Pc gaat spontaan uit op willekeurig moment en start dan weer

Pagina: 1
Acties:

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 18:11
Beste tweakers

Het volgende probleem doet zich voor :

De pc gaat uit en start vanzelf weer op?
Dit doet de pc tijdens internetten, downloaden zonder zware belasting. Tijdens gamen heeft mijn ( buurman waarvoor ik de pc heb gebouwd) dit nog niet zo vaak gehad maar dan wil de pc nog wel een een freeze geven. Dit gebeurd op stock speed en met een overklok op willekeurige momenten.

Temps stockspeed full load met linX 44 graden met overklok 4.5 Ghz 62 graden
Gpu is nog niet overgeklokt

Systeem:
i5 2500K
Gigabyte Z68X UD3 B3
GeForce GTX560ti
OCZ vertex 3 met firmware update
Seasonic 520 W bronze
Ram 4x2 G tot 8G Kingston Hyper X 1333 1.65 V ( dit heb ik zelf verhoogt in de Bios) stock speed.

Wat heb ik gedaan:

Alle stekkers en kabels gekontroleerd.
Mem test met occt no errors
Voeding vervangen voor een 750 Corsair
Opgestart van de opslagschijf WD100 2F AeX Waar ik een tweede OS Win 7 64 Bit Home premium heb geinstallerd als back up.
Lan kabel afgekoppeld
Andere muis , toetsenbord, monitor kabels en stroompunt.
Moederbord goed bekeken en gecontroleerd of hij nergens contact maakt.
powersuply test occt
LinX een uur gedraait zonder problemen mem All
Stekker van de SSD op het moederbord op een andere Sata 600 aansluiting gezet
Drivers van de Gpu geupdate
De processor gecontroleerd en opnieuw gemonteerd
Laatste firmware van ocz vertex 3 V2.15
:? :? :?

Bios update durf ik niet echt aan te beginnen dat heb ik nog nooit gedaan.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:28
Probeer je mem met Memtest86+ ( http://www.memtest.org ) te testen een paar uur lang.
Het lijkt op een geheugen probleem.

Een bios flashen is niet zo eng hoor zolang je het maar niet vanuit windows doet.
De meeste moderne biosen kan je vanuit de bios zelf flashen.
Net je moederbord manual gelezen : het staat op bladzijde 66 (Bios Update Utilities)
Usb-stick met een uitgepakte bios file, druk tijdens de POST op de end key om Qflash te starten en flashen maar.

[ Voor 63% gewijzigd door Hell-Slave op 06-11-2011 20:01 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wel apart, je durft wel zomaar het voltage van je geheugen omhoog te zetten maar geen bios update te doen terwijl ik eerder huiverig zou zijn om zomaar voltages omhoog te zetten van het geheugen. Zoals Hell-Slave al schrijft kan je een bios upgrade zonder problemen doen maar alleen vanuit je Bios zelf.

Qua geheugen zou ik eens kijken of je dimms XMP ondersteunen en in geval ze dat doen ( denkelijk wel bij Hyper X dimms ) raad ik je aan XMP te gebruiken. XMP is een eigen tooltje van Intel waarmee de optimale instellingen vanaf de dimms gebruikt worden en hoef je verder niet handmatig allerlei tweaks te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 06-11-2011 20:13 ]

Verwijderd

Dit probleem komt mij zeer bekend voor, Omdat ik de zelfde moederbord heb gehad. en bij mij ongeveer zelfde probleem voordeed.

Oplossing heel simpel: Laatste BIOS update er op zetten en je probleem is voor goed verdwenen!!!
Dus ga niet voor deze probleem een en ander aanpassen! Maar doe gewoon wat ik zei en je zult zien dat je probleem is opgelost. en ow ja ik zou niet zomaar aan de voltage zitten, ik zou gewoon je bios updaten en als het goed is reset hij gelijk je moederbord geheel!

Vraag anders je buurman voor ondersteuning als je zelf echt niet durft!

