[SAS 6/iR] Firmware update vraag

Pagina: 1
Acties:

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo tweakers,

Ik heb een vraag m.b.t. het gevaar van een firmware update ('flash').
Wij hebben in het datacenter een Dell R200 staan met een SAS 6/iR RAID Controller van LSI staan. Nu blijkt dus dat de firmware van de RAID Controller verouderd is en geupdate dient te worden. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan. Dus nu is mijn vraag aan jullie: Wat kan er allemaal fout gaan? Wat zijn de risico's?

Wij willen zowieso preventief een backup draaien van files, dus dat is verder het probleem niet, maar wat kan er allemaal fout gaan? Kan er hardware matige schade ontstaan? Kunnen disks onleesbaar worden e.d? Ik zou namelijk niet weten wat voor gevolgen een firmware flash kan hebben.

Ik heb al op google gekeken, maar ik weet behalve '6/iR Firmware flash risks' ook niet echt waar ik op zou moeten zoeken... IK hoop dat jullie mij kunnen helpen met ervaringen en / of andere tips.

Bijvoorbaat dank heren en dames

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:25
Tja, risico is dat je array corrupt raakt of je controller "bricked" maar dat komt vrij weinig voor. Zie het als een bios flash van je mobo, als die niet goed gaat ben je ook het haasje.

Je kan altijd voor de zekerheid even bellen met de Dell support.

• BryanD
@Freezerator, dank voor de snelle reactie, het kan dus voor komen dat de controller gewoon hardware matig kapot gaat? Array corrupt kan je toch verhelpen door de array opnieuw op te bouwen?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 13:46
Als het goed is wordt de array zelf niet aangeraakt, dus mag je hopen dat die heel blijft. Wil je het zeker weten, dan trek je je schijven los, voordat je de update van je firmware doet. (Wel als je servertje uitstaat natuurlijk).

Het bios van je raid-controller is anders dan het bios van je moederbord in die zin, dat je server waarschijnlijk wel opstart als je raid-controller flash mislukt. Via USB, floppy (bestaan die nog?) of CD-ROM kun je dan alsnog de firmware waarschijnlijk wel opnieuw flashen.

Zelf hebben we hier een hele batterij dell servers, waar we de Dell PERC (LSI) controllers regelmatig updaten en er is er bij ons nog nooit één stuk gegaan. Over het algemeen moeten ze wel met een DOS bootdisk / USB geflasht worden, dus fysieke toegang is dan een must.

• BryanD
@__fred__ fysieke toegang is geen probleem, wouden het met een USB stick doen. Die tip van de hardeschijven er uit is zeker een goeie, zullen wij doen (als de server uitstaat natuurlijk). Maar wat je dus zegt is : mocht de flash mislukken, kunnen we het doodleuk nog een keer proberen?