Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Backdoor) Trojan probleem

Pagina: 1
Acties:

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48
Hallo allen,

Een aantal dagen geleden gaf mijn ESET nod32 virusscanner aan dat een trojaanse paard mijn pc is binnengelopen en dat deze alleen manual te verwijderen is. Het virus liet mij geen verbinding maken met het internet en steeds als ik inlogde op mijn account kreeg ik even mijn bureaublad te zien en vervolgens moest ik weer opnieuw mijn wachtwoord intypen. Verder werd mijn virusscanner soms zomaar uitgezet en merkte ik zodra ik mijn internetkabel in mijn pc deed dat er allerlei dingen op mijn C schijf werden geinstalleerd omdat ik de ruimte op mijn C schijf steeds kleiner zag worden. Eveneens steeg mijn CPU-gebruik af en toe absurd omhoog zonder dat ik zware programma's aan het uitvoeren was.

Destijds ben ik een aantal uur bezig geweest om de geinfecteerde bestanden die mijn virusscanner aangaf in mijn system32 map op te sporen en te verwijderen. Verder heb ik allerlei scans met verschillende programma's uitgevoerd om mijn pc op te schonen. Programma's zoals: CCleaner, Registry Mechanic, Nod32 diepte scans, windows defender en nog een aantal gratis viruscanners via de site gratissoftware.nl

Ik zit te twijfelen om mijn pc te formateren omdat in principe alles nog naar behoren werkt. De problemen ontstaan eigenlijk alleen zodra ik mijn internetkabel in mijn pc doe en verbinding maak met het internet. Dan merk ik gewoon dat er dingen worden gedaan op mijn pc en iets niet helemaal in de haak is. Ik heb al menig fora afgezocht naar oplossingen voor mijn probleem maar tot nu toe heeft dit geen resutlaat opgeleverd. Heeft één van jullie misschien naast de oplossing om mijn pc te formateren andere oplossingen voor mijn probleem? Alvast bedankt.

Groeten,

Lars Verweij

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
1
leren hoe zoiets verwijderd, dus forums lezen over beveiligen pc, schoonmaken pc, etc.

of

2
Opnieuw installeren.

Of

3
Backup terugzetten, alles updaten, klaar.

De keus is aan jouw.

Forums/beveiligings site's lezen over hoe een pc te beveiligen, dan gebeurt dit niet zo snel.

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 07:34
Ik zou geen enkel vertrouwen meer hebben in de huidige configuratie van je systeem. Het feit dat er acties worden uitgevoerd zodra je een Internet verbinding opbouwt, suggereert dat er nog zaken op de achtergrond aanwezig zijn. Zaken die je niet ziet of (moeilijk) kunt zien. Dit kan inmiddels ook een rootkit zijn. De beveiliging van je systeem is op tal van vlakken (i.i.g. Windows, anti-virus) duidelijk ondermijnt. Je loopt nu een enorm risico op bijv. diefstal van accountgegevens of fraude (bijv. online bankieren) wanneer je verder gebruik blijft maken van je systeem. Dat lijkt me absoluut onwenselijk. Bovendien kan je systeem nu al onderdeel uitmaken van een groter bot-netwerk.

Mijn advies is: staak zo snel mogelijk je pogingen om dit systeem weer draaiend te krijgen en ga zo snel mogelijk over tot een volledige herinstallatie van je systeem. Je weet immers nooit wat er eventueel achterblijft wat jij of andere programma's niet kunnen zien (zeker wanneer je praat over rootkit besmettingen). Vergeet niet eerst een backup te maken van je documenten, evt. E-mails en andere zaken die je wil bewaren. Misschien is het ook handig om een lijstje te maken van programma´s die je nu hebt geïnstalleerd die je na de herinstallatie weer wil gebruiken.

"The fastest code, is the code that is never called."

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 19:04
Lars112 schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:02:

Ik zit te twijfelen om mijn pc te formateren omdat in principe alles nog naar behoren werkt.
Niet twijfelen, gewoon doen.
Als een infectie niet meteen afgevangen wordt door je beveiliging is het vaak lastig om er van af te komen. Zeker op Pc's met meerdere accounts. Hoewel er wel vaak handleidingen te vinden zijn om zoiets handmatig te doen.

Stel je gegevens veilig en installeer windows opnieuw.
Scan na installatie wel eerst de veiliggestelde files voordat je ze gaat gebruiken

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kost meer tijd om te onderzoeken en hier te communiceren, dan dat het kost om even snel format & restore te doen.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

En vergeet niet om je partities te verwijderen en opnieuw in te stellen. Als je een rootkit hebt dan ben je daar nog niet eens zeker vanaf na een complete reinstall. (of heb ik het mis?)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Lars112 schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:02:
(...)Het virus liet mij geen verbinding maken met het internet en steeds als ik inlogde op mijn account kreeg ik even mijn bureaublad te zien en vervolgens moest ik weer opnieuw mijn wachtwoord intypen. Verder werd mijn virusscanner soms zomaar uitgezet en merkte ik zodra ik mijn internetkabel in mijn pc deed dat er allerlei dingen op mijn C schijf werden geinstalleerd omdat ik de ruimte op mijn C schijf steeds kleiner zag worden. Eveneens steeg mijn CPU-gebruik af en toe absurd omhoog zonder dat ik zware programma's aan het uitvoeren was.
en
(...)
Ik zit te twijfelen om mijn pc te formateren omdat in principe alles nog naar behoren werkt.(...)
Werkt het nu wel of niet... je spreekt jezelf een beetje tegen.
Ik ga dan maar uit van het eerste deel van de post... het werkt niet.
Backuppen, formateren, herinstalleren en (meerdere malen) scannen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me duidelijk dat het handig is om mijn pc te formateren. Het is tenslotte ook alweer bijna 4 jaar geleden sinds mijn pc voor het laatst is geformateerd dus het hoog tijd om weer met een schone pc te beginnen. Bedankt!

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

Pagina: 1