Het grote "behind the scenes" topic |
Hier op Tweakers.net kunnen we eindeloos praten over specs. Dynamisch bereik, kleurdiepte, scherpte en ISO-bereik, het kan allemaal niet goed genoeg. 5, 6, 7 of 8-bladige diafragma, chromatische aberratie, horizontale, verticale en omnidirectionele stabilisatoren, het is enorm belangrijk om te weten wat je nou precies koopt en al hebt. Als fotograaf moet je deze eigenschappen van je apparatuur gewoon tot op drie getallen achter de komma kennen, en er zeker van zijn dat dit geverifieerd is door zes verschillende onafhankelijke onderzoeksinstuten, met gepubliceerde en herproduceerbare testtechnieken.
Daarvoor is dit topic! Hier bespreken we alle relevante eigenschappen compleet met achterliggende natuurkundige theorieën! Klinkt interessant of niet dan!?
Nee, dat klinkt niet interessant!

... maar waar moeten we het dan over hebben? |
In dit topic doen we het anders. We gaan het hier hebben over fotografen die aan het werk zijn. Die daadwerkelijk hun apparatuur gebruiken en het liefst op een zo'n creatief mogelijke manier. Niks geen gepats met 10-600mm f/1.4 USM IS lenzen, van mij part gaat het om een zestig jaar oude lens die de oorlog heeft gemaakt, zolang het maar gaat over apparatuur die echt wordt toegepast en niet staat te glimmen op een bureau.

Ik doe niks boeiends met mijn apparatuur! |
Maakt niet uit. Ik ook niet. Op het internet zijn tegenwoordig genoeg video's van fotografen die dat wel doen en het lijkt mij erg tof als we die video's hier met elkaar delen en bespreken. Om je even te helpen hieronder alvast een lijstje van websites waar vaak leuk materiaal te vinden is:
• Petapixel
• ISO 1200