Verwijderd

Topicstarter
goedendag allemaal

Ik heb nog niet zo lang geleden een pc gebouwd,
Ik heb mijn pc in elkaar gezet en hij deed het naar behoren. Maar toen ik een game speelde liep hij helemaal vast. Ik heb speedfan gedownload, en de temp gemeten, die was veel te hoog. Ik heb er toen een nieuwe koeler ingezet(ik had gewoon de boxed koeler), maar hij word nog steeds te warm, maar als ik aan het koelblok voel, voelt hij niet warm aan.

Zou mijn processor kapot zijn? Moet ik heb nu opsturen, of ligt het ergens anders aan, aan mijn koeler ligt het niet ik heb hem nu al 2 keer opnieuw geplaats, ik heb een Scythe Samurai ZZ, ik heb hem trouwens met een paar bouten en moertjes vast gezet, ik vind die push-pins maar niks.
dit is mijn pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 80,-€ 80,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,20€ 18,20
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 77,31€ 77,31
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,-€ 182,-
1Corsair HX750W€ 117,81€ 117,81
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,99€ 85,99
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 41,99€ 41,99
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 148,50€ 297,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 156,90€ 156,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,20

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:53:
, ik heb een Scythe Samurai ZZ, ik heb hem trouwens met een paar bouten en moertjes vast gezet, ik vind die push-pins maar niks.
Goh, meneer gaat even zelf een manier klussen om z'n koeler te bevestigen en kijkt dan vreemd op als de koeler niet werkt 8)7
Misschien toch eens gewoon een koeler installeren zoals het hoort (bij voorkeur door iemand die weet hoe dat moet)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
ik had het eerst wel gedaan zoals het behoort, en ik had eerst een boxed koeler er op zitten

Verwijderd

koelpasta?

Verwijderd

Topicstarter
ja, die heb ik nog apart gekocht

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ik zou eerste een ander programma zoals coretemp proberen om de temps uit te lezen, speedfan is niet echt nauwkeurig.

Het is inderdaad mogenlijk dat de heatspreader niet goed op de core zit, echter is die kans klein. De koeler correct installeren met een rijstkorrel aan koelpasta. Dan de temps uitlezen met coretemp, als het dan echt te hoog is kan er iets fout zijn.

(btw is de airflow in je kast wel goed??)

*sjaakwortel gamed al jaren op een boxed cooler*

[ Voor 60% gewijzigd door sjaakwortel op 05-11-2011 22:02 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En heb je heel die tube er op gesmeerd? Geloof me, de boxed koeler is, mits goed geinstalleerd (zonder extra koelpasta), een prima koeler waarbij de CPU echt niet overhit raakt van een potje gamen.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 05-11-2011 22:01 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33
Alsof zelf een manier klussen verkeerd is?!? Als het goed gedaan is, kan het beter zijn dan origineel, hoe denk je dat we vroeger koelblokken bevestigden? Waar is de tijd van zelfgemaakte koelblokken en waterblokken? En die dingen deden het ook goed.

Back on-topic: Wat is te hoog? En ben je zeker dat de koelblok goed contact maakt? Indien de cpu erg heet krijgt en het koelblok niet, is er slecht contact.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook hwmonitor en sensorview
en ik vergeet te zeggen dat de cpu altijd constant is die staat altijd op 60graden, alleen de cores veranderen van temperatuur

Verwijderd

Topicstarter
het koelblok word wel warmer maar niet overdreven warm

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
wat zijn de temperaturen van de cores in load ?

Verwijderd

toch even over die koelpasta terug te komen je moet te grote van een rijst korrel doen niet meer en dan goed uitsmeren over de prosessor en dan het koelblok weer befestigen ;)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:02:
Alsof zelf een manier klussen verkeerd is?!? Als het goed gedaan is, kan het beter zijn dan origineel,
Op de een of andere manier heb ik het idee dat dat niet het geval is hier.
maar als ik aan het koelblok voel, voelt hij niet warm aan.

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet aan de temperatuur sensors liggen ofzo?
dat vroeg ik me ook af, want de cpu verandert ook nooit, alleen de cores,
ik weet niet of dit hoort?

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
het zou goed kunnen dat de temperatuur sensor in het moederbord kapot is
laat het moederbord is controleren door de fabrikant vraag gewoon rma aan
gr pum

Verwijderd

Topicstarter
okee,
ik was eerst van plan rma aan te vragen voor de cpu, maar ik dacht ik vraag het hier eerst,
zit die sensor niet in de cpu?

Verwijderd

KOELPASTA

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik denk niet dat je daar veel aan gaat hebben. Er is gewoon geen goed contact tussen je koeler en de CPU. Los dat eerst op voordat je concludeert dat allerlei onderdelen wel kapot zullen zijn.

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
my thoughts exactly want als die na een potje spelen niet minimaal "handwarm" wordt maakt die koeler geen goed contact
als jij zelf met bouten en moeren aan de gang gaat moet je die wel spatzuiver gelijkmatig (kruiselings) aandraaien anders komt ie nooit vlak op je CPU, iets wat "gammele" pennetjes met veertjes automatisch wel doen!
dan ook nog neit teveel pasta en die liefst even laten "inbakken" voor je hem op zijn donder geeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Case-study op 05-11-2011 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem eerst geplaatst met die push-pins en het toen geprobeert, en het probleem bleef, maar ik dacht dat hij door die dingen niet goed vast zat, en heb hem meet een paar boutjes vast gezet

• pummetje
anders cpu lappen hea :P
als de heatspreader niet 100% recht is maakt het ook geen goed contact dat is logisch

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
begin met kijken òf hij vlak ìs voordat je de cpu van zijn garantie ontlapt
koeler lappen is eigenlijk wel het minimum

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:15:
ik heb hem eerst geplaatst met die push-pins en het toen geprobeert, en het probleem bleef, maar ik dacht dat hij door die dingen niet goed vast zat, en heb hem meet een paar boutjes vast gezet
En dan noemen we voor de zoveelste keer het puntje koelpasta.

