Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 20:44
Een cryptische topictitel, veel beter kan ik het niet verwoorden.

Even bij het begin beginnen.

Ik had me voorgenomen, vanavond eens schoon schip te maken (lentekriebels? laten we het maar winterklaar maken noemen). Windows cdtjes opgezocht, met een usbstickje even via linux een backupimage maken (partimage, zoals zovaak..).

Alles goed en wel, pc uit, usbstick er uit, 10 seconden wachten, en niet meer aan!
De verlichting knipperde, (geen speaker/bios piepen) +/- 3x per seconde probeerde hij te booten.
tik, tik, tik.

alles uit elkaar gehad, ram er uit, cpu er uit, videokaart er uit, en langzaam weer opbouwen, nog niks..
alles er weer uit, voeding van andere computer gepakt, langzaam opbouwen (stuk voor stuk dingen er in) nog niks.
zwaar depressief alles er maar weer ingezet met de gedachte, er moet toch naar gekeken worden door iemand anders..

nog maar een keer om zeker te zijn, alles er uit, BIOS BATTERIJ er uit, en de moederbord stekkers er in, en voila! er zat meer gang in, alles weer opbouwen en met horten en stoten toch nog opgestart, zonder bios batterij.

Volgens de multimeter zit er nog wel stroom in.

Iemand een idee waar dit probleem weg komt? En vooral, hoe dit op te lossen?
zonet met opslag schijf er bij, startte hij weer niet door, schijf er af (alleen van SSD) en het werkt.

Veel info, in het kort:
pc start niet op, 3x per seconde een poging
bios batterij er uit, dan 'werkt' het

alvast bedankt voor mogelijke oplossingen!

Bebbet
mijn pc: wenslijst: I7 2600k (zo ongeveer, ondertussen 16gb ram, en nog een SSD van vorige computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste bios update gedaan van de moederbord? of is dat niet mogelijk zonder batterij of met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
Bios update is al een tijd terug, en nog nooit problemen gehad, zal morgen even kihken om nog eens een update te kunnen doen.

Bedankt voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het alweer geprobeerd met batterij op het bord? Bij het verwijderen heb je een bios reset uitgevoerd, grote kans dat alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 02:31:
Heb je het alweer geprobeerd met batterij op het bord? Bij het verwijderen heb je een bios reset uitgevoerd, grote kans dat alles weer werkt.
Vanmorgen m'n vader even lief aangekeken, die had nog een cr2032 batterij (voor in de autosleutelplaatje ding). Die er in, en alles werkt weer 'als vanouds'. Bios update gedaan, paar keer gereboot en nog geen problemen gehad!

Volgens de multimeter zat er echt nog wel spanning op die oude.. Eens kijken of de multimeter nog wel goed is!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bebbet schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:56:
[...]
Volgens de multimeter zat er echt nog wel spanning op die oude.. Eens kijken of de multimeter nog wel goed is!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Spanning kan er misschien nog wel op staan, stroom gaat het om!! (keiharde amperes dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebbet
Ik draai ondertussen al weer een uur of 7-8, geen problemen meer, meerdere reboots gehad ondertussen.

I.p.v. een cr2032 een cr2025 (iets dunner ipv 3.2mm 2.5mm, zelfde spanning etc) en werkt als een trein. Nou maar hopen dat het zo blijft!
Pagina: 1