Toon posts:

Probleem, of geen probleem? (V&A)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

ik zit in een situatie waarvan ik niet precies weet wat te doen.
Wellicht dat ik hier wat meningen, en waardevolle informatie kan uitwisselen >:)

Vorige week via de V&A een Dell XPS M1530 aangeschaft. Specs: T7500, 4gb, 8600m GT, geen HD(zit nu mijn crucial M4 64gb in)
Bij de ad stond eerlijk vermeld dat de laptop gereflowed was (geforce 8xxx series probleem), en dat daarna de aan/uitknop niet meer werkte, maar de laptop nog wel met de mediadirect knop op te starten was.

Aangekocht, geld overgemaakt, en kreeg toen nog een bericht van verkoper dat het aan/uit probleem was opgelost, aan uit knop zat niet goed aangesloten.

Anyhow, de laptop kwam binnen.

-Probleem 1: de laptop viel bij 3D-taken vrijwel direct uit. Oververhitting bleek het probleem. Na het openschroeven van de onderplaat bleek een van de schroef-busjes van het moederbord afgebroken te zijn. Hierdoor werd de koeler maar aan 1 kant vastgehouden op de 8600mGT. Bij het geheel losmaken van de koeler bleek dat dit al zo geweest moet zijn voor het verzenden, er zat namelijk ook maar aan 1 kant van de chip koelpasta, de andere kant was nog blinkend schoon (je kon het woord NVIDIA erop lezen).
Ik heb dit medegedeelt aan de verkoper; hij wist er niets vanaf (dat lijkt me sterk, hij heeft eraan gesleuteld/gereflowed, maar goed, voordeel van de twijfel). Dit is inmiddels opgelost door het busje weer aan het moederbord te monteren met een krachtige metaal-lijm. So far problem solved.

echter:

Probleem 2: bij de laptop ontving ik 2 batterijen; de originele, welke zo goed als op was. En daarnaast een vervangingsbatterij; OEM (niet origineel dell). Probleem hiermee, is dat de OEM batterij op meerdere modellen past, en niet correct werkt op deze XPS. Worden er namelijk grafisch, of andersinds veeleisende programma's opgestart, dan valt de laptop DIRECT uit. Op de originele batterij, geen probleem. Even googelen leert mij dat ik niet de enige ben met dit probleem, en dat het inderdaad aan de OEM batterij ligt.
http://forum.notebookrevi...1530-battery-problem.html
Ook dit heb ik aan de verkoper voorgelegd, het antwoord was dat hij dat probleem nooit had gehad, maar hem ook bijna alleen aan de adapter gebruikte.
(even ter verduidelijking: de laptop werkt op AC altijd perfect).

Nu de vraag; is het redelijk de verkoper een vergoeding/gedeelte te vragen van de aanschaf van een correct werkende batterij? Het is zo erg irritant; even gamen op batterij is onmogelijk (denk aan, trein, bij vrienden even laptop mee, whatever)

Voetnoot: al dit schoons is aangekocht voor een bedrag van 150 euro.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mijn persoonlijk mening, niet gehinderd door enige juridische kennis, is dat je van een 2e hands laptop van 150 euro niet zoveel kunt verwachten. Tuurlijk moet het wel een werkend product zijn, maar als ik het goed begrijp doet alles het gewoon (alleen de batterij is een beetje buggy). Tja... ;w

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
In hoeverre was de verkoper op de hoogte van de problemen?

Laat ik het zo zeggen: ik heb ook een Dell M1530, maar gebruik 'm eigenlijk niet voor 3D taken, doe niet aan gamen en heb 'm vrijwel altijd aan de AC-adapter hangen. Ofwel, mij zou na zo'n reparatie het probleem niet opgevallen zijn.
Heeft de verkoper een reputatie van veel gamen (check z'n post history...), dan zou hij op de hoogte moeten zijn van dat eerste probleem (tenzij hij natuurlijk gamed op een desktop PC).

Daarnaast heb je het eerste probleem zelf kunnen oplossen en als bonus doet de aan/uit knop het gewoon, in tegenstelling tot wat je mocht verwachten.

Dat accu-probleem merk je dus ook niet tenzij je gaat gamen. Ofwel, afhankelijk van wat de verkoper er mee deed kon hij er wellicht niet eens van op de hoogte zijn.

Aan de andere kant: als je echt een goed functionerende gaming-laptop had gewild, dan had je 'm zelf moeten ophalen en even een 3D test op los moeten laten. Dus zelfs als de verkoper je oplicht (wat nog lang niet aangetoond is), heb je als koper ook je onderzoeksplicht niet voldaan.

Mijn idee zou zijn:
1) mailtje aan verkoper waarin je dit alles uitlegt, en dat je daarom je V&A beoordeling niet 'perfect' maakt;
2) V&A beoordeling 'redelijk': apparaat voldoet immers redelijk aan de omschrijving, maar met wat kritiek;
3) op e-bay of dell.com een vervangende accu aanschaffen.

