Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend is zeer vermoedelijk mijn videokaart losgeschoten, ik vermoed doordat er tegen de computerkast is aangestoten.

Tijdens het spelen van Battlefield 3 (wat overigens nooit problemen heeft gegeven) stopte mijn PC er gewoon mee. Na het opnieuw opstarten leek het even goed te gaan, maar nadat ik een paar seconden Battlefield 3 had opgestart viel de PC weer helemaal uit. Daarna viel de PC ook al bij het booten uit

Eventviewer geeft een kernel error aan, met als omschrijving dat er iets als een stroomonderbreking kan hebben plaatsgevonden.

Helaas heb ik momenteel geen andere videokaart beschikbaar (is eventueel wel te regelen). En geen onboard videokaart.

Nu is het zo dat ik de PC een weekend uit heb laten staan, en hij nu niet meer uitvalt. Ik heb een Passmark test laten draaien. Evenals een 3DMark Vantage test. De Passmark test gaf een prima score aan, de 3DMark gaf gek genoeg een prima GPU score aan maar de CPU scoorde érg laag. (9,6k en target score was 18.2k) Ik gebruik trouwens een i7 870.

Wat ik zelf vermoed is dat de PC/het moederbord een beveiliging heeft aangezet tegen kortsluiting. Een tijdje de stroom eraf zou die beveiliging weer uit moeten zetten. Klopt dit? Dat zou namelijk verklaren waarom de PC nu weer helemaal opstart, en ik ook al een test uit heb kunnen voeren met succes. De kaart zit er uiteraard weer stevig in nu.

Ook heb ik gekeken naar eventuele brandplekjes, niets kunnen vinden.

Battlefield 3 heb ik trouwens nog niet kunnen testen, dat doe ik vanavond.

Mijn vraag is kortom: zouden mijn vermoedens kunnen kloppen? En is er nog een andere manier om zeker te weten dat mijn videokaart niet kapot is. Het liefst wel met een tooltje die ik op de PC zelf kan draaien.

De videokaart in kwestie is trouwens een Ati XFX 5870 1GB.

Edit: zie dat mijn CPU erg warm wordt (88 graden in bios) - misschien dat daar het probleem ligt. Ik heb zojuist een nieuwe koeler besteld, en koelpasta. Even afwachten maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de CPU te heet wordt schakelt de pc automatisch uit, of verlaagt hij de kloksnelheid, ik denk dat het probleem is, de lage vantage score is hierbij ook te verklaren doordat de pc hem dan terugklokt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 17:01:
Als de CPU te heet wordt schakelt de pc automatisch uit, of verlaagt hij de kloksnelheid, ik denk dat het probleem is, de lage vantage score is hierbij ook te verklaren doordat de pc hem dan terugklokt...
Inderdaad. Ik denk dat daar het probleem zit. Inmiddels had ik al een TR gemaakt omdat ik mij realiseer dat het probleem waarschijnlijk niet bij de GPU ligt. Maar misschien bij de koeling/processor of zelfs mobo (kortsluiting?)

In ieder geval bedankt voor je response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Schroef de kast eens open. Voel eens aan de koelblokken onder load condities. Zijn ze warm dan koelt het prima. Zijn ze koud dan maken ze geen contact met de ondergrond. Zijn ze te heet om aan te raken moet je echt wat aan je airflow doen.

En als je dan toch aan het checken bent, kijk even of je videokaart nog goed in het slot zit, of alle stekkertjes nog goed vast zitten en of het koelblok van je videokaart niet stiekem scheef staat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
"Eventviewer geeft een kernel error aan, met als omschrijving dat er iets als een stroomonderbreking kan hebben plaatsgevonden."

Die melding vind je in de Event Viewer als de pc plotseling is afgesloten/uitgevallen ;) Dus kan net zo goed bijvoorbeeld de voeding zijn, check de temperaturen onder load eens en vermeld je volledige systeem specificaties

EDIT: 88 graden is inderdaad vrij hoog ;) Kast openschroeven, tafel ventilator laten blazen op de pc en gaan gamen, kijken of ie dan ook uitvalt. Zoja, is het temperatuur gerelateerd

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 07-11-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet eigenlijk wel zeker dat 88 graden veel te hoog is en die stroomonderbreking in de eventviewer zegt in principe dan ook al genoeg want de cpu heeft zichzelf uitgeschakeld. Dat betekent dus stroom eraf om zichzelf te beschermen en ook verklaarbaar waarom je pc na een tijd uit staan het wel weer doet.