• undeepdiver
Sorry voor de late reactie ik was even aan het werk. eerst even slapen en dan ga ik aan de gang met alle tips .

Zo gezellig hand in hand met de buurman flashen...;-)

De Bios is geupdate het was F1 en is nu revision F11 helaas na een 15 minuten occt powersuply had ik weer een freeze.

Nu heb ik XMP profile 1 ingesteld (deze timings zijn wel erg strak) 777 20 1.65v Daarna LinX all mem gedraait en :( na 15 min Freeze

Het is mij opgevallen dat de SSD OCZ vertex 3 Met HWinfo32 128 Graden aangeeft als ik mij hand erop leg voeld de schijf niet warm??? en zeker geen 128 graden.

Ik ga nu Ram modules wisselen als iemand nog een idee of een tip heeft graag mijn kennis houd hier een beetje op. :?

[ Voor 69% gewijzigd door undeepdiver op 07-11-2011 15:00 ]

• Hell-Slave
Heb je al met memtest86+ ( http://www.memtest.org/ ) een paar uur gedraaid?

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 12:56
ook al de overklok eraf gehaald? Back to stock?

gr

DPC Chef-kok :)

Verwijderd

undeepdiver schreef op maandag 07 november 2011 @ 01:57:
Sorry voor de late reactie ik was even aan het werk. eerst even slapen en dan ga ik aan de gang met alle tips .

Zo gezellig hand in hand met de buurman flashen...;-)

De Bios is geupdate het was F1 en is nu revision F11 helaas na een 15 minuten occt powersuply had ik weer een freeze.

Nu heb ik XMP profile 1 ingesteld (deze timings zijn wel erg strak) 777 20 1.65v Daarna LinX all mem gedraait en :( na 15 min Freeze

Het is mij opgevallen dat de SSD OCZ vertex 3 Met HWinfo32 128 Graden aangeeft als ik mij hand erop leg voeld de schijf niet warm??? en zeker geen 128 graden.

Ik ga nu Ram modules wisselen als iemand nog een idee of een tip heeft graag mijn kennis houd hier een beetje op. :?
Die OCZ Vertex 3 heeft geen sensor en zal een of andere vaste waarde aangeven. Ligt eraan welke software je gebruikt om het uit te lezen maar meerdere gebruiken 128*C hiervoor. Niets om je ongerust over te maken, de kans dat een SSD overhit met zijn minimaal verbruik is klein.

• Hell-Slave
undeepdiver schreef op maandag 07 november 2011 @ 01:57:

Het heeft inderdaad geen sensor maar er is een fix voor op het OCZ forum.
http://www.ocztechnologyf...r-Vertex3-Agility3-Solid3

• undeepdiver
Hell safe
Nee ik heb geen memtest gedraaid met de link die jij gegeven. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat werkt en heb net een schijfje gebrand en het spulletje uitgepakt in een mapje helaas snap ik er geen hout van..

Xanquezer
Yes ik heb ook met de 1333 latjes op fail safe getest stock speed. ( dit had ik al aangegeven ) Maar bedankt voor de hulp.

Wat wel resultaat heeft... :)

Ik heb Kingston hyper X 1600 MHz geheugen uit mijn desktop gehaald alles op stock laten staan. Ram voltage en Ram multiplier omhoog gezet zodat de twee latjes totaal 4 G 1600 MHz lopen op 1.64v 999 24. Daarna getest met LinX en occt hij blijft goed stabiel. Daarna heb ik er weer een overklok opgezet 4.6 Ghz en uiteraart weer getest 5 uur lang LinX all mem en occt en ook zo is hij stabiel. Vanacht ga ik verder testen met prime 95

Het is raar dat hij steeds opnieuw opstart met de 1333 Mhz latjes het moederbord ondersteunt het wel :? Deze rammodules zijn Nieuw het lijkt me stug dat ze allemaal niet goed zijn maar het lijkt er wel op.?

