Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 20:46
Ik heb een Wyse WT9455XL Thin Client, met een VIA EPIA-V Motherboard.
Hierop draai ik pfSense met een Sun Microsystems Quad NIC.

Momenteel draait hier naar alle tevredenheid al 2 jaar pfSense versie 1.2.1 op die eigenlijk bedoelt is voor een harde schijf installatie. Ik heb deze versie echter geinstalleerd op een Transcend MOD (Module On Disk)
Een Flash module met IDE Interface.

Ondanks dat dit al 2 jaar rock-stable draait, wilde ik toch weer een poging doen om een embedded versie van pfSense te installeren die wat zuiniger omspringt met flash geheugen.

Dit is me tot op heden helaas nog niet gelukt, omdat elke embedded versie van pfSense niet opstart nadat ik de image naar de module heb weggeschreven en de thin client start.

Wat ik allemaal heb geprobeerd is:

- verschillende modules gebruikt.
- Met BIOS fail settings gedraait.
- Met verschillende image-writing tools onder linux de module beschreven.
waaronder usb-image-writer. alsmede het commando

sudo dd if=pfSense-1.2.3-RELEASE-512mb-nanobsd.img of=/dev/sdd bs=16k

Met verschillende block-sizes geexperimenteerd. (16k, 32k, 1m etc...)

Alle mogelijke combinaties van BIOS instellingen geprobeerd.
COM poorten aan en uit gezet (gelezen op een forum)

Verschillende versies van pfSense geprobeerd.
zelfs versie 1.2.1 de embedded versie doet het niet terwijl de gewone 1.2.1 versie het wel doet.

Het schrijven van de image schijnt goed te gaan, want gek genoeg M0n0wall versie 1.33 die ik met dezelfde image writing tool heb beschreven op mijn module die doet het wel probleemloos, maar die heeft weer het nadeel dat deze mijn quad NIC niet ondersteund.

Na wederom weer veel tijd gespendeerd te hebben aan testen, experimenteren en veel lezen op het internet heb ik helaas nog steeds geen oplossing, ik heb de oude module met de gewone versie van pfsense weer geinstalleerd.

In hoeverre is de gewone versie van pfSense belastend voor een IDE Flash module als de swap file nooit wordt aangesproken? en de log settings op minimaal staan?

Mijn vragen:

Komt het probleem van niet startende pfsense images iemand bekend voor?
En is er mogelijk een oplossing voor?

Heeft iemand als alternatief misschien een idee van een thin client die wel 100% probleemloos werkt met een embedded versie van pfSense?

Ik sta open voor alle suggesties en ideeen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik kan er overheen gelezen hebben, maar wat werkt er precies niet? Waar loop je precies tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Werkt de USB-installer van FreeBSD 8.2 wel? Zie hoofdstuk 2.3.7 hoe je de installer voorbereid (ook met dd): http://www.freebsd.org/do...handbook/install-pre.html

ftp://ftp.nl.freebsd.org/...ases/i386/ISO-IMAGES/8.2/ FreeBSD-8.2-RELEASE-i386-memstick.img

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 20:46
Dank voor jullie reacties voor dusverre.
@sloth: het probleem waar ik tegenaanloop is dat geen enkele embedded versie van pfsense opstart nadat ik de image naar de flash module heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13
Wellicht een hele gekke vraag, maar is het image bestand dat je op de CF card moet flashen nog gezipt?

Ik had een dergelijk probleem met M0n0wall op een embedded ALIX bordje, image was gezipt. Na unzippen werkte alles wel goed ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En voor de duidelijkheid: .gz is ook zip. Niet Geen Zip ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1