Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256563

Topicstarter
Beste mede Forumleden,

Afgelopen week bij stom toeval erachter gekomen dat mijn systeem 2 HDD,s heeft
met blijkbaar een probleem (HD204UI F4EG) (prod. date 09-2010)
Het schijnt dus dat er iets met foute firmware is ??? wat data verlies zou geven.

Ik ben er goed ziek van, want al mijn data staat hierop !!! :F
Nu hoor ik mensen denken, maak jij geen backup, Ja zeker op een NAS met 2x 1,5 TB schijven
van samsung fijn met dezelfde foute firmware.
Ontzettend fijn dat Samsung de mensen hiervan op de hoogte brengt :(

Mijn vraag is, hoe kan je zien of er data verlies is opgetreden, en hoe kan ik de firmware uitlezen van de HDD
om te zien of dit echt foute boel is.

Reacties bij voorbaat bedankt

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kijk of je data kwijt bent, zo niet, dan ben je niets kwijt.

Firmware kan je zien met smartmontools. In windows kan het vast niet. Of misschien via apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerst maar een backuppen :P

vooordat je gaat knoeien

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 05-11-2011 22:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je merkt vanzelf of er problemen zijn doordat je filesystem schade aangeeft bij een filesystem check. Overigens treedt het probleem alleen op door een combinatie van SMART en NCQ op hetzelfde moment. Dus als je NCQ uit hebt staan dan heb je geen last van het probleem.

Je geeft verder geen enkele informatie over je NAS en gebruikt filesystem, dus daar kan ik dan ook geen advies over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zover ik kan zien, kopieer alle data gewoon naar de HDD.

Maar zoveel kijk heb ik er ook niet op, waar kan ik zien of SMART of NCQ aanstaat ?
En hoe voer ik een filesystemcheck uit ?

De Nas is een Qnap TS210

Bedankt voor alle info

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat betreft Smartontools, deze waarschuwing staat op hun website ?

2010-12-09: Samsung released an important firmware patch for HD155UI and HD204UI. WARNING: Do not use smartmontools with these drives unless this patch is already installed. This warning also applies to other tools (like hdparm) which use IDENTIFY DEVICE to obtain drive information. See this page for details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 12:12
Anoniem: 256563 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:32:
Mijn vraag is, hoe kan je zien of er data verlies is opgetreden, en hoe kan ik de firmware uitlezen van de HDD om te zien of dit echt foute boel is.
Niet van belang, de bijgewerkte firmware heeft helaas geen ander versienummer dan de 'foute'. Er is trouwens een verzameltopic over dit onderwerp: Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)
Pagina: 1