Ik zeg niet dat je CPU niet kapot kan zijn hoor. Voor hetzelfde geld heb je hem gewoon gemold door hem te hard/onregelmatig aan te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer het wel met deze koeler nog een keer, of doe er een nieuwe op
en als hij het nog niet doet stuur ik heb moederbord wel op

Verwijderd

Topicstarter
het ligt niet aan de manier van vast doen want ik heb ervoor de standaart koeler opgehad, en toen had ik dit probleem al

• pummetje
hoeveel koelpasta doe je eigelijk op de cpu?
een rijstkorrel is al genoeg

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:18:
ik probeer het wel met deze koeler nog een keer, of doe er een nieuwe op
en als hij het nog niet doet stuur ik heb moederbord wel op
Wees er alvast op voorbereid dat je over een paar weken dan gewoon weer hetzelfde moederbord terug krijgt met een rekening er bij voor de onderzoekskosten :)
Bij de standaard koeler hoef je helemaal geen koelpasta toe te voegen.

Laat het gewoon eens doen door iemand die dit soort dingen vaker heeft gedaan, grote kans dat alles gewoon weer werkt dan.
offtopic:
God wat een fail zeg :F

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 05-11-2011 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja weet ik, ik heb niet te veel

• pummetje
veel succes hiermee :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de reacties

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
1. Geef even je temperaturen door. (In Windows ervan uitgaande)
2. Maak een foto van hoe je de koeler heb vastgemaakt. (Foto? Geinig om te zien)
3. Geef even een lijstje door wat je allemaal hebt gedaan.
4. Geef ook even de temperaturen door die in de bios doorgegeven worden.

Die pushpins hebben bij de meeste koelers nooit problemen opgeleverd, dus ikzelf heb niks te klagen.
Voor alles kan een eerste keer zijn.
Voor die bouten die je hebt gebruikt ben ik nieuwgierig naar hoe je dat hebt gedaan.

Voor degene hierboven allemaal boven: Jullie geven allemaal rare vragen waardoor alles door elkaar heenloopt en alles onduidelijk wordt.

Iedereen moet ergens beginnen eer iemand ervaring kan krijgen met een pc bouwen.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik hoop dat mijn eerste ervaringen met het in elkaar steken van een computer niet voor alle tweakers gelden want ik heb er wel een paar naar de #!@?§ geholpen :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 05:14

nhanssen

QVL is non-tweakers

Als je niet in de "mood" bent om iemand écht te helpen laat dan onderstaand commentaar achterwege, wellicht is deze jongen wel gewoon handiger dan jou.

Ik heb je reacties van begin tot eind gelezen en je suggereert zelf al vanuit je eigen "ervaring" dat dit nooit goed kan zijn.. wat zijn jou verhalen? ben je tweaker of niet?
Eichii schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:26:

Voor degene hierboven allemaal boven: Jullie geven allemaal rare vragen waardoor alles door elkaar heenloopt en alles onduidelijk wordt.

Iedereen moet ergens beginnen eer iemand ervaring kan krijgen met een pc bouwen.
Exactemundo!

[ Voor 26% gewijzigd door nhanssen op 05-11-2011 22:52 ]

Spec's PC

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

vastzetten met bouten en moeren is nooit goed. bij aftermarket koelers heb je meestal rubberen ringetje en een plastic plaatje op de achterkant om kortsluiting te voorkomen.

als het de koelpasta niet is, moet je naar de airflow kijken. maar gezien je koeler ook niet echt war word, moet het de montering zijn ;) misschien zit je koeler schuin en heb je de bouten en moeren niet kruislings aangedraaid.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

nhanssen schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:44:
[...]

Als je niet in de "mood" bent om iemand écht te helpen laat dan onderstaand commentaar achterwegen, wellicht is deze jongen wel gewoon handiger dan jou.
Doubtful
Ik heb je reacties van begin tot eind gelezen en je suggereert zelf al vanuit je eigen "ervaring" dat dit nooit goed kan zijn..
Het is vrij duidelijk dat de TS weinig ervaring heeft op dit gebied. Maar elke suggestie dat hij misschien iets verkeerd heeft gedaan wordt weggewuifd/genegeerd en vragen over hoe hij dingen bevestigd heeft worden net zo hard genegeerd. Dan wordt het wel heel moeilijk om iemand te helpen. Het advies wat ik in m'n eerste post geef lijkt me nog steeds het allerbeste voor de TS: Doe het even samen met iemand die er verstand van heeft. Dan voorkomt ie dat ie door z'n eigen onkunden dingen molt en dan voorkomt ie nutteloze RMA procedures.
wat zijn jou verhalen? ben je tweaker of niet?
Ik hoef mijn expertise niet te bewijzen elke keer dat ik een topic beantwoord, maar ik kan je garanderen dat dat wel goed zit. Dat kan je ook opmaken uit het feit dat mijn opmerkingen/adviesen, al breng ik het misschien een beetje bot, wel de juiste zijn.
offtopic:
Ik heb ook al koelers met moertjes en boutjes vastgemaakt hoor, maar dan wel met veertjes ertussen om de krachten gelijk te verdelen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 05-11-2011 22:58 ]

Pagina: 1