NAS in wireless netwerk

Pagina: 1
Acties:

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Beste medetweakers,

Sinds kort wonen wij in een nieuwbouwhuis waarin geen kabels al zijn getrokken voor internet. Daarom werkt iedereen in huis draadloos (omdat het kan!), maar sinds kort ben ik zeer veel bezig met een NAS server die zal dienen als externe opslag (alleen voor mijn eigen computer) maar deze wil ik ook extern benaderbaar maken.

Omdat deze NAS server niet in de buurt van de router kan staan/hangen, zit ik dus eigenlijk met een probleem.

Het probleem luidt dus als volgt:

Een NAS server kan niet bij de router staan, en er zijn geen kabels getrokken in het huis waardoor de router zowiezo niet bedraad ergens in huis zou kunnen staan maar kan ik een NAS server extern benaderbaar maken als deze in verbinding staat met een Wifi Apparaat die een eigen IP adres en dergelijke heeft, of dropt de NAS server dan direct alle data?

Met vriendelijke groet,

Harmen

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-12-2025

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Mijn Qnap kan gewoon voorzien worden van een WiFi USB adapter dus ik zie het probleem niet. Je kan gewoon met een QNAP NAS, en wellicht velen andere merken ook, via WiFi op je netwerk komen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
Of je dat ook wilt is een tweede. Je transfersnelheden zullen laag/onstabiel zijn waarschijnlijk. Er is ook geen mogelijkheid om zelf kabels te trekken? Uiteindelijk hoeven alleen jouw PC en de NAS aangesloten te worden.

n.a.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 12:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of je moet powerline nemen maar dat is ook niet altijd even snel. Lijkt me wel iets minder storingsgevoelig, is vervelend als de wifi niet online komt bv.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Mr_gadget schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:49:
Of je moet powerline nemen maar dat is ook niet altijd even snel. Lijkt me wel iets minder storingsgevoelig, is vervelend als de wifi niet online komt bv.
Ik vind powerline nog steeds niet optimaal werken en de snelheden zijn ook belabberd te noemen.

Wellicht is het gewoon mogelijk om de nas langs de router te zetten zo groot zal die toch niet zijn?
En die gewoon verbinden met de kabel.
Als je de tijd toch hebt kun je gewoon alles kopiëren via wifi.
En anders kom je gewoon niet onder bekabeld uit.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Als makkelijkste oplossing zou ik nogmaals kijken of de NAS echt niet bij de router kan: eronder, router op z'n kant er naast etc. Geen idee van je situatie en hoe groot je NAS precies is, maar dat zou toch wel moeten passen.

Andere optie is om de NAS dan op een plekje te zetten van waaruit je eenvoudig een kabel kunt trekken naar de router. Dus bijvoorbeeld maar door 1 muur of plint, whatever.

Als je de NAS echt draadloos wil gebruiken (met zoals aangegeven verlies in performance) en het werkt niet met een USB adapter, dan kun je naast de genoemde powerline adapters ook zoeken naar een eenvoudige router of accesspoint en die als wireless cliënt laten dienen (ook wel client-bridge genoemd). Dus kort kabeltje van je NAS naar dat 'nieuwe' accesspoint, accesspoint vertellen dat hij moet verbinden met de ssid van je router, wachtwoordje toevoegen en klaar. Niet alle accesspoints ondersteunen client mode echter standaard. Soms kun je een alternatieve firmware inladen.
Willekeurig artikeltje ter informatie hier.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet gewoon de nas bij de modem/router zetten??

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Zojuist router iets verplaatst waardoor er iets meer ruimte onder de router komt, en ik hierdoor de nas op een plankje er onder kan zetten! Dus het probleem is opgelost, maar in ieder geval bedankt voor deze antwoorden.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Mooi, dan heb je alleen maar snelheidsverlies met het overdragen via wireless.
Maar als je ook download op je nas als die dat automatisch kan dan heb je zeker voordeel met de kabel.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Pagina: 1