Er zijn nog een paar vreemde dingetjes die me zijn opgevallen. !1 windows wil niet updaten. 2 hardware monitor geeft geen stabille waardes. 3 me buurman gaat steeds zuurder kijken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Uit eigen ervaring met een Asus P8Z68 Deluxe board met een i7 2600 K en dan met 2 x 4 GB Kingston HyperX 1600 Mhz XMP kan ik alleen zeggen dat dit heel stabiel werkt ( wel met XMP ingeschakeld ). Het moederboard zelf heeft in het UEFI bios 3 standen waarvan 1 energiestand, 2 middel en 3 performance, waarbij op stand 3 de cpu de 4.4 GHZ aantikt zonder problemen.

Het zou dan wel eens best kunnen dat de 1333 Mhz dimms toch niet zo goed met een OC om kunnen gaan aangezien je nu met de 1600 Mhz dimms wel een stabiel systeem krijgt. Daarbij dan dat het bij mij met 1600 Mhz dimms ook heel stabiel blijft en ik verder nooit freezes of wat dan ook gehad heb.

• Hell-Slave
undeepdiver schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:16:
Hell safe
Nee ik heb geen memtest gedraaid met de link die jij gegeven. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat werkt en heb net een schijfje gebrand en het spulletje uitgepakt in een mapje helaas snap ik er geen hout van..
Safe?
Site > Download (Pre-built & ISOs) > Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)
Uitpakken > mt420.iso > iso branden met cd brand programma.

OF

Site > Download (Pre-built & ISOs) > Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*
Leeg usb stickie in je pc en het programma uitvoeren.

Memtest86+ is een beetje HET memtest programma dat door veel mensen en winkels gebruikt wordt.

Die cpu ondersteund max DDR3-1066/1333 alleen met overclocken kan je je memory op 1600 laten draaien met misschien rare problemen erbij.
Heel veel verschil zal je niet merken tussen 1333 en 1600 memory.

RaZ heeft gelijk het is uiteraard een dos only programma, memory kan je namelijk niet betrouwbaar testen als het in gebruik is.

[ Voor 23% gewijzigd door Hell-Slave op 08-11-2011 17:50 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MemTest is een programma/tool waarmee je de PC moet laten opstarten, het is geen programma wat draait in Windows.

Maar dat staat allemaal keurig op de site van MemTest hoe het werkt.

Wel even zorgen dat je CD/DVD/USB (net welke je wil gebruiken) eerder in de rij met opstart-device staat, anders boot je alsnog naar Windows.

Ey!! Macarena \o/

• undeepdiver
Roel 1966
XMP heeft op het MOB van de buurman maar een profiel. Ik moet mezelf even inlezen want ik weet er niet zo veel van. Dit ga ik meteen doen als ik ff tijd heb.

Hell-slave ** save 8)7**
Ik begrijp nu dat je de pc moet opstarten van af de schijf... ga ik proberen..als ik ff tijd heb.

Laatste stand van zaken de pc draait nog steeds stabiel met van alles wat ik doe.

***Ram geheugen te koop 1333 kingston hyper x 8 Gig****

Raz bedankt nu snap ik een beetje wat te doen..:-)

Ik moet zometeen uit eten heel vervelend laat de pc even prime 95 draaien en hoop dat alles het nog doet als ik weer thuis ben.

Ik hou jullie op de hoogte en ben erg blij met de geboden hulp.. :*)

• Hell-Slave
undeepdiver schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:59:

Hell-slave ** save 8)7**
Ik begrijp nu dat je de pc moet opstarten van af de schijf CD... ga ik proberen..als ik ff tijd heb.
Je begrijpt het nu goed :)
Je hebt toch wel de ISO bestand geopend en weggeschreven met een brand programma?
Als je het goed gedaan hebt zie je op de CD het volgende: BOOT (folder) en README.TXT (bestand).
De cd laten opstarten (voordat windows start) en laten testen maar, minimaal een paar uur. (langer is beter)

• undeepdiver
Bedankt voor alle hulp met nieuw RAM geheugen lijkt het probleem opgelost.

Pagina: 1