Toon posts:

HDD gecrasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aantal schijven in mijn systeem zitten, waarvan 1 niet meer door Windows wordt herkend. De schijf werkte een dag daarvoor nog prima (data lezen en schrijven). Het gaat om een Seagate Barracuda an 1TB (ST31000340AS) firmware SD15. Het probleem is dat de schijf nergens wordt herkend, maar wel spint en geen tikjes oid veroorzaakt.

Wat ik heb geprobeerd:
- Gekeken of de schijf in bios wordt herkend, nee
- De stroom en data kabels geswitched met een schijf die wel wordt herkend, leverde ook niets op
- Geprobeerd de schijf op een andere pc aan te sluiten, hier wordt ie ook niet herkend. Zowel bios en windows niet
- De schijf terug in mijn computer gezet en een aantal live cds geprobeerd (Ubuntu en Knoppix Live cd), ook dit leverde niets op.

Een vriend had binnen die maand een zelfde HDD gekocht, het nummer en de firmwareversie komen overéén. Mijn vraag is, als dit een electronica defect is, kan ik zijn printplaat op de mijne schroeven? Waar moet ik nog meer op letten? Kan ik de HDD hierdoor in ergere staat brengen?

Afbeeldingslocatie: http://img812.imageshack.us/img812/5075/barracudao.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 22:11 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Verwijderd

Lees de pagina's eens van het volgende linkje :

http://www.bing.com/searc...=IE-SearchBox&FORM=IE8SRC

Ik denk dat je hier last van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
@KeDeShCh Ik kom net het volgende tegen:

bron: Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic

Wat zijn de problemen?
De problemen die we tot nu toe hebben gezien bestaan uit schijven die spontaan stuk gaan (zonder dat er een aanwijzing voor was vanuit SMART of iets anders). Vervolgens spinnen deze nog wel op, worden soms ook nog herkend door het OS en de data is te benaderen in sommige gevallen, maar vallen de disks uit op den duur.
Zowel bij losse disks als in RAIDarray's komen er problemen dat de snelheden naar bizarre snelheden terugvallen (van 200MB/s naar 4kB/s in uiterste) en in een aantal gevallen het systeem geheel bevriest. Veel disks geven dipjes in de leessnelheid, waarbij dipjes tot 50MB/s kunnen zijn (single disk is hier gemeten van 75MB/s naar 24MB/s terugval).
Op Intel ICH7R en ICH9R en ICH10R controllers worden RAIDarray's als degraded aangemerkt en het rebuilden (op RAID 5) loopt herhaaldelijk vast.

Welke disks geven problemen?
Seagate heeft aangegeven dat de volgende disks problemen kunnen geven.
ST3500320AS
ST3640330AS
ST3750330AS
ST31000340AS

met de volgende firmware versies

SD15, SD16, SD17, SD18, SD19, AD14

Op welke controllers geven deze problemen?
Het probleem lijkt controller onafhankelijk te zijn. Het probleem ligt in de firmware van de disks, niet aan externe factoren.

Dit verklaart een heleboel, maar gaat het vervangen van printplaat dit verhelpen? En hoe gevaarlijk is dit?

Verwijderd

Het vervangen van de printplaat kan helpen, maar hoeft niet. Het is echt een gevalletje 50% / 50%.
Het kan redelijk gevaarlijk zijn lijkt me. Aan de ene kant zou ik de nog werkende schijf niet updaten met de de nieuwe firmware, aan de andere kant zou jouw schijf misschien de print kunnen laten crashen, geheel zeker ben ik hier echter niet van. Na het F1 debacle ben ik overgegaan op Hitachi schijven en ben ik, persoonlijk, nooit tegen dit probleem aangelopen. Je kan natuurlijk wel eerst de werkende schijf updaten, maar dan is er een kans dat de print op jouw schijf misschien niet werkt. Misschien dat er een tweaker is met ervaring hiermee.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:58
Het is geen elektronica-defect maar foute firmware;
Met de juiste tools zet je goede firmware erop en de HDD is weer alive.

Zoek in de laatste pages van het topic (22 aug 2010) I365 met telefoonnummer om te bellen; of als je niet onder de service valt ga je eventueel naar tweakers die je willen helpen.
Een printplaat vervangen kan altijd nog als dit niet werkt, maar is meer risky.
ik had dit twee jaar geleden al, en ze doen het nu nog goed

gewaarwordingshorizon