Welke 3D monitor/techniek?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 21:26
Goedenavond leden van Tweakers forum.
Naar aanleiding van dit artikel is mijn interesse in 3D weer opgekomen. Op het moment dat ik de prijs zag schrok ik zelfs een beetje, ik had geen idee dat het al zo goedkoop kon. Naar wat rondkijken heb ik een aantal vraagjes en ik hoop dat iemand mij kan helpen deze te beantwoorden;
1. Zit er veel verschil tussen de techniek die in deze monitor wordt gebruikt en de Nvidia 3D Vision techniek (en dan bedoel ik in hoeverre het 3D effect waar te nemen is)?
2. Bij de Viewsonic 3D monitor wordt TriDef software meegeleverd die zorgt dat je games en films in 3D kan kijken, bij Nvidia's 3D Vision weet ik dat je games sowieso in 3D kan spelen, maar hoe zit dat met films? Kan je die ook in 3D bekijken? (en dan bedoel ik gewoon MKV'tjes enzo).
3. In de eerste instantie zat ik naar de ASUS VG278H monitor te kijken (dat is dus met de Nvidia 3D Vision techniek), welke in totaal (met bril dus, want de receiver zit al in het scherm verwerkt) rond de 500 tot 550 euro gaat kosten. Is de meerwaarde van de Nvidia 3D Vision techniek met actieve shutterglasses in plaats van de passieve techniek met gepolariseerde brilletjes zo groot dat ik daar dus het dubbele voor zou neer moeten tellen (plus de 3 extra inches natuurlijk)?
4. Ik speel zo nu en dan wel eens een spelletje in 3D via zo'n rood-cyan/blauw brilletje (waarvoor je alleen maar zo'n goedkoop brilletje nodig hebt en een videokaart die het support), en op die manier stort mijn framerate best wel in. Zal de framerate nog lager worden met de passieve techniek van de Viewsonic monitor, of juist gelijk blijven of misschien zelfs hoger?

Bij voorbaat dank,
Donny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb zelf een LG D2342P monitor die van dezelfde passieve techniek gebruik maakt als die Viewsonic. Ik heb nog nooit een actieve monitor bekeken dus ik weet niet hoe 3D is ten opzichte van zo'n 3D Vision monitor maar ik ben uitermate tevreden over de 3D ervaring. Je kunt goed de diepte in kijken en objecten komen ook echt het scherm uit (al is dat in eerste instantie niet goed te zien omdat je weinig referentie hebt, maar als je dan je arm bijvoorbeeld richting je scherm beweegt dan lijkt het wel of sommige objecten tot halverwege je arm buiten het scherm hangen). Het voordeel van de LG en die Viewsonic is dat ze beiden gewoon HDMI 1.4 ondersteunen. Dit betekent dat je niet vast zit aan een nVidia kaart en 3D Vision maar je ook gewoon AMD/Ati hardware kunt gebruiken en zelfs een console of 3D Bluray speler aan kunt sluiten.

Daarnaast schijnt de passieve techniek nog steeds de helderste beelden op te leveren. Mijn monitor heeft ook een 3D helderheidsoptie waardoor het verschil heel klein wordt met normaal kijken. Het 'nadeel' is dat je niet volledige full HD beelden kunt zien omdat je beeldlijnen gehalveerd worden. Op de even lijnen staat het beeld voor het ene oog, op de oneven lijnen wordt het beeld gevormd voor het andere oog. Wat mij betreft is dat laatste geen issue, als je op een redelijke afstand zit valt het voor mij vrijwel niet op (ik zit 40 tot 50cm van mijn scherm, ook 23,x inch).

TriDef werkt prima voor games. Je zult het inderdaad wel merken in je framerate maar zonder informatie over je hardware is het moeilijk in te schatten of je nog soepel kunt gamen in 3D. Je hebt een aantal opties in de software zitten om het beeld te optimaliseren en de kwaliteit te verlagen om er meer frames uit te kunnen persen in 3D).

Wat ik zelf nog een voordeel vind is dat je niets hoeft op te laden. Gewoon brilletje pakken, opzetten, kijken, bril af, klaar. De brillen wegen ook heel weinig.

3D mkv's kun je prima afspelen. In het TriDef pakket zit ook een 3D mediaplayer al heeft die bij mij wat moeite met sommige mkv bestanden (veel stotteringen), dus ik heb voor 30 dollar Stereoscopic Player aangeschaft en die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 13:23

Freshnezz

Why so serious?

Ik heb van het weekend de LG DM2350D gehaald, die is als het goed is de wat uitgebreidere D2342P want deze heeft meer aansluitingen en een (digitale) tvtuner ingebouwd.

In de eerste instantie erg tevreden mee, 3D werkt beter dan verwacht (al is de verticale kijkhoek wat beperkt maar daar had ik al rekening mee gehouden) in principe geldt alles wat Kneok over de D2342P zei hier ook voor.

En de PS3 ook op aangesloten en man man man, Uncharted 3 in 3D is toch wel erg cool _/-\o_ _/-\o_

Maaaaarrr... bij normaal 2D gebruik zie je gewoon van die verticale lijnen door het beeld lopen (waarschijnlijk door de polarisatielaag op het scherm). Best irritant dus en kan een dealbreaker zijn als dit je primaire monitor wordt. Heb jij hier ook last van @Kneok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Ja, daar had ik de eerste paar dagen ook enorm last van. Het was voor mij een kwestie van wennen, na een weekje viel het helemaal niet meer op en als ik nu vergelijk met m'n tweede monitor zie ik eigenlijk geen verschil meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 13:23

Freshnezz

Why so serious?

Hopelijk went het inderdaad, ik irriteer me er nog wel aan. Overigens lijken de horizontale lijnen minder op te vallen als ik lenzen draag en niet mijn bril (zal wel psychisch zijn 8)7 ). Voor de rest vind ik de DM2350D erg leuk speelgoed dus ik zal hem niet terugbrengen denk ik.