Boete als buitenlander

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 10:50
Dag Tweakers

Afgelopen weekend (zondag) ben ik naar boekenfestijn geweest.
Auto geparkeerd op 't eindje (Eindhoven).

De slagboom was naar boven, wat de auto's (chauffeurs) voor mij al deed twijfelen.
Zelf toch een plaatsje gevonden, auto geparkeerd.
Verschillende mensen twijfelden, net als wij, of er betaald moest worden.
We keken enkele auto's na, niemand leek betaald te hebben (nergens een bewijsje achter de ruit).

Omdat de slagboom ook naar boven was, dachten we: nou het is zondag, of er is een defect, we moeten niet betalen vandaag!
Ik dacht namelijk dat de slagbomen altijd naar beneden waren als je moet betalen; eerst bonnetje nemen zodat slagboom naar boven gaat, en dan met dat bonnetje op het einde betalen ...

Je raadt het al; boekenfestijn gedaan, we willen vertrekken --> Boete achter de ruitenwisser!
54€ ...

Nu denk ik natuurlijk ook: stom/dom van me dat ik niet naar de automaat ben gaan kijken, dan was het gewoon 5euro geweest ...

Kan ik met mijn argumenten ergens terecht, om eventueel alsnog gewoon het dagtarief te betalen?
Kan ik, als Belg, het riskeren om niet te betalen, en af te wachten of men deze boete zelf verder opvolgt (ik hoor allerlei verhalen van boetes die niet geïnd worden bij buitenlanders ...)

Jullie hier ervaringen mee, of tips om dit op een goedkopere manier op te lossen?

Groetjes

BeArt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Aan de hand van deze site:

http://www.parkeerlijn.nl/parkeren/eindhoven/t-eindje/

waar ik lees dat het achteraf betalen is, zou ik ook niet betaald hebben. Zonder bonnetje, dat je normaal gesproken trekt, zodat de slagboom opengaat, weten ze niet hoelang jij daar al staat.

Staat de slagboom gewoon open, zou ik de logische aanname doen dat het niet betaald parkeren is. Precies zoals het bij jou is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
Zondag is gratis parkeren dus ik snap het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08
beunhaasbaas schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:14:
Niet voor belgen :p

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Over de reden spreek ik mij niet uit, maar wat betreft boetes betalen:de Nederlanders zijn niet op hun kop gevallen. Bij parkeerboetes in Zeeland staat er een apart rekeningnummer vermeld voor Belgische "klanten". De samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse politiediensten in deze dingen is redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Waarom niet eerst een telefoontje naar de instantie welke het bonnetje achter de ruitenwisser heeft gelegd? Ze kunnen je altijd vertellen wat de aanleiding is geweest; kun je vervolgens schriftelijk je verweer indienen en gericht je argumenten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
beunhaasbaas schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:14:
http://www.parkeerlijn.nl/parkeren/eindhoven/t-eindje/

tussen 12-17u is het betalen.

Dit had ik vooraf ook bekeken, maar door de slagboom en door de gesprekken met andere parkeerders daar, heb ik toen toch (domweg) besloten dat ik niet moest betalen ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 18:35

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Als het betaald parkeren is dan mag je toch in alle redelijkheid aannemen dat dit ook aangeven wordt. Zo niet, dan hoeven ze ook geen cent te verwachten.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:32
Normaal zijn slagbomen altijd naar beneden op zo'n terein. Nadat je een bonnetje hebt gepakt, gaan deze open. Ikzelf zou er ook ingetuind zijn om eerlijk te zijn.
Ik ben zelf een keer in Eindhoven geweest en voor zover zijn de slagbomen gewoon dicht.

Ik zou dat wel als verweer indienen. Jij kan niet weten of dat wel of niet zo is. Zeker als er slagbomen staan zou je dat verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Bastiaan schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:17:
Waarom niet eerst een telefoontje naar de instantie welke het bonnetje achter de ruitenwisser heeft gelegd? Ze kunnen je altijd vertellen wat de aanleiding is geweest; kun je vervolgens schriftelijk je verweer indienen en gericht je argumenten gebruiken.
Dat ga ik inderdaad ook nog proberen, wel vrijdag pas, omdat ik zo'n telefoontjes graag thuis doe, en ik moet alle dagen werken behalve vrijdag.
Was alleen wel even benieuwd naar jullie meningen hierover.

