Is er een verschil tussen boxed of tray?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkiestClient
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo tweakers,

Dit is mijn eerste forum vraag, dus ik hoop dat het goed gaat?

Na jaren geen eigen pc te hebben samengesteld, ben ik er weer met enthousiastme aan begonnen (toen en nu met hulp van dit forum :*) ), en tot nu toe gaat het (naar mijn gevoel) goed. Op het moment ben ik bezig om een processor uit te zoeken maar hier loop ik tegen wat vragen aan:

- Is er een verschil tussen een boxed en tray versie van een processor?

Via google lijkt het erop dat boxed compleet is, dus met stock koeler. Als dit zou kloppen heb ik deze naar mijn mening niet nodig omdat ik reeds een scythe mugen 2 processor koeler in bezit heb.,

Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat een tray versie duurder is dan een boxed versie?

Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan nemen? Ik wil zoiezo een i7 2600k nemen.

Alvast thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

Boxed is met een koeler/boekje/sticker "Retail"
Tray is de CPU met een plastic beschermkapje en that's it "Bulk"

Prijs hangt net af van de verkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door iichel op 06-11-2011 22:12 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkiestClient
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
top dank je!

Dan gaan we voor de goedkoopste als het toch hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 11:41
Het is dus niet hetzelfde he ;)
Vergeet geen koeler te kopen als je voor Tray gaat!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:34

D4NG3R

kiwi

:)

Kwartjuh schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:43:
Het is dus niet hetzelfde he ;)
Vergeet geen koeler te kopen als je voor Tray gaat!
FunkiestClient schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:09:
dit zou kloppen heb ik deze naar mijn mening niet nodig omdat ik reeds een scythe mugen 2 processor koeler in bezit heb.,
;)

Anyhow: Gewoon voor het goedkoopste gaan, is de boxed variant goedkoper dan ga je voor die. Een koeler heb je al, maar waarom meer betalen voor minder 8)7 .

De tray variant is duurder omdat deze door consumenten weinig tot niet word gekocht. Alleen grote fabrikanten als HP hebben er profijt van doordat ze een (stuk) goedkoper zijn per stuk als je er vele duizenden tegelijk koopt.

Een tip trouwens: Neem contact op met de webshop waar je hem wilt kopen. Ik heb al eens "onderhandeld" over de prijs van een tray CPU. Hierbij vermelde ik dat ik al een koeler had en het dus een verspilling vond om alsnog een boxed variant te kopen. Echter was de prijs van de tray versie ~10 euro hoger.

Heb hem uiteindelijk gekregen voor de boxed prijs, en ik kreeg er een "gratis" tubetje AS5 bij :D .

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 07-11-2011 09:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 23:01

Format-C

Tracing Rays

Let er wel even op dat een boxed CPU (volgens mij) langer garantie heeft dan een tray versie. Volgens mij (tenminste dit was zo) heeft een tray 1 jaar garantie, en een boxed 3 jaar.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Format-C schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:56:
Let er wel even op dat een boxed CPU (volgens mij) langer garantie heeft dan een tray versie. Volgens mij (tenminste dit was zo) heeft een tray 1 jaar garantie, en een boxed 3 jaar.
Fabrieksgarantie is bij beide hetzelfde, daarnaast mag je bij een processor van die prijsklasse uitgaan van een levensduur van toch minimaal 3 a 4 jaar. En de Nederlandse wetgeving stelt dat je gebasseerd hierop garantie krijgt. (Bovenop de fabrieksgarantie welke minimaal ook al 2 jaar is op elektronica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Flevo.eu (bijvoorbeeld) geeft aan dat een 2600K Tray 1 jaar garantie heeft, en een boxed 3 jaar.

Ik begrijp wat je zegt mbt wetgeving, echter om gezeik te voorkomen zou ik gewoon een boxed pakken.

Voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 07-11-2011 10:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Er valt niks te voorkomen of genezen omdat het extra wettelijk is vastgesteld 8)7. Als consument heb je sowieso al 2 jaar garantie op elektronica. En daarbovenop komt nog eens de garantie die vastzit aan de "Verwachte economische levensduur".

