Windows op IBM mainframes

Pagina: 1
Acties:

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
nieuws: IBM laat Windows draaien op zEnterprise-mainframes

Heren redactie,

Klopt de inhoud van het artikel wel? Uit de bron (en Google) kan ik niets vinden over de claim dat Windows (applicaties) kunnen gaan draaien op de IBM mainframes.

Er staat in de bron dat software die interactie hebben met IBM mainframes vanuit de Management functie kunnen worden beheerd en dat is volgens mij iets heel anders dan de claim die in het artikel gemaakt word.

Mischien heb ik een bron gemist waar het wel in staat maar ik kon het niet vinden. Excuses in dat geval!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 14:14

S913

Abusus non tollit usum

Het artikel rammelt inderdaad enorm en geloof me ik kan het weten. Even in het kort:

* zEnterprise System kan bestaan uit 3 componenten:
1. Een z196 of z114 mainframe (resp. groot en klein model)
2. Een zBX (BladeCenter eXtension)
3. De Unified Resource Manager (ookwel zManager).

Ad 1. Het mainframe zoals we die al kende. Niks nieuws, al een tijdje op de markt (resp 1,5 en 0,5 jaar). Bigger en better dan zijn voorgangers
Ad 2. Een direct-attached rijtje racks (max 4) met daarin (max) 2 Bladecenters per. Ook deze zBX is al ongeveer een jaar op de markt.
Ad 3. Een (software) management laag om dit geheel te managen

Waar gaat het nou eigenlijk met deze announcement om: Sinds deze announcement is het mogelijk om x86 blade in de zBX te prikken met daarop Windows (waar dat tot nu toe alleen x86 met Linux,Powerblades met AIX en een 2-tal workload specifieke accelerators waren).

Voordeel voor de klant: dedicated, secure highspeed data- en management netwerk tussen het mainframe deel en het blade extension deel (blackbox-achtig). En een management, support laag voor je blades die je normaal voornamelijk terugziet in de mainframe-wereld.

Eigenlijk staat het best wel duidelijk in jullie artikel van vorig jaar:
nieuws: IBM: zEnterprise-mainframe is tot 60% krachtiger dan voorganger

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
Een en ander verduidelijkt over de beheerfunctie, dat Windows op de mainframe zelf draaide was inderdaad niet correct.

Abort Retry Fail?

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Blijf er een dubbel gevoel over houden, ook het artikel van CW is dubbelzinnig ...
Zoals ik hierboven al schreef, een zEnterprise System bestaat uit 3 componenten en het is het Unified Resource Manager suite die de zBX en ook de z196/z114 mainframes managed. Dus niet de z196/z114 (mainframe) die de zBX (blades) managed.

Later dit jaar wordt er een artikel van me gepubliceerd in een in tijdschrift op mijn werk (voor collega's en klanten), over dit hybride concept van de zEnterprise, zal eens kijken of ik dat daarna mag en kan aanpassen voor een Tweakblog ofzo. Te zien aan de reacties op het artikel is het mainframe een grote onbekende hier en da's jammer want het is zo'n mooi platform :P

[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 07-11-2011 17:18 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
S913 schreef op maandag 07 november 2011 @ 17:15:
Blijf er een dubbel gevoel over houden, ook het artikel van CW is dubbelzinnig ...
Zoals ik hierboven al schreef, een zEnterprise System bestaat uit 3 componenten en het is het Unified Resource Manager suite die de zBX en ook de z196/z114 mainframes managed. Dus niet de z196/z114 (mainframe) die de zBX (blades) managed.

Later dit jaar wordt er een artikel van me gepubliceerd in een in tijdschrift op mijn werk (voor collega's en klanten), over dit hybride concept van de zEnterprise, zal eens kijken of ik dat daarna mag en kan aanpassen voor een Tweakblog ofzo. Te zien aan de reacties op het artikel is het mainframe een grote onbekende hier en da's jammer want het is zo'n mooi platform :P
Zodra dat artikel buiten jullie bedrijf mag worden gelezen, lees ik het graag een keer.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

DM

~ H.P. Lovecraft

Pagina: 1