Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nemesissyn
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2015
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik kan nergens duidelijkheid krijgen. Ik heb een server, die ik huur. Het is een minecraft server. Nou wil ik met behulp van donaties/giften van de spelers, de server in de toekomst uitbreiden. Echter is het in nederland niet mogelijk, zonder dat je een instelling/bedrijf/organisatie bent.

Ik ben geen bedrijf/instelling/organisatie. Daarom word zoiets gezien als een gift. Over giften betaal je belasting en dat is juist hier niet de bedoeling. Ik heb een paypal account, maar daar mag je alleen donaties ontvangen met bepaalde verklaringen (die je alleen van de belastingdienst krijgt als je een bedrijf/instelling/organisatie bent)

Kortom, ik weet me geen raad. Zonder donaties zal ik moeten stoppen met de server, dus ik dacht ik probeer het hier. Weet iemand een mogelijk oplossing hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, zonder er belasting over te hoeven betalen?

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 12:09

Praetextatus

the dutch_paki

Je zou moeten nagaan of je kunt worden aangewezen als NBBI of ANBI. Dit doet naar mijn weten de belastingdienst. Hiervoor kun je gewoon contact opnemen met de belastingdienst.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• nemesissyn
Praetextatus schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:12:
Je zou moeten nagaan of je kunt worden aangewezen als NBBI of ANBI. Dit doet naar mijn weten de belastingdienst. Hiervoor kun je gewoon contact opnemen met de belastingdienst.
ja dat zijn die verklaringen waar ik het over had, die krijg je alleen als je een instelling/organisatie/bedrijf bent. en dat ben ik dus niet. De belasting dienst geeft aan, dat de enige manier hoe het mogelijk is, is door belasting over de giften te gaan betalen.
Naar mij weten is dat niet mogelijk in mijn geval.

[ Voor 30% gewijzigd door nemesissyn op 08-11-2011 11:17 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Even naar de KvK en je bent een bedrijf. Is dat geen idee?

• nemesissyn
celshof schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:20:
Even naar de KvK en je bent een bedrijf. Is dat geen idee?
Daar had ik over gedacht, maar wat voor bedrijf ben je dan, eentje die een server huurt? Je moet bij het KvK met een plan komen voor je bedrijf, en ik denk niet dat ze dit als bedrijf zullen zien.

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Iedereen kan zich inschrijven bij de kvk. Je hoeft daar geen "goed plan" oid voor te hebben. Je zou kunnen zeggen dat je minecraft aanbiedt (wat je natuurlijk ook doet ;) ).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

nemesissyn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:06:
Ik heb een paypal account, maar daar mag je alleen donaties ontvangen met bepaalde verklaringen (die je alleen van de belastingdienst krijgt als je een bedrijf/instelling/organisatie bent)
Afaik mag je gewoon om vrije donaties vragen via bijv paypal. Het geld steek je immers direct weer in de server onderhoud.

Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan bij een Soldat server (Indie spelletje) en ik heb hierbij ongeveer 150 euro verdiend. Contact opgenomen met de belastingdienst en die klaagde niet (Al was het volgens de mevrouw aan de telefoon niet helemaal de bedoeling om het zo te doen).

Verschil met de TS is denk ik echter dat ik toen 15 was.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2011 11:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 17:10
D4NG3R schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:25:
Afaik mag je gewoon om vrije donaties vragen via bijv paypal. Het geld steek je immers direct weer in de server onderhoud.
Het lijkt mij dat de fiscus dat als inkomsten gaat beschouwen. Je kunt het wel 'giften' noemen, maar wie zegt dat je er geen geld aan overhoudt? Enige oplossing is om in het toch in een soort stichting te zetten lijkt me. Of een informele vereniging, maar dan moet je het contributie noemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door yohan op 08-11-2011 11:28 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De juiste naam is niet "giften" maar "schenkingen".

Gift: jij geeft geld aan een goed doel (aftrekbaar bij gever tussen fiscale drempel en plafond, indien ontvanger ANBI erkend)
Schenking: jij ontvangt geld zonder tegenprestatie (belastbaar bij ontvanger, maar wel een vrijstelling).

Linkje:
http://belastingdienst.nl...schenken/schenken-11.html

Vrijstelling per gever per jaar is 2000 euro. Zit je dus ruim onder.

• yohan
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:50:
De juiste naam is niet "giften" maar "schenkingen".

Gift: jij geeft geld aan een goed doel (aftrekbaar bij gever tussen fiscale drempel en plafond, indien ontvanger ANBI erkend)
Schenking: jij ontvangt geld zonder tegenprestatie (belastbaar bij ontvanger, maar wel een vrijstelling).
Punt is dat er geacht wordt geen tegenprestatie tegenover een schenking te staan. Als je wel een dienst levert, prikt de fiscus wel door je verkapte schenking heen. Ik kan ook tomaten gaan weggeven in ruil voor schenkingen, ontslaat me natuurlijk niet van het betalen van belasting.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• t_captain
Je hebt gelijk; in dit geval is de tegenprestatie misschien een heikel punt.

