1wire DS2438 battery monitoring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Om de waterstand in m'n regenwaterput te meten zou ik (zoals voorgesteld in elektor in 2001) een 10toers weerstand van 10K laten aandrijven door een ketting met vlotter.

omdat ik graag het resultaat ergens wil uitlezen en ik nog een ds 2438 (1wire battery monitor) liggen heb dacht ik deze te gebruiken (heb al enkele thermometers en counters draaiende)

ik heb wat zitten rondkijken hoe ik dit best aansluit.
de DS2438 kan naast het voltage meten ook de spanning meten... (datasheet)

en daar gaat m'n vraag over. ik ben enkel geinteresseerd in het voltage, dus ik vermoed dat ik de Vsense+ en Vsense- (pinnen 2 en 3) niet moet aansluiten (zoals ook bij deze barrometer het geval is) en ik dus gewoon de terminals van de pot verbinden met GND, 5V en de ingang VAD (pin4) van de DS2438

Het enige wat ik niet direct kan terugvinden is wat het maximale voltage is dat dat ding kan meten . ik veronderstel dat 5V nu wel geen probleem zal zijn, maar ik ben het toch liever zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Uit de datasheet op pagina 28 staat in de tabel vermeld onder ''ELECTRICAL CHARACTERISTICS: VOLTAGE A/D CONVERTER'' dat 10V het maximum is. Ook op pagina 4 onder ''OPERATION-MEASURING BATTERY VOLTAGE'' staat:
The range for the DS2438 ADC is 0 volt to 10 volt; this range is suitable for NiCd or NiMH battery packs up to six cells, and for lithium ion battery packs of two cells.
Het lijkt me dus dat de maximale te meten spanning 10V is?

[ Voor 4% gewijzigd door TEAMIKKE op 05-11-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 09:30
:X :X blijkbaar was ik wat aan het suffen... ik had die passage gelezen en gezien dat hij onder de 2.4V niet meer zo goed werkte, maar ik had dat erboven precies gemist... thanks!

Dan blijf ik nog met een praktisch probleemke: de voeding...
ik heb nu 5V die diverse zaken van stroom voorziet.
Ik vermoed echter als ik die ga gebruiken om over een 20m lange cat5 kabel (naar de regenwaterput) te sturen en er een pot mee ga voeden (de ds2438 kan als parasite werken, dus zonder VDD aangesloten) het boeltje zal inzakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Promy schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:05:
de DS2438 kan naast het voltage meten ook de spanning meten... (datasheet)
het grootste probleem is het beestje bij de naam noemen, en dus weten waar je op moet zoeken :)

voltage, is niet de juiste term, spanning is hetgene wat we uitdrukken in volt.
stroom is de andere eenheid die je bedoelt, uitgedrukt in ampére.

deze fout wordt veel gemaakt, en maakt het een stuk moeilijker om het juiste antwoord te vinden.

zoals in de bovenstaande post vermeld is: tot 10v moet deze prima werken, en boven de 12v kan het apparaat stuk gaan (zie absolute maximum ratings, staan in iedere datasheet).

de spanning zal zeker inzakken over die afstand, maar als je de mogelijkheid hebt om meerdere aders samen te voegen, kan je dit in ieder geval beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 25-09 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Wat zeker over die afstand belangrijk is voor een goede meting is een referentie.

De DS2438 meet namelijk een absolute spanning, en met een potmeter over ground en vcc maak je een relatieve spanning.
Dat betekend dat je een spanning meet die afhankelijk is van de voedingsspanning die je niet weet.
Je kan wel een keer meten wat hij is, maar de tempatuur (welke buiten flink veranderd) heeft daar nogal wat invloed op wat je meetwaardes nogal kan verpesten.

Voor bijna niets kan je een spanningsrefentie kopen, haal die een op een makkelijke spanning voor je die binnen het bereik van je referentie ligt, ongeacht wat de status van je draad is.
Als je spanning bijv kan zakken tot 4V moet je geen 4.2V referentie nemen.

Die referentiespanning hang je dan je potmeter aan, op die manier weet je dat de spanning die je meet relatief aan de vaste referentiespanning is en niet aan de fluctuerende voedingsspanning.
Denk dat dat wat rare problemen kan besparen.