Toon posts:

CPU Temp, Speedfan vs. Real temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een beetje problemen met de temperaturen van Speedfan, ik gebruik sinds kort Real Temp om
mijn temperaturen te checken nadat ik mn i5 wat had overgeclockt. maar nu zocht ik dus een programma waarmee ik de CPU fan speed kon regelen zodat hij harder ging draaien naarmate de CPU warmer wordt.

alleen het probleem is dus nu: Speedfan geeft hele andere temps aan dan Realtemp en kan zo Speedfan dus niet de koeling laten regelen.

screen (idle - beetje chrome en wmp)

Afbeeldingslocatie: http://i732.photobucket.com/albums/ww330/kaasflips/Public/idletemp.png

screen (na 1-2 min prime95 stress test)

Afbeeldingslocatie: http://i732.photobucket.com/albums/ww330/kaasflips/Public/primetemp.png

dus welke denken jullie dat ik beter kan geloven? en is er een alternatief programma waarmee ik de fan speed kan regelen en deze het liefste ook zelf kan instellen op hoeveel % bij hoeveel graden.

alvast bedankt ;)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:08

Format-C

Tracing Rays

Probeer deze ook eens:

Coretemp
HWMonitor

Ik denk zelf dat Speedfan niet klopt.

Edit; wat voor koeler gebruik je? Wat zijn je specs verder?

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 07-11-2011 10:52 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2024

2SC

Wat voor mobo heb je? Bij mijn Asrock 970 zat een programmatje (eXtreme Tuner) bij waarmee ik o.a. de snelheid van de CPU fan kan instellen.

Verwijderd

Bij mij geeft speedfan netjes dezelfde waarde als coretemp
Misschien leest ie de moederbord temps uit inplaats van cpu temps?

Lol, mijn computer kan wel stil blijven met speedfan(athlon x4 640 kan ook met 0% fan speed webbrowsen op 40c)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Format-C schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:50:
Probeer deze ook eens:

Coretemp
HWMonitor

Ik denk zelf dat Speedfan niet klopt.

Edit; wat voor koeler gebruik je? Wat zijn je specs verder?
tnx, heb nou HWmonitor gedownload.

heb de scythe mugen 3 op vol vermogen nu. als mobo heb k de ASRock z68 extreme3 gen3.

vraagje, bij HWmonitor heb ik 2 temps, de CPUTIN onder het mobo kopje, en onder het cpu kopje staan de temps van de core's. wat is daar het verschil tussen?

want de CPUTIN temp komt overeen met wat speedfan zegt en de losse cores kloppen ongeveer met wat realtemp zegt ;)

Verwijderd

Topicstarter
2SC schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:54:
Wat voor mobo heb je? Bij mijn Asrock 970 zat een programmatje (eXtreme Tuner) bij waarmee ik o.a. de snelheid van de CPU fan kan instellen.
ASRock z68 extreme3 gen3. ja met speedfan kan ik ook de cpu fan instellen ;)

---

en wat voor specs willen jullie nog meer weten?
heb de scythe mugen 3 als koeler en mn cpu is de intel core i5-2500k geclockt op 4.4 ghz

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
denk dat ik het al heb opgelost, wist niet dat er nog verschil was tussen de CPUTIN temp en de temps van de losse cores.
voor zover ik heb gelezen zitten de sensors van de losse cores in de cpu en daardoor dus meer precies.

Daarnaast heb ik in speedfan ook de temps van de losse cores gevonden en komen dus gewoon overeen met realtemp en HWmonitor.

dus ik kan weer met een gerust hart verder ^^ tnx heren/dames

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

speedfan heeft wat meer instellingen nodig om fatsoenlijk te werken. Je kunt het niet out of the box gebruiken. Blader de (naar mijn mening) uitstekende handleiding eens door en stel alles goed in in het optie scherm.

Of andere tools gebruiken :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
ja idd, ik heb nu ingesteld via zon grafiekje op hoeveel % hij moet draaien bij welke temperatuur. werkt prima. heb hetzelfde voor mn GPU via MSI afterburner. dus heb nou geen omkijk meer naar de koeling ^^

nadeel van die automatische koeling is wel dat hij maar 1 core aan kan houden, heb dan maar ingesteld dat hij naar core 2 moet kijken omdat die meestal het warmste word (veel scheelt het niet).

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 14:35

SaN

Iemand enig idee wat dan die andere CPU temperatuur is die speedfan weergeeft? Die ligt inderdaad altijd een stuk lager dan de temperatuur van de afzonderlijke cores. Ik vroeg het me laatst ook al af.

Verwijderd

Topicstarter
de CPUTIN temp is (volgens wat ik heb gevonden) een sensor op het mobo, die zit dus wat verder van de cpu zelf af en geeft dus ook wat lagere temps, de core temps horen dus altijd hoger te zijn dat de CPUTIN temp, anders is er iets mis met de sensors/software/bios.
Pagina: 1