Slecht wifi signaal boven: uitbreiden met AP of Router?

Pagina: 1
Acties:

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
Goedemorgen tweakers,

Sinds het overgaan op glasvezel hangt het modem met ingebouwde router/wifi functie in de meterkast. Hierdoor is het wifi signaal op zolder dramatisch te noemen.

Graag wil ik een nieuw wifi punt aanleggen op de 1e verdieping. Er loopt op het moment een enkele UTP kabel naar boven, waar een desktop op zit aangesloten.

Nu wil ik met zo min mogelijk middelen het signaal uitbreiden. Bijvoorbeeld met een switch, waar de desktop en het accespoint vervolgens weer op aan worden gesloten. Echter heb ik op deze manier weer 2 losse apparaten nodig. Dit moet toch makkelijker kunnen?

Zou ik bijvoorbeeld een linksys E1000 router kunnen aanschaffen welke kan dienen als accespoint en switch in een, ene router (met dhcp) zit er echter al in het netwerk? Of bestaan er ook kant en klare switches welke een AP bevatten?

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

Bij voorbaat dank.

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28
ja je kan een Linksys nemen die die als switch en acces-point laten functioneren.
je moeten dan wel je DHCP uit zetten op je linksys anders krijg je 2 routers/modems die dhcp adressen gaan uit delen en dat geeft een hoop gedonder.

ik weet het niet zeker meet maar je moet als het goed is de kabel dan van af de modem benende komt. in de lan poort doen van de linksys. misschien kan die ook wel in wan maar dat weet ik niet zeker meer, als het goed is word dan via de linksys de DHCP service gebruikt van de modem beneden en zal het internet prima moeten werken.

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
Ik ben benieuwd of dat werkt in de Lan poort.

Wat ik in ieder geval niet wil is dat ik straks bij beide apparaten moet port forwarden. De KPN router zit namelijk al aardig dicht.

Bedankt voor je reactie.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom zet je je wifimodem niet boven neer? Voor zover ik weet is het nog steeds van toepassing dat, hoe hoger je verzendsignaal zet, hoe beter het is > je modem op zolder is goede ontvangst beneden, itt je modem beneden en slechte ontvangst boven.

Dit is een vrij goedkope oplossing, je hoeft slechts 1 netwerkkabel naar boven te leggen.

Get Airflow, save the world.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Kun je niet de routerfunctie van je KPN-apparaat uitschakelen en gewoon beneden een krachtige router ophangen? Meerdere routers of extenders zijn niet ideaal.

Of wat diedazz zegt idd ^^

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:04

Quad

Doof

Linsys E1000 goeie ervaringen mee.
Op zolder ook goed signaal, let wel dat de lan poorten maar 100Mb zijn. Kwam ik ook te laat achter en zit nu met een NAS in een 100Mb netwerk, ipv eigenlijk gewenste 1Gb.

Voor de rest kan je de E1000 wel instellen als ap, geen probleem.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• firefly112
diedazz schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:37:
Waarom zet je je wifimodem niet boven neer? Voor zover ik weet is het nog steeds van toepassing dat, hoe hoger je verzendsignaal zet, hoe beter het is > je modem op zolder is goede ontvangst beneden, itt je modem beneden en slechte ontvangst boven.

Dit is een vrij goedkope oplossing, je hoeft slechts 1 netwerkkabel naar boven te leggen.
het probleem is dat de bijna alle routers/modems een OMNI antenne hebben de zenden over het algemeen juist om hoog beter als om laag. tevens komt je netwerk meestal binnen via coax en niet via een UTP kabel. deze coax doen je dan in je modem. de UTP kabel die naar boven loopt zal hij dus niet kunnen gebruiken om boven zijn modem boven te kunnen zetten.

Kijk tevens ook eens naar dit topic.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 9% gewijzigd door firefly112 op 07-11-2011 14:02 ]

• firefly112
glaerox schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:33:
Ik ben benieuwd of dat werkt in de Lan poort.

Wat ik in ieder geval niet wil is dat ik straks bij beide apparaten moet port forwarden. De KPN router zit namelijk al aardig dicht.

Bedankt voor je reactie.
als je hem namelijk in je WAN poort doet krijg je geen DHCP adres op je computer van je modem
Pagina: 1