Wellicht dat na '1', de verkoper je tegemoed wil komen, maar ik denk niet dat je hier een 'recht' hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat is niet helemaal waar. een Full-HD film opzetten in bijvoorbeeld de trein, of processorintensieve taken, zijn ook niet mogelijk.

Ik geloof dat de verkoper ook niet op de hoogte was van dit probleem; hij had hem wellicht gewoon altijd aan netstroom.

Daarnaast heb ik wel het gevoel, dat ook al was de prijs 150 euro, het product niet conform afspraak was. In hoeverre heeft de prijs daar iets mee te maken?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:38:
Daarnaast heb ik wel het gevoel, dat ook al was de prijs 150 euro, het product niet conform afspraak was. In hoeverre heeft de prijs daar iets mee te maken?
De prijs heeft er in die mate mee te maken, dat jij van een laptop van 1500 euro andere verwachtingen mag hebben dan van een laptop van 150 euro. Bovendien is het niet alleen de prijs, maar ook de leeftijd. Vooral de accu is een bekend probleem dat die steeds minder wordt naarmate de laptop ouder wordt, dus koop je een 2e hands laptop, dan mag je niet verwachten dat de batterij zo goed als nieuw is.

En ik ben het wel met vanaalten eens dat je ook een eigen onderzoeksplicht hebt; even controleren voor aankoop had een hoop problemen gescheeld.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:25
Over probleem 1 : Je wist hij toch gereflowed was ?, bedoel dood gaan gaat hij ZEKER weer.
Het is uitstel van Executie meer niet.

Over Probleem 2 : kan de verkoper niet echt wat aan doen, als hij hem 24/7 aan power heeft en niet mee neemt
Dan komt hij die problemen niet tegen.
Wat dus dan je eigen oplossing zou moeten zijn is een orginele nieuwe Dell Accu te kopen :).

Ik ben van mening je had kunnen weten dat er problemen grafisch zouden kunnen optreden op welke moment van de dag of manier van gebruik ook.
Eigenlijk kan ik er verder niks op aanmerken wat al gezegt is.

Verwijderd

Garantie tot de deur, je hebt juridisch geen poot om op te staan. Maar dat wist je denk ik al.

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
Over probleem 1 : Je wist hij toch gereflowed was ?, bedoel dood gaan gaat hij ZEKER weer.
Het is uitstel van Executie meer niet.

Over Probleem 2 : kan de verkoper niet echt wat aan doen, als hij hem 24/7 aan power heeft en niet mee neemt
Dan komt hij die problemen niet tegen.
Wat dus dan je eigen oplossing zou moeten zijn is een orginele nieuwe Dell Accu te kopen :).

Ik ben van mening je had kunnen weten dat er problemen grafisch zouden kunnen optreden op welke moment van de dag of manier van gebruik ook.
Eigenlijk kan ik er verder niks op aanmerken wat al gezegt is.
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Probleem 1 gaat helemaal niet over de re-flow, want dat is voor mij echt geen probleem. Het gaat om het feit dat de koeler maar aan 1 kant vast zat op GPU. Al was het een ATI gpu geweest, zonder verdere problemen, dan was het nog een probleem geweest. Please read.

Probleem 2 staat overigens geheel los van grafische problemen, de batterij die bijgeleverd is is FABRIEKS-AF al niet in staat de laptop te voorzien van voldoende stroom.

Maar goed, de strekking is duidelijk. I'll let it go.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
Ik gok dat de vorige eigenaar:
- eerst een probleem had met de GPU;
- besloot te gaan reflowen;
- toen deed de aan/uit-knop het niet, besloot impulsief een nieuwe laptop te bestellen;
- kwam er achter dat 'ie met mediadirect-knop nog wel op te starten was; leek gewoon goed te werken (windows start op en zo)
- ... en dus met niet al teveel testen op V&A gezet. Geen boze opzet, enkel er bij toeval achter komen dat 'ie het toch nog deed en dan maar 2e-hands verkopen.

Maar goed, dat is speculatie. Je gaat er niet achter komen, dus zou daar geen tijd in steken.
En die accu - tja, ik werk ook alleen op netstroom, zou echt niet weten hoe goed of slecht de accu is.
Gewoon je er bij neer leggen dat je, zeker bij dit soort producten, je beter zelf vooraf moet testen hoe goed iets het doet. En dan blijf ik bij het stappenplan van m'n vorige post hier.

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:24:
Ik gok dat de vorige eigenaar:
- eerst een probleem had met de GPU;
- besloot te gaan reflowen;
- toen deed de aan/uit-knop het niet, besloot impulsief een nieuwe laptop te bestellen;
- kwam er achter dat 'ie met mediadirect-knop nog wel op te starten was; leek gewoon goed te werken (windows start op en zo)
- ... en dus met niet al teveel testen op V&A gezet. Geen boze opzet, enkel er bij toeval achter komen dat 'ie het toch nog deed en dan maar 2e-hands verkopen.