Bedankt voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Bij beide inritten tot 't eindje staan twee borden: parkeerverbod + bord betaald parkeren. Daarnaast staan er bij de ingangen nog borden ter aanduiding dat het een parkeergarage betreft. Als je dan niet zelf de moeite neemt even naar de betaalautomaat te lopen om je ervan te vergewissen dat je echt gratis kunt parkeren dan neem je de gok doelbewust.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Rukapul schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:25:
Bij beide inritten tot 't eindje staan twee borden: parkeerverbod + bord betaald parkeren. Daarnaast staan er bij de ingangen nog borden ter aanduiding dat het een parkeergarage betreft. Als je dan niet zelf de moeite neemt even naar de betaalautomaat te lopen om je ervan te vergewissen dat je echt gratis kunt parkeren dan neem je de gok doelbewust.
Ik begrijp je standpunt, maar ik moet wel zeggen dat ik niet op die borden heb gelet, als buitenlander, niet bekend in Eindhoven heb ik mijn aandacht meer gevestigd op het andere verkeer, en op de "belangrijke" verkeersborden (verbodsborden/snelheidsbeperkingen/...)
Maar dat kan je een flauwe verdediging vinden misschien :P

Punt blijft dat ik ervan overtuigd was dat ik niet moest betalen.
Als ik wist dat het betalend parkeren was, had ik gewoon betaald.
Maar ik zal er vrijdag eens met de betrokken instantie over telefoneren, om te horen of er een tussenoplossing is. O-)

Daarnaast ben ik er zeker van dat er zondag nog meer boekenfestijn-bezoekers zo'n boete hebben gekregen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:50
Andersom ook wel eens meegemaakt, in Antwerpen geparkeerd met een collega, rondgekeken, niemand betaald dus wij ook niet.

Komt er zes weken later een brief van de Belgische justitie, dat er een ernstig verkeersmisdrijf was gepleegd. Parkeren voor het politiebureau dus, blijkbaar hoeven de agenten niet te betalen met hun privé auto en daar stonden wij tussen :) Verweer was niet mogelijk, ook al stond er verder niets aangegeven.

Ik ben bang dat het hier hetzelfde zal zijn, je had het kunnen weten dus dat je een belg bent is hier geen verweer in dit geval.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Hoe had hij het kunnen weten? Wanneer je op een parkeerterrein ten tijde van een boekenfestijn de slagbomen omhoog zet, wek je op zijn minst de suggestie dat je daar kan gaan parkeren. Als er bij binnen rijden op het paaltje waar je normaal gesproken het kaartje trekt, geen extra informatie hangt m.b.t. parkeren / betalen, is het imo vrij normaal om te denken dat het gratis parkeren is.

Moet de 1e parkeergarage nog tegenkomen waar de slagbomen omhoog staan en je alsnog moet betalen. In geval van dagtarief, is dat meestal alsnog met een kaartje of, als de slagbomen omhoog staan, direct aftikken bij iemand die bij de slagbomen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het betreft daadwerkelijk een boete voor het onterecht parkeren? Er staat inderdaad wel dat je een boete hebt van 54 euro, maar ik haal er niet duidelijk uit of dat is voor het onterecht parkeren/dubbel parkeren/auto achteruit ingeparkeerd waar het niet is toegestaan/... ;) Heb je nog andere auto's gezien waar diezelfde verrassing onder de ruitenwisser zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Bastiaan schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:00:
Het betreft daadwerkelijk een boete voor het onterecht parkeren? Er staat inderdaad wel dat je een boete hebt van 54 euro, maar ik haal er niet duidelijk uit of dat is voor het onterecht parkeren/dubbel parkeren/auto achteruit ingeparkeerd waar het niet is toegestaan/... ;) Heb je nog andere auto's gezien waar diezelfde verrassing onder de ruitenwisser zat?
Ik stond wel correct geparkeerd, dus ik neem aan dat het voor het niet-betalen is, maar dat zal ik straks als ik thuis kom even nalezen.

Wat de verrassing betreft, ik had het pas gezien toen ik mijn ruitenwissers wou opzetten, we waren al onderweg naar huis toen. Bij een rood licht heb ik dan snel de bon vanonder de ruitenwissers gehaald, en even gevloekt natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Omdat je dit ziet wanneer je aan komt rijden.

En daarnaast is het tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat je in het centrum overal moet betalen om te parkeren. Als je al kunt parkeren, genoeg steden waar je helemaal niet meer terecht kunt.

[ Voor 26% gewijzigd door Jiriki op 07-11-2011 16:48 . Reden: Link aangepast ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Jiriki schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:27:
[...]

En daarnaast is het tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat je in het centrum overal moet betalen om te parkeren. Als je al kunt parkeren, genoeg steden waar je helemaal niet meer terecht kunt.
Kan je de link even controleren? Ik krijg het niet geopend.
Woon je daar toevallig in de buurt?
Ik ben wel benieuwd of die slagboom vandaag ook nog continu geopend is, zoals zondag het geval was.