Populaire webshops als bijv Afuture: https://www.afuture.nl/pr...53/CM8062300833908__.html
geven gewoon 24 maanden (2 jaar) garantie. Zowel de boxed als tray variaties.

Maargoed, ik betwijfel of een webshop je €20 korting gaat geven op een CPU welke duurder is om in te kopen (In kleine aantallen) als de boxed variant.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 07-11-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Je hebt helemaal gelijk, maar je weet wat voor zeikerds sommige shops kunnen zijn. En ook al heb je gelijk, en heb je het recht aan je zijde, extra gekloot is altijd kloten. :P

Ik zie eigenlijk zowieso het nut van een tray versie niet in, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
D4NG3R schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:04:
Er valt niks te voorkomen of genezen omdat het extra wettelijk is vastgesteld 8)7. Als consument heb je sowieso al 2 jaar garantie op elektronica. En daarbovenop komt nog eens de garantie die vastzit aan de "Verwachte economische levensduur".

Populaire webshops als bijv Afuture: https://www.afuture.nl/pr...53/CM8062300833908__.html
geven gewoon 24 maanden (2 jaar) garantie. Zowel de boxed als tray variaties.

Maargoed, ik betwijfel of een webshop je €20 korting gaat geven op een CPU welke duurder is om in te kopen (In kleine aantallen) als de boxed variant.
Maar die bescherming geld alleen voor consumenten toch? Als je als consument spullen koopt die 'overduidelijk' voor bedrijven zijn bedoeld houd je dit recht dan?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

roy-t schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:15:
[...]

Maar die bescherming geld alleen voor consumenten toch? Als je als consument spullen koopt die 'overduidelijk' voor bedrijven zijn bedoeld houd je dit recht dan?
Gekocht als consument geeft je consumenten rechten. Simple as that, al zou je het bij de groothandel halen je koopt het als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Andersom telt hetzelfde. Zodra je als zakelijk gebruiker consumenten apparatuur aanschaft op een zakelijk account (Met BTW nummer) zodat je kan aftrekken van de belasting verlies je de consumenten bescherming.

Ik weet wel dat het als consument heel lastig kan worden om je wettelijk recht te verkrijgen bij een zakelijke leverancier als je garantie is verlopen omdat je in de bureaucratie vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 22:16
Kan er ook een verschil zijn qua overklokbaarheid bijvoorbeeld?

Kan het zijn dat tray betere exemplaren zijn dan de boxed voor de gewone consument?Ik kan mij uit een ver verleden herinneren over Athlon XP's die je beter tray kon kopen vanwege de stepping/batch oid.

Ik koop zelf altijd boxed (denk net als 95% van de tweakers en gooi de boxed koeler op de plank) maar als tray varianten gelijk zijn aan bijvoorbeeld Xeons qua overklokbaarheid dan kan het de moeite zijn.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
Als tray's bedoeld zijn voor zakelijk gebruik, verwacht ik eerder dat ze gekozen worden omdat ze stabiel werken, niet omdat ze goed kunnen oc'en. Een en ander heeft natuurlijk wel wat mee te maken, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Groet,
Korot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Er is geen specifiek verschil tussen de CPU's van een tray en boxed variant.

De stepping gaat tegelijkertijd omhoog voor beide varianten.

Of volledige batches worden toegedeeld per variant weet ik niet, maar wel dat de batch van Sandy Bridge bar weinig zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Allubz op 08-11-2011 00:48 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Korot schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:42:
Als tray's bedoeld zijn voor zakelijk gebruik, verwacht ik eerder dat ze gekozen worden omdat ze stabiel werken, niet omdat ze goed kunnen oc'en. Een en ander heeft natuurlijk wel wat mee te maken, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Groet,
Korot
Het enige verschil is de afwezigheid van een koeler (En hierop gesmeerde koelpasta).

Je krijgt je CPU in een doosje met wat schuim, thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Check even of je mugen de juiste bevestigingsmaterialen heeft voor de S1155 socket, zou lullig zijn als je je nieuwe hardware niet kan gebruiken omdat je (oude?) mugen 2 er nog niet op kan..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Pagina: 1