Toon posts:

Op zoek naar nieuw moederboard en CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Nadat ongeveer een jaar geleden mijn AMD Phenom quadcore is kapotgegaan na 2 maanden gebruik en ik alle hoop in mijn PC had opgegeven, wil ik toch maar weer een quadcore.

Nu heb ik alleen niet de benodigde kennis om een verstandige keuze te maken qua moederboard en CPU, dus ik hoopte dat jullie daarmee zouden kunnen helpen.

Ik heb wat rond gezocht, en ik heb dus een AM3 mobo nodig en uiteraard een AM3 CPU, wat de meeste quadcores zijn.

Dan leken dit moederboard en deze CPU me wel geschikt.

Het probleem is alleen dat ik vorig jaar precies dezelfde CPU had, de stock koeler (die goed gemonteerd zat) maakte een bult lawaai, maar Intel heeft geen vergelijkbare CPU voor een redelijke prijs. Ook heb ik niets dan slechte ervaringen met Asrock moederboarden.

Het probleem is dus dat ik 2x 2GB DDR2 reepjes RAM heb, en er verder geen AM3 socket moederboarden zijn die DDR2 ondersteunen.

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen, ik heb ongeveer een budget van €240,-

Dit zijn mijn huidige specificaties:

Moederboard: GeForce 6100SM-M2
CPU : AMD Athlon 64 x2 4400+ @ 2,4 GHz
RAM : 2x 2GB DDR2
GPU : ATI Radeon 4830 512MB
Voeding : be Quiet! Pure Power L7 530W

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 20:33 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

neem een andere moederbord met ddr3, want ddr3 is nu op de laagtste prijs sinds maanden.
je hebt nu al 8 gb op 1866 mhz voor 70 euro, en dat is al redelijke overkill.

en misschien is am3+ socket ook wel leuk voor een toekomstige upgrade.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
Het probleem is dus dat ik 2x 2GB DDR2 reepjes RAM heb, en er verder geen AM3 socket moederboarden zijn die DDR2 ondersteunen.
Dat is ook vrij logisch, wil je DDR2 ondersteuning pak dan een AM2+ bord. Merendeel ondersteunt (al dan niet met een bios update) ook AM3 cpu's. Kijk hiervoor op de cpu support list van het bgetreffende moederbord. Echter ben ik het met Fordox eens dat aangezien DDR3 echt spotgoedkoop is je net zo goed voor AM3/DDR3 kunt gaan, stop het DDR2 geheugen in een andere pc of verpats het in V&A.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Neem een AM3 of AM3+ moederbordje met DDR3 ja. 8gb Kingston HyperX 1600 kostte mij iets van 45 euro, geen geld dus.

Zelf heb ik een Gigabyte 990FXA-UD3 moederbord. Prima ding, wel 2x zo duur als de door jou genoemde mobo.

En je kan altijd nog een andere cpu koeler gebruiken. Coolermaster en Arctic Cooling hebben wat goedkope modelletjes die best goed zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips.

Aangezien ik het moet betalen van mijn schamele loontje als vakkenvuller, hoef ik momenteel geen overkill dingen.

Ik zat nu te denken aan de volgende 3 nieuwe onderdelen:
CPU
Mobo
RAM

Dan ben ik dus €170,- kwijt maar dan kan ik weer even vooruit.

Iemand hier nog een mening over?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 21:38 ]

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:26
Besteed een paar eurotjes(5) meer en ga voor pricewatch: MSI 870A-G54
Sata 600, Usb 3.0, 2 PCI express sloten, DDR3.. Ondersteuning voor de nieuwste generatie processoren..

En vervang de CPU door de pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Stuk beter overclockbaar ;) Kun je er zelfs nog meer uithalen! (en is WEL leverbaar ;) )

Lijkt mij dat je zo beter voorbereid bent op de toekomst, voor ~15 euro meer!

[ Voor 9% gewijzigd door Rann op 07-11-2011 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, die 955 BE heb ik al een keer gehad en was na 2 maanden kapot.
Overclocken ga ik sowieso niet aan beginnen dus dat maakt me niet uit ;p

Werkt een AM3 CPU wel om een AM3+ socket dan?

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:26
Jazeker werkt dat ! ;)

En als hij na 2 maanden kapot is .. terugsturen, zou ZEKER niet moeten gebeuren..

Daarnaast, je hebt niet gezegd dat het de 955 BE is ;)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Welkom op GoT :W
it soort topics staan we niet toe op ons form. Voor meer inf over het beleid en hoe je wel aan je antwoorden kunt komen, verwijs ik je naar *LET OP* - Wat moet ik kopen. Daar staat alles dat je weten moet.

Succes met je zoektocht, dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.