Zaak dus om te zorgen voor een goede aftermarketkoeler want stockkoelers heb ik het persoonlijk nooit echt op gehad en vandaar dat ik die geeneens gebruik. Alleen bij eenvoudige systemen waarop niet gegamed word of andere zware toepassingen zoals video-edit e.d. gebruik ik die dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met de boxed koeler (die gebruik je nu neem ik aan?) zou je cpu alsnog niet boven de 70 graden uit mogen komen. Een schoonmaakbeurt en eventueel betere ventilatie van de systeemkast zou voldoende moeten zijn.

Weet je trouwens wel zeker dat die 88 graden je CPU betreft en niet je GPU? Voor die laatste is het wel een betrekkelijk normale temperatuur.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:21:
Schroef de kast eens open. Voel eens aan de koelblokken onder load condities. Zijn ze warm dan koelt het prima. Zijn ze koud dan maken ze geen contact met de ondergrond. Zijn ze te heet om aan te raken moet je echt wat aan je airflow doen.

En als je dan toch aan het checken bent, kijk even of je videokaart nog goed in het slot zit, of alle stekkertjes nog goed vast zitten en of het koelblok van je videokaart niet stiekem scheef staat.
Kast heb ik (uiteraard) al lang open gehad. GPU wordt totaal niet warm, CPU lijkt wel wat warm te worden, maar omdat de koeler erop zit kan ik niet zo goed merken of deze echt circa 90 graden wordt. Het is trouwens een boxed koeler. Max temp is volgens mij 90 graden, daarna valt 'ie uit. De airflow is sowieso prima, ik heb een bigtower en ben bekend met cable management. En ook hoe de stromingen werken.

Op mijn moederbord branden trouwens alle phase leds (4 in totaal). Volgens het boekje van m'n mobo betekent dat de hoogste CPU load. Lijkt mij raar aangezien dit al optreedt als de PC nog maar net in de bios zit. = iets defect (?)

@MadMarky ik weet 100% zeker dat het de CPU is, GPU geeft mijn moederbord voor zover ik weet niet eens aan. Alleen een "overal system temp" die zo;n 25 graden celcius is.

Nieuwe koeler verwacht ik trouwens morgen binnen.

Dan nog even een vraag hierover: mocht het zo zijn dat dit het probleem verhelpt, hoe kan dit dan opeens optreden? Ik heb namelijk 7 maanden achter elkaar. meerdere dagen per week de PC aan gehad voor een aantal uur. Zonder performanceproblemen. En nu de PC opeens uitviel, wat volgens mij toch kwam doordat de GPU niet goed zat, doet de koeler het niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Als het de stockkoeler is kan het best zijn dat je met het opnieuw erin zetten van de videokaart misschien 1 van de pushpins geraakt hebt en die ietwat losser is gaan zitten. Dat zou bv een oorzaak kunnen zijn dat je temperatuur opeens zo omhoog gaat en dat zou ik als ik jou was nog eens na kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op maandag 07 november 2011 @ 21:01:
Als het de stockkoeler is kan het best zijn dat je met het opnieuw erin zetten van de videokaart misschien 1 van de pushpins geraakt hebt en die ietwat losser is gaan zitten. Dat zou bv een oorzaak kunnen zijn dat je temperatuur opeens zo omhoog gaat en dat zou ik als ik jou was nog eens na kijken.
Interessant. Ik heb de koeler wel al een aantal keer losgehaald en weer vastgemaakt. Volgens mij zit de koeler gewoon weer goed. Anyways, morgen met een nieuwe koeler + koelpasta maar eens kijken of het probleem zich nog voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 21:30:
Interessant. Ik heb de koeler wel al een aantal keer losgehaald en weer vastgemaakt. Volgens mij zit de koeler gewoon weer goed. Anyways, morgen met een nieuwe koeler + koelpasta maar eens kijken of het probleem zich nog voordoet.
Die pushpins kunnen niet veel hebben en zijn ook niet echt erop gemaakt om vaker los en vastgezet te worden, dus het kan best dat er 1 van die pushpins gewoon kapot is gegaan of niet meer optimaal vast zit. Vooral die weerhaakjes aan de onderkant van die pushpinnen willen nog wel eens dwars gaan zitten en lijkt het alsof ie vast zit.

Let wel erop dat je je cpu eerst goed schoonmaakt met alcohol ( geen andere middelen zoals thinner of iets ) en een doekje totdat echt alle oude koelpasta er vanaf is. Daarna echt maar 1 rijstkorreltje pasta in het midden op je cpu doen en beter wat minder dan teveel, want teveel werkt net isolerend en dat wil je zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeler inmiddels vervangen. Netjes koelpasta erop gedaan. De temps lijken nu een stuk stabieler. CPU 28 graden in bios. Stresstest komt niet boven 49 graden. Ook nog geen uitvallers gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te horen blijkbaar een koeling probleempje
Pagina: 1