Als we deze tip zouden hebben gekregen zonder dat de gegevens waren geopenbaard en zonder dat het via Twitter bekend was, hadden we uiteraard betrokken sites gelegenheid gegeven het lek te dichten. SecurityTM kiest echter voor een andere aanpak: eerst aan de bel trekken en dan kijken wat er gebeurt. Uiteraard snap ik dat ze op dat moment niets anders zoeken dan aandacht. Ik maak dus een afweging of het ik het nieuwswaardig vind. Reden om dit keer te publiceren waren dat de gegevens openbaar waren en dat het om een flink aantal ging, zoals ik ook uitleg in
Wilbert de Vries in 'nieuws: Hackersgroep plundert Woondetective.nl en Harry Potter-fansite'.
Ik snap dat er weerstand is tegen het zonder overleg met gekraakte sites publiceren van dergelijk nieuws, maar dat is iets dat imho niet aan Tweakers.net is aan te rekenen. In een ideale wereld zouden wij getipt zonder worden zonder dat er ook maar iemand op de hoogte is, we betrokken sites vooraf kunnen informeren en gegevens nooit openbaar worden gemaakt. De echte wereld is echter anders, en dan maak ik dus andere afwegingen.
Linken naar enkel het hoofdaccount op Twitter van SecurityTM zou imho roomser dan de paus proberen te zijn. Het resultaat is immers hetzelfde: mensen kunnen bij de gegevens komen als ze zouden willen. Dat is ook het geval als we niet linken, maar wel de naam noemen. Een simpele zoekopdracht zou genoeg zijn geweest. Iemand die de gegevens wil vinden, slaagt daar ook in zonder onze link.
[
Voor 14% gewijzigd door
Wilbert de Vries op 07-11-2011 08:13
]