals mijn excuses als ik iets fout gedaan heb. U wordt allen bijvoorbaat bedankt,

Aanpassing:
Heb een perl scriptje gevonden

http://www.mail-archive.c...ceforge.net/msg14539.html

Daar kan je het script vinden, ik ben hem nu aan het aanpassen zodat hij eerst kijkt of de server te pingen is.

[ Voor 7% gewijzigd door BryanD op 08-11-2011 12:20 ]