Kan iedereen (betalend of niet) ongelimiteerd gamen op de server? Dan is er imho geen tegenprestatie van begunstigde naar schenker en zijn het dus schenkingen. Is het een gesloten server? Dan zijn het duidelijk geen schenkingen maar betalingen waar een dienst tegenover staat.

In dat tweede geval: ontvangen geld - aantoonbare kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden (IB box 1 werk&woning).

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Er is nog een andere, heel gangbare rechtsvorm, de vereniging. Geen KvK, en betalen voor lidmaatschap is geen gift/schenking. zorg wel voor een boekhouding en bestuur.

Een vereniging mag ook best diensten aanbieden aan niet-leden, dus zonder betaling. De rechten van leden en niet-leden zijn uiteindelijk een zaak voor de vereniging, niet de belasting.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• nemesissyn
Thx voor alle reacties jongens, als ik http://belastingdienst.nl...schenken/schenken-11.html goed begrijp, mag ik van elke persoon die mij een schenking doet, maximaal 2000 euro per jaar ontvangen. En als ik schenkingen krijgt van meerdere personen, worden deze NIET bij elkaar opgeteld.

Als ik het goed begrijp. Als dat zo, ga ik vanmiddag even met Paypall bellen. Misschien dat er wel mogelijkheden zijn als het schenkingen (en dus geen donaties) zijn.

EDIT: Iedereen kan trouwens op de server inloggen zonder betaling, het is echter wel zo dat als iemand een donatie doet, deze extra privileges zal krijgen, maar voor de rest kan iedereen zonder verplichting op de server spelen

[ Voor 19% gewijzigd door nemesissyn op 08-11-2011 13:50 ]

• yohan
nemesissyn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:49:
EDIT: Iedereen kan trouwens op de server inloggen zonder betaling, het is echter wel zo dat als iemand een donatie doet, deze extra privileges zal krijgen, maar voor de rest kan iedereen zonder verplichting op de server spelen
Dan lever je dus een dienst tegen betaling, waardoor het geen schenkingen zijn. Als je geen gedoe wilt met de fiscus kan je veel beter gewoon een informele vereniging starten. Aparte bankrekening openen en contributie heffen aan de leden, klaar.

• t_captain
nemesissyn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:49:
Thx voor alle reacties jongens, als ik http://belastingdienst.nl...schenken/schenken-11.html goed begrijp, mag ik van elke persoon die mij een schenking doet, maximaal 2000 euro per jaar ontvangen. En als ik schenkingen krijgt van meerdere personen, worden deze NIET bij elkaar opgeteld.
Inderdaad.
Verschillende betalingen van dezelfde persoon worden wel opgeteld. (totaalbedrag per kalenderjaar is bepalend voor schenkingsrecht).
Maar betalingen van verschillende personen worden dus niet opgeteld.
Als ik het goed begrijp. Als dat zo, ga ik vanmiddag even met Paypall bellen. Misschien dat er wel mogelijkheden zijn als het schenkingen (en dus geen donaties) zijn.
Ik weet niet zoveel van Paypal, maar je kunt toch gewoon inkomende overboekingen ontvangen op je account? (zoals ook bij een gewone bankrekening). Of moet je daarvoor een company account hebben?
Veschil maken tussen betalende leden en niet betalende gasten betekent dat er wel degelijk een tegenprestatie is aan de betaling. Gevolg is dat de betaling geen schenking is maar resultaat overige werkzaamheden.

Als je dit wilt blijven doen, zou ik een vereniging oprichten.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nemesissyn schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:22:
[...]

Daar had ik over gedacht, maar wat voor bedrijf ben je dan, eentje die een server huurt? Je moet bij het KvK met een plan komen voor je bedrijf, en ik denk niet dat ze dit als bedrijf zullen zien.
Dit is inderdaad niet waar, een bedrijf starten doe je met een bedrijfsnaamnaam en 50 euro, en je loopt naar buiten met je bedrijf.

Plannen etc zijn bijvoorbeeld wel van toepassing als je een bedrijfslening zou willen bij een bank.

• nemesissyn
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb besloten om gewoon een bedrijfsnaam aan te vragen bij KvK. Daarmee kan ik dan een ANBI aanvraag indienen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nee, dat kan niet. Een bedrijfsnaam is niet voldoende. Je hebt een gescheiden vermogen en een fiscaal nummer nodig voor je ANBI aanvraag, wat beiden een rechtspersoon vereist. Nogmaals, richt het in als vereniging, dan komen de bijdrages ten gunste van die vereniging en niet langer aan jou persoonlijk.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 20:13
Is het niet zo omdat paypal een virtuele rekening is in het buitenland dat de kans enorm klein is dat het gechecked gaat worden, en als het gechecked gaat worden dat die 100 euro nou niet echt interessant gevonden zal worden?

TS: hoeveel denk je maximaal op te halen?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je krijgt nooit ANBI-status voor een server. Daar is weinig 'algemeen nut' aan. Het is gewoon een vereniging, waarom zou je het niet zo noemen?
Pagina: 1