Een hifi-setje bouwen rond de nieuwe marantz PM6004

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Ik ben een hifi-set aan het samenstellen.
Als basis ben ik de nieuwe Marantz PM6004 + CD6004 aan het overwegen, alleen met de tuner zit ik wat verveeld. De NA7004 vind ik wat duur en de ST6003 kan je niet in het zwart krijgen(??). Waarom marantz? Deze passen nog in het budget. Ik vind ze mooi (ook niet te onderschatten :p ) en ze krijgen overal wel goede reviews.

Het andere probleem is het volgende. Mijn doel was om 2 vloerstaanders te kopen...en om een beetje op lange termijn te kijken, zou het kunnen dat ik over enkele jaren mijn surround set ook vervang, maar de PM6004 heeft geen pre-out uitgang. Dus wat kan ik doen om de PM6004 en mijn latere versterken op dezelfde speakers aan te sluiten? Ik lees dat zo een switch niet aan te raden is...

PS.
Er komt ook nog een platenspeler bij, maar daar moet ik nog wat opzoekwerk voor verrichten...
Qua speakers ben ik er ook nog niet uit... (Dali, B&W, Klipsch, ...).

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:23
De Marantz ST6003 is wel in het zwart te krijgen.

Om een versterker op je surround set aan te sluiten heeft je surround receiver pre-outs nodig, niet de versterker. Je sluit je receiver via de pre-outs aan op een ingang van de versterker, en de (front-)luidsprekers op de versterker. Nadeel is dat je dan met twee volumeknoppen werkt; je volume is lastig af te stellen.

Daarom zijn sommige versterkers uitgerust met een Power Amp Direct ingang. Hiermee sla je de voorversterker en de volumeregeling van je versterker over. Helaas beschikt de PM6004 niet over zo'n ingang. Daarvoor moet je een type hoger kijken: de PM7004.

(Ik heb het zelf geprobeerd met de PM6003. Niet gelukt. Ik moest de versterker 100% opendraaien om nog een beetje geluid te krijgen. Daarmee loop je een enorm risico als je van ingang wisselt. Ik heb de 6003 dan ook ingeruild voor de 7004)

Overigens zou ik in jouw situatie een nieuwe receiver kopen, en pas een nieuwe versterker als je merkt dat je power tekort komt.

Qua speakers moet je gewoon gaan luisteren. Bijv. Focal, Dali en Tannoy matchen -naar mijn mening- mooi met Marantz.