Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Om de zoveel minuten een lagspike in mijn internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik last van steeds terugkomende lagspikes in mijn internetverbinding, maar ik heb geen idee waar dit aan kan liggen..
Het gebeurt vooral als ik in online multiplayer games zit, dan komt er om de zoveel minuten een lagspike van ongeveer 5 seconden, en daarna is het weer normaal.

Mijn internetabbonement: Ik heb een abbonement bij Ziggo voor 120 Mbit/s, alleen kan ik maar 94 Mbit/s ontvangen omdat onze router niet meer aan kan. Dit vind ik opzich niet zo'n probleem, alleen sinds kort heb ik dus om de paar minuten een lagspike, die zeer irritant is.

Ik weet niet of het met de verbinding, de router of het modem te maken heeft, of dat het probleem zich binnen mijn pc bevindt. Nu zou ik graag hulp krijgen met het vinden van de oorzaak van dit probleem.

Als het aan mijn pc zou liggen kan dat komen doordat ik onlangs een zogeheten 'Untouched' versie van windows 7 heb geïnstalleerd, waar vooraf al wat programma's op geïnstalleerd stonden. Alleen nu weet ik niet wat ik moet doen om uit te vinden of het door een van die programma's komt of dat de lagspikes een andere oorzaak hebben.

Als het aan de verbinding of de apparatuur ligt zou ik ook graag jullie hulp krijgen om uit te zoeken waar het probleem zit en hoe het te verhelpen is.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Wouter Bosschers

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 13:10
Ben je tijdens het gamen ook nog aan het downloaden of evt seedende torrents bijv?
Sommige routers vinden hoge throughput over WAN niet leuk, dan klappen ze dicht..

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

Probeer eens:
code:
1
 ping -t 192.168.1.1

Kijk eens of de pingtijden nu om de zoveel tijd ook een spike weergeven.
(ervanuitgaande dat bovenstaand IP je router is.)

Mocht je dit ook in windows hebben update dan even de driver van je netwerkkaarten en je chipset.

[ Voor 22% gewijzigd door Hoite op 07-11-2011 18:52 ]

Lekker kort.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Je zult moeten gaan testen, dus of een normale versie van windows installeren of bijvoorbeeld een Linux live CD gebruiken. Je kunt ook ook de router er eens tussenuit halen om te kijken of dat het probleem oplost.

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
Fiber- schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:51:
Ben je tijdens het gamen ook nog aan het downloaden of evt seedende torrents bijv?
Sommige routers vinden hoge throughput over WAN niet leuk, dan klappen ze dicht..
Nee, alle downloads staan uit, ik download via nieuwsgroepen, dus seedende torrents kunnen het niet zijn.
Hoite schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:52:
Probeer eens:
code:
1
 ping -t 192.168.1.1

Kijk eens of de pingtijden nu om de zoveel tijd ook een spike weergeven.
(ervanuitgaande dat bovenstaand IP je router is.)

Mocht je dit ook in windows hebben update dan even de driver van je netwerkkaarten en je chipset.
Het IP adres van mijn router is 192.168.0.1. Ik heb ongeveer 10 minuten gepinged, maar geen packetloss. Ik zal hem nog een keer pingen voor de zekerheid en dit keer voor ongeveer 30 minuten, kijken of er dan wel iets te zien valt.

Ook heb ik met Driver Genius mijn hardware gescand om te kijken of er verouderde drivers geïnstalleerd waren, dit was het geval, de driver van mijn chipset was verouderd. Ik zal zo even een game spelen om te kijken of dit het probleem verholpen heeft, en dan zal ik daar nog wel over posten.
ResuCigam schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:52:
Je zult moeten gaan testen, dus of een normale versie van windows installeren of bijvoorbeeld een Linux live CD gebruiken. Je kunt ook ook de router er eens tussenuit halen om te kijken of dat het probleem oplost.
Het installeren van een andere versie van windows houd ik liever als laatste hulpmiddel, omdat dat erg veel moeite is om zomaar even te doen, want dan moet ik al mijn gegevens en dergelijke backuppen, en dat kost tijd. Ik zou liever wachten tot ik al het andere geprobeerd is voordat ik daaraan begin.

Wat is een Linux live CD precies en wat kan je daarmee?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik zal ze bij langs gaan. Als iemand nog andere mogelijke oplossingen heeft hoor ik het graag!

Verwijderd

Topicstarter
@Hoite Ik heb de ping voor iets minder dan een uur aan laten staan en heb geen packetloss gehad, het ligt dus niet aan de router. Enig idee wat ik nu kan proberen?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:47

Quad

Doof

Geen andere aparatuur e.g. PC of laptop waarmee je kan proberen?

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

@Xenophebe Kreeg je wel af en toe latency spikes met ping naar je router?

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:20:
@Hoite Ik heb de ping voor iets minder dan een uur aan laten staan en heb geen packetloss gehad, het ligt dus niet aan de router. Enig idee wat ik nu kan proberen?
Wat voor connecties heb je allemaal openstaan? misschien dat er een ander proces naar huis gaat bellen af en toe. Start je computer even vers op, start geen extra programma's en probeer eens:

code:
1
netstat -a

en post het resultaat hier eens.

Lekker kort.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik de oorzaak van het probleem al gevonden, het was namelijk Windows Live Mail die elke 10 minuten controleerde op nieuwe mails, en daardoor een spike veroorzaakte. Ik kwam er achter doordat ik gedisconnect werd van een gameserver, en vlak daarna hoorde ik het geluidje van nieuwe e-mails.
Pagina: 1