Maar goed, dat is speculatie. Je gaat er niet achter komen, dus zou daar geen tijd in steken.
En die accu - tja, ik werk ook alleen op netstroom, zou echt niet weten hoe goed of slecht de accu is.
Gewoon je er bij neer leggen dat je, zeker bij dit soort producten, je beter zelf vooraf moet testen hoe goed iets het doet. En dan blijf ik bij het stappenplan van m'n vorige post hier.
Bedankt voor de vriendelijke uitleg. Kwa testen e.d. heb je natuurlijk gelijk, echter was het 2uur45min rijden heen, en dan nog eens terug om het op te halen. In zo'n geval ga je al snel over op verzenden.

Overigens gaat het mij helemaal niet om de kwaaie opzet; we zitten hier op tweakers en de verkoper heeft een positieve feedback. Ik ga er vertrouw erop dat dit niet met voorbedachte rade gedaan is. Dat maakt het echter niet minder vervelend.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 10:55
Als je een gereflowed laptop koopt met deze specs voor 150 euro kan je er niet veel van verwachten.
Na je verhaal gelezen te hebben mag je denk ik zelfs blij zijn aangezien het probleem misschien wel niet veroorzaakt is door de GPU en jij dus langer plezier van die laptop hebt. Zo'n laptop koopt je normaal alleen voor de onderdelen die nog wel werken en niet om zelf echt te gaan gebruiken. Als je hem wel koopt heb je goede kans dat ie het bjiv. de volgende dag niet meer doet en heb je geen poot om op te staan.
Dus ik vind deze posting nogal overdreven (ik zou zeggen bestel een goede batterij via het internet en dan heb je nog voor weinig geld een mooie laptop ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
luckyjan schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:14:
Als je een gereflowed laptop koopt met deze specs voor 150 euro kan je er niet veel van verwachten.
Na je verhaal gelezen te hebben mag je denk ik zelfs blij zijn aangezien het probleem misschien wel niet veroorzaakt is door de GPU en jij dus langer plezier van die laptop hebt. Zo'n laptop koopt je normaal alleen voor de onderdelen die nog wel werken en niet om zelf echt te gaan gebruiken. Als je hem wel koopt heb je goede kans dat ie het bjiv. de volgende dag niet meer doet en heb je geen poot om op te staan.
Dus ik vind deze posting nogal overdreven (ik zou zeggen bestel een goede batterij via het internet en dan heb je nog voor weinig geld een mooie laptop ;) ).
Wat een complete onzin. Ik weet bijna niet hoe te reageren.

Laat ik het zo zeggen; we bereiken een akkoord over het product en over de prijs. WAT die prijs dan is is helemaal niet relevant, omdat er van 2 kanten een akkoord is bereikt.

Om even een toevoeging te doen; voor 250 euro haal je van marktplaats een compleet werkend exemplaar van de XPS M1530.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 14:28 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:27:
[...]

Laat ik het zo zeggen; we bereiken een akkoord over het product en over de prijs. WAT die prijs dan is is helemaal niet relevant, omdat er van 2 kanten een akkoord is bereikt.

Om even een toevoeging te doen; voor 250 euro haal je van marktplaats een compleet werkend exemplaar van de XPS M1530.
Precies, je hebt nu net iets meer dan de helft betaald, wat verwacht je dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Er waren twee problemen: 1 daarvan is inmiddels opgelost. Je hebt nu voor 150 euro een werkende laptop.
Het lijkt er nu op dat je de tijd/moeite die je hebt gestoken in het oplossen van probleem 1 nu probeert te verhalen op de verkoper door een nieuwe accu te vragen. De juiste manier was echter geweest om de laptop terug te sturen nadat je probleem 1 had geconstateerd.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 10:55
[...]

Als jij een goede werkende laptop had willen hebben moet je natuurlijk never nooit een gereflowed laptop kopen.
Je hebt hem gekocht van een particulier (garantie tot aan de deur en je hebt verder geen rechten) die zo eerlijk geweest is om erbij te vermelden dat hij hem heeft gereflowed. Hiermee neem je automatisch het risico dat ie meteen 't helemaal niet meer doet. Dus ik zou heel blij zijn dat ie nu het waarschijnlijk een tijdje blijft doen. Volgens mij heb je niet eens een 100% werkende (dus ook met batterij die helemaal top is en die stiekum niet gereflowd is) xps m1530 voor 250 euro. Maar als jij die wel kan vinden dan had je dat moeten doen om zeker te zijn van een goede laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Luit schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:36:
[...]

Er waren twee problemen: 1 daarvan is inmiddels opgelost. Je hebt nu voor 150 euro een werkende laptop.
Het lijkt er nu op dat je de tijd/moeite die je hebt gestoken in het oplossen van probleem 1 nu probeert te verhalen op de verkoper door een nieuwe accu te vragen. De juiste manier was echter geweest om de laptop terug te sturen nadat je probleem 1 had geconstateerd.
Helemaal niet, dat schuif jij me nu in de schoenen. Daarnaast @ hierboven. Ik ben zeer bekend met een reflow, doe het zeer regelmatig, jij brengt het alsof het dramatisch is. Is het niet, draait zo weer een jaar, soms 2 verder. Nog en reflow en je kan er weer tegenaan.

@iedereen, bedankt, ik laat het erbij. Topic mag dicht
Pagina: 1