Delta fan reguleren, undervoltage(niet 5v/7v.. etc)

Pagina: 1
Acties:

• uvall94
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:11
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik graag antwoord op wil voordat ik definitief deze setup houd.

Uit een oude Dell computer heb ik de Delta AFC1212dE gehaalt, deze fan verplaats vrij veel lucht, maar zorgt ook voor de nodige geluidsproductie..
De fan heb ik gemonteerd op een watercooling-radiator als pull functie. Sinds de fan zoveel geluid produceert en ik het koelvermogen tijdens browsen niet nodig heb, leek het mij wel handig om via Speedfan de fan @ 35% te zetten. Op de site van Delta staat dat de 'operation voltage' tussen 4-13.6 volt ligt. Dus even uitgerekend hoeveel 35% zou zijn van de normale 12v die de fan krijgt, hierbij kwam ik uit op 4.2 volt, je zou dus denken dat de fan uit zichzelf zou draaien.. Niet dus.

Hoofdvraag: Op de radiator zitten 2 fans, als de Delta op 35% staat wordt hij met 45 rpm draaiende gehouden door de andere (push) fan. Is dit slecht voor de Delta (pull) fan? (Sinds deze niet zelfstandig draait)

alvast bedankt,

Lodi

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:20

iichel

Gazoooo

Kan geen kwaad.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• uvall94
Bedankt voor je kort maar krachtige antwoord:)
Kan dicht.

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Onder 4Volt draait hij niet (als "'operation voltage' tussen 4-13.6 volt" een beetje klopt)

Dus leek het mij logisch dat je je normale 12v moet nemen... Die verminderen met 4v (onder 4 draait hij NIET dus da's 0¨% speed)

Schiet er een 'range' van 9v over.

9 : 10 = 0,9
0,9 x 3.5 = 3,15

Bij die 3,15 moet je de 4v waaronder hij niet draait rekenen.

Dus als "mijn logica" (in de praktijk nog niet getest) klopt moet hij op 7,15volt staan om op 35% snelheid te draaien. (tenminste als hij tussen 4 en 12v lineair versnelt)

----------

Als ik hier fouten maak verbeter me maar, somebody

Maar alleszins als operation voltage idd maar aan 4volt begint (maw. onder 4v draait hij niet eens) dan zal hij heus niet gaan draaien op 4.2 als hij met z'n snuit (enfin, achterwerkt in dit geval) tegen een radiator hangt. Dat werkt wel wat tegen.

----------

Of het kwaad kan is wat anders. Lijkt mij van niet.

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• uvall94
klinkt ook wel logish jah, ik heb het nu via speedfan automatisch laten lopen, bij hoge belasting van de cpu schakelt ie in en tijdens browsen (bijna) niet.
Toch nog wel een extra-naderhand vraagje:

Is het gebruik van PWM op een fan slecht, sinds deze elke keer verschillende voltages binnenkrijgt (bij elke piek in de cpu draait t allemaal even harder.) ?

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

échte PWM? AFC1212dE 4pin op 4pin aansluitpunt op mobo? Dan is het voltage altijd hetzelfde hoor, constante 12Volt.
Pulse-width modulation (PWM) is a common method of controlling computer fans. A PWM capable fan is usally connected to a 4-pin connector (pinout: Ground, +12V, sense, control). The sense pin is used to measure the rotation speed of the fan and the control pin is a open-drain or open-collector output, which requires a pull-up to 5V or 3.3V in the fan. Unlike linear voltage regulation, where the fan voltage is proportional to the speed, the fan is driven with a constant supply voltage; the speed control is performed by the fan based on the control signal.
Kan geen kwaad, verslijt zelfs minder snel dan. Je fan doet minder "kilometers".

[ Voor 14% gewijzigd door misterpro op 06-11-2011 18:09 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• uvall94
oke, ik heb daar in de snelheid overheen gelezen.. Bedankt:)
Pagina: 1