Edit: ik zie dat je google maps gebruikt hebt, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had |:(

[ Voor 5% gewijzigd door BeArt op 07-11-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad kijken of ze coulant zijn en anders betalen denk ik. De situatie lijkt me duidelijk, ook al stonden de slabomen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Jiriki schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:27:
[...]

Daar staat dat het een betaald parkeren zone is, maar als ze slagbomen van een parkeerterrein omhoog gaan zetten, verliest dat bord imo zijn waarde, gezien de werking van parkeergarages en parkeerterreinen met een slagboom, al helemaal gecombineerd met een evenement.

Hoe betaal je daar doorgaans? Met een ticket die je krijgt bij het inrijden van de garage en je betaalt dan achteraf voor de tijd die je daar hebt gestaan. Nu krijg je geen ticket, hoe moet je dan betalen?

Bij mij in de winkelstraat in de buurt is het ook betaald parkeren (zelfde bord, is ook in het centrum van een grote stad), maar op het terrein van AH kan je soms gratis parkeren (tegenwoordig eerder regel dan uitzondering), als de slagbomen van het parkeerterrein omhoog zijn. Zijn deze naar beneden, krijg je je ticket bij inrijden en kan je na betalen het terrein verlaten.

Die slagbomen omhoog zetten is mensen vragen daar te parkeren zonder te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als het betaald parkeren is en je kan niet betalen, moet je IMHO niet parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Reken maar dat je gewoon mag dokken, parkeerbeleid in Eindhoven is te triest voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Klinkt logisch, al helemaal als er een evenement is waar vele bezoekers op af komen en het zoeken naar een parkeerplek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Aghanim schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:46:
Reken maar dat je gewoon mag dokken, parkeerbeleid in Eindhoven is te triest voor woorden.
Wil je dat ook nog onderbouwen, of mopper je gewoon graag even?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Lucky-Shirt schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:40:
[...]
Daar staat dat het een betaald parkeren zone is, maar als ze slagbomen van een parkeerterrein omhoog gaan zetten, verliest dat bord imo zijn waarde, gezien de werking van parkeergarages en parkeerterreinen met een slagboom, al helemaal gecombineerd met een evenement.
De slagbomen zijn daar dicht wanneer het afgesloten is, bijvoorbeeld op zondag wanneer er niets te doen is. Dit om rotzooi bij de bedrijven daar te voorkomen, zoals meetings of spontane bijeenkomsten.

Het is gewoon een parkeerterrein met parkeer automaten, een open parkeerterrein dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Dat verandert de zaak natuurlijk, maar waar staan die parkeerautomaten? (Even de aanname dat jij daar vaker komt, ik zie ze op googlemaps nl. niet staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aghanim schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:46:
Sinds wanneer is het betalen voor een dienst, in dit geval het afnemen van een parkeerplaats, "te triest voor woorden"? :?

Lijkt me toch niet meer dan normaal dat je betaalt voor iets wat je gebruikt, of niet soms?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat zei ik toch niet of wel? Ik zei dat het beleid te triest voor woorden is, niet dat ik het belachelijk vind je dat moet betalen op sommige locaties. In Eindhoven klopt het parkeervergunningenbeleid niet met de diverse locaties waar deze vereist is en heb je totaal geen inzicht in parkeertijden en openingstijden van de parkeergelegenheden. Zo is o.a. de locatie aan de keizersgracht maar tot 22:00 uur open. Geen probleem natuurlijk, maar wel jammer als je er eerst in moet rijden om te zien dat je hier niet kunt parkeren, direct omdraait, maar wel meteen weer een euro kan dokken.

Maar goed, dat is nogal off-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Bastiaan schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:00:
Ik citeer wat er op het briefje staat:

"Geconstateerd is dat op bovenvermelde plaats met genoemd (motor-)voertuig is geparkeerd zonder zichtbaar en leesbaar aangebrachte geldig parkeerbewijs of zonder de parkeerapparatuur in werking te stellen dan wel dat de parkeerduur is verstreken.

dan een feitnummer, categorie (1) en wegsleepvaardig (nee).

Omschrijving van het feitnummer:
Parkeren op een parkeerapparatuurplaats zonder betaalticket op de voorgeschreven wijze aanwezig op het voertuig.
Toelichting:
Kaartje niet aangebracht."

Na er zelf nog wat verder over nagedacht te hebben, denk ik gewoon de boete te zullen betalen van zodra ik de acceptgirokaart heb ontvangen. Misschien ga ik wel nog schriftelijk "bezwaar" indienen, maar daar heb ik nog 6 weken de tijd voor :) en het zal wel niet veel uithalen, maar dan heb ik wel mijn verhaal even kunnen doen :X
Pagina: 1