• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 15:44
Hallo,

Ik een C2D e8500 op een Asus P5Q deluxe met een Thermaltake V1 niet OC'd
Tot mijn verbazing loopt deze op idle met 55 graden en under load gaat hij gewoon richting de 84 graden...
Dit lijkt mij veels te warm ik heb alleen geen ID waardoor dit komt.
De cooling van zit er goed op, en ik heb gister nog de koelpast vervangen wat voor geen effect heeft gezorgt.

Iemand enig id of suggestie waardoor dit zou kunnen komen??

Gr,

Remko

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:56
Hoi Remko,

Gebruik je die thermaltake V1 passief of actief gekoeld? (met of zonder ventilator).

• RemkoDJ
wesjuhdabomb schreef op maandag 07 november 2011 @ 12:06:
Hoi Remko,

Gebruik je die thermaltake V1 passief of actief gekoeld? (met of zonder ventilator).
Actief... Het rare is, wat ik nog was vergeten te melden... dat het koper van de koeler onder load voor me gevoel niet echt warm word.

• wesjuhdabomb
Nog enige kans dat de koelpasta geen goed contact maakt? Of dat deze te dik/dun is? Mogelijk dat er nog een sticker op je koeler zit welke je altijd moet verwijderen voordat deze gemonteerd wordt?

• RemkoDJ
wesjuhdabomb schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:47:
Nog enige kans dat de koelpasta geen goed contact maakt? Of dat deze te dik/dun is? Mogelijk dat er nog een sticker op je koeler zit welke je altijd moet verwijderen voordat deze gemonteerd wordt?
Gister nieuwe koelpasta eropgedaan (artic silver) ongeveer de grote van een kleine erwt in het midden. Geen sticker o.i.d.

• wesjuhdabomb
En was de vorige koelpasta goed verdeeld over de koeler toen deze er af gehaald werd?

Indien ja dan zou ik het verder niet weten. Dan zou de koeler goed moeten zitten, goede koelpasta etc. Dan zou het alleen 2 dingen kunnen betekeken:
1 dat je moederbord automatisch te veel voltage geeft aan je processor
2 je koeler gewoon niet zo goed is.

• RemkoDJ
wesjuhdabomb schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:06:
En was de vorige koelpasta goed verdeeld over de koeler toen deze er af gehaald werd?

Indien ja dan zou ik het verder niet weten. Dan zou de koeler goed moeten zitten, goede koelpasta etc. Dan zou het alleen 2 dingen kunnen betekeken:
1 dat je moederbord automatisch te veel voltage geeft aan je processor
2 je koeler gewoon niet zo goed is.
De oude pasta was ietwat veel en een beetje vies, vandaar de verschoning ook.
voltage van de processor is 1.208... (ik zal vanavond een screen postne van cpu-z)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

arctic silver heeft tijd nodig om goed te werken. maar dat moet geen 80 graden worden, heb je je koeler kruislings gemonteerd? misschien zit deze scheef.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• RemkoDJ
Fordox schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:32:
arctic silver heeft tijd nodig om goed te werken. maar dat moet geen 80 graden worden, heb je je koeler kruislings gemonteerd? misschien zit deze scheef.
Sorry ik begrijp heel even niet wat je met kruislings bedoeld... Kan je het me uitleggen?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als je de Vcore op AUTO hebt staan en je aan OCen doet; dan duwt het mobo veel te (onnodig) hoge spanning door je CPU heen. Zet de Vcore eens fixed op 1.20v. Ook vraag ik me af hoe je de temp meet; via AIDA/Everest/Speedfan/BIOS/TAT ? Sommige programma's geven simpwel niet de juiste waarden weer.

Als de heatpipes van je koeler / de base van de koeler niet heet maar alleen lauw is terwijl jij 85C ziet staan, dan weet je dat die waarde niet klopt.

Het kan ook inderdaad zijn dat je de koeler niet goed geplaatst hebt, een simpele re-seat met koelpasta (maakt niet uit welke; dat scheelt max 3C ofzo, het goed plaatsen met - niet te veel !!! - koelpasta zelf is veel belangrijker) kan al wonderen doen.

En hoe zit het met de airflow in je kast ? BIOS al eens geupdate ?

EDIT: Met kruislings bedoelt hij dat je 'm 'achterstevoren / op z'n kop' gemonteerd hebt ?

[ Voor 5% gewijzigd door SKiLLa op 07-11-2011 15:00 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Fordox

Fordox

00101010

kruislings monteren is dat je de schroeven/pushpins schuin van elkaar aandrukt/aandraait. dus eerst linksboven, dan rechtsonder, dan linksonder en rechtsboven. dan ziet je koeler iig recht op je processor. als je de pins naast elkaar hebt aangedrukt/gedraaid, dan heb je kans dat je schoeler scheef om de processor zit en dus weinig contact maakt.

• RemkoDJ
SKiLLa schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:59:
Als je de Vcore op AUTO hebt staan en je aan OCen doet; dan duwt het mobo veel te (onnodig) hoge spanning door je CPU heen. Zet de Vcore eens fixed op 1.20v. Ook vraag ik me af hoe je de temp meet; via AIDA/Everest/Speedfan/BIOS/TAT ? Sommige programma's geven simpwel niet de juiste waarden weer.

Als de heatpipes van je koeler / de base van de koeler niet heet maar alleen lauw is terwijl jij 85C ziet staan, dan weet je dat die waarde niet klopt.

Het kan ook inderdaad zijn dat je de koeler niet goed geplaatst hebt, een simpele re-seat met koelpasta (maakt niet uit welke; dat scheelt max 3C ofzo, het goed plaatsen met - niet te veel !!! - koelpasta zelf is veel belangrijker) kan al wonderen doen.

En hoe zit het met de airflow in je kast ? BIOS al eens geupdate ?

EDIT: Met kruislings bedoelt hij dat je 'm 'achterstevoren / op z'n kop' gemonteerd hebt ?
De vcore staat wel op auto. Maar er is niks ge OC'd dus verder staan alles mobo default. Bios is de laatste versie door asus uitgegeven.

Cooler zit er verder zeg maar "horizontaal op" (google afbeelding even op thermaltake v1 en je snapt wat ik bedoel) zoals de gebruiksaanwijzing zegt.

De temperaturen lees ik verder uit met speedfan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

D4NG3R

kiwi

:)

Houd met 2 dingen rekening:
A - AS5 heeft een setting time van ~100 gebruiksuren. In deze tijd kan de temperatuur tot wel 10c lager uitvallen in extreme gevallen. (gemiddeld een graad of 4-5)
B - De E8500 is een heethoofd.

Hoe staat het verder met de koeling in je behuizing, en hoe zijn de temps als je een paar mins in de BIOS staat (En daar dan bij het tabje temps kijkt).
RemkoDJ schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:08:
De temperaturen lees ik verder uit met speedfan.
:F

Gebruik Coretemp en/of realtemp voor een goede lezing. Speedfan is nogal, nouwja.. Bagger in veel gevallen.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 07-11-2011 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fordox

Fordox

00101010

ik zweer bij HWMonitor :)
maar gezien het een intel is, kun je inderdaad ook coretemp gebruiken.
speedfan is eerlijk gezegd ook troep.

• RemkoDJ
Dan zal ik maar eens even gaan meten met die progjes zodra ik thuis ben :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Really :?

E8500 is helemaal geen heethoofd... simpel dual coretje is zelfs prima te koelen met stock koeler.

het zal waarschijnlijk gewoon in de mount zitten, even remount en de schroeven slag voor slag kruislings aandraaien, een ewrt is te veel pasta, gewoon een rijstkorreltje in het middel leggen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• RemkoDJ
nedernakker schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:42:
[...]

Really :?

E8500 is helemaal geen heethoofd... simpel dual coretje is zelfs prima te koelen met stock koeler.

het zal waarschijnlijk gewoon in de mount zitten, even remount en de schroeven slag voor slag kruislings aandraaien, een ewrt is te veel pasta, gewoon een rijstkorreltje in het middel leggen
Even een remount gedaan en de koeler er nu verticaal opgezet. En voillaa +/- 20 graden koeler...
Wel appart maar ben er toch wel blij mee :)

Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!

Groetjes.

• wesjuhdabomb
Grote kans dat de koeler (een heatpipe of gewoon een stuk van de koeler) een condensator raakte of iets in die richting zodat hij de core niet 100% raakte. Gelukkig is het beter zo!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nedernakker schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:42:
Inderdaad, met een beetje koeler moet die wel onder de 40-45 kunnen blijven onder load (slechte omstandigheden als airflow niet meegerekend).

Als je geen zin hebt om de koeler er weer af te halen en je wilt de temperaturen wat lager: undervolten kan ook wel wat schelen. Mijn E8400 loopt standaard op iets van 1,05V in plaats van de standaard 1,2V (resultaten verschillen per CPU natuurlijk, dus altijd goed testen bij welk voltage het echt stabiel is). Temperatuur onder load is 35 graden. Volgens mij kunnen de meeste wolfdale-CPU's wel op stocksnelheden draaien met 1,1V of zo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27
Ik zet deze toch even door naar cooling :)
Pagina: 1