Beamer fotoclub

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willow739
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Beste,

Onze fotoclub bestaat uit 30 leden en wekelijks komen we bij elkaar om van elkaars foto's te leren. Vaak worden deze nog analoog besproken, maar het komt steeds vaker voor dat we deze ook digitaal bekijken.

Op dit moment hebben we een beamer welke we van een oud lid hebben gekregen, echter deze beamer is naar ons idee niet geschikt om foto's goed weer te geven.

Wij zijn daarom op zoek naar een (betaalbare) beamer, ergens tussen de 750 en 1250 euro, die in staat is om foto's zo correct mogelijk weer te geven. Hierbij is de juiste kleurweergave uiteraard het meest belangrijke.

Nu ben ik al even aan het zoeken geweest, maar het enigste waar over 'gepraat' wordt zijn vnl. beamers voor het weergeven van Full HD films. Dat is iets waar wij niet naar op zoek zijn.

Onze clubruimte is nagenoeg helemaal donker, dus omgevingslicht is er niet. Daarnaast hebben we een tijdje geleden een nieuw scherm gekocht (omdat we eerst dachten dat het aan het scherm lag dat de foto's niet goed werden weergegeven), een Projecta Elpro scherm. Maar dat hielp (uiteraard) niet...

Nu is mijn vraag, is hier iemand binnen Tweakers die ons advies kan geven welke beamer nu juist wel of niet geschikt is voor het kleurgetrouw weergeven van foto's. Of is er ergens een website waar beamers worden vergeleken en dan met name de juiste kleurweergave.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik neem aan dat jullie digitale foto's bekijken? Dan lijkt me dat resolutie toch zeker van belang is dus schrap full HD toch niet zo maar uit het verlang lijstje.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad om met een heleboel projectors aan de slag te kunnen, dus kan ik je geen kant en klare oplossing geven. Maar ik kan je wel misschien verder helpen door te zeggen dat je (aan de hand van je eisen) op zoek bent naar een DLP projector.

• Willow739
Ja, we kijken inderdaad digitale foto's. Resolutie is uiteraard erg belangrijk, ik wil zeker full HD beamers niet uitsluiten. Ik merk alleen dat ik nergens een fatsoenlijke test kan vinden voor beamers die gebruikt worden voor andere doeleinden dan alleen maar films. En dan met name de correcte kleurweergave van zulke beamers.

Jij schrijft dat we het beste zouden kunnen gaan voor een DLP beamer. Nou, dat is al zeker een begin.

Ondertussen heb ik al wat verder onderzoek kunnen doen, en telkens blijkt dat Canon één van de betere merken is die de kleuren het meest natuurgetrouw kan weergeven. Kan iemand dit bevestigen of juist ontkennen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hou er rekening mee, dat FullHD 1920x1080 is, welk representatief is voor een 2,0 megapixel foto'tje. Een 10x15cm foto is heb je minimaal al 3 megapixels nodig om een goede kwaliteit te krijgen.

Grotere foto's zullen misschien dusdanig geresized moeten worden, dat er van de kwaliteit maar bar weinig overblijft. Een plaatje wat op dit forum gepost wordt, wat door javascript geresized wordt, blijft ook maar bar weinig kwaliteit aan over.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 10-11-2011 14:30 ]

Ey!! Macarena \o/

• Willow739
Nog even een aanvulling. Door Pixel Punk werd aangegeven dat ik naar een DLP projector het beste kan kijken. Echter, via de website van beamerexpert vernam ik het volgende:

Over het algemeen zijn bij LCD-beamers de kleuren helderder, scherper en natuurlijker. Een nadeel is de zichtbare rastervorming. Tot voor kort was ook het contrast een nadeel, maar dat is door recente ontwikkelingen flink opgeschroefd en behaalt tegenwoordig een contrastwaarde van 10.000:1.

Dus al met al denk ik eerder dat ik dan toch naar een LCD projector zal moeten gaan kijken?!?!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 14:52
Zoals Pixel Punk al zegt, hij heeft niet erg veel verstand van beamers.
DLP werkt met een kleurenwiel en een LCD projector werkt met 3 verschillende panelen. (RGB).

Als je een fatsoenlijke beamer koopt, zou ik hem zeker ISF laten kalibreren. Fotograven kalibreren hun computerschermen ook, om juiste kleurwaardes te krijgen.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Willow739 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:36:
Nog even een aanvulling. Door Pixel Punk werd aangegeven dat ik naar een DLP projector het beste kan kijken. Echter, via de website van beamerexpert vernam ik het volgende:

Over het algemeen zijn bij LCD-beamers de kleuren helderder, scherper en natuurlijker. Een nadeel is de zichtbare rastervorming. Tot voor kort was ook het contrast een nadeel, maar dat is door recente ontwikkelingen flink opgeschroefd en behaalt tegenwoordig een contrastwaarde van 10.000:1.

Dus al met al denk ik eerder dat ik dan toch naar een LCD projector zal moeten gaan kijken?!?!
Ik vertrouw Wikipedia toch net iets meer dan een webwinkel, die er eventueel baat bij heeft bij wat jij denkt.
Bij de LCD pagina van wikipedia lees ik zo'n dingen als:
Disadvantages
Limited viewing angle, causing color, saturation, contrast and brightness to vary, even within the intended viewing angle, by variations in posture.
Loss of contrast in high temperature environments.
Maar ik denk wel dat deze meer van toepassing zijn op tv's.
Ik zou zeggen, neem in ieder geval de wikipedia pagina's van de meest gebruikte technieken door:
CRT, LCD, DLP

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit is een typisch "Wat moet ik kopen"-topic.. en daar doen we niet aan op GoT.

Lees je eerst in in de verschillende projectietechnieken, contrastratio`s en kleurverhoudingen en probeer op basis daarvan een nette topicstart te maken waarin je zelf aangeeft waar het heikele punt ligt bij het maken van de beslissing, zodat we je kunnen adviseren op die punten.

Nu drop je de vraag gewoon.